Hoe lossen jullie verzet/angst op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoe lossen jullie verzet/angst op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:13

Ik heb een sterke 4 jarige haf, erg braaf maar zo nu en dan een eigen wil maar meestal met reden.
Hij heeft er een handje van om zich dan om te draaien, ik pak de teugele dan altijd direct kort bij het bit vast en ''trek'' hem terug in die richting omdat ik een hekel heb aan omdraaien en wegrennen! :o

Voor enkele dingen heeft hij angst, vrachtwagens maar dat gaat steeds beter en voor de rest de normale dingen.
Ga altijd met hem alleen op pad, soms met anderen, de 1'ste 10 minuten zijn wat lopen met de rem erop, beetje hinniken maar als we eenmaal in het bos zijn is het prima.

Vandaag ook geweest en het regende net even flink, toen voorbij de loods/kast waarin ze heel veel herrie maakte op onverwachte momenten, verkee tegemoetkomend en ja hoor, meneer wilde niet meer.
Ik dus even flink aangespoord en geaaid en kom maar.....maar nee en het werd van kwaad tot erger.
Omdraaien, ik terug sturen met flink wat kracht want hij is erg sterk, toen hij dus genoeg kreeg van mij getrek gaan we maar omhoog en achterwaarts maar ik ga niet langs die loods want die herrie doodeng!!!
Na enkele minuten besefte ik dat dit gevaarlijk was en geen zin had want hij was totaal over de toeren en hoe harder ik schopte hoe hoger hij bokte en steigerd en probeerde zich om te draaien en de andere kant op te rennen.

Ik ben er dus afgestapt wat ik eigenlijk niet snel doe, aan de hand er langs maar niet met veel zin, stukje erlangs gelopen en toen erop, geen probleem, inmiddels waren we ingehaald door de tractor met aanhanger uit die ene loods.
Ik zit goed en wel en geeft been en ja hoor, goed verzet tegen mijn been, in de achteruit en weer niks he alleen ''ik ga niet'', want ook die tractor met kar is eng!
Dus toen die man uit de tractor maar erbij, heeft hem bij de teugel enkele meters meegevoerd voorbij de tractor en toen was het goed.

Lekkere bosrit gehad, geen problemen, wel een moment waar we even stil hadden gestaan en toen ik weg wilde weer even dat vreemde verzet en achteruit, maar dat was binnen een minut over alsof het niet de bedoeling was of hij begreep het niet.
De terugweg uiteraard dezelfde route als de heenweg, maar toen was het lawaai er niet maar dan ook geen enkel probleem!

Hoe lossen jullie zoiets op, en wat moet ik hierbij denken, is er ook een gedeelte ik wil niet van huis weg aan het bod of puur angst of verzet om er maar niet langs te hoeven?
In deze mate heb ik het dan ook nog niet met hem meegemaakt, maar wellicht dat de regen, het onverwachte lawaai, autot's en sinds een week verhuisd zijn wel meespelen?

midgie

Re: Hoe lossen jullie verzet/angst op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:12

Verstandig dat je ben afgestapt, het paard vertrouwd je op dat moment niet als je op zijn rug zit en hoe harder jij been geeft hoe angstiger hij zal worden en dus gaat steigeren en bokken , een logische reactie van een angstig paard wat geen leiding krijgt op spannende momenten.

Misschien eens wat los en grondwerk gaan doen en het paard beter leren leiden in deze situaties , vooral geen drama er van maken als hij ergens niet langs wil, stap gewoon af , dat geeft hem meer vertrouwen dan geruk en gepluk en geschop vanaf zijn rug.
Dus eigenlijk ben jij het probleem op dat moment en niet het paard.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 06:40

Jan het vreemde is dat we heel veel grondwerk hebben gedaan, hij loopt overal mee natoe, deze reactie was echt extreem, vandaar dat ik ook boos werd want zelfs als hij normaal ergens niet echt langs wil dan zeg ik gewoon kom maar en spoor hem even aan en een aai en dan gaat hij!

Achteraf gezien had ik beter eerder af kunnen stappen want dat had mij zelf vooral ook een boel stress bespaart want leuk is anders.

Maar ik ben eigenlijk wel van mening dat je als ruiter niet te vroeg meot afstappen, zeker bij Wodan, hij is slim en zal het tegen je gebruiken om je uit te proberen, niet gemeen maar zal wel testen hoever hij kan gaan.

Ben wel blij dat ik uiteindelijk af ben gestapt, want ik weet eigenlijk als geen ander dat Wodan juist geen geschop endergelijke pikt vanaf zijn rug en dan juist nog lastiger word, ik doe dit dan ook nooit.

Ik denk dat ik anders van de week eens wat ga wandelen aan de hand, deden we vroeger ook meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 07:48

Ja is een beetje lastig vaak als ruiter om te kunnen bepalen waar je paard op dat moment angst voor heeft, maar als jij afstapt gaat je paard echt niet denken zo dat heb ik voor mekaar, dat zijn mensen gedachten en een paard denkt niet zo, het geeft alleen maar meer vertrouwen, wat hij op dat moment even niet heeft.
Wodan zal best slim zijn , maar het blijft een paard en zal heus jou fouten niet tegen je gebruiken, niets zo puur als een paard,
Dus als Wodan iets doet wat jij niet prettig vind kun je beter de fout bij jezelf zoeken denk ik.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 07:58

Mijn merrie heeft heel lang hetzelfde gedrag vertoond. Ik heb het er aardig af kunnen krijgen maar nooit 100%.

Als ze iets engs zag en zich om wilde draaien dan zette ik haar elke keer weer met de neus naar het enge. Ze mocht het eng vinden, ze mocht op de plaats dansen, ze mocht snuiven en zich aanstellen. Maar...... ze mocht niet terug.

Ik heb wel eens een uur ergens gestaan. Na een tijdje merkte mijn merrie dat dat idiote gedrag niks opleverde. Ze merkte ook dat ik heel rustig op haar rug zat. Been er wel iets aan en tussen twee teugels maar geen tot weinig druk op de voorkant.

Ik heb heel lang vrij normaal buiten kunnen rijden. Ik vond het omdraaien als ze ergens van schrok terwijl je net in een galopje zat erger. Dat heb ik er helaas niet afgekregen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:01

naast het grondwerk, wat een goed idee is, ook zorgen dat hij onvoorwaardelijk aan je been is. Been moet altijd een reflex naar voren opleveren, daar moet hij niets over hoeven nadenken.

Tip van HBVisser werkt ook heel goed.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-07-09 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:19

Ja dat is eigenlijk bij Wodan ook nog niet helemaal 100% bevestigd.
Hij is dan ook nog niet zo heel gek lang onder het zadel en doet het eigenlijk voortreffelijk, maar hij is nog niet altijd 100% voor het been en wil er dus ook nog wel eens tegenin gaan als het vreemd word en dat deed hij dus gisteren ook even.
Maar ik weet nu wel dat doordat ik ook nog eens boos werd en gestresst het alleen maar erger werd.

Helaas kon ik hem gisteren niet laten staan.

De eerste paar keer kon ik hem ook nog terug draaien en met been naar voren drijven., een enkele meter maar het werd met de minuut erger doordat dat geluid natuurlijk steeds onverwacht opnieuw begon en hij kon ook niet zien wat dat geluid maakte waardoor ik het idee had dat hij die auto's ervan de schuld gaf die ongeduldig voor mij stonden, maar waarom hij opnieuw staakte toen ik er weer opging?
Geen idee, voor de tractor, of puur verzet tegen het been omdat ik hem geschopt had?
Want toen de man enkele meters mee is gelopen was het weer goed, mijn vriend was echt gestresst vond het echt heel zielig.
Heb ook nog geprobeerd om met een zware harde stem te ropen zodat hij vooruitging maar niets hielp.

Het klopt idd dat ik dan denk dat ik toegeef, door af te stappen, dat is iets wat mij altijd geleerd is maar eigenlijk kul natuurlijk!

Het is me wel opgevallen dat het iets is wat de laatste tijd wat erger is geworden, dat schrikken, om willen draaien?
Hij is nu 4 jaar dus de puberteit zit er natuurlijk ook aan te komen, gemeen is hij gelukkig nooit.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:26

Als hij iets erg eng vind krijg je hem toch niet vooruit. Tenzij je geweld gaat gebruiken en hij banger is voor jou dan voor het enge.
Op het moment dat hij gaat klieren en draaien laat je hem zijn gang maar gaan, maar....hij gaat niet terug!

Net zoalng tot hij rustig staat en vanuit die rust kan je proberen om hem weer voorwaarts te krijgen. Het heeft ook geen nut om been te geven als je al weet dat hij niet gaat reageren. Hij leert zo alleen maar dat hij ermee weg komt als hij niet op het been reageert.

Ik zou daar in de bak dus ook even aan werken. Wat buiten betreft, gewoon stom blijven zitten op die rug en net doen alsof je neus bloed. Niet teveel aan de voorkant eraan zitten en vanuit de rust weer voorwaarts gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:04

Het verhaal van als je afstapt "wint" hij is inderdaad kul. Onbekende dingen kunnen je opeten en overleven is en blijft de eerste prioriteit van elk paard.

Rustig blijven staan en laat hem de boel maar bestuderen van een voor hem veilige afstand. Zorg er wel voor dat hij niks anders doet dan het enge ding bestuderen, gaat hij ergens anders naar staren, of proberen weg te lopen zet hem dan terug. Eventueel als hij wel gehoorzaam is kan je een paar pasjes achterwaarts vragen om een voor zijn gevoel iets veiligere afstand te krijgen. Als hij wat ontspannener aanvoelt kan je dan weer voorwaarts vragen.

Wil het echt niet, of kan je niet wachten afstappen en erlangs lopen. Als je er toch naast loopt en je de mogelijkheid hebt ga dan samen het enge bekijken. Een ding wat te eng is om langs te lopen wil nog wel eens heel normaal worden als je pony het kan onderzoeken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:20

Ja en het stomme was dat toen ik er af was gestapt het enge geluid gestopt was.....maar toen kwam die tractor met aanhager uit die loods waarvan dat geluid vandaan kwam dus naar mijnidee koppelde hij toen dat geluid aan die tractor vast en vandaar dat hij toen ik er weer op zat geen vertrouwen daarin had en dus ook niet meer in mij omdat ik boos was geworden :o nu achterfa gezien was mijn reactie niet goed!

Maar ook hiervan hebben we dus geleerd!

Voorheen had ik ook altijd een zweepje mee, hier reageert hij heel goed op, hoef maar heel zachtjes te tikken en dan gaat hij direct voorwaarts.
Hij heeft altijd wat apart op het been gereageerd, dat ging de laatste tijd eigenlijk wel beter, maar daar dus nog meer mee oefenen ;)

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:04

en zorg dat die altijd voorwaarts blijft. En ik zou zelf niet afstappen want dan hebben ze juist gewonnen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:52

kitty_mams schreef:
en zorg dat die altijd voorwaarts blijft. En ik zou zelf niet afstappen want dan hebben ze juist gewonnen

Zo denkt een paard niet, juist afstappen en leiding geven dan heb jij een punt gehaald in je voordeel tegenover het paard.

Shira_de_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:57

Na aanleiding van een bibliotheekboek ga ik beginnen met de TTouch methode.
Het boek heet Gedrag en training van paarden en het is van Linda Tellington-Jones.
Het boek beloofd dat die problemen verleden tijd zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:20

Shira_de_koe schreef:
Na aanleiding van een bibliotheekboek ga ik beginnen met de TTouch methode.
Het boek heet Gedrag en training van paarden en het is van Linda Tellington-Jones.
Het boek beloofd dat die problemen verleden tijd zijn.

Het boek kan zoveel beloven, maar zou zeker niet uit een boek leren, daar sluipen fouten in en dan is de belofte van de schrijver ook niet veel waard,
Zoek iemand die jou ook praktijk les kan geven.
Lezen is goed , maar de praktijk is altijd anders en elk paard moet net even anders benaderd worden.
Het is een combi van veel dingen en niet alleen theorie.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:23

als mijn paard iets `eng` vind, blijf ik er bij totdat ze er overheen gelopen is, of aan geroken heeft (ligt er aan wat het is. een zeiltje moet en zal ze overheen, een bak van een kraan moet ze netjes omheen terwijl ze haar aandacht bij mij heeft en niet meer bij de bak...

hoe ik dat voor elkaar krijg? gewoon rustig blijven, beetje kriebelen bij haar schoft (ontspant en maakt endorfine vrij) en dan voorzichtig `pushen` om te gaan kijken wat het is...

soms bij een plas en mevrouw heeft kuren en begint te steigeren zet ik haar er in zijn achteruit een paar keer doorheen. uiteindelijk heeft ze dna wel door dat ik haar er toch wel doorheen krijg... (ze is trouwens absoluut niet bang voor water)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:30

Ik vertrouw op mijn paard, is hij bang/angstig dan laat ik hem kijken, net zolang tot hij ontspant, of als hij idd op ontploffen staat stap ik af. Op de grond geef je je paard meer vertrouwen, omdat jij dan de leider bent. Op zn rug staat hij er toch een soort van 'alleen' voor.

Wat ik niet zou doen is hem blijven aansporen, schoppen of slaan met de zweep. Daardoor wordt het meestal alleen maar erger en je hebt er meer last van door staken zoals je nu al hebt, want hij gaat zichzelf afsluiten voor je.
Je kunt je inleven in het paard, het is een vluchtdier, dus hij wil weg van het gevaar. Probeer dat iig te voorkomen, zodat je geen gevaarlijke situaties krijgt op de weg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 22:24

Ik ben vandaag opnieuw begonnen met grondwerk en wandelen aan de hand.
Hierin herken ik dezelfde probelem als onder het zadel, het is ook een gedeelte respectloos en geen gezag van mij aanemen, dus daar gaan we goed aan wekren de komende tijd!

Bedankt allemaal voor de tips!