Paard maakt cirkeltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paard maakt cirkeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:07

Mijn paard vindt het errug leuk om (van de hoefslag af te gaan en) rondjes te draaien. Soort volte 10 meter. Ze doet dit zowel linksom als rechtsom, met en zonder zadel, of ik nou recht zit, of overdreven één kant op ga hangen, in stap/draf/galop. Natuurlijk kan ik het wel tegenhouden als 't moet, maar ik wil het toch liever voorkomen. Probleem is dat ik niet begrijp waarom ze het doet. Ze kan makkelijk rechte lijnen lopen, ik doe ook regelmatig buitenritten, en over de AC-lijn doet ze ook gewoon zonder hangen en dralen. En je zou toch denken dat stom rechtuit lopen een stuk gemakkelijker is dan kleine rondjes draaien..

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, of iets wat ik uit kan proberen?
Nogmaals, ik wil echt iets doen aan de oorzaak, dus 'begrenzen' heb ik niet veel aan; dat kan ik wel, maar ik wil dat het niet nodig is. :)

chrisje_83

Re: Paard maakt cirkeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:10

Ik begrens vrijwel altijd als ik aan het rijden ben, zij het met een licht contact, maar de begrenzing is er.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:16

Je bedoelt echt dat je een rechte lijn rijdt en je paard plotseling een rondje draait zonder dat jij iets doet? Klinkt bijna als iets neurologisch. Ik kan me er niets anders bij voorstellen iig.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:25

Mijn paard stond een tijdje alleen en toen deed zij het ook gewoon los in de bak, maar dat was alleen uit verveling.

Is het niet dat ze daarmee de baas wil zijn ofzo ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:37

Kaka - zo ongeveer, ja. Als ik niets doe dan wil ze echt rondjes gaan draaien. Ging gister even een stukje rijden met alleen halsring. Ze luistert prima naar halthouden, achterwaarts, en bochtjes - behalve als ze haar rondje wil doen. Heb een kwartier lang erop gezeten, ben niet verder gekomen dan de grote volte bij A - op dat stukje bak blééf ze draaien, constant soort voltes 10 meter, linksom en rechtsom. Terwijl ze naar andere hulpen wel goed luisterde. Ik kon haar dus wel gemakkelijk een bocht laten maken, maar als we dan te ver richting C doorliepen ging ze zelf weer het rondje in, en reageerde dan ook niet op mijn rechtdoor-lopen-hulp. Heb haar één keer iets verder vooruit gekregen (tot B, ong.) maar toen ging ze toch maar weer terug. Heb gister alleen gestapt, maar ik weet dat ze dit in draf en galop ook heeft. Overigens niet standaard bij A, kan overal zijn.

En zelfs als ik haar 'omtrek' (met hoofdstel/teugels) kost dat nog echt wel moeite. Ze wíl niet rechtuit, lijkt wel. Als ze los staat heeft ze dit trouwens absoluut niet op deze manier. Doe zeer regelmatig grondwerk en dan komt wel naar voren dat ze rechterhand lastiger vindt, en bij een langzaam drafje rechtsom wil ze ook liever om mij heen draven dan rechtuit naast me. Maar dat is om een andere reden, en ook maar één kant op.

Op buitenritten heeft ze dit echt totaal niet (en ze loopt voorop, dus ze sjokt niet blindelings achter een ander paard aan).

We hebben ook een grote wei waar ze dus veel minder begrensd wordt door de omheining, maar dan trekt ze juist naar het hek toe, dus het is ook niet zo dat ze in de bak per sé niet bij de rand wil lopen, of zo.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:18

Lijkt een beetje op wat een hond met een hersenbeschadiging heeft (constant achter zijn eigen staart aan rennen). Misschien toch eens na laten kijken door een VA. Voor hetzelfde geld zit er iets dwars/vast in haar rug.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 17:39

Ga er niet vanuit dat het neurologisch zou zijn. Ze doet het nooit op buitenritten, als ze los loopt, en met rijden ook niet constant, dus dat zal 't niet zijn.

Rug heb ik ook aan gedacht; maar dan zou ze op buitenritten ook last moeten hebben, en daar laat ze niets van merken..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:43

Neurologisch is idd wel heel heftig en komt zelden voor, ik zou er ook niet direct van uit gaan dat ze iets dergelijks heeft. Wat betreft rug: paarden zij hard voor zichzelf. Laten checken kan altijd.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:43

Heb je ook les?
Het kan goed iets lichamelijks zijn, een beknelde zenuw ofzo. Een controle door een DA kan geen kwaad. Ook controle van het zadel, de tanden en andere zaken kan al bepaalde dingen uitwijzen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:10

Ik denk ook dat het verveling is. Of een soort apathie misschien. Maar voor jeweetmaarnooit zou ik ook even een chiropractor bellen, gewoon om uit te sluiten dat er wat fysieks meespeelt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 22:14

Heb nu geen les, omdat ik mijn rijden even helemaal heb omgegooid. Rijd nu heel weinig, en zonder enige dwang, omdat ik steeds meer protest begon te krijgen, en dit lijkt wel te werken. Maar een gemiddelde instructeur kan hier erg weinig mee, natuurlijk.

Heb eerder wel les gehad, maar toen begrensde ik gewoon nog en kon ik het dus voorkomen.

Pijn klinkt het meest logisch, maar dan snap ik nog niet waarom ze hier op buitenritten echt totaal geen blijk van geeft. Ze drukt haar rug ook niet weg verder, kan ook beide kanten gewoon stelling geven. En ze heeft dit dus al maandenlang, maar niet altijd - heb ook best dagen gehad dat ze wél normaal rechtuit, over de hoefslag wilde lopen. Zou pijn dan nog steeds zo logisch zijn?

Zadel is het sowieo niet, want zonder zadel doet ze het ook. Tanden zal het ook niet zijn, ze heeft geen bit, en dan zou ze ook last moeten hebben als ik er niet opzit.

Overigens klinkt een DA controle heel gemakkelijk; maar mijn paard is niet gemakkelijk met vreemden, ze is echt enorm wantrouwend. Gaat wel steeds beter hoor, maar een DA die overal voelt en drukt vindt ze écht niet leuk, dus wil toch eerst andere mogelijkheden even overdenken.

Als 't goed is heb ik er morgen een filmpje van, dat zal 't ook iets verduidelijken.

Apathie/verveling klinkt óók niet logisch. Dat was ze in het begin wel (apathisch), maar ze is nu juist heel erg levendig; heb ook geprobeerd met haar gewoon er 'doorheen rijden', heel erg bezig houden, maar dat maakt niets uit, dan doet ze het net zo goed. En als het verveling is, dan zou ze toch ook juist wél moeten reageren op mijn hulpen om iets anders te doen? Zo van 'hé, yes, ik krijg een hulp!'. Maar ze gaat tegen mijn hulpen in, ze wíl echt die rondjes maken.

(ik kap niet alles zomaar af, hoor..heb hier echt al geruime tijd over nagedacht, advies gevraagd om me heen, veel uitgeprobeerd..ben evengoed wel blij met jullie suggesties.)