Paard geeft wel reactie op mijn benen, alleen niet de juiste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukB

Paard geeft wel reactie op mijn benen, alleen niet de juiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:04

Ik ben op zoek naar iemand die mij wat tips kan geven..

Het zit namelijk zo; Sinds kort heb ik Beau te rijden, Beau is een 3jarige ruin en is nu ong. 3 maanden zadelmak. Ik heb hem vanaf het begin gereden en hij is weliswaar een rolmodel.
Nu is het natuurlijk wel zo dat hij een 'puber' is en zo langzaam aan begint hij mij ook wat uit te proberen.
Wat hij dan ook doet is het volgende;
Zolang ik hem laat lopen zoals hij zelf wil (Lees: met zijn neus in de lucht en lekker op zijn eigen bejaarde tempo) is er niks aan de hand.
Leg ik mijn been aan om hem naar voren te rijden, of speel ik met mn hand om hem omlaag te rijden dan staakt hij.
Hij gaat gewoon stil staan, en gaat op de plaats bokken. Hij snapt de hulp op mijn been wel, maar het is net of hij totaal geen respect heeft hiervoor.

Iets in mijn hoofd zegt dat ik hem hier gewoon doorheen moet rijden. Geen probleem zou je zeggen? Ik heb immers TIG jonge paarden gereden en Beau is absoluut niet gemeen.
Maar het hele probleem is dat ik van het vorige paard wat ik reed echt veel slechte ervaringen heb. In Januari ben ik het laatst van dit paard af gevallen, en nu is mijn hele rug naar de klote. Dat zit dus tussen mijn oren.
Maar goed, ik heb iedere week les en mijn instructrice heeft dit paard zadelmak gemaakt. We doen alles rustig aan met de gedachte; soms moet je 1 stap terug doen om er 2 vooruit te maken.

Heeft iemand tips hoe ik hem toch gemotiveerd kan krijgen? Ik doe iedere dag iets anders met hem, nooit 2 dagen achterelkaar hetzelfde. Geef hem regelmatig een dagje rust, of ga met hem wandelen. Hij staat 24/7 op de wei. Buitenrijden is nooit geen probleem, maar het lijkt wel of hij in de bak helemaal geen motivatie heeft om zijn best te doen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:10

Je zal hem even moeten overbluffen, rijd je wel eens met een kort zweepje? Als daar ook geen reactie op komt is het handig om even iemand in de bak mee te laten lopen met een longeerzweep om hem voorwaarts te houden. Dit gaat alleen maar erger worden als je dit toestaat.

Zet des noods een keer je instructie erop terwijl jij meeloopt als je dat eng vind. Hij is heerlijk even aan het proberen wat hij kan maken ;)

Even iets fijnzinniger maken voor bokt: niet een rotslag verkopen met zweep of longeerzweep, gewoon even respect voor je been kweken. En afwisselen, volgens mij gaat hij nu zelf nadenken omdat je hem ook niets nieuws aanbied, loop eens balkjes, ga andere figuren rijden etc.

Anoniem

Re: Paard geeft wel reactie op mijn benen, alleen niet de juiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:12

Ja misschien een kort zweepje met een groot uiteinde wat meer een klap geeft dan dat het pijn doet. En dan een flinke klap en klaar, wanneer hij hier goed op reageert uitbundig belonen.

Ik denk namelijk ook dat dit paard je uitprobeert en waarschijnlijk lukt het hem steeds om er op deze manier onderuit te komen...
Medische problemen achterwege gelaten uiteraard...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:16

hoe is het paard aan de longeerlijn, loopt hij dan wel met zijn hoofd laag en in een vlot tempo?
zo niet zou ik hem eerst aan de longeerlijn leren af te buigen en vlotter te lopen

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:22

Ja, aan de longeerlijn doet hij het super, hij is dan lekker voorwaarts en begint uit zichzelf al fijn te zakken met zijn hoofd. Ik rij normaal altijd met een klein zweepje, en in het begin werkt dat ook super. Ik hoefde hem dan maar een klein tikje op zijn schouder te geven en dan liep hij weer. Maar nu gaat hij hier alleen maar meer op bokken heb ik het idee.
Het is ook puur uitproberen wat hij doet, hij doet het namelijk altijd in dezelfde hoek, of wanneer je van de hoefslag af wilt.

Zodra ik een rondje buiten ga rijden met hem is er ook niks aan de hand, ik kan hem dan zelfs fijn rond rijden, pasje laten wijken e.d.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:21

AnoukB schreef:
Leg ik mijn been aan om hem naar voren te rijden, of speel ik met mn hand om hem omlaag te rijden dan staakt hij

Ik zou me in eerste instantie focussen op het naar voren rijden, en dan pas aan de voorkant gaan zitten :)
Pas je zadel verder wel goed enzo?

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:20

ja, mn zadel heb ik pas nog na laten kijken en kreeg zelfs complimenten voor de goede pasvorm op dit paard.
Ik probeer hem ook eerst naar voren te rijden en dan pas omlaag, maar eerder liet hij zich juist heel fijn rijden, ook van voren.

Ik weet overigens dat het ook echt uitproberen is want je kan precies voelen wanneer hij t gaat doen, en degene die op de grond staan kunnen het zelfs zien wanneer hij het gaat doen. Juist op dat moment zou ik eraan moeten rijden, maar daar schiet ik wat tekort doordat mn vertrouwen weg is _-:(
Tis egt zo frustrerend!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:55

wat je ook kan doen is hem voor zijn
dus op het moment dat je voelt dat hij wil gaan klieren neem je hem terug naar stap of halt, zo beslis jij dat hij terug komt inplaats van hij
waarschijnlijk is hij dat snel beu en zal hij iets anders gaan uitproberen, waarschijnlijk zal hij kiezen voor juist harder te gaan, precies wat jij graag wil
zo heb je toch je zin alleen ben je slimmer geweest als hij

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:03

longeer je hem ook met bijzet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:53

Voorkant los en gas erop voor hij uitvindt dat het nog leuker en spannender is om omhoog te komen. Als het moet maar met een lange dressuurzweep en iemand in de baan met een longeerzweep maar hij moet wel naar voren als jij been geeft!

Wat je nog na kunt laten kijken is ligging van het zadel (hij zal wel wat spieren erbij hebben nu?), of hij aan het wisselen is op dit moment en daarom staakt etc. maar zelfs als... dan nog moet hij naar voren op het been!

Been there done that, als ze het staken eenmaal echt kennen ben je nog niet jarig.

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:46

En vooral goed belonen als je reactie krijgt!! zo gaat hij snappen wat de bedoeling is van je been (herhalen,herhalen...)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:46

Ik ga mee met Urielle. Nu even kordaat zijn, dat bespaart je een hoop problemen! Je zal toch moeten proberen om je angst even opzij te zetten. Ik begrijp je helemaal en ook ik had schrik om te straffen. Hierdoor is dit staakgedrag bij mij (enkele jaren geleden) alleen maar erger geworden. Nu even doorzetten is dit boodschap. Laat desnoods je instructrice een zweep in de hand houden, je paard zal daar dan al een beetje op zijn hoede voor zijn en wie weet al minder snel staakgedrag vertonen.
Veel succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:57

Hij is pas 3 mnd ingereden, ga dan nog niet met de teugels spelen.
Zorg eerst dat de basis er goed inzit.
Ik krijg na dit verhaal het idee dat het hem nu even te veel word (hebben de meeste paarden die net beleerd zijn na een poosje) rij hem gewoon lekker voorwaarts en kom niet aan de teugels laat hem gewoon lekker vrij aan de voorkant.
Na een paar weken kun je dan weer af en toe op de volte ofzo iets van hem vragen. Vraag dit in het begin alleen in bochten, dat is voor een paard al makkelijker. Bereid het daarna uit zodat je het ook op de lange lijnen kunt vragen.
Hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:29

Zoals er al enkelen hier hebben gezegt, gewoon voorwaarts oplossen , echt vooruit , gaat hij even net iets sneller dan je eigenlijk wou , niet te vlug aan die teugels gaan trekken laat hem even gaan, dan afremmen door op de cirkel te zetten.
zeker niet gaan proberen teveel aan de teugel te gaan vragen das echt nog te vroeg nu, alleen voorwaarts, bochtenwerk, stoppen en achterwaarts.

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:00

Dank jullie wel voor al jullie reacties :) !
Ik moet zeggen dat we een redelijk goede week gehad hebben. Ben gister lekker de hele middag met hem in het bos geweest. Echt niet normaal hoe braaf dat paard is! Ik liep met een lange teugel langs de drukke weg, allemaal vrachtwagens die langs ons af raasde en Beau keek er nog niet na om!
Op een lang zandpad hebben we een beetje gecrossed.
Was weer een heeeeerlijk ritje! 8-)

Afgelopen zaterdag had ik les, ging eigenlijk best goed. Een paar keer staakte hij maar ik was er met mn zweepje vlug genoeg bij zodat hij niet 1x de kans kreeg ECHT stil te gaan staan.
Mijn instructice zei ook al, voorkant los en gas erop. Dat heb ik eigenlijk ook de hele tijd gedaan en aan het einde van de les kon ik ook al echt merken dat hij veel minder staakte.
Af en toe bokte hij wel nog wat omdat hij het er niet altijd mee eens was maar goed, daar is hij paard voor he :+