Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. Omdat het eigenlijk om 2 dingen gaat (al dan niet met de zelfde oorzaak of gevolg) zal ik de 2 situaties proberen te schetsen. Uiteindelijk komt het waarschijnlijk vooral door mijn angst. Maar vooral het negeren van het bit moet op te lossen zijn.
1.
Al sinds ik syl heb ik stilstaan een moeilijk iets. Stilstaan tijdens het opzadelen, het opstappen, stilstaan in de bak tijdens een proefje of training, stilstaan buiten in het bos of bij een weg.
Door veel oefenen, steng te zijn waar nodig en vertrouwen te winnen staat ze netjes stil met opzadelen, kan ik opstappen terwijl ze stilstaat in de bak, en met rijden in de bak kan ze ook netjes stil staan.
Buiten, in het bos, is het een ander verhaal. Hier wil ze niet stilstaan. Ook liever niet als iemand haar vast houdt. Omdat ze hier heel erg gestrest van word laat ik haar meestal stilstaan en stap dan op terwijl ze net aanloopt. (niet de beste oplossing)
Ook tijdens een buitenrit wil ze niet stilstaan, meestal draai ik dan een rondje met haar, en narmate we verder op weg zijn staat ze wel stil.
De manier waarop ik haar stil laat staan:
Ik zeg hoo, dit comando kent ze, maar negeert ze
Ik maak me zwaar, steek mijn benen iets naar voren en ga echt op mn billen zitten
Ik maak een ophouding (soms best flink) maar dit negeert ze. Vaak doet ze haar hoofd omhoog en loopt dan gewoon door het bit heen.
Wat ik dan doe is een rondje draaien.
2.
Op het moment dat ik gespannen of bang ben, bijvoorbeeld omdat ze niet stil wil staan, omdat ze steeds harder gaat stappen of draven, krijg ik haar niet terug. Ze voelt mijn angst en denkt dus dat er iets aan de hand is en neemt dus geen rustiger tempo aan. Op zulke momenten stap ik af, omdat ik weet dat ik het haar heel moeilijk maak (ik word steeds banger, ondanks liedjes zingen, nurien, diep gaan zitten en zuchten).
Ook heb ik het idee dat ze soms het bit een soort van vast pakt door haar hoofd ophoog te doen en dan de kant op te lopen die ze zelf wil (laatste keer zelf uit de bak bij de ponyclub, niet fijn)
Als ik het zo lees klinkt het heel simpel en net of ik het laat gebeuren. Ze komt er heus niet mee weg, want uiteindelijk stuur ik haar zo weer de bak in, ga er buiten weer opzitten enz. Maar ik ben feitelijk gewoon te bang.
wat feitjes, ik zal vast iets vergeten:
-haar tanden zijn pas nog nagekeken.(word ook echt elk half jaar gedaan)
-haar rug is ook onderzocht, zadel past goed en geen rugproblemen
-ze krijgt op het moment erg veel krachtvoer, is natuurlijk ook een boosdoener, maar ze heeft een veulentje dat erg veel van melk houdt en ze word anders echt te mager. (dit probleem was er voor het veulen ook al, misschien iets minder drammerig ivm het voer)
-ik ben snel bang zoals je leest en krijg dit ook niet fatsoenlijk onder controle. (al erg veel geprobeerd, maar mensen die weten wat angst is zullen snappen dat je dat niet zomaar even veranderd)
waarom dit topic. stiekem hoop ik natuurlijk op de gouden tip

ook heb ik de vraag of ik wel het juiste bit gebruik (dat het past weet ik, maar je hebt zoveel verschillende soorten) ik rij haar met een enkel gebroken bit.
vragen, stel ze gerust, zoals ik hier boven ook al zei, ik ben vast iets vergeten.
). het liefst zou ik natuurlijk prive les krijgen van een goede instructeur. helaas heb ik hier op het moment het geld niet voor. (erg veel dierenartskosten gehad, en ben net klaar met school, ga werk zoeken en op mezelf wonen) wel ben ik rond aan het kijken of ik iets betaalbaars kan vinden en dan maar iets minder vaak les. (en als ik dan straks werk heb kan ik 1 keer in de week les nemen)
. hebben we meteen twee vliegen in een klap.