paard wordt gek met rijden als hij anderepaarden ziet rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronica1

paard wordt gek met rijden als hij anderepaarden ziet rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 21:45

helpp mij!

als ik aan het rijden ben op ijn paard
en er staan andere paarden naast en die gaan rennen als ik aan het rijden ben
dan wordt mijn paard helemaal gek in zijn kop
en dan krijg ik hem niet meer onder controle
help wat moet ik doen??

heeft u nog tips??:D

evoos

Re: paard wordt gek met rijden als hij anderepaarden ziet rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:48

probeer hem bezig te blijven houden, zodat hij zijn aandacht ergens anders heeft
dus veel figuren rijden enz

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 11:13

dat helpt ok niet je krijgt hem er niet meer bij als de eenmaal een paard of pony ziet rennen
jekan zoveel figuren gaanr ijden als je wil mar as er eemaal een paard rent dan wil die mee doen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:24

Dit is van nature een normale reactie van een paard, omdat een paard een kudde dier en een vluchtdier is. Probeer je paard inderdaad bezig te houden, en zorg dat die jou volgt, dat jij de leider bent. Dit geeft meestal aan dat je als ruiterzijnde nog niet helemaal de gedachten van je paard erbij hebt, en dat je nog niet helemaal een bent, en het paard nie geconcentreerd op jou is, maar wel op die paarden ernaast. Doormiddel van hem bezig te houden, overgangen rijden, figuren rijden, pasje zijwaarts, en weer rechtstellen, je hand laten volgen naar beneden heen etc.
Houd je paard bezig, zodat die met zijn hoofd bij jou is als begeleider, en niet met zijn hoofd bij de paarden die ernaast lopen te rennen. het is moeilijk maar ja, het is nooit leuk als je paard daar stierlijk gestrest van word, en gaat lopen springen of meer blijft doen.
Succes ermee

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:11

ik gah straxx weer rijden dus kan k eem egt et hem aan de gang gaan ik ben dr nu al 9 x afgevallen omdat die gaat vliegen rennen en gek doen
en dan houd ik hem niet meer onder controle

ik heb hem altijd onder controlen tot dat k gha aadraven en aan galloperen dan ishet helemaa mis
in sta die die elemaal niks
maar zodra hij denkt dat ik er niet even bij ben dan vliegt die ervandoor
en als ik dan met em in de les rijd dan moet je wel eens de juf aankijken dus dan an ikniet altijd met me hoofd bij me paardje zijn
hoe leer je hem af dat hj niet gaan rennnen en gek doen als die adere paarden ziet rennen??
ik zou het em graag afleren maar ik heb geen idee hoe je een paard dat zomaar af kan leren
maar bedankt voor jullie tips tot nu toe hoop dat er nog m eer tips komen dat ik weer met veel zelfvertrouwen en alles op me paard kan stapen zonder dat die als ik galoperen helemaal gek in zn hoofd wordt
maar tog alvast hartelijk bedakt voor de tips
en hopelij komen er nog eer

groetjes

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:02

Probeer even in normaal Nederlands te typen dan is het een stuk duidelijker om te lezen. De enige echt goede oplossing is toch echt die van Navidad. Het paard moet zo bezig zijn en geconcentreerd op jou dat hij geen aandacht heeft voor de dingen om hem heen. Dat betekent dat jij ook voortdurend geconcentreerd moet zijn op hem en meteen moet reageren als zijn aandacht verslapt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:06

Mijn paard kan daar ook een handje van hebben, al hoewel hij naarmate hij ouder wordt (en meer leert ;) ) steeds rustiger wordt. Kwestie van ervaring opdoen, zelfvertrouwen krijgen, zich ook rijdend op jou gaan richten (met grondwerk gaat het allang prima, ik heb mijn eigen paard ingereden en rijden is toch weer een beetje anders dan grondwerk ;) ). Ze moeten gaan leren zich op jou te richten tijdens het rijden. En dat heb je niet van de een op de andere dag, maar oefening baart kunst. :)

Hoe oud is je paard?

Salvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:12

Probeer zelf ook te blijven ontspannen.
En zet hem op een volte.
Of zet de paarde gewoon in de stal of gaat dat niet?
Of vraag iemand of die je paard dan misschien even wilt vast houden tot dat ie rustig is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:17

is niet helemaal een rare reactie van je paard......... wat ik dan doe is kleine achtjes rijden..........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:26

Maar ik denk dat het haar niet lukt om achtjes te rijden of wel, TS?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:29

je rijd dan de achtjes om de aandacht bij jou te houden,,,,,,,,,,,,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:39

KiWiKo schreef:
je rijd dan de achtjes om de aandacht bij jou te houden,,,,,,,,,,,,

Snap ik, maar ik ken zat meiden die dat bij paarden met dit soort issues niet voor elkaar krijgen. ;)
Ik zou zelf dus nog wat meer in de basis beginnen, maar da's mijn methode. :)

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:44

Mijn paard doet dat ook, ook als een ander paard in de bak van iets schrikt en op zij springt, zij schrikt dan ook en gaat rennen of maakt een rare bokke sprong. Bij mij weet ik wel dat het is dat ze nog niet helemaal op mij let, ik heb haar dan ook nog niet lang en door blessures steeds alleen maar aan het opbouwen.
Dus ik kan het ook echt begrijpen dat als ze dan zelf een beetje schrikt ook gek gaat doen! Ik merk nu wel nu ze meer beweegt en los loopt en dan gek kan doen, dat dit in de bak minder wordt.

Ook is ze steeds meer met haar hoofdje bij mij, dus ik denk dat je het echt met training eruit kan krijgen, helaas gaat dat niet van de ene op de andere dag!

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 08:34

bedankt voor jullie tips ik gha er vammidag gelijk mee aan de gang :D

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:39

Navidad heeft gelijk. Maar voorlopig zou ik dat hele gedoen even zoveel mogelijk proberen te voorkomen tot je hem ook als er géén paarden aan het racen zijn beter onder controle hebt. Is er niet een plekje in de buurt waar wat meer rust heerst om te kunnen werken aan je basis van rijden zeg maar?

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 12:37

nou daar zijn we ook ff aan het kijken
we hebben een plekje bijde buren gevonden waar ik kan rijden dus dangaik daar eersrijden

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:40

Succes ermee! Ik denk dat dit een duidelijk voorbeeld is van 'de aanhouder wint' ! Ga er gewoon voor! Komt vast goed!

veronica1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:01

hij doet niks meer als die paarden ziet rennen
hij blijft gewon ontspannen lopen allemaal hartelijk bedankt!