Bijna lateraal stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinnie

Bijna lateraal stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 17:43

Hallo,

Laatst kreeg ik op wedstijd te horen dat het paard bijna lateraal stapte. Weet iemand wat hier precies mee bedoeld wordt en hoe je dit kunt verbeteren?

Groetjes

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:02

Volgens mij betekent het dat het paard dan bijvoorbeeld op beide rechtse benen staat. Dus dat allebei de linkse benen in de lucht hangen.
In de stap hoort een paard dit slechts een fractie van een seconde te doen, maar als ik het commentaar goed begrijp is dit bij jouw paard langer zichtbaar.

Ps. wat een vaag commentaar zeg. Lekker handig die jury >;)

Anoeska

Re: Bijna lateraal stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:07

Lateraal stappen is een hele normale term. Het duidt erop dat je paard neigt naar telgang. Het kan zijn dat je je paard teveel tegen houdt, waardoor ze minder tactmatig gaat stappen. Probeer je paard eens met wat meer lengte te rijden in de stap.

cinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:13

oke dank jullie wel!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:15

Is inderdaad het andere woord voor telgang.
Dit houdt inderdaad in, dat de twee rechter benen gelijk naar voren gaan en dan de 2 linker benen enz...
In principe moet je dat voelen als je erop zit. Het is inderdaad wel belangrijk dat je daar op let en zeker als je verder de wedstrijden in wilt.

Het kan inderdaad zijn, zoals anoeska zegt dat je je paardje teveel tegen houdt. Je houdt haar te strak.

Ik heb het ook even gehad met mijn paardje, maar daar zat een medische oorzaak aan. Dat is nu totaal opgelost en ze doet het niet meer.

Je moet jezelf trainen omdat te voelen. Als je aan t rijden bent dan moet bv je instructrice erop letten, zodat die het kan zeggen wanneer ze er toe neigt of dat ze in telgang loopt. Zodat jij het kan voelen.
Als je het voelt dan inderdaad meer vrijheid geven en als je haar niet teveel tegenhoudt de stap onderbreken door bv gelijk aan te draven. Even halt houden en weer weg stappen. Even een paar pasjes wijken enz...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:25

Anoeska schreef:
Lateraal stappen is een hele normale term. Het duidt erop dat je paard neigt naar telgang. Het kan zijn dat je je paard teveel tegen houdt, waardoor ze minder tactmatig gaat stappen. Probeer je paard eens met wat meer lengte te rijden in de stap.

Even als aanvulling: Het kan ook zo zijn dat je paard een blokkade heeft in de rug.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:27

Ik was inderdaad een beetje kort door de bocht. Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken die lateraal stappen kunnen veroorzaken. Medisch en rijtechnisch.