SHETLANDER loopt weg tijdens buitenrit !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleD_

SHETLANDER loopt weg tijdens buitenrit !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:10

Kan iemand mij helpen ? Ik heb een zwarte shet ( van ongeveer 1 m. ) met een probleem !
Hij is zeer braaf tijdens het rijden , maar als ik één keer aanspoor voor een drafje of galopje tijdens het wandelen , is hij weg met zijn neus in de lucht ! Hij rent dan richting huis zonder dat ik hem kan stoppen ! soms lukt het mij wel , maar dat is zelden . Ik heb al wel een paar oplossingen : als hij wegloopt probeer ik hem naar een plaats te sturen waar veel gras staat ( hij houd van eten ) dat lukt ook maar af en toe . of ik trek zo hard dat mijn schouder bijna uit de kom is ! dat werkt ook maar af en toe . maar ik wil hem dat afleren zodat je er zonder problemen mee een wandeling kunt maken ! Het is best wel gevaarlijk als hij ervandoor gaat ! hij loopt gewoon een drukke baan over zonder te stoppen ! KAN IEMAND MIJ AUB HELPEN ??? :? xxxx jull_pony123 xxxxx

eline_di

Re: SHETLANDER loopt weg tijdens buitenrit !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:12

Hoe is hij in de bak?
Het lijkt alsof hij een loopje met je neemt. Misschien moet je iemand in je omgeving die ook met paarden bezig is vragen of hij/zij je wil helpen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:13

idd miss een keertje een volwassene/iemand met meer ervaring meenemen? veel oefenen in een weiland oid? miss helpt het als je hem meteen omtrekt als hij weg wil rennen (dus snel een rondje draaien)?

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:17

Ik rijd er niet mee in een ( echte ) bak . vooral in de wei . daar is hij best wel braaf . maar op buitenrit is hij wel wat ondeugender ! Ik heb al wel wat raad gevraagd maar veel helpt het niet echt ...... grtjs xxxx

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:18

ja dat kan ik wel eens proberen , maar ik denk niet dat het veel gaat helpen want als hij ervandoor gaat met zijn neus in de wind is hij wel moeilijk te besturen :p

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:44

Probeer goed naar achteren te zitten en een volte te maken ;)

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:45

doe ik maar lukt niet ! :p

ps : dat heb je daarstraks toch gezien toen we gingen rijden ?
ik stuurde hem gewoon de bosjes in :p

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:50

Jull_pony123 schreef:
doe ik maar lukt niet ! :p

ps : dat heb je daarstraks toch gezien toen we gingen rijden ?
ik stuurde hem gewoon de bosjes in :p

ik moest toch iets schrijven he :D

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:50

jh das waar :p srry xxxx

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:00

Jull_pony123 schreef:
jh das waar :p srry xxxx

haha ;)
np (:

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:26

dit is niet handig nee ik heb dan wel een paard maar die doet precies hetzelfde tenzij er een ander paard bij is dan is het geen probleem maar alleen wil ze niet van huis hoe doet je shet het dan samen met een ander paard?

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:32

als ik ga wandelen samen met nog een ander paard , is hij inderdaad braaf ja ! ik denk dat wij met het zelfde probleem zitten ! xxx

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:33

Je kunt de westernstop proberen. Eigenlijk moet dat bij elk paard werken. Ik weet niet zeker of het echt de westerstop heet, maar het werkt zeg maar zo:
- je pakt met rechts of links, vlakbij het bit aan dezelfde kant de teugels vast.
- met je andere hand doe je niks, het liefste nog je teugel loslaten zodat daar helemaal geen druk op de mond is.
- vervolgens trek je je hand, waarmee je de teugel bij het bit vast hebt, zo ver mogelijk naar je voet toe.
- geen paard die dan doorrent wat als ie niet meegaat trek je het bit half zijn mond in aan de andere kant, en dat is natuurlijk niet echt prettig voor hem.

Hopelijk snapt ie dan na een tijdje dat het niet helemaal de bedoeling is dat ie wegrent

succes ;)

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:37

Bedankt voor je tip sofriet ! ik zal het zeker eens proberen xxx

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:19

Ik vind de manier van sofriet eerlijk gezegd geen fijne manier :n

Ga eerst na of het zadel goed ligt op de shetlander.
Misschien ligt het zadel niet goed en krijgt hij hier extra last van tijdens het draven, daarom zou hij kunnen weigeren.

En laat anders een volwassen ervaren persoon kijken wat het probleem is met de shetlander, maar ga alsjeblieft niet zomaar aan zn bit trekken! Hier zal je zeker niks mee oplossen.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:28

.@ sofriet ; Je bedoeld waarschijnlijk de One rein stop.

Dit is inderdaad een noodrem maar lees goed 'NOOD'rem.
Ook is dit niet iets wat je zomaar meot doen zelfs dit moet je trainen
en oefenen. Hier kan je meer over de one rein stop en het aanleren ervan lezen ; http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Als jij doorkrijgt of hebt wanneer je paardje dit wil doen kan je wat van hem vragen.
Ook lekker praten tijdens de ritjes kan een pony erg gerust stellen.

Verder is het natuurlijk niet de bedoelling je schouders uit de kom te trekken omdat hij niet
luisterd :+ . maar vraag mij nu af of je hem inhoud door constante druk hang en trek bewegingen of
dat je het met ophoudingen doet. Probeer erg op een ophouding te rijden ook in het land.

Veel succes

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:31

Ik zou ook gewoon streng zijn, teugels aan een kant gewoon even goed aantrekken en een volte maken. Dit deed onze pony ook, gewoon lastigheid. Bij ons is het gelukt toen de oude eigenaar het helemaal zat was toen ze met ons op buitenrit was dat onze pony zo vervelend deed dat ze er zelf op is gestapt, een goede tik heeft gegeven en haar 10 minuten heel vlot heeft laten doorstappen. Sindsdien heeft ze dat nooit meer gedaan.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:35

dit werkt niet voor ieder paard en met deze manier van proberen kun je ook een boel verpesten zou daar heel voor zichtig mee zijn....sommige zijn vrij hard in de handen en dan gaan moeten trekken lijkt mijn niet helemaal oke...

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:50

het zadeltje moet normaal gezien wel goed passen , is pas gekocht van mensen waarvan hun shetje was overleden . en het zadel past in mijn ogen toch goed . maar ik zal het zeker eens na kijken ! xxxxx

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:52

Toen we jull kochten was hij wel nog hengst . wij hebben hem laten ruinen op 10 jarige leeftijd . ik en en vriendin hebben hem dan opgeleerd . is het ruinen op 10 jarige leeftijd niet wat laat ? misschien heeft hij nog wat hengsten kuren ? toen hij hengst was had hij ook nog echte hengstenkuren ! xxx

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:54

Gezien je leeftijd (Wat niet altijd uit hoeft te maken natuurlijk, maar toch ;) ) zal ik kijken of je iemand zou kunnen zoeken die er echt/meer verstand van heeft.
Stel het zadel ligt niet goed, dan kan je zo veel verpesten! En dat zou natuurlijk zonde zijn, voor jou én je shet.

Als het zadel wel goed ligt, zou ik eerst kijken naar andere mogelijke oorzaken, en niet meteen aan het bit gaan trekken.

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:56

Ik denk dat ik nog eens raad ga vragen aan mijn tante ( die al meer als 35 jaren tussen de paarden zit ) . toen jull nog net gekocht was stampte hij ook naar ons . Mijn tante heeft hem dat ook afgeleerd . misschien kan ze mij nu ook helpen ! xxxx

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:14

Slim idee! Ik hoop dat jullie er uit komen :)

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:58

Ik heb eigenlijk nog een klein probleempje ..... als ik met jull ga wandelen en we komen op een plaats waar gras staat . Dan trekt hij meteen zijn hoofd omlaag om te eten ! HIJ is SUPER sterk voor een shet ! en zijn hoofd omhoog trekken lukt mij niet ! Benen geven werkt afentoe . xxxxx