Zwaar op de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Zwaar op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:00

Sinds kort heb ik bij me hafje het knopje gevonden van nageeflijk lopen (mag ook wel na 4 jaar :P )
Heb sinds kort les van een nieuwe instructice.

alleen is hij met nagefelijkheid erg zwaar op de hand. In stap loopt hij het fijnst nageefelijk in draf wilt hij nog wel eens zijn neus lekker naar voren douwen, in galop tja daar vragen we nog even geen nafgelijkheid. (het moet wel op een ontspannen manier gaan)

Wel moet ik voor dat ik hem ga oppakken even door pakken. dus even streng zijn. (niet zagen, maar wat strenger ophouding) Als ik hem eenmaal heb waar ik hebben wil, komen er kleinere ophoudingtjes. En dan blijf hij keurig naar beneden. alleen wordt hij wat zwaar op de hand.

Ook als ik meer been geef enz. zijn achterhand gebruikt die goed, want als hij zweet, zweet hij zelf bij z'n lies en kont, en dat had hij vroeger nooit.

Dus nu is mijn vraag. hoe zorg ik dat hij minder zwaar wordt. in stap kan ik nog wel opvangen, maar in draf wordt het al wat moeilijker. Me teugels worden steeds langzamer langer.

Of is het een kwetsie dat zijn achterhand nog sterker moet worden, en dat het later minder wordt?

ikke20

Re: Zwaar op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:06

zorg dat je hem van achter naar voren rijd. binnenbeen/buitenteugel.
als je paard niet van achteruit gereden wordt wordt hij idd zwaar in de hand. wordt hij van achter naar voren gereden gaat hij ook vanzelf nageven/ je hand opzoeken.

met mijn paard heb ik hetzelfde gehad rij hem nu goed van achter naar voor en geen problemen meer mee. het zweten wil niet veel zeggen. als ik rondje boscross zweet mijn paard ook bij zn lies.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:08

Hij wordt zwaar in de hand omdat het geen echte nageeflijkheid is...
Echte nageeflijkheid hoef je niet voor in de teugels te knijpen/spelen etc.
Nageeflijkheid komt van achteruit, actieve achterhand, ontspanning, paard gaat de buikspieren aanspannen en de rug los laten en zal dan zelf na gaan geven.
Ook willen sommige paarden niet nageven als ze niet recht zijn en uit balans.

Issie al eens gecontroleerd door een ostheopaat, past het zadel goed?
Want als er 4 jaar over gedaan wordt(en het dan toch nog niet is) kan er meer aan de hand zijn..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:53

mijn instructrice zegt altijd: Zodra de pony zwaar in de hand word, is ze niet actief genoeg van achteren!
Zoals al gezegd: Rijd van achteren naar voren. Dus éérst moet het paard actief zijn, daarna kan dat koppie pas zakken door ontspanning en activiteit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:19

Dat van 4 jaar komt ook omdat ik in die 4 jaar veel heb mee gemaakt. en niet presies wist hoe ik nou rondrijden voor elkaar moest krijgen.

Ik heb vandaag goed de achterhand nog meer geactiveerd. En stanley liep al minder zwaar. Kon nog wel wat beter.

Als hij rond loop voel ik wel goed zijn rugspieren mee gaan. Heb 1x met slof gereden toen liep die ook rond, maar zijn rug voelde ik niet mee gaan. Heb daarna ook nooooit meer slof gebruikt.

Maar ik ga idd meer die achterhand trainen en van achter naar voren rijden.

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:42

ik had precies hetzelfde probleem!
wat je vooral niet moet doen is meer teugel gaan geven.

Ik heb hem heel erg voorwaarts gereden en heel veel stelling zodat hij z'n onderhand er veel beter onder zet.
het kost wel even moeite, maar hij word na een tijdje wel licht in m'n handen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:48

@Dorine_Tibo: Ik denk dat je achterhand bedoeld, maar ik vind onderhand ook wel leuk gevonden :+

Het klinkt misschien simpel, maar als jij niks in je handen hebt kan hij nergens op hangen of aan trekken. Neem is alleen je teugels in je hand en voel bewust hoe dat voelt, daar moet je met rijden naartoe. Niet zijn mond vasthouden maar de teugels.
En uiteraard van achter naar voren rijden, zoals hierboven ook al is gezegd. Nageeflijk rijden doe je met je been, niet met je hand.

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:53

@blijheid, hahaha ik bedoel indd ACHTERHAND!!! hoe komt ik op het woord onderhand !
hahaha :P