hoe paard leren verzamelen in gallop op de lange zijde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almerina

hoe paard leren verzamelen in gallop op de lange zijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:11

hoi
ik heb een lippizaner merrie gekregen in september.
we hebben ze zelf onder het zadel gelegt en opgeleert!
ze loopt aan teugel en luistert goed op verzamelen in draf en stap of veruimen!
maar dat gaat niet in de gallop, ze wilt niet aan teugellopen of verzamelen!! aanspringen in gallop is geen probleem!
maar ze zou moeten kunnen verzamelen op de lange zijde in gallop!!
kan iemand mij helpen? alstublieft!! is zeer dringend!!

X_Linz_X

Re: hoe paard leren verzamelen in gallop op de lange zijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:13

klinkt als pijn ofzo.. loopt ze onder je uit?
willen rennen en trekken met het hoofd?
probeer eens in de gallop binnen- en buitenstelling
afwisselen. voltens sluiten en openen. keertje versnellen (als ze dat graag wil ) en dan OP JE ZIT terug rijden..
hoop dat je er wat aan hebt

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:18

X_Linz_X schreef:
klinkt als pijn ofzo.. loopt ze onder je uit?
willen rennen en trekken met het hoofd?
probeer eens in de gallop binnen- en buitenstelling
afwisselen. voltens sluiten en openen. keertje versnellen (als ze dat graag wil ) en dan OP JE ZIT terug rijden..
hoop dat je er wat aan hebt

ze loopt weg maar trekt niet met haar hoofd
ik probeer ze terug te rijden met mijn zit want zo rijd ik ze ook in draf en stap
verruimen kan ze goed op alle gangen maar juist in gallop kan ik ze niet terug rijden
maar ze moet het kunnen in gallop
ook aan teugel ja..dat wil ze ook niet in gallop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:19

Hoezo is het zeer dringend? Denk je niet dat dit gewoon een leerproces is? Het paard is nog geen jaar onder het zadel en jij hebt het al over een zware oefening als galop doorverzamelen...
'k Denk zomaar dat je gewoon een beetje geduld moet hebben en lekker door moet lessen met je paardje...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:21

Ik denk dat ze nog niet sterk genoeg is om rechte einden te galoperen. Bij jonge paarden galopeer ik vaak kleine stukjes. Dan galopeer ik bijvoorbeeld een volte en haal haar dan weer terug. En de volgende volte ga ik weer galoperen. Dit op beide kanten. Daar worden ze sterker van.

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:22

FriesWytske schreef:
Ik denk dat ze nog niet sterk genoeg is om rechte einden te galoperen. Bij jonge paarden galopeer ik vaak kleine stukjes. Dan galopeer ik bijvoorbeeld een volte en haal haar dan weer terug. En de volgende volte ga ik weer galoperen. Dit op beide kanten. Daar worden ze sterker van.

bedankt!!

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:28

zijn er nog mensen die mij kunnen helpen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:31

Je instructeur en je eigen geduld ;)
Paard is nog tamelijk groen. Gebruik je aansprong om 'm sterker te maken, niet de kilometers. Wijkende oefeningen in draf maken 'm ook sterker voor verzameling, evenals het goed schakelen in alle gangen.
Maar vooral: neem je tijd.

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:38

Sonja schreef:
Je instructeur en je eigen geduld ;)
Paard is nog tamelijk groen. Gebruik je aansprong om 'm sterker te maken, niet de kilometers. Wijkende oefeningen in draf maken 'm ook sterker voor verzameling, evenals het goed schakelen in alle gangen.
Maar vooral: neem je tijd.

verzamelen, veruimen in draf en stap gaat supper
wijken, schouder binnen en buitenwaards,.... gaat ook supper
haar achter hand is er altijd bij in draf en stap!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:43

Het gaat niet om de oefening, het gaat om het effect dat de oefening heeft ;)

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:46

Sonja schreef:
Het gaat niet om de oefening, het gaat om het effect dat de oefening heeft ;)

dat is het em nu juist ze doet alles wat ik vraag in stap en in draf
als ik begin in gallop dat doet ze niets meer!! zelfs wil ze niet onderin komen in gallop, de aansprong is correkt maar ernaa niets meer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:52

Kwestie van balans, en daarna ontspanning.

Plaats anders eens een filmpje, zodat we even mee kunnen kijken wat er precies gebeurt?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:52

kleine stukjes oefenen en vooral geduld hebben

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:59

Sonja schreef:
Kwestie van balans, en daarna ontspanning.

Plaats anders eens een filmpje, zodat we even mee kunnen kijken wat er precies gebeurt?

heb geen filmpje van haar , en heb ook geen camera
sorry, kan er ok niet aan doen

zal eff in detail vertellen

dus ik spring rustig in de hoek aan, rijd volte (wil vanaf de overgang draf-gallop niet meer onderin rijden)ik maak in de volte overgangen gallop-draf waar ze alvlug weer onderinloopt en overgangen draf-gallop weer rustig en wil weeral niet onderin lopen!
ik rijd langs allebij de kanten evenveel en dan komen we op de lange zijde.. kan ze na de hoek niet meer bij houden en weg is ze...!

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 20:19

nog mensen.....??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:29

Als je met je paard net zo weinig geduld hebt als met dit topic, dan zal het nog lang duren voor je 't voor elkaar hebt...

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 21:14

is er nog iemand die iets wil zeggen om me te helpen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:55

Meid, het is laat, niet iedereen zit nog op bokt!
geduld, geduld geduld
je paard is nu een maand of 7 onder het zadel, en wil niet onderin lopen in galop
ook wil ze niet verzamelen
ze gaat enkel hard?

is idd een vrij voorkomend probleem bij jonge paarden, de meeste tips zijn al gegeven
je moet de sterkste gang uitzoeken van je paard, en darin verder trainen om zo de zwakkere gang te verbeteren

mijn paard bv stapt goed, galopeert erg goed, maar haar draf is belabberd, ze is nu terug in opbouw van haar veulen

nu tijdens de opbouw, en later tijdens het oprijden, stap ik veel, galopeer ik veel, en draaf ik relatief weinig.
in de stap werk ik aan de soeplesse (stelling, buiging, wijken, schoudervoor, schouder binnen, etc)
en in galop werk ik vooral aan de overgangen (verruimen, verkorten, veel cirkels en wendingen rijden, overgangetjes stap-galop, draf-galop, stukjes contragalop, enkelvoudige wissels, etc)

op die manier wordt mijn paard in galop sterker, waardoor ze minder moeite heeft in de draf, en dan kan ik verder werken op die draf.

jouw paard heeft dus moeite met galop, maar minder met draf.

hou de volgende weken een trainingsschema aan met relatief weinig galop
in stap en draf zet je ze goed aan het werk, dus veel overgangen (zowel halt-stap, stap-halt, stap-draf, draf-stap, halt-draf, draf- halt, als overgangen in de gang (verkorte stap-uitgestrekte stap, verkorte draf, arbeidsdraf, middendraf)
regelmatig stukjes wijken, schoudervoor
balkjes draven (gewoon blijven lichtrijden, doorzitten)

en vooral: varieren in de halslengte
je praat enkel over onderin lopen, maar je moet je paard zover krijgen dat je ze met dezelfde kracht en hetzelfde tempo kunt rondsturen, maar met de gestrekte hals en het neusje over de grond, als de hals gebogen en onderin, als de hals in "normaal" werkpositie

ik ben vooral fan van het voorwaarts neerwaarts
eenmaal het paard de link gemaakt heeft, kun je het in andere gangen verkrijgen ook, dan galopeer je aan, nodigt hem uit tot voorwaarts neerwaarts (stofzuigen dus) en naarmate de tijd vordert pak je hem langzaam net iets meer op tot je in de werkhoudingen beland.

maar dit is een werkje van weken of zelfs maandenlang!

dus niet teveel fixeren op die galop
niet teveel fixeren op da hoofd
zet je paard aan het werk, rij wendingen, overgangen, balkjes
neem er nu en dan een overgangetje galop bij (kun je ook op de slangenvoltes hé, of op de achtjes
bij A aanspringen, vlak na de bocht overgang draf, rij je je halve acht, op X aanspringen, bij aankomst hoefslag overgang draf (of stap) bij C aanspringen, bij inzet van de volte overgang draf, bij X aanspringen.
en zo rustigaan de passen opbouwen.
doorgaloperen mag ook wel eens, maar dan met lange contactteugel, gewoon in een rustig gecontroleerd tempo, laat ze zelf haar evenwicht vinden, laat ze zelf ontspannen, en dan komt ze wel

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:08

Geen idee hoe lang je paard onder zadel is maar doorverzamelen in galop kunnen ze heus niet op een paar maanden. Ze moeten daarvoor kracht en handigheid ontwikkelen.

Zoals hiervoor reeds gezegd, train niet te lang de galop, probeer het bij kleine stukjes te houden. Begin ook op een grote volte, dat is vaak makkelijker voor zo'n paard om in balans te blijven. Als dat goed lukt kan je steeds wat verder rechtuit rijden. Je kan ook af en toe eens een stukje rechtuit rijden, maar dan niet de hele lange zijde, probeer de grens op te zoeken en herstel op tijd.

Goeie oefeningen om verzameling in de galop te verbeteren zijn stap-galop-stap overgangen. Maar aangezien jouw paard blijkbaar al last heeft om gewoon over de rug te komen en nageeflijk te komen tijdens de galop lijkt het mij verstandig om eerst je paard op een rustige manier & voorwaarts neerwaarts te laten galloperen.

Almerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:30

bedankt voor jullie mooie en goede reacties
kzal erop werken!!