Boomloos zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:54

Weet niet of het onderwerp hier goed staan, anyway...

Ik heb al eerder verteld dat mijn paard zijn rug vast zit. Morgen komt de dierenarts kijken wat er aan de hand is en wat wij het beste kunnen doen. Ik ben er (veel te laat) achtergekomen dat het zadel op mijn paard zijn rug ook niet al te lekker ligt. En aangezien ik vermoed dat mijn paard fysiotherapie nodig heeft, overweeg ik om een boomloos zadel aan te schaffen. Ik heb gelezen dat paarden door dit zadel lekkerder gaan lopen, en het gewoon veel lekkerder zit dan een zadel met boom. Zou zo'n zadel ook helpen op een paard waarbij zijn rug vast zit/zat?

Mijn paard is door de vorige eigenaar overigens 9 jaar lang verkeerd gereden, ik ben bang dat dit er iets mee te maken heeft. Iemand advies ivm een boomloos zadel?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:06

Zelf ben ik (nog) niet echt te spreken over boomloze zadels. De pasvorm is inderdaad vaak erg goed, maar de drukverdeling is imo nog stukken slechter dan bij een boomzadel, en dat is uiteindelijk het nut van een zadel: de druk verdelen om te zorgen dat het paard een gezonde rug houdt. Ik denk dus niet dat een boomloos zadel jouw probleem zal helpen verbeteren: een goed passend boomzadel, veel loswerken, een goede instructeur en eventueel een fysio erbij kunnen dat misschien wel.

Arabesk

Re: Boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:16

de drukverdeling is niet slechter dan wanneer je zonder zadel zou rijden

het is kiezen tussen twee kwaden: druk verdelen of een stijve plank op je paard liggen die voor geen meter meebeweegt. Als aan de ene kant een spier aanspant wordt een boomzadel omhoog geduwd en wordt het logischerwijs ergens anders naar beneden gedrukt.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:19

Arabesk schreef:
de drukverdeling is niet slechter dan wanneer je zonder zadel zou rijden

het is kiezen tussen twee kwaden: druk verdelen of een stijve plank op je paard liggen die voor geen meter meebeweegt. Als aan de ene kant een spier aanspant wordt een boomzadel omhoog geduwd en wordt het logischerwijs ergens anders naar beneden gedrukt.

ben hier helemaal mee eens...mijn paard liep slechter onder een boomzadel dan een boomloze, die we hebben gepast en probeerd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:19

Een stevig en goed gemaakt zadel met boom is zeker het allerbeste.
Een boomloos zadel is gewoon een verbetering en iets meer comfort biedende oplossing voor een ruiter die de beweging van het paard meer wil voelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:21

tja da's voor mij ook een reden om (ook) boomloos te rijden (heb ook wel wintecs liggen), als je op een boomzadel zit, dan zit er een plank tussen jou en je paard :+

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 23:56

aeolusnr1 schreef:
Een stevig en goed gemaakt zadel met boom is zeker het allerbeste.
Een boomloos zadel is gewoon een verbetering en iets meer comfort biedende oplossing voor een ruiter die de beweging van het paard meer wil voelen.

Juist! Doordat zijn rug nu nog vast zit voel ik zijn beweging op zijn huidige zadel totaal niet. Doorzitten op hem is echt onmogelijk, je word dan als het ware van het zadel af gestuiterd. Nu is doorzitten op hem sowieso erg lastig omdat hij best hoog opgooit. Ik wil ook een betere zit krijgen.

Ik oefen nu trouwens ook zonder zadel, maar het is en blijft gewoon onmogelijk om balans te vinden omdat hij zijn rug stijf houd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:46

Arabesk schreef:
Als aan de ene kant een spier aanspant wordt een boomzadel omhoog geduwd en wordt het logischerwijs ergens anders naar beneden gedrukt.

Nee Arabesk dat is niet logisch.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 01:34

Een boomloos zadel kan best wel een oplossing zijn in jouw geval. Maar je moet wel met een aantal dingen rekening houden. Het klopt inderdaad dat je met een boomloos zadel de bewegingen van je paard veel beter kan aanvoelen en dat het door zijn flexibiliteit theoretisch comfortabeler is voor het paard.

Maar het werkt ook de andere kant op: het paard voelt jouw bewegingen ook een stuk beter. Als je een goede houding en goede balans hebt is dat niet zo'n probleem, maar als je moeite hebt om jezelf te centreren en je balans te bewaren op je paard dan zit je hem des te harder in de weg met zo'n zadel en is het voor het paard net zo min prettig als een slecht passend boomzadel.... Iets anders waar ik rekening mee zou houden is dat het juist door zijn flexibiliteit een mindere drukverdeling heeft. Hierdoor (en dat zal misschien mensen tegen de borst stuiten, maar vooruit) lijkt het me niet het meest ideale zadel voor zwaardere ruiters, althans niet als permanente oplossing.

Dat gezegd hebbende, ik vind het ook geweldige zadels hoor :) Ik heb er een die ik gebruik op mijn twee jonge paarden (ben ik aan het inrijden). Die veranderen nu namelijk nog zo snel van vorm/bespiering dat het niet bij te houden is met een boomzadel. Tegen de tijd dat ze een beetje klaar zijn met uitzwaren kunnen we altijd nog een boomzadel laten aanmeten.

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:16

mijn paard loopt zelf ook lekkerder met een boomlooszadel :) ik heb er veel baat bij, mijn paardje is niet 1 van jongste meer en ook regelmatig gespannen in dr lijf, met zit zadel voel ik alles beter en kan ik het ook sneller oplossen :) veel sucses,!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:19

Ik zou het gewoon eens uitproberen, uiteindelijk moet jij er zelf lekker in zitten en merk je dan pas hoe je paard erop reageert. Volgens mij kun je verschillende modellen een week of wat op proef krijgen, ideaal!