Na bevalling terug aan het werk ! Hoe begin ik er aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1975

Na bevalling terug aan het werk ! Hoe begin ik er aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:07

Mijn merrie, van 15 jaar oud, is 3 maanden geleden bevallen van een prachthengstje. Ik heb ze de tijd gelaten om te genieten van het goede weer, lekkere gras en om haar veulen deftig op te voeden. En ik zou nu graag stilletjesaan het werk terug opnemen. Ze staat dag en nacht in de weide (gedurende de zomer), dus stalbenen heeft ze niet. Voordat ze bevallen is, stond ze ook al 3 maanden stil. Begin ik dan van nul ?
Ik had gedacht met wat longeerwerk te beginnen. Eerste week, 3 x longeren ongeveer 10 minuten à een kwartier. Gewoon wat stap- en drafwerk. En daarna opbouwen, elke week 5 minuten bij, tot ze aan een halfuur komt, met galop, en dan pas wat rijden. Ik moet de scheiding met het veulen ook geleidelijk aan opbouwen. Uren kan ik nog niet direct wegblijven !
Het veulen laat ik in de stal staan (veilig!). Hij wordt pas gespeend binnen anderhalve maand.
Voorheen reed ik met moeder 2 à 3 keer per week in een manege, een uur dressuurles, halfgevorderd tot gevorderd niveau.
Heeft iemand tips voor mij ? Alvast bedankt !

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:10

gewoon er op stappen en gaan rijden, je merkt zelf wel wanneer het te veel wordt voor je merrie. Ik zou je merrie trouwens wel even na laten kijken door de fysio, veel merries die een bevalling achter de rug hebben zitten daardoor vast in de bekken. Ik rij zelf op een fokmerrie en die moet ik elk jaar door de fysio daarvoor laten behandelen.

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:13

ik heb een pittige merrie van 4/5 jaar .
en kreeg dit jaar een merrie veulen .
ze is 9 april 2009 geboren en ben vorige week toch maar eens aan de slag gegaan .
ben ze eerst paar keer uit elkaar gaan zetten .
en wat geborstelt , wat rond lopen op het erf .
en toen begonnen met Longeren .
en nu longeer ik met zadel en hoofstel . en langzaame rand er op .
myn merrie is echt een pittige tante . maar ze begint het al best goed te doen.
maar als ik er mee bezig ben het veulen in de stal & soms nog is even vast zetten en borstelen .

aeolusnr1

Re: Na bevalling terug aan het werk ! Hoe begin ik er aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:07

Niet te veel aanmodderen, als je het niet vertrouwd, heel even longeren en dan dadelijk erop, maar hou het in het begin vrij kort qwa tijd, ong 15min en na zo enkele keertjes gereden te hebben kan je al snel iets langer gaan rijden.
Ook je paard moet werken voor zijn kost hé, nie te veel eieren eronder leggen hé.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:36

ok, deze zijn goeie tips. Dus niet te veel longeren, maar er al snel weer op. Kan inderdaad ook conditioneel werken onder het zadel.
Gisteren heb ik het veulen voor het eerst vastgezet aan halster en rubber touw. Ging goed. En moeder stond even verder rustig te eten. Denk dat ze er wel klaar voor is nu.

S5brosens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:04

ik had toen ik terug ging rijden, de eerste keer gewoon rustig wat rond gestapt met iemand dat er naast liep

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:52

Zwaantje1975 schreef:
ok, deze zijn goeie tips. Dus niet te veel longeren, maar er al snel weer op. Kan inderdaad ook conditioneel werken onder het zadel.
Gisteren heb ik het veulen voor het eerst vastgezet aan halster en rubber touw. Ging goed. En moeder stond even verder rustig te eten. Denk dat ze er wel klaar voor is nu.

Mijn merrie negeerde het veulen vanaf de eerste keer dat ze gescheiden waren, die was volgens mij wel blij om even van het veulen af te zijn :Y) Na de 3de keer stopte het veulen ook met hinniken :j

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:39

Heb ze deze avond voor het eerst gewoon gelongeerd. Beetje stappen, beetje draven, en één keer gegaloppeerd. Ging goed. En veulen stond er bij en keek er naar.
Donderdag doe ik het weer, en dan probeer ik es te rijden

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:37

ik zal na 2 week al weer op mijn merrie gewoon veulen op stal gezet en rijden maar wel rustig opbouwen kwa spieren en conditie...
gewoon weer lekker genieten van je paard..