niet reageren op handhulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

niet reageren op handhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 07:34

Om te beginnen, ik weet dat hier al topic's over zijn maar ik kan er geen vinden die vergelijkbaar zijn met mijn situatie.

Ik heb sinds gisteren een nieuw verzorgpaard, waar ik al een paar keer op gereden heb, zowel in de bak als buiten. Het is een 16 jarige Quarter merrie die voorheen western heeft gereden, aan de manege is verkocht en omgeschoold en momenteel alleen nog engels gereden kan worden omdat ze ontzettend hard racet. Ze reageert hierbij nauwelijks op het bit en niet voldoende op mijn zit, toegepast op zowel sturen als terugnemen (al is het terugnemen zeker het grootste probleem omdat ik de oorzaak van het stuurprobleem acht).
Ik wil deze week beginnen met het werken aan dit probleem maar de bak is enorm klein(lees: 10x15) en er ligt geen bakzand in. Ik durf best met haar naar buiten ondangs ze buiten enorm dribbelt. Maar het is gewoon enorm lastig. Ik heb zowel engels tuig(enkelgebroken bit) als een wasternhoofstel met australisch zadel tot mijn beschikking maar daar ben ik niet van plan iets mee te doen.

Heeft iemand tips, want het rijplezier word behoorlijk onderdrukt door dit racemonster...

midgie

Re: niet reageren op handhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:58

Wat doet ze niet op het bit?
En waarom kan ze alleen engels gereden, het western knopje vergeten ze echt niet,
Wat voor stuurprobleem heb je? want sturen doe je op je zit en niet met het bit , zelfde geld voor de rem.
Dat ze dribbelt kan zijn dat ze of de hulpen niet echt snapt of ergens in haar lijf vast zit,
Ook is het verstandig om les te nemen als je niet weet een probleem op te lossen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:01

midgie schreef:
Wat doet ze niet op het bit?
En waarom kan ze alleen engels gereden, het western knopje vergeten ze echt niet,
Wat voor stuurprobleem heb je? want sturen doe je op je zit en niet met het bit , zelfde geld voor de rem.
Dat ze dribbelt kan zijn dat ze of de hulpen niet echt snapt of ergens in haar lijf vast zit,
Ook is het verstandig om les te nemen als je niet weet een probleem op te lossen.

Ze is te snel en oncontroleerbaar als ik western zou rijden, ik vermoed zelfs gevaarlijk. Ik probeer op mijn zit te remmen/sturen maar ook daar reageert ze niet voldoende op om erop te kunnen vertrouwen. Les nemen is geen optie, ze staat in een achteraf weitje en ik heb geen geld om iemand te laten komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:04

het valt niet mee om een paard wat niet gevoelig is in de mond gevoelig te krijgen....daar is meestal in het verleden iets fout mee gegaan...een ruiter met een harde hand ofzo.

Toen ik mijn paard,zadelmak kocht,had hij een mond van beton,het is wel iets beter geworden,maar echt gevoelig word het nooit meer.

midgie

Re: niet reageren op handhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:08

Misschien toch met de basis beginnen dan, veel grondwerk , werken aan de hand, en misschien het bitje er eens uit houden een tijdje,

Ga het dier eerst leren kennen en uit zoeken waarom ze niet reageert hoe is het met het zadel , gebit , spieren enz enz.

Misschien toch sparen en af en toe een lesje nemen, jij wil tenslotte paardrijden, dan moet je ook willen leren hoe het moet en hoe je problemen oplost, lijkt me wel erg belangrijk en niet onverstandig.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:10

Klinkt heel lastig, heb ik geen ervaring mee.
Doet ze het ook aan de hand? Misschien eerst longeren en grondwerk, tot ze goed aan de stemhulpen is. Dan langzaam opbouwen onder het zadel, met veel stemhulp. En veel belonen als ze ook maar ietsje reageert in de vorm die jij wilt.
Heeft ze geen mondproblemen? Misschien een bitloze optoming proberen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:11

mischien is bitloos een optie voor je als ze zo hard in haar mond is..of mischien moet de tantarts eens een keer langs komen?jullie kennen elkaar pas net..ik zou zowizo rustig aan doen en lekker de tijd nemen om elkaar te leren kennen en elkaar te kunnen vertrouwen..succes :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:12

Hmm geen geld voor les...
Iedereen heeft les nodig, daaraan ontkom je niet.

Ik vind deze situatie ronduit gevaarlijk, en zou je toch echt willen aanraden om les te nemen met dit paard.

Zeker gezien je zelf al de teugelhulpen voorop zet, en daarna pas de gewichtshulpen. Het moet precies andersom zijn ;)