wat voor beweging heeft een 3-jarige nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kr1985

wat voor beweging heeft een 3-jarige nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:59

ik heb 2 weken geleden een 3-jarige merrie gekocht. nu vraag ik me af wat het beste is voor mn paard is qua beweging.

even wat informatie:

-het is een fries x tinker
-ze is nog niet volgroeit, want aan de achterkant is ze hoger
-ze stond op de Ierse tinker stoeterij, daar was ze ingeruild door een vrouw voor een echte tinker
-ze beheerst al de stap, draf en galop onder het zadel!
-ze moet nog doorgereden worden

toen ik haar kocht ging ik er vanuit dat ik gewoon rustig met haar aan de slag kon, maar nu na informatie opgezocht te hebben op het internet, vind ik haar toch nog erg jong en heb ook gelezen dat de groeischijven in de rug pas met 5 jaar dicht zijn gegroeid en ze daarvoor kans hebben op beschadigingen van de wervels.
ook wil ik graag met haar longeren met dubbele lijnen, maar ook daarvan heb ik gehoord dat ik niet teveel van haar nek nog moet vragen omdat de nekwervels pas het laatst volgroeit zijn.

ik wil zo goed mogelijk met mijn paard omgaan en haar niet overbelasten.

wie kan mij helpen met adviezen wat voor beweging ze nodig heeft en of ze eigenlijk niet nog veel te jong is om op te rijden.
als dat zo is wil ik gewoon met haar grondwerk gaan doen, maar dan vraag ik me gelijk af of ze de gangen (stap, draf en galop onder het zadel) niet vergeet als ik er pas over een jaar op ga als ze volgroeit is en 4 jaar oud.

hopelijk kunnen jullie me verder helpen met adviseren van hoe vaak beweging en wat voor beweging en andere tips.

alvast bedankt!!

deniece

Re: wat voor beweging heeft een 3-jarige nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:39

Ik denk dat je er best 1x per week bijv lekker mee het bos in kan gaan :)

ik heb zelf ook een 3 jarige, ik longeer hem zo'n 2x per week en ik ben nu bezig met zadelmak maken. Dus ik zit er nu soms ook op een paar keer per week. Maar dat is echt alleen nog maar wat rond stappen. Straks wil ik hem 3x per week rijden (2x half uur les per keer en een x het bos in) en daarnaast bijv 1 x longeren of een keer vrijspringen oid :)

Maar als je zegt dat ze echt nog niet volgroeid is en haar achterhand nog in de lucht staat en dr schoft nog niet zou ik het gewoon rustig aan doen. Je kan ook lekker met dr gaan wandelen enz :)

Mijne is al wel heel erg 'uitgegroeit' voor zijn leeftijd, kijk maar in mijn profiel.. Hij is al aardig in proportie :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:58

Ja ik zou nog een jaartje of misschien langer wachten eer ik erop zou gaan, ben zelf ook met een 3 jarige tinker bezig, maar die train ik het eerste jaar aan de hand volgens de methode van Bent Branderup,
misschien ook wel een optie voor je om zo te werken en een band op te bouwen en het paard sterk te maken om jou te kunnen dragen op de juiste manier.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

Geen een paard is al volgroeit met zijn 3 jaar en ook tussen de oren kunnen ze het vaak niet aan, en als dat wel zo is moet je ze daar juist tegen beschermen en vooral niet te veel doen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:01

lekker nog een jaartje wachten of lekker op pad gaan met haar. lange afstanden stappen is beter dan een half uurtje in de bak :)

longeren nog maar even mee wachten, dat is een beste inspanning voor een jong dier ( ook voor oudere dieren ).

je kunt ook wat boeken gaan lezen over grondwerken, dat is goed voor de band tussen jou en je paardje :)

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:15

Je kan best 1 x in de week longeren of rijden hoor.
Alleen moet je haar niet te veel vragen.
Gewoon de basis dingen, dat doet haar echt niet zoveel kwaat hoor.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 09:38

maar als ik er in die tijd niet op ga om te draven en galoperen, verleerd ze die gangen dan niet, zodat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen om de juiste 'knopjes' erop te zetten?

als ik ga stappen, mag ik dan al wel wat van haar vragen m.b.t. tot wendingen enzo?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:47

beweging heeft elk paard nodig. Hoe jong ook. maar een 3 jarige zou ik nog niet gaan berijden. Aan de hand kun je een hoop doen. lekker wandelen/fietsen en kilometers maken :)
En t liefst gewoon lekker veel in de wei.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:01

is er nu al schade aangericht doordat ze waarschijnlijk op 2,5 jaar al is bereden en zadelmak is gemaakt met alle gangen al juist?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:04

hij kent de basis blijkbaar. ik zou er nu gewoon een jaartje niet meer op rijden, maar 'nuttige' dingen doen zoals verkeersmak maken, handige trucjes leren zoals voetjes geven, zich laten wassen, schriktraining enz.
hij zal het rijden nog wel weten als je dat binnen een jaar weer oppakt ;). ik heb al de paarden die ik al beleerd heb zo gedaan. zadelmak maken (wel op iets oudere leeftijd; een jaar of 4 zeker!), weer een tijd gerust laten en enkel wat aandacht geven op tijd en stond en dan begon ik opnieuw met eerst rugoefeningen (ernaast) en dan 'echt' rijden. Ik ben altijd zonder problemen weer kunnen opstappen :) vaak leek het zelfs alsof ze het beter wisten als voor de pauze!
lange teugel is trouwens geen ramp om te doen, maar niet teveel rondjes draaien, niet te lang aan één stuk en hem niet de hele tijd aan de teugel vragen (en al zeker niet opgericht). dat is immers hetgene dat de halsgewrichten belast (in een opgerichte houding lopen is dus in feite niet zo gezond voor de 6jaar)
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 19-07-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:06

Goed dat je niet doorgaat met rijden!

Met mijn 3-jarige merrie doe ik af en toe wat grondwerk en dat pakt ze allemaal geweldig goed op. En de rest van de tijd loopt ze lekker dag en nacht in de wei en dat geeft haar beweging genoeg.

Mijn ervaring is dat een paard niets verleert, dus daar hoef je imo niet bang voor te zijn.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:56

joviban: wat voor grondwerk doe je met jouw 3-jarige merrie? ik wil graag gaan beginnen met dubbel lijn longeren en natural horsemanship spreekt me ook erg aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:16

kristaly schreef:
joviban: wat voor grondwerk doe je met jouw 3-jarige merrie? ik wil graag gaan beginnen met dubbel lijn longeren en natural horsemanship spreekt me ook erg aan.

De basis Freestyle (van Voest), dingetjes van Hempfling en veel dingetjes van mezelf.
Ook hebben we schrik- en obstakeloefeningen gedaan, af en toe balkjes en labyrinth lopen en hebben we veel gewandeld aan de hand.
Allemaal èrg leuk om te doen! ;)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:52

mijn merrie is dus duidelijk wel gewend aan het zadel, is het heel erg om buiten of in de bak met haar te stappen (gewoon aan de lange teugel)? het lijkt me namelijk wel fijn om er af en toe, zo'n 2 keer in de week, op te zitten en langs de weg of in de bak te rijden.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:26

ik ben zelf ook bezig met mijn 3 jarige en ik wandel af en toe met hem.. dan haal ik hem uit de kudde heb je ook meteen een leermoment.. en ik longeer hem 2x in de week.. morgen ga ik er voor het eerst een zadeltje op gooien..
maar hou het werk wat je gaat doen vooral zo afwisselend mogelijk..
wat ik van plan ben met hem is hem zadelmak laten maken dan deze winter 1 of 2 keer in de week heel licht rijden.. dan nog lekker tot het voorjaar op de wei en dan volgend jaar rond april dan is hij bijna 4 dan aan het werk gaan..

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:33

kristaly schreef:
mijn merrie is dus duidelijk wel gewend aan het zadel, is het heel erg om buiten of in de bak met haar te stappen (gewoon aan de lange teugel)? het lijkt me namelijk wel fijn om er af en toe, zo'n 2 keer in de week, op te zitten en langs de weg of in de bak te rijden.

Ik heb ook jong paard gehad en vind dat je best wel wat met ze kan doen maar belast haar niet teveel.
Langs de weg? is ze ook al verkeersmak... Ga wel eerst een paar keer wandelen om de omgevening met haar te verkennen.

suc-6

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:39

Als ze nog duidelijk overbouwt is er zeker nog niet op gaan zitten, jammer dat het al gebeurd is.
Ik zou lekker grondwerk gaan doen, gaan wandelen etc.
En dat maar een paar dagen in de week, verder lekker op de wei.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:54

3 jaar = 3 keer per week
4 jaar = 4 keer per week
5 jaar = 5 keer per week

Dit schema houdt ik altijd aan. Bij een driejarige zit ik er 3 keer per week ong 15 tot 20 minuten op. Daarnaast veel weidegang!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:08

Ik vind 3 keer behoorlijk veel voor een 3 jarige, bedenk wel dat de groeischijven in de rug pas met 5 jaar gesloten zijn!
Hoe eerder en vaker je begint hoe meer kans op beschadiging in de rug..

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:19

x_Marr schreef:
Ik vind 3 keer behoorlijk veel voor een 3 jarige, bedenk wel dat de groeischijven in de rug pas met 5 jaar gesloten zijn!

Juist niet. Hoe eerder je begint om spieren te trainen hoe makkelijker het paard in het lijf is. Alle topsporters beginnen jong. Daar is een reden voor.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:23

BJ05 schreef:
3 jaar = 3 keer per week
4 jaar = 4 keer per week
5 jaar = 5 keer per week

Dit schema houdt ik altijd aan. Bij een driejarige zit ik er 3 keer per week ong 15 tot 20 minuten op. Daarnaast veel weidegang!

Jep zo is mij schema ook ong. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:39

BJ05 schreef:
x_Marr schreef:

Juist niet. Hoe eerder je begint om spieren te trainen hoe makkelijker het paard in het lijf is. Alle topsporters beginnen jong. Daar is een reden voor.

en daarom zijn er limieten voor jonge topsporters, ze mogen nooit zoveel trainen als volwassenen.

En wat een topsporter doet is niet per se het gezondste wat er is. Een wielrenners dieet, eet jij dat ook omdat dat wat topsporters doen gezond is? Lijkt me niet :P

Ik stap pas op mijn paarden als ze vijf zijn, 1x per maand even stappen meer niet. Pas vanaf 6 gaan we rijden. En daarvoor? Genoeg te doen:

- wandeltochten met je paard
- grondwerk
- je kan zelfs parelli level 3 halen zonder te rijden met on line en at liberty (grondwerk aan een touw en grondwerk zonder touw in vrijheid)

Veel quarters worden heel jong ingereden en zijn vaak ook snel versleten; met negen jaar gaan ze al uit de running. Dat is niet omdat ze een zwak ras zijn, maar omdat ze heel jong worden ingereden, soms met 2 jaar al en ik hoorde nu al 1,5 jaar noemen ergens :\

IJslanders worden laat ingereden met vijf of zes, en die worden dan ook vaak in de twintig of zelfs in de dertig. Sterk ras? Nee niet speciaal, er wordt gewoon beter mee omgegaan. :j en de huisvesting is ook vaak buiten en het voer sober.

Citaat:
Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.

Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

en de medische onderbouwing staat hier
http://www.horses.nl/blogs/view/599

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:41

Arabesk schreef:
[

en daarom zijn er limieten voor jonge topsporters, ze mogen nooit zoveel trainen als volwassenen.

En wat een topsporter doet is niet per se het gezondste wat er is. Een wielrenners dieet, eet jij dat ook omdat dat wat topsporters doen gezond is? Lijkt me niet :P

Ik stap pas op mijn paarden als ze vijf zijn, 1x per maand even stappen meer niet. Pas vanaf 6 gaan we rijden. En daarvoor? Genoeg te doen:

- wandeltochten met je paard
- grondwerk
- je kan zelfs parelli level 3 halen zonder te rijden met on line en at liberty (grondwerk aan een touw en grondwerk zonder touw in vrijheid)

Veel quarters worden heel jong ingereden en zijn vaak ook snel versleten; met negen jaar gaan ze al uit de running. Dat is niet omdat ze een zwak ras zijn, maar omdat ze heel jong worden ingereden, soms met 2 jaar al en ik hoorde nu al 1,5 jaar noemen ergens :\

IJslanders worden laat ingereden met vijf of zes, en die worden dan ook vaak in de twintig of zelfs in de dertig. Sterk ras? Nee niet speciaal, er wordt gewoon beter mee omgegaan. :j en de huisvesting is ook vaak buiten en het voer sober.

Citaat:
Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.

Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

en de medische onderbouwing staat hier
http://www.horses.nl/blogs/view/599

Ja jij....................
3 keer per week een kwartiertje op een paard zitten van 3 jaar is prima. Dat kan totaal geen kwaad. Als je maar op de juiste wijze traint. Maar dat geldt ook voor een 5 jarige. En misschien moet je je eigen trainingswijze eens onder de loep nemen, want ik kan wat filmpjes van jou herrinneren en dat doet mij pijn aan de ogen. Wat dat betreft kom je hier niet eens op een 20 jarige.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:46

Het is handiger als je niet alles quote, het wordt zo'n bende zo, dat even terzijde.

Met jouw redenatie zou je zelfs een 1 jarige al kunnen berijden, mits je 'm maar goed traint. Hoe je een paard ook traint, de groeischijven zijn en blijven open voor z'n vijfde levensjaar, in zijn rug. En sterke of zwakke spieren veranderen hier niets aan.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:48

Arabesk schreef:
Het is handiger als je niet alles quote, het wordt zo'n bende zo, dat even terzijde.

Met jouw redenatie zou je zelfs een 1 jarige al kunnen berijden, mits je 'm maar goed traint. Hoe je een paard ook traint, de groeischijven zijn en blijven open voor z'n vijfde levensjaar, in zijn rug. En sterke of zwakke spieren veranderen hier niets aan.

Nee mijn redenatie zegt niet dat je een jaarling kan beleren/berijden. Ik praat duidelijk over een 3 jarige waar je met beleid 3 keer per week een kwartiertje op zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:50

Arabesk schreef:

Blááááááááát. Het is één en al stereotype wat je hier hebt neergezet Arabesk. Jammer dat bij jou alles meteen zo extreem is.

TS: als het paard zo duidelijk nog niet is uitgegroeid zou ik er zeker niet op rijden, op geen enkele driejarige trouwens. Over anderhalf jaar lekker weer gaan hobbelen, en tot die tijd kun je aan de hand, en over een tijdje ook zo langzaamaan aan de longe, genoeg met haar doen. Lekker wandelen, fietsen, een band opbouwen met het paard. En straks aan de longe en LL onder andere de stemhulpen voor de verschillende gangen leren, daar heb je profijt van wanneer je er weer op klimt ;)

Veel plezier met je paardje!