Met rijden merk ik in de zomer gewoon dat ie weinig energie heeft, hij is moeilijk actief te houden en het kost veel moeite om hem uit zichzelf te laten lopen. Het is niet de vlotste van zichzelf, maar 's winters gaat dit toch stukken beter. Op zich natuurlijk logisch te verklaren, omdat ie dan 's nachts op stal echt uit kan rusten. Nu heb ik het idee dat ie al zijn energie nodig heeft voor het buiten zijn de hele dag, vooral als het veel geregend heeft en er weinig droge plekken zijn om te liggen en uit te rusten.
Paard is verder helemaal gezond, wordt elk jaar helemaal nagekeken en het is ook niet een verandering in gedrag dat ie vorig jaar wel veel energie had en dit jaar niet ofzo. Paard staat dus overdag op het land en wordt verder bijgevoerd met Kentucky Light Granenmix. Aan de afwisseling kan het volgens mij ook niet echt liggen; we lessen gemiddeld 1x in de week, dressuren hiernaast nog 2x, hij heeft 1 à 2 dagen vrij, gaan ongeveer 2x in de week naar buiten (pure ontspanning) en springen of longeren ook regelmatig.
Ben een paar weken geleden in Ermelo op instructieweek geweest, veel gereden e.d. maar toch merk ik dat ie daar meer energie heeft dan thuis. Kan zijn dat het komt door de andere omgeving, maar ik merk het ook in het rijden, zowel begin als eind van de week. Hier staan ze op stal.
Ik was benieuwd of jullie dit bij je paard ook hebben en of jullie nog tips & tricks hebben. Evt. voedingssupplement of iets dergelijks? Heb hier zelf verder nog niet naar gezocht, omdat ik eigenlijk wel het idee heb dat ie alles krijgt wat ie nodig heeft en hij ziet er verder ook gewoon goed uit, niet sloom of suf.
En qua rijden misschien nog? We hebben wel gewoon les, doen al onwijs veel overgang, zowel stap-draf en draf-galop als galop-middengalop maar bijvoorbeeld ook stap-galop en halt-draf. Eigenlijk alles dus wel wat we op dit niveau een beetje onder de knie hebben. (L2 dressuur)
Let dus wel: in deze periode is er geen mogelijkheid dat ie 's nachts naar binnen gaat, dus aan die reacties heb ik niet zoveel. Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Die van mij komt na een tijdje ook wel op gang, zeker met buitenrijden maar 't blijft toch wel lastig om hem elke keer op dat punt te krijgen dat ie goed blijft lopen. Vooral omdat je weet dat het wel kan allemaal..