Kaka - zo ongeveer, ja. Als ik niets doe dan wil ze echt rondjes gaan draaien. Ging gister even een stukje rijden met alleen halsring. Ze luistert prima naar halthouden, achterwaarts, en bochtjes - behalve als ze haar rondje wil doen. Heb een kwartier lang erop gezeten, ben niet verder gekomen dan de grote volte bij A - op dat stukje bak blééf ze draaien, constant soort voltes 10 meter, linksom en rechtsom. Terwijl ze naar andere hulpen wel goed luisterde. Ik kon haar dus wel gemakkelijk een bocht laten maken, maar als we dan te ver richting C doorliepen ging ze zelf weer het rondje in, en reageerde dan ook niet op mijn rechtdoor-lopen-hulp. Heb haar één keer iets verder vooruit gekregen (tot B, ong.) maar toen ging ze toch maar weer terug. Heb gister alleen gestapt, maar ik weet dat ze dit in draf en galop ook heeft. Overigens niet standaard bij A, kan overal zijn.
En zelfs als ik haar 'omtrek' (met hoofdstel/teugels) kost dat nog echt wel moeite. Ze wíl niet rechtuit, lijkt wel. Als ze los staat heeft ze dit trouwens absoluut niet op deze manier. Doe zeer regelmatig grondwerk en dan komt wel naar voren dat ze rechterhand lastiger vindt, en bij een langzaam drafje rechtsom wil ze ook liever om mij heen draven dan rechtuit naast me. Maar dat is om een andere reden, en ook maar één kant op.
Op buitenritten heeft ze dit echt totaal niet (en ze loopt voorop, dus ze sjokt niet blindelings achter een ander paard aan).
We hebben ook een grote wei waar ze dus veel minder begrensd wordt door de omheining, maar dan trekt ze juist naar het hek toe, dus het is ook niet zo dat ze in de bak per sé niet bij de rand wil lopen, of zo.