Moeite (zelf) om te ontspannen op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveleyHorse

Moeite (zelf) om te ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:01

Als eerst ik weet niet of dit hier goed staat :P

Als mijn paard de teugel vast pakt dan ga ik zelf meer spannen. Ik "klem" als het ware me bovenbenen aan het zadel..
wie kan me er tips voor geven ?

groetjes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:21

Als je je bewust bent van die aanspanning bij jezelf, kan je gaan proberen om bewust te ontspannen. Omdat je het over klemmen met je benen hebt, oefen jezelf om je beenspieren bewust aan te spannen en te ontspannen.
Als je dan te paard zit en je merkt dat je klemt, probeer dan eens een paar seconden te ontspannen. En daarna steeds wat langer.

Als je bewust kan aanspannen en ontspannen, en dit steeds beter kunt, lukt het je op den duur vanzelf steeds beter, ook onbewust. Totdat je weer zonder spanning te paard zit.

Laat je instructie je eventueel helpen.

tamary

Re: Moeite (zelf) om te ontspannen op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:47

Kijk eens of je een paar lessen buikdansen kan krijgen. Dan leer je bewegingen van verschillende lichaamsdelen te isoleren, dus alleen 1 hand of schouder te bewegen en de rest van je lichaam stil en ontspannen/in balans te houden. Dat moet ook helpen om je minder vast te zetten als reactie op iets wat je paard doet + dat je fijnere hulpen kan geven als je alleen 1 signaal kan geven zonder ruis.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:31

Een goede oefening is met een skibbybal, probeer je balans te bewaren zonder druk of iets dergelijks uit te oefenen. Je kan ook je bekken draaien en kantelen zonder de rest van je lichaam te bewegen. Succes!

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:58

Ik trek mijn rug hol tijdens het rijden (komt ook door de spanning), en elke les wijst mijn instructrice me erop te ontspannen.
Dan gaat het 5 minuten goed en dan ben ik weer aan het spannen enz.

Heb een tip van haar gekregen;
Ga op handen en voeten zitten en doe je rug hol,bol,hol,bol enz.
Zo komt je rug goed los.

SUCCES :o

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:49

shannaaaa: bedankt voor de tip! maar ik heb het specifiek in me benen. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:25

Je hebt oefeningen waarmee je je handen en benen apart opdrachten kan geven om een onafhankelijke zit te creëren.

Probeer eens met je linkerhand rondjes te draaien in de lucht (lins- of rechtsom) en met je rechterhand vertikaal over je buik te wrijven tegelijkertijd. Dit kan ook met je benen, draai met je linkerbeen(voet) rondjes naar links of rechts en doe met je andere been van voren naar achteren of andersom.
Zo leer je bewuster je ledematen aan te sturen en ben je bewust bezig met de bewegingen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:28

zie mijn topic, wellicht kun je daar iets uithalen?