Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:de drukverdeling is niet slechter dan wanneer je zonder zadel zou rijden
het is kiezen tussen twee kwaden: druk verdelen of een stijve plank op je paard liggen die voor geen meter meebeweegt. Als aan de ene kant een spier aanspant wordt een boomzadel omhoog geduwd en wordt het logischerwijs ergens anders naar beneden gedrukt.
aeolusnr1 schreef:Een stevig en goed gemaakt zadel met boom is zeker het allerbeste.
Een boomloos zadel is gewoon een verbetering en iets meer comfort biedende oplossing voor een ruiter die de beweging van het paard meer wil voelen.
Ik heb er een die ik gebruik op mijn twee jonge paarden (ben ik aan het inrijden). Die veranderen nu namelijk nog zo snel van vorm/bespiering dat het niet bij te houden is met een boomzadel. Tegen de tijd dat ze een beetje klaar zijn met uitzwaren kunnen we altijd nog een boomzadel laten aanmeten.
ik heb er veel baat bij, mijn paardje is niet 1 van jongste meer en ook regelmatig gespannen in dr lijf, met zit zadel voel ik alles beter en kan ik het ook sneller oplossen
veel sucses,!!