niet stil willen staan-drammen-ik word bang-ongecontroleerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

niet stil willen staan-drammen-ik word bang-ongecontroleerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:47

Zoals de titel zegt, alleen dan net even wat uitgebreider. Ik heb een probleem.
Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. Omdat het eigenlijk om 2 dingen gaat (al dan niet met de zelfde oorzaak of gevolg) zal ik de 2 situaties proberen te schetsen. Uiteindelijk komt het waarschijnlijk vooral door mijn angst. Maar vooral het negeren van het bit moet op te lossen zijn.

1.
Al sinds ik syl heb ik stilstaan een moeilijk iets. Stilstaan tijdens het opzadelen, het opstappen, stilstaan in de bak tijdens een proefje of training, stilstaan buiten in het bos of bij een weg.
Door veel oefenen, steng te zijn waar nodig en vertrouwen te winnen staat ze netjes stil met opzadelen, kan ik opstappen terwijl ze stilstaat in de bak, en met rijden in de bak kan ze ook netjes stil staan.
Buiten, in het bos, is het een ander verhaal. Hier wil ze niet stilstaan. Ook liever niet als iemand haar vast houdt. Omdat ze hier heel erg gestrest van word laat ik haar meestal stilstaan en stap dan op terwijl ze net aanloopt. (niet de beste oplossing)
Ook tijdens een buitenrit wil ze niet stilstaan, meestal draai ik dan een rondje met haar, en narmate we verder op weg zijn staat ze wel stil.
De manier waarop ik haar stil laat staan:
Ik zeg hoo, dit comando kent ze, maar negeert ze
Ik maak me zwaar, steek mijn benen iets naar voren en ga echt op mn billen zitten
Ik maak een ophouding (soms best flink) maar dit negeert ze. Vaak doet ze haar hoofd omhoog en loopt dan gewoon door het bit heen.
Wat ik dan doe is een rondje draaien.

2.
Op het moment dat ik gespannen of bang ben, bijvoorbeeld omdat ze niet stil wil staan, omdat ze steeds harder gaat stappen of draven, krijg ik haar niet terug. Ze voelt mijn angst en denkt dus dat er iets aan de hand is en neemt dus geen rustiger tempo aan. Op zulke momenten stap ik af, omdat ik weet dat ik het haar heel moeilijk maak (ik word steeds banger, ondanks liedjes zingen, nurien, diep gaan zitten en zuchten).
Ook heb ik het idee dat ze soms het bit een soort van vast pakt door haar hoofd ophoog te doen en dan de kant op te lopen die ze zelf wil (laatste keer zelf uit de bak bij de ponyclub, niet fijn)

Als ik het zo lees klinkt het heel simpel en net of ik het laat gebeuren. Ze komt er heus niet mee weg, want uiteindelijk stuur ik haar zo weer de bak in, ga er buiten weer opzitten enz. Maar ik ben feitelijk gewoon te bang.

wat feitjes, ik zal vast iets vergeten:
-haar tanden zijn pas nog nagekeken.(word ook echt elk half jaar gedaan)
-haar rug is ook onderzocht, zadel past goed en geen rugproblemen
-ze krijgt op het moment erg veel krachtvoer, is natuurlijk ook een boosdoener, maar ze heeft een veulentje dat erg veel van melk houdt en ze word anders echt te mager. (dit probleem was er voor het veulen ook al, misschien iets minder drammerig ivm het voer)
-ik ben snel bang zoals je leest en krijg dit ook niet fatsoenlijk onder controle. (al erg veel geprobeerd, maar mensen die weten wat angst is zullen snappen dat je dat niet zomaar even veranderd)

waarom dit topic. stiekem hoop ik natuurlijk op de gouden tip ;)
ook heb ik de vraag of ik wel het juiste bit gebruik (dat het past weet ik, maar je hebt zoveel verschillende soorten) ik rij haar met een enkel gebroken bit.

vragen, stel ze gerust, zoals ik hier boven ook al zei, ik ben vast iets vergeten.

aeolusnr1

Re: niet stil willen staan-drammen-ik word bang-ongecontroleerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:31

Je hebt het heel duidelijk en zeker eerlijk verteld, je hebt er duidelijk ook zicht op wat het probleem juist inhoud, dus op die manier ben je dus zeker wel bij de zaak.
Alleen vermoed ik dat ik deze of gelijk lijkende vraag al in voorgaande topics ben tegengekomen.

Neem privéles, alleen op die manier kan de lesgever de specifiek op jouw gerichte aandacht geven, en je op die manier dus beter op de weg helpen.
Een andere oplossing is je paard even in opleiding te plaatsen voor een maand, en dan daar ook via privéles een paar keer les te nemen, op die manier zou het dan mssn toch moeten lukken.
Als het dan nog niet lukt, is het dus duidelijk , dat dit geen paardje voor jou is, dan moet je daar ook gewoon eerlijk in zijn en uitkijken naar een paard dat beter bij je past.
Maar als je er echt wil voor gaan zou ik de voorgaande opties kiezen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:36

Je kunt om te beginnen een dubbelgebroken bit nemen, veel paarden vinden dat prettiger dan een enkel gebroken bit.

Bang zijn is lastig en moeilijk te overwinnen. Je kunt proberen door steeds kleine stapjes te nemen verder te komen. Niet focussen op wat er niet lukt, maar op wat er wel lukt :-)

Ligt het aan jou of aan je paard? Hoe doet ze het bij andere ruiters?

En inderdaad prive les nemen en je probleem uitleggen :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:37

Stilstaan op buitenrit is trouwens voor veel paarden moeilijk :-)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:33

Even buiten je problemen om, krachtvoer is geen dikmaker, ruw voer wel.
Met krachtvoer geef je haar energie en vitaminen en mineralen maar als je haar dik wilt hebben heeft ze meer aan hooi etc.
En maismeel geloof ik maar dat is makkelijk zoeken hier, zijn meerdere topics over op gewicht houden zonder extra energie te krijgen.

Maybe helpt dat ook een beetje.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:25

bedankt voor de antwoorden. eerst even over het voer, ze krijgt 2 kg merrie brok, 2 kg paarden meel en 1 kg seniores priores (ruwvoer in de vorm van krachtvoer) en een flinke scheut olie. van het paarden meel en de seniores priores word ze niet snel, dit is voornamelijk een dikmaker. van de 2 kg merriebrok zou ze wel snel kunnen worden en van de olie ook.
natuurlijk krijgt ze ook heel de dag door hooi, maar zonder al het "kracht voer" word vermagerd ze te snel. vandaar dat ze dit echt moet blijven krijgen. toch bedankt!

aeolusnr1, ik geloof zeker dat het goed bedoelt is, maar ik vind je oplossing, naast priveles zoeken, wat kort dor de bocht. als het niet zou gaan moet ik haar maar weg doen??

apple, ik ga me zeker even flink inlezen over het verschil tussen een enkel en dubbel gebroken bit. bedankt voor die tip! verder rijdt er eigenlijk nooit echt iemand anders op haar. moeilijk te zeggen dus. (ik ken ook niemand die haar voor me zou willen rijden om dit uit te zoeken)
wel denk ik dat het grootste gedeelte van het probleem bij mij ligt. om het moment dat ik bang ben durf ik haar niet aan te pakken. zo heeft ze natuurlijk gemerkt dat ze dan kan doen wat ze wil.
verder gaat het rijden in de bak heel aardig hoor, we zijn al een heel eind gekomen. 1 keer in de week rijdt ik bij de ponyclub (jaja, met mn 20 jaar bij de pony's :P). het liefst zou ik natuurlijk prive les krijgen van een goede instructeur. helaas heb ik hier op het moment het geld niet voor. (erg veel dierenartskosten gehad, en ben net klaar met school, ga werk zoeken en op mezelf wonen) wel ben ik rond aan het kijken of ik iets betaalbaars kan vinden en dan maar iets minder vaak les. (en als ik dan straks werk heb kan ik 1 keer in de week les nemen)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:41

Misschien kun je proberen je paard te laten kiezen voorbeeld:

Ze wil niet stilstaan buiten (jij bent er al afgestapt)
Ze mag kiezen
1) stilstaan
2) achteruit lopen, halve cirkels (ong 5 m) lopen of iets anders wat nog veel vervelender is als stilstaan. Dieren zijn altijd opzoek naar comfort. zo hoef je niet de strijd aan te gaan maar laat je haar uiteindelijk "kiezen" voor hetgeen wat jou goed uitkomt. het is wel belangrijk dat je dit doorzet, dus niet 1 stapje achteruit maar echt even een flink stuk tot ze het zat is, dat zet je haar stil, wil ze het niet? Hup dan mag ze achteruit. Neem hier de tijd voor (neem desnoods een halstertouw mee voor onderweg)
p.s. achteruit hoeft niet perse het mag ook iets anders zijn natuurlijk.

Succes!

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:02

[ verder rijdt er eigenlijk nooit echt iemand anders op haar. moeilijk te zeggen dus. (ik ken ook niemand die haar voor me zou willen rijden om dit uit te zoeken)

maartje zal ik anders binnenkort met saela langs komen om buiten te rijden. dan kunnen we wisselen. jij op saela en dan zal ik eens kijken hoe jou monstertje is }> :D . hebben we meteen twee vliegen in een klap.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:34

niet eens zo'n gek idee, op saela durf ik wel te rijden :P lief van je!

achteruit gaan is een goede tip, was het niet dat ze dat niet snapt. inplaats daarvan laat ik haar een rondje lopen. ze loopt dan liever een rondje dan stil te staan.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:03

Ik snap jou probleem. Ook ik heb een ruin van inmiddels 17 jaar. Ik heb hem nu zo'n bijna een jaartje geleden gekocht. Voorheen hadden we problemen met stilstaan in de bak. Dit door veel oefenen en toch heel duidelijk zijn is nu inmiddels verholpen.
Wat bij ons perfect heeft geholpen is zelf ontspannen zitten, zorgen dat het echt niet aan jou ligt en SUPERVEEL belonen wanneer hij het goed doet. Wegstappen wanneer het moment nog bij jou ligt, zorg dus dat je wegstapt voordat het paard het zelf wil doen.

In het bos is meneer snel gestressed wat zich dus uit in kop omhoog, niet stil willen staan en uit zichzelf naar achteren lopen. In het begin was het ECHT niet leuk, zelfs eng, maar inmiddels, door veel oefenen, HEEL duidelijk te zijn en te belonen wanneer hij het wel doet, is dit al een heel stuk beter geworden. Ik kan nu inmiddels zonder zadel het bos in en m overal stil zetten.
Laatst was ik via de weg/wijk naar een wedstrijd gegaan en hij was echt super bezig, hij heeft heel netjes bij het stoplicht stil gestaan.

Aan de hand is het probleem nog veel groter. Daar is hij enorm gespannen en loopt dus dwars door je heen. Van achteruit, tegen je aan tot eigenlijk steigeren en weg willen rennen. Wij hebben al verschillende dingen geprobeerd; boos worden, zijn eigen tempo laten lopen (wat dus super snel is op de terugweg!), een monty roberts halster (waarmee je kan corrigeren d.m.v. druk op de neus) --> dat heeft wel een stuk veranderd, maar wat het beste heeft gewerkt tot nu toe is clickertraining, beloning met snoepjes na een click... Hij is compleet op jou gericht met zijn aandacht. Mijn instructrice heeft dit ook aangeraden bij het buitenrijden. Mede-eigenaresse loopt dan mee, ik geef dan hulpen tot halthouden, mede-eigenaresse clicked dan en geeft snoepje.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:40

Toch is deze tip, van zet je paard extra aan het werk , die zal echt wel snel de keuze maken hoor, laat me maar rustig staan, en dus echt stilstaan.
Jij zegt daar dan op tjaaaa we probeerden dat al maar ze snapt het niet, nee het probleem zit echt niet bij je paard maar bij jou , het is de manier van vraagstelling die je moet gaan veranderen, dan pas kan dit gaan lukken.
Hetzelfde met je andere zelfbedachte oplossing, ik laat hem een rondje lopen en zie dat hij uiteindelijk liever dat rondje loopt dan dat hij stil zou willen staan.
Nee echt, ook hier doe jij het dus ergens mis, ik durf er echt een weddenschap op te doen, dit moet echt lukken binnen één training , binnen het uur moet dit paard stil blijven staan, ben ik echt zeker van, ik durf zelfs te zeggen als het niet zou lukken doe ik de training gratis.

draaakje schreef:
niet eens zo'n gek idee, op saela durf ik wel te rijden :P lief van je!

achteruit gaan is een goede tip, was het niet dat ze dat niet snapt. inplaats daarvan laat ik haar een rondje lopen. ze loopt dan liever een rondje dan stil te staan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 00:32

Ik denk dat het voor jouw zelfvertrouwen en voor je paardje een heel goed idee is om wat grondwerk te gaan doen, dan begin je vanaf de grond met wat oefeningen, waarbij ze ook absoluut stil zal moeten blijven staan. Naarmate je verder vordert zul je merken dat je echt verder komt en dan zal jouw zelfvertrouwen toenemen en je angst waarschijnlijk ook afnemen omdat je weet dat je controle hebt over allerlei situaties door terug te grijpen op het grondwerken. Je paardje voelt het als jij bang bent, en als jij al bang bent, dan denkt zij dat zij ook een reden heeft om bang te zijn.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:44

goede tip hyppolyte, ben ik ook al mee bezig geweest en inmiddels is er aan de hand, als ik op de grond sta, of iemand anders naast haar staat, geen probleem. dan kan ze netjes stilstaan en loopt ze pas aan als ik het zeg.

aeolusnr1, ik weet dat het probleem bij mij ligt. maar ik weet ook dat ik een paard heb dat echt liever kiest om te lopen dan stil te staan.
of dat nou een rondje of achteruit is. en ik wil niet dat ze in plaats van stil te staan dan maar achteruit schiet. ben ik net zo ver van huis als wat ze nu doet, alleen dan vooruit.
in de bak gaat het allemaal heel goed, simpel weg omdat ik dan meer zelfvertrouwen heb.

hierover een weddenschap aangaan vind ik niet echt de bedoeling. het zal best dat er genoeg mensen zijn die haar wel stil kunnen laten staan, al was het door haar pootjes bij elkaar te binden. ;)
ik vind het heel fijn dat dippie een keer mee gaat zodat ik kan zien hoe ze bij andere mensen is en daar wat van kan leren. maar uiteindelijk moet ik het toch zelf kunnen en durven.
al geloof ik ook best dat het zou helpen haar wat manieren bij te laten leren door er iemand anders op te zetten.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:00

Rondjes lopen is veels te makkelijk, halve rondjes is een stuk vervelender. Als ze uit zichzelf achteruit gaat, dan kun je haar ook achteruit laten gaan "wil je achteruit dan moet je achteruit"

Ik denk dat je zelf moet beseffen dat maar 1 van jullie de leider kan zijn en nu is zij dat overduidelijk. Op het moment dat jij de leiding over probeert te nemen zal ze zich verzetten, je moet het in een keer goed doen.
Je paard neemt je in de maling. En het werkt aardig goed dus waarom zou ze ermee stoppen?
Laat je iemand anders erop die haar wel de baas is dan zal ze het snel uit haar hoofd laten, maar op het moment dat jij er op stapt is het weer terug bij af. En dat maakt je misschien nog onzekerder/banger want dan weet je zeker dat het aan jou ligt.

kortom, jij moet er wat aan doen!
succes

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:16

ga nu ook wat prive lessen nemen in de hoop dat mn zelfvertrouwen naar haar toe wat groter word.
het is heus niet dat ze er meer weg komt, ik laat haar duidelijk merken dat dit niet de bedoeling is. maar als ik echt bang ben durf ik haar ook niet meer te straffen. dan heeft ze dus vrij spel.

wat bedoel je met halve rondjes annabelle?
achteruit gaat ze niet, maar dat wil ik ook liever niet, zometeen bedenkt ze om dan maar heel hard achteruit te gaan en daar zit ik ook niet op te wachten.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:21

Ik denk dat daar eigenlijk ook het allergrootste probleem zit draakje, dat jij zelf
op een gegeven moment te bang wordt en dat overbrengt op je paard.
Misschien een idee om iemand te zoeken die angstige ruiters/amazones helpt en
begeleidt? Volgens mij heb ik hier op bokt ook wel eens iemand daar mee zien
adverteren. Die kan misschien met jou samen naar buiten en het probleem analyseren
en je daar mee helpen.

Ik weet heel goed wat het is om bang te zijn hoor, heb het zelf ook gehad, maar ben er
gelukkig overheen gekomen. Al zal ik nog steeds niet zo maar op een vreemd paard stappen :o

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:27

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:35

Ziet er goed uit die site, hoop dat je er wat aan hebt en
straks toch weer fluitend met je paardje onderweg gaat :)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:39

hoop het ook.
:)
(niet dat ik nu echt niks met haar kan, maar hoop dat dit wel opgelost kan worden :) )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:49

Nee natuurlijk kun je wel wat met haar, maar het zou prettig zijn als
je gewoon helemaal onbezorgd buiten kunt rijden en er beiden van kunt
genieten :)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:03

Halve rondjes: Net als longeren maar dan halverwege van hand veranderen, dus jij blijft staan en je paard gaat halve cirkel naar links, halve cirkel naar rechts, Je paard loopt dus heen en weer voor jou langs.

Snapje het? t is een beetje lastig om uit te leggen maar "piece of cake" om te doen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:04

oke, ik snap wat je bedoelt :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:03

Puur over het stilstaan bij opstappen probleem. Mijn paard was enorm angstig toen ik hem kocht en ging bij het opstijgen heel erg in de stress (bewuste koop van slecht behandeld paard, opnieuw begonnen, maar sommige dingen blijven hangen). Hem heb ik geleerd stil te staan met een snoepje. Iedere keer als ik opsteeg kreeg hij een snoepje. Zo kon ik op een gegeven moment overal opstijgen, midden in het bos en ook midden in het dorp. Bij paarden waarbij opstijgen voor stress zorgt kan dit heel goed helpen.

Verder klinkt het heel goed dat je bezig bent met iemand om jezelf te helpen beter te ontspannen. Succes!