Enorme druk op wedstrijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_likepink_

Enorme druk op wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 22:01

Halo!!

Aangezien ik niet precies weet waar ik het moet neer zetten,plaats ik het hier.

Al een tijdje zit ik met een probleempje.Ik rij nu officiele wedstrijden met een paard dat al heel hoog heeft gelopen.
alleen hij is een boefje.
Het licht ook absoluut niet aan hem met mijn probleem.
En veel mensen weten dat hij hoog heeft gelopen en verwachten dus extra veel.

Alleen thuis oefenen gaat echt perfect,in les gaat het ook goed,hij loopt thuis zo fijn,bergopwaarts ,goed aan teugel en beenhulpen.
Ik ben eigenlijk absoluut geen dressuur ruiter,maar wil mijn basis goed bevestigen,
thuis gaat dat soms meerals super.

Maar zodra ik op wedstrijd ga,gaat het zo bagger,ik ben alles weer kwijt,en heb het gevoel alsof alles verkeert gaat,ik heb dan geen impuls en aanleuning.terwijl ik thuis zo hard daarvoor train.
Plus dat allemaal mensen mijn paard herkennen.dan voel ik me al helemaal een tebiel.
Ik ben niet zenuwachtig,maar zodra ik daar rijd...BAM alles weer kwijt en begin ik als een haak te zitten,en hang en hobbel wat rond alsof ik een manege paard heb.
En dan stijgt die spanning zo erg dat het paard ook niet lekker loopt,dus mijn proeven zijn letterlijk altijd net geen hel.
ik verwacht al best wel veel.
maar als al die mensen hem kennen en dat ik helemaal overspan ben ik echt zat.

Thuis rij-train ik 3paarden.
met een merrie ben ik van niets naar heel ver gekomen.En als ik met haar een proef rijd gaat het echt super,dat gewoon omdat je het een kick geeft,dat je een paard wat overspannen liep en geen basis had.dan alles voor je doet.PLUS niemand kent je.
Met haar heb ik al 2oranje linten en een beker mee naar huis genomen binnen 4wedstrijden.
Maar dan ben ik ook helemaal relax.

Maar met het paard dat ik nu uitbreng.Ik weet niet waarom maar het gaat echt niet.ik heb 5 officiele proefen gelopen,en telkens 178-169-170 ect.
Dit is dan ook het laatste jaar dat ik hem start,want ik wil zelf verder met springen,en daar ben ik veel beter in,en ontspan ik helemaal.en ga ik ervoor.

En op dat paard begin ik me op wedstrijd heel heeel klein te voelen,en gaat haast alles verkeert.

Aan training ect is het niets,want thuis gaat het perfect.
Ik wil het binnenkort wel filmen,en een proef filmen of iig foto's laten zien.
op proefjes ben ik net een beginner met een manege paard heb ik het gevoel.en als ik thuis train dan lijkt het net alsof ik vlieg.

Wat kalmeert een beetje voor een wedstrijd en helpt een beetje?
Ik begin op wedstrijd echt als een haak opeens te zitten.
Maar alleen op dat paard,
met een onervaren paard gaat het meestal super,en dan kom ik aan met een ervaren paard,en rij ik als een beginner.
Elke keer begin ik me steeds onzekerder te voelen,terwijl ik helemaal niet zo'n type ben.
Maar als iedereen je zo aan kijkt die het paard al kennen,,,bah

Ik heb al veel geprobeert.alleen het probleem licht echter bij me zelf.absoluut niet aan paard.

Ik wil voorlopig ook niet starten als ik elke keer als een melkende ezel kom aan lopen.

Alleen moet het ook even van me af schrijven

Mvg!

mick75

Re: Enorme druk op wedstrijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 03:56

Tja, ik zou zeggen veel oefenen, veel op wedstrijd gaan en gewoon proberen te doen. Mischien eens op een andere plaats wedstrijden gaan rijden? Waar ze je paard niet meteen herkennen?

Maar ook dan denk ik dat je het beste gewoon moet starten, en wel zien waar het schip strand. Je zal wat meer tijd nodig hebben om het vertrouwen in elkaar op vreemd terrein te bevestigen, maar als het rijtechnisch op zich goed voor elkaar is komt dat vroeg of laat wel. Mischien een aantal weken op rij inschrijven zodat het een routine gaat worden? Net alsof je gewoon wekelijks les hebt een tijdje wekelijks op wedstrijd gaan? (weet niet of dat mogelijk is hoor, is maar een idee).

Wat ook wel kan helpen voor jezelf is voordat je de ring in gaat een ontspanningsoefening te doen, zodat je ademhaling in elk geval in orde is en je je volledig kan concentreren op je proef.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 06:51

herken het wel bij een jong paard kan het me allemaal niets schelen want die is jong en dat maakt niet uit als het minder gaat hij is er om te leren en met ervaren wil ik graag laten zien dat ik het allemaal wel kan. Alleen is het bij mij tegenwoordig wel dat ik onder druk beter presteer.

Het heeft met ontspanning in je lichaam te maken, je lichaam op de juiste manier inzetten kost veel energie. Ik heb verschillende mensen meegemaakt die al begonnen over te geven als ze 2 weken later een dressuurproefje moesten rijden.

Er bestaat een training, weet niet precies meer hoe die man heet maar dat heet presteren kun je leren. Hier leer je om te gaan met alles rond de wedstrijd, ook de spanning weg laten vloeien enz. Heb ik een clinic van gehad en ook dat hielp gigantisch in elk geval was het heel leerzaam! die clinic was aantal jaar geleden via de KNHS

Ook is er bij de drogist een of ander spul te verkrijgen, heb het zelf nog nooit gebruikt maar daar word je rustig van. Schijnt heel erg goed te helpen. Dat moet je een half uur voor het rijden innemen geloof ik en dan werkt het.

Succes ermee!

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:03

ik zou ook zeggen start eens daar waar ze het paard niet kennen? Als je eenmaal in de auto zit maakt het toch niet uit of je 30 minuten of 60 minuten rijdt?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:03

Je maakt je idd veel te veel druk om wat andere mensen zeggen.
Als je een paard rijdt dat al veel hoger heeft gelopen dan heb je, als je jezelf daar tenminste iets van aantrekt, een probleem. Er zal nl. ten alle tijde iemand zijn die commentaar geeft. Veel mensen vergeten dat zo'n paard het echt niet vanzelf doet. Zulke paarden zijn juist heel slim en voelen jouw spanning echt wel meteen aan en reageren daar dan ook op. Maar wat je je moet realiseren als je met een geroutineerd paard rijdt dat veel mensen kennen er makkelijk gekletst wordt. Als jij super presteert dan wordt er gezegd: vind je het gek met zo'n paard, dat is niet zo moeilijk. Als jij slecht presteert wordt er gezegd: die doet het ook niet best met zo'n paard met zoveel ervaring. Voor bepaalde mensen, degenen die graag commentaar leveren, kun je het dus hoe dan ook nooit goed doen. Wat jij moet leren is lak aan de hele omgeving te hebben als je op wedstrijd bent en je op je paard concentreren en er gewoon voor gaan. Het is geen verplichting dat het goed gaat he, je moet een combinatie worden, ook op wedstrijd. Ga ervoor, gaat het mis, nou en, er komt weer een volgende wedstrijd. Er zijn ook altijd mensen die wel begrip hebben voor jouw situatie, dat moet je ook niet vergeten. En ook, als je de mogelijkheid hebt, net als wat mick75 zegt, veel op pad gaan, op andere plekken rijden, die ontspanningsoefening bijvoorbeeld doen, en wennen aan mensen om je heen als je aan het rijden bent. Denk bij jezelf hier maar aan: "Concentreren Anky" !!!
En vergeet niet, je moet plezier hebben in het rijden, dat moet je niet kwijtraken.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:04

Pff erg bedankt voor alle fijne en goede tips!
Denk dat ik er heel veel aan heb!!

vera_pino : onder druk doe ik het zelf ook meestal veel beter,alleen dan in een andere tak en met een ander paard.

mousmous: ik ben het helemaal met je eens!zo'n paard is juist veel moeilijker,en moeilijker in te stellen op een ruiter die in een keer wat vraagt op ander terrein,plus als je gespannen bent.
En heb erg veel aan je reactie!