Spanning: echt of testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Spanning: echt of testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:20

Hallo,

Mijn nieuwe verzorgpaard is super. Ze is wel heel gevoelig. Je hoeft maar even je been aan te leggen en ze reageert al. Daarom durfden de eigenaren niet meer op haar te rijden. Maar ik blijf rustig en dat werkt goed bij haar.

Maar nu is er één 'probleempje'. Als ik haar even laat stappen met een lange teugel, nadat ze goed heeft gewerkt, en ik wil daarna de teugels weer oppakken, dan verstijft ze. Ze wil het bit dan niet vastpakken en loopt met haar hoofd omhoog. Ze is dan niet ontspannen. Ze reageert dan ook niet op de teugelhulpen.

Als ze dit doet dan laat ik haar eerst zo drie rondjes doorlopen zónder aan de teugels te zitten friemelen en draaf dan aan. Na twee rondjes draven, ontspant ze zich weer en krijg ik weer druk op de teugels.

Soms doet ze dit ook tijdens de draf of de galop ( zo heel af en toe ) , dan krijg ik geen contact met haar mond en reageert ze niet meer op de teugelhulpen. Best gevaarlijk.

De eigenaar zegt dat dit uittesten van haar is. Onder het mom van: "als ik maar m'n hoofd in de lucht doe, dan geef jij vanzelf wel op". Ik vind dat een paard zo slim niet kan denken. Ik zie het meer als een stuk spanning die ze heeft! Als ze mij steeds meer vertrouwt dan komt dit wel goed.

De eigenaar zelf had het probleem dat ze steeds met haar kop schudt. Dat doet ze niet bij mij.

Doe ik het goed?

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:14

ik heb hetzelfde probleem. Ik ben niet zo'n dressuurruiter, en ik heb ook niet een paard wat graag in het gareel loopt :Y) We zitten namelijk 2 meter van de duinen dus is de verleiding vrij groot om gewoon aan boscross te doen :P
Om die boscross wel netjes te houden doen we dan toch af en toe wel dressuur, en zeker in deze tijd van het jaar met al die stomme dazen die nergens bang voor zijn! :(

Het duurt ten eerste best wel een tijd voor ie ontspannen is, maar dan loopt ie ook wel echt met zijn neus over de grond. Ik pak hem dan langzaam op maar hij heeft dan ook zoiets van the sky is the limit dus daar gaat mijn hoofd ook naartoe. Ik geef hem dan een klein beetje meer teugel en doe dit in stap en draf tot ie daarin rond is. Vervolgens gallopeer ik wat aan, figuren rijden, overgangen enz en dan is ie echt hard aan het werk. Ik laat hem tussendoor ook even lang, maar als ik hem weer oppak, heeft ie ook weer zoiets van, nee, ik loop lekker met mijn hoofd hoog in de wolken.

Ik doe dan hetzelfde als jou, al hou ik wel druk. Ik geef hem niet de lengte teugel die hij het liefste zou willen hebben, wil hij onder de druk uit komen, dan zal hij wat meer in de krul moeten gaan lopen en zijn rug gebruiken, die drukt hij nl helemaal weg dan. Vervolgens na 2 rondjes draf heeft ie dat wel door en kan ik hem weer helemaal oppakken.

Het is bij mij een kwestie van tijd meestal. Ik rij soms wel 3 maanden helemaal niet in de bak en als ie dat ineens wel weer moet heeft ie daar dus moeite mee, maar nu rij ik hem regelmatig in de bak en dan loopt ie sneller nageeflijk en kan ik hem ook weer sneller hierin terugkrijgen.
Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :)

Met de tips die hier nog komen ga ik dan ook wel oefenen :D
Succes

ps, het is toch niet de bedoeling dat ie het bit vastpakt? Dan kun je juist helemaal niks, hij moet toch juist het bit accepteren en het in zijn mond laten liggen en de druk van jou daarop de leiding laten geven over hem?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 01:51

Is het gebit nagekeken?
Als dat niet het geval is is het best mogelijk dat het bit haar ergens pijn doet, en dat ze daarom zo reageerd en bij de eigenaresse met haar hoofd schudt (meer spanning omdat ze het al eng vindt;strakkere teugels;pijnlijker bit)

Wat ook kan is dat iemand behoorlijk ruw in haar mond geweest is op bepaalde momenten.
Teugels opnemen te hard gedaan in plaats van rustig, in de galop aan de teugel hangen, als je om je heen kijkt zie je een heleboel mensen die een voorwaartse gang vragen en na het been geven en de reactie meteen in de teugels hangen omdat het net iets te voorwaarts was, en zeker omdat je al aangeeft dat dit paard snel reageerd op het been heb je best kans dat er mensen in haar verleden als reactie hierop te hard aan het bit trokken en dat heeft bij haar iets erin geprent wat nu wellicht niet meer aan de orde is maar in haar hoofd nog wel kan gebeuren.

Kijk anders eens wat er gebeurd als je een bitloos hoofdstel omgooit.

midgie

Re: Spanning: echt of testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:50

Ja denk ook dat de eigenaar met te harde hand heeft gereden, zeker ook omdat hij al zegt dat het paard uit probeert , maar ik ben van mening dat een paard dat niet zelf verzint.

Ik zou ook eens bitloos proberen en vooral niet in de mond komen.
Misschien ook even de tandarts na laten kijken.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:47

idd tandarts goed laten kijken of neem les mischien doe je zelf iets waardoor dit paard zo reageert...ik zeg altijd 2 zien meer als 1..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:56

Mijn paard deed dit ook wel eens. Ze had geen problemen met haar gebit of iets, bij haar was het een combi van spanning en spatjes. Vooral op concours als ik even aan een lange teugel had gestapt en dan weer oppakte. Was dan wel echt zoiets van " we moeten weer ff aan het werk" en dan probeerde ze het wel eens. En dan wordt het zo'n cirkeltje. Misschien begint ze ermee om onder het werk uit te komen, maar vervolgens bouwt ze wel spanning op en als je daar niet goed mee omgaat wordt het gewoon een gedoe en weet ze niet eens meer waar het nou eigenlijk om ging. Bij mij hielp het om gewoon heel zeker naar voren te rijden, probeer het gewoon te negeren en zet haar heel vastbesloten (maar niet grof) gewoon aan het werk. Als je gaat twijfelen werk je het juist in de hand. Maar goed, dat was mijn paard, misschien is er bij jou iets anders aan de hand. Les nemen is altijd verstandig natuurlijk, altijd goed als er iemand vanaf de grond meekijkt, het ziet er vaak anders uit dan het voelt.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:19

Ik denk dat ze bang van het bit is. Probeer haar naar jou hand toe te rijden. Succes ermee!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:09

Zelf verzinnen doen ze niet, maar ze zijn wel slim genoeg om dingen te faken of te testen. In ieder geval kan het zijn dat ze met te harde hand is gereden...

Ik weet niet of het zou helpen en het zou zeker een stukje meer tijd kosten maar doet ze het ook als je de teugels heel voorzichtig beetje bij beetje oppakt?

Al kan dat natuurlijk weer overkomen alsof je haar eigenlijk haar zin geeft...

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:49

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties :D

Nee..gebit is niet nagekeken.. Is inderdaad een goed idee. Wel duur en moet het zelf betalen dan.

Het rijden gaat nu wel steeds beter. Zou goed kunnen dat de eigenaar geen balans had en dus hard in de mond heeft getrokken ja!

Nemurin schreef:
Ik weet niet of het zou helpen en het zou zeker een stukje meer tijd kosten maar doet ze het ook als je de teugels heel voorzichtig beetje bij beetje oppakt?

Al kan dat natuurlijk weer overkomen alsof je haar eigenlijk haar zin geeft...

Ja, zo doe ik het nu. Trekken heeft geen zin denk ik, omdat zij dan toch wint.. En als ik het langzaam oppak, dan accepteert ze het wel en ontspant ze daarna weer

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:20

Kijk, dat is fijn om te horen. Misschien dat je het steeds een stukje sneller kunt doen, heel voorzichtig (en dan weer wat langzamer als toch blijkt dat je te snel gaat en ze weer protesteert) zodat ze je uiteindelijk het op een normale manier laat doen omdat ze je gaat vertrouwen?

Want om nou de hele rest van d'r leven zo te rijden...

En ja gebit nakijken is altijd een goed idee voor paarden die vreemd reageren op je hand. Wel jammer dat het jou geld gaat kosten als het je paard niet is...

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 23:15

Nemurin schreef:
Kijk, dat is fijn om te horen. Misschien dat je het steeds een stukje sneller kunt doen, heel voorzichtig (en dan weer wat langzamer als toch blijkt dat je te snel gaat en ze weer protesteert) zodat ze je uiteindelijk het op een normale manier laat doen omdat ze je gaat vertrouwen?
.

Ja, dat is een goed idee :D Steeds wat sneller oppakken. Dank je wel!
Ik ga ook les nemen met haar. Ben nog opzoek naar een goede instructrice. Ben alleen bang dat die instructrice te snel wilt en dingen gaat roepen als: "laat haar niet met de kop in de lucht lopen." Hoe vind ik een goede instructrice met wie ik op één lijn zit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:50

Zijn behalve de tanden ook de rug en het zadel nagekeken door een KUNDIG vakpersoon?

Als het antwoord ja is: voorwaarts oplossen. Geef been. Het is even niet belangrijk waar het paard het hoofd heeft, dat komt later wel. Desnoods hang je er tijdelijk een martingaal aan zodat je nog wat met de teugels kan doen. Houd zijn aandacht bij jou, zodat hij niet zelf dingen gaat lopen bedenken (wijze les van mijn lesgeefmevrouw) Zorg voor voldoende afwisseling, het maakt niet zoveel uit wat, zolang je maar veel verschillende dingen doet wanneer je rijdt.

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:43

pakt ze dan het bit vast?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:36

Martingaal heb ik gehoord schijnt sowieso wel een goed idee te zijn. Ik rij in ieder geval vaak paarden waar ze een martingaal op hebben zitten en de manegebaas zweert erbij. Ze hebben er tenslotte niet speciaal last van en een nieuw paard went sneller aan die martingaal dan aan de nieuwe stal en nieuwe ruiters. :)

Maar ik heb net zo goed jaren ZONDER martingaal gereden, dus ik zou niet weten wat het verschil nou eigenlijk is.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:48

hestejente schreef:
Zijn behalve de tanden ook de rug en het zadel nagekeken door een KUNDIG vakpersoon?

Ga ik navragen. weet ik niet. Maar denk wel dat het een goed zadel is.

koe_x schreef:
pakt ze dan het bit vast?

Nee, juist niet. Ze wil het bit dan niet aannemen.

Nemurin schreef:
Martingaal heb ik gehoord schijnt sowieso wel een goed idee te zijn. Ik rij in ieder geval vaak paarden waar ze een martingaal op hebben zitten en de manegebaas zweert erbij. Ze hebben er tenslotte niet speciaal last van en een nieuw paard went sneller aan die martingaal dan aan de nieuwe stal en nieuwe ruiters. :)

Maar ik heb net zo goed jaren ZONDER martingaal gereden, dus ik zou niet weten wat het verschil nou eigenlijk is.
[/quote]
rijd liever niet met hulpteugels, maar bedankt voor de tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:03

Een martingaal is een hulpteugel die alleen inwerkt wanneer dat nodig is, dus wanneer het paard de kop in de lucht gooit. De martingaal zorgt ervoor dat de teugels in een min of meer normale hoek vanaf het ringetje naar jouw hand lopen, zodat je nog kunt inwerken met de teugels. Het doet het paard geen pijn en dwingt hem ook niet in een bepaalde houding. De martingaal zorgt er alleen voor dat jij nog een stuur in je handen hebt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:09

Precies, ik vind dat als je dan toch een hulpteugel doet, dan een martingaal want die doet niets als het niet nodig is, en dan hebben ze er dus geen last van.

Heb wel eens bij een heel erg bokkende Haflinger met echte vaste hulpteugels moeten rijden - mochten gelukkig na een maand of twee weer af, ik vind het echt zo'n kunstgreep.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:32

okeey, nou bedankt voor de tip. als het niet schadelijk is kan ik het overwegen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:20

Het is zeker niet schadelijk en het kan de ruiter helpen. Mocht het paard er toch last van krijgen kun je de martingaal er altijd nog weer af halen.