Voorzichtig versterken van de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Voorzichtig versterken van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:10

Misschien een rare titel, zal het even uitleggen :)

Mijn bijrijdpaard (volbloedmerrie van 20) heeft vorig jaar haar kniebanden achter verrekt, waardoor zij een tijd uit de running geweest is. Inmiddels wordt ze weer zo'n 1 à 2 keer per week bereden, de rest longeren/wandelen. Haar achterhand is echter niet echt sterk en slecht bespierd. Nu wil ik graag haar achterhand trainen, maar dan wel op zo'n manier dat dit verantwoord is met haar kniebanden. DA heeft destijds gezegd dat wanneer ze ze nog een keer verrekt het waarschijnlijk meteen scheuren wordt en dan is het einde verhaal bij wijze van.

Ik ben benieuwd naar oefeningen om haar achterhand te versterken, zonder haar dus zegmaar te overbelasten. We springen sowieso al niet, wel loopt ze regelmatig balkjes aan de longe. Wat ik al doe is veel (schijn)overgangen, tempowisselingen, achterwaarts en dan wegdraven en halt-galop-halt. Soms pakken we ook dingen als schouderbinnenwaarts en travers mee.

Zijn er nog dingen die ik hierbij ter aanvulling kan doen? Of moet ik bepaalde dingen juist laten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:45

Misschien is het een idee om tips/advies aan de DA te vragen, of les te nemen bij iemand die hier ervaring in heeft. Wij hebben veel baat bij af en toe de fysio erbij halen (ongeveer twee keer per jaar ivm een oude rugblessure) die neemt dan met ons alle oefeningen door die we kunnen doen en geeft tips bij het rijden. Zo weten wij weer precies waar we aan kunnen werken en krijgen we bevestiging of we verantwoord bezig zijn.

RoodZonnetje

Re: Voorzichtig versterken van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:05

Les is nog even geen optie, binnekort hopelijk wel :)
Ik zal haar eigenaresse eens vragen of die zo'n lijstje oefeningen gekregen heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:08

Ik zou het longeren schrappen bij een paard met een knieprobleem(-verleden).

Longeren is enorm belastend voor de knieen namelijk.

Wat ik de beste manier vind is veel stappen, heeeeel veel stappen, rechtuit op het harde.

Ik heb zelf een keer een glijer gehad in de cross, en toen had paard ook opgerekte kniebanden. Heel vervelend kwaaltje, want duurt echt heel lang eer het geneest.

Longereren zorgt voor teveel druk op de banden en rekt ze dus alleen verder uit.

Door rechtuit te rijden voorkom je dat er teveel druk op komt te staan en door het rechtuitrijden maak je ook de gehele knie sterker waardoor de spieren de functie van de banden over gaan nemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:12

Stappen/draven op het harde had de DA idd ook aangeraden ja nu je het zegt! Doen we ook, ware het niet dat ze dan vaak een beetje te heet wordt :/
En onder het zadel kleine voltes rijden, kan dat ook zo veel kwaad dan? Want dat is wel weer goed voor de buiging plus ondertreden van dr binnenachterbeen, toch?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:15

Nope, ook dat is niet goed voor paarden met een knieprobleem.

Goed rechtrichten is voor elk paard belangrijk, maar helemaal voor paarden met slechte knieen.

En op een kleine volte word niet per definitie het bab goed ondergebracht ;)

Beter hiervoor zijn oefeningen als SB, en appuyeren .

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:19

Kan ik dan beter de buigingsoefeningen in de vorm van SB en travers doen? Appuyeren zijn we niet mee bezig, ze heeft in een ver verleden wel M2 gelopen maar dat is echt jaren terug, plus dat ik daar niet veel ervaring mee heb.
Ik besteed verder wel veel aandacht aan rechtrichten, in iedere oefening eigenlijk.
En de andere oefeningen die ik nu doe? Kunnen die kwaad?

Sorry voor het vragenvuur :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:07

Nee hoor, die kunnen geen kwaad.
Alleen kleine voltes,wendingen en draaien dienen vermeden te worden. evenals molengang ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:24

En keertwendingen, goed uitgevoerd (dus actief mee stappen van de benen en niet op de plaats laten staan)?
Molengang heeft ze sowieso niet, staat op een boerderij. Dat is ook meteen de oorzaak van het gebrek aan les, er is alleen een inimini bak waar het heel erg behelpen is en echt les onmogelijk is. Maar er is een ponyclubvereniging met ruime bak, moet daar eens informeren :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:01

Dat zou ik zeker doen, een kleine bak is ook niet gunstig voor een knieprobleempaard.

Keertwending kan geen kwaad, maar zou ik wel even mee wachten tot ze nog sterker is, want een verdraaiing is met die oefening snel gemaakt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 17:32

Ok, super bedankt! :)

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:42

Hi,

Ik zag in je profiel dat je mijn grote vriendin Kallis nu rijdt :D

We hebben jaren samen op Ten Hagen gestaan en Kallis en Keesje (mijn paard) waren onafscheidelijk :+

Ik zou inderdaad juist niet veel longeren, mijn paard heeft ook last van kniebanden gehad, en longeren werd juist afgeraden. En inderdaad kleine voltes, hele korte wendingen vermijden. Wij moesten veel rechtuit op het harde stappen en draven.

Succes, en misschien tot snel, ga binnenkort met Mariette mee naar Kallis kijken :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 11:17

Wat leuk, dat vertelde Mariëtte idd! Ik ben er op maandag en donderdag, wie weet kom ik je een keer tegen ;)