Wat kan ik doen met mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisaa_

Wat kan ik doen met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:18

Hallo allemaal,

ik heb een verzorgpaard Hugo, hij is rond de 1.72 en is super lief doet alles wat je wilt.
maar er is een probleem,
Hugo heeft erg last van zijn benen met rijden hij loopt echt ontiegelijk slecht met rijden.
hij is al 20 of 21 best wel aan de oude kant dus, en heeft lichte artrose in ze benen waardoor die dus ook nogal last van ze rug heeft en dat soort dingen. met andere woorden eigenlijk kan hij dus gewoon niet meer rijden.. Toch lopen ze nog wel is voor de kar met ze 2e waar het andere paard dus al het werk doet omdat Hugo het dus eigenlijk gewoon niet meer kan.

maar mijn vraag is dus,
Wat zou ik nog meer kunnen doen behalve wandelen en stappen zonder zadel ofzo,
zijn er dingen die ik hem kan leren die hij ook leuk vind om te doen en waar die toch genoeg beweging van krijgt. Iets waar ik zelf ook van leer maar wat hem goed helpt om minder pijn te hebben en gewoon toch beweging krijgt?

ik hoop echt wat te horen van iemand die mij veder kan helpen,
want ik weet het niet meer wat ik met hem kan doen ik vind het niet echt leuk om te rijden gewoon omdat ik weet dat die veel pijn heeft dan.

bedankt alvast voor het lezen!
groetjes Lisa.

Sammie

Re: Wat kan ik doen met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:55

In welke vormen uit deze pijn zich?

Kreupel lopen, hinkepinken? Veel liggen, soort van weven op de voorbenen om het gewicht te ontlasten?

uniek2306

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:28

wil je er iets mee doen als je weet dat hij zoveel pijn heeft? dat zou ik mezelf eerst afvragen en dan in overleg met de dierenarts bekijken of er nog iets is wat je kan doen.en natuurlijk met de eigenaren overleggen wat hun ervan vinden,succes ermee

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:30

ik moet er van de eigenaren wat mee blijven doen maar die willen dan ook het liefst dat ik hem rij maar dat wil ik zelf alleen niet.

@ sammie:
hij loopt idd snel kreupel of gewoon enorm stijf en moeilijk,
hij licht erg veel. als je bij hem gaat zitten blijft die ook gewoon liggen.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:37

Is er al een dierenarts bij geweest? Anders zou je die om advies kunnen vragen wat verstandig is om te doen en wat je nog kunt doen.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:37

Mijn eerlijke mening: naar de slager brengen.
Ik begrijp dat dat niet mogelijk is.
Ik weet niet of je zo'n paard ergens nog veel plezier mee doet. Ik zou er idd niet op gaan zitten. Misschien gewoon wat wandelen.
Zelf ging ik met mijn paard veel in de berm gewoon een beetje grazen aan een halstertouw. Als hij dan een stukje wilde lopen, liep ik mee. Ik liet het hem zelf bepalen. Je kon hem niet met veel dingen meer een plezier doen.
In het land werd hij door andere paarden gepest, lopen deed pijn, staan deed pijn.
Voor ons paard was het toen beslist.
Een moeilijke situatie voor je, waar jij volgens mij weinig verandering in kan brengen. Sterkte ermee.

uniek2306

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:00

moeilijk,als de eigenaren willen dat je bijft rijden en jouw gevoel iets anders zegt,heeft jullie da geen telefonisch consult zodat je misschien eens wat informatie kan inwinnen? en anders lekker met hem wandelen en knuffelen,of bij jezelf gaan nadenken of je wel met hem wil doorgaan,omdat je hem geen pijn wil doen en de eiganeren willen dat je rijd,succes met je beslisising

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:13

Begrijp de eigenaren niet.... zien die niet dat het paard pijn heeft, dat het paard met het rijden kreupelt e.d.? Zou toch eens met hen erover praten, stel evt. voor om de mening van een dierenarts te vragen.

Appeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:41

Zonder zadel rijden zou ik niet echt veel doen want door zonder zadel te rijden belast ze de rug nog meer. Met de eigenaars gaan praten is idd een heel goed idee. Je kan ook proberen het rijden te minderen en hem bv. een lekker borstelen of hem vrij te laten in de piste of op de wei en er gewoon mee bezig te zijn (Je kan zijn vertrouwen proberen te winnen en dan gaat hij je overal volgen en kan je ergens gaan zitten en komt hij bij jou snuffelen en daar hebben jullie allebij plezier aan en Hugo heeft niet zo veel last van zijn benen. Ik heb dit met een manegepony gedaan toen ik iets aan mijn knie had waardoor ik niet kon rijden.)

Je kan hem ook laten zwemmen maar dat kost natuurlijk geld en aangezien de eigenaars er nu al niet veel mee inzitten dat hij pijn heeft als hij moet rijden ...

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:19

Oke bedankt voor jullie reacties!

ik ga het proberen met de eigenaren praten en naar de slager brengen gaat toch niet gebeuren want daar kan ik niet veel mee inbrengen dat is toch de keuze aan de eigenaren maar het liefst zou ik idd ook willen dat hij er zelf mee op houd gewoon voor hem zelf zou het zelf heel erg vinden maar het is dan wel beter voor hem.
maar iig bedankt!

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:47

probeer vrijheids dressuur niet op hem maar aan de hand

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:26

Je zou ook eens kunnen kijken of de hoefsmit nog iets kan verbeteren met speciale ijzers

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:29

Koop een boek van Linda Tellington Jones, daar staan heel veel leuke dingen in die je kan doen met een paard zonder dat je hem rijd.

Grondwerk kan ook heel leuk zijn, ook voor het paard :)

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:32

Ik zou denken aan grondwerk, en dan niet de dingen waar hij pijn van krijgt. en lekker grazen met hem?

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:48

Ik dacht ook meteen aan grondwerk. En natuurlijk veel poetsen en wandelen.
Lijkt me een lastige situatie met die eigenaren, als die willen dat je er nog op rijdt...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:56

Klinkt als hetzelfde als wat een paard van een kennis ook had.. Zorg alsjeblieft dat er een da bij komt en er foto's worden gemaakt, paard heeft onwijs veel pijn..

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:00

okee ik ga kijken of ik wat leuke dingen kan vinden voor grondwerk! dat lijkt mij ook heel leuk!:)

dierenarts kan ik er niet by halen moeten de eigenaren doen ik ben morgen weer bij me paard dus ga het er met de eigenaren over hebben!

bedankt voor de reactie's!"

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:46

Wat dacht je van vrijheidsdressuur? of freestyle het is leuk en je hoeft hem niet te veel te belasten;)

gr