haflinger met stang...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beam

haflinger met stang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:08

Hey allemaal,

Ik rij nu een haflinger, die was altijd zo sterk dat ze voordat ik kwam er een stang in hebben gehangen. Ze gooide ook iedereen eraf, en mij doet ze gelukkig niks.. nou wil ik met haar op wedstrijd, maar dan moet ze terug naar een trens. Hoe zouden jullie zoiets aanpakken, reacties graag:)

groetjes Dana

Konstantine

Re: haflinger met stang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:12

Gewoon proberen? Ik ben bij mijn verzorgpony ook ineens overgestapt naar een enkelgebroken trens, ze reageert er prima op.
Maar mijn verzorgpony is ook verder een hele brave dame, dus of het bij een ander paard ook goed gaat weet ik niet...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:13

eens even uittesten of het doenbaar om direct om te wisselen. Als dit niet mogelijk is probere haar eerst met stang erg licht op de handen te rijden en zo af te bouwen met steeds een lichter bitje totdat een trensje terug gaat.
in elk geval met erg veel geduld ;-)
en super dat je haar terig op trensje wilt rijden

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:14

Indd gewoon een keer proberen, maar zou zeker wel voorzichtig beginnen met iemand erbij. Of misschien eerst aan de longeerlijn, zodat als ze niet goed reageert op t bit, ze nog wel vastgehouden wordt.
Succes ermee!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:56

Misschien eens combi gaan rijden, op kaptoom en trens.
Een stang is vaak vriendelijker als een trensje, het is de hand die hem bedient toch?
Daarom misschien eens een tijdje bitloos proberen en dan weer bewust met het bitje gaan werken.
Het feit dat ze jou er niet afgooit is al een mooi teken toch, misschien is ze altijd met te veel druk en gedoe gereden.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:31

bedankt, ik ga hard aant werk:D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:06

Ik zou proberen de stang langzaam aan te wisselen met een dubbel- of enkelgebroken watertrens. Probeer het anders eens met je instructeur erbij.
Met een vriendelijke en zachte hand kom je een heel eind.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:08

Ik heb het zelfde probleem meegemaakt (niet eigen paarden). 1 van een manege die net opgestart was en liep daar dagelijks helpen en me verzorgpaarden stonden daar. en iemand anders reed op stang en k most op trensje rijden, afwisselen, en een zeer vriendelijke hand, en probeer zo veel mogelijk met je zit, en niet boosworden als het neit gaat, op je stem weer terug halen als het lukt.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:11

ik reed de mijne eerst ook met stangetje maar toen van de ene dag op de andere dag terug gegaan naar het oude bitje (enkel gebroken D trens) en daar liep ze vrijwel meteen ontspannen op en ga niet meer terug naar het stangetje ;)

dus ik zou gwn gaan rijden met het andere bitje en kijken hoe ze het doet

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:36

eerst even aan de longeerlijn met een trensje? Kun je zijn hoe ze/hij reageert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:21

Met de longeerlijn is al te veel druk op het bit, dus dat zou ik niet doen, als je weet dat het paard goed buiging aanneemt aan de long kan het wel, maar vind vaak dat er te veel kracht in de mond komt aan de long, en juist de mond wil je zacht houden.
Maakt in principe niet uit welk bit je neemt, maar gebruik het bit om de mondhoeken te masseren en meer niet.
En aan de long krijg je dat niet voor mekaar, tenzij het paard al zo goed getraind is en weet wat van hem verwacht word zonder druk.