Mijn bijrijdpaard (volbloedmerrie van 20) heeft vorig jaar haar kniebanden achter verrekt, waardoor zij een tijd uit de running geweest is. Inmiddels wordt ze weer zo'n 1 à 2 keer per week bereden, de rest longeren/wandelen. Haar achterhand is echter niet echt sterk en slecht bespierd. Nu wil ik graag haar achterhand trainen, maar dan wel op zo'n manier dat dit verantwoord is met haar kniebanden. DA heeft destijds gezegd dat wanneer ze ze nog een keer verrekt het waarschijnlijk meteen scheuren wordt en dan is het einde verhaal bij wijze van.
Ik ben benieuwd naar oefeningen om haar achterhand te versterken, zonder haar dus zegmaar te overbelasten. We springen sowieso al niet, wel loopt ze regelmatig balkjes aan de longe. Wat ik al doe is veel (schijn)overgangen, tempowisselingen, achterwaarts en dan wegdraven en halt-galop-halt. Soms pakken we ook dingen als schouderbinnenwaarts en travers mee.
Zijn er nog dingen die ik hierbij ter aanvulling kan doen? Of moet ik bepaalde dingen juist laten?