Mijn paard misdraagt zich ernstig tijdens het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jens_Lover

Mijn paard misdraagt zich ernstig tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:02

Mijn probleem met mijn paard is dat hij vaak door de bedrading van het rijweiland gaat als ik of iemand anders op zijn rug zit. Dat doet hij bij anderen heel vaak maar bij mij alleen als hij heel nerveus is bijv. als het waaid of storm opkomst is.
Ook word hij heel boos als ons ander paard voor hem rijd en straft hem dan af of zet het op een lopen waardoor ons ander paard het ook op een lopen zet en dan jagen ze elkaar op hoewel ik in deze situatie mijn paard snel terug heb(na een of twee rondjes) is het ander paard met nog een stuk of 5 rondjes nog wel even zoet. We rijden daarom ook niet zo vaak samen. Beide paarden zijn niet zo lang onder het zadel de 1 is nu een jaar onder het zadel maar mijn eigen paard is net sinds april onder het zadel. Bijde paarden worden holistisch getraind. Mijn paard maakt ook bokkesprongen (hoofd tussen de benen en vier benen de lucht in ect.) als ik erop zit. Hij heeft ook al mijn zus uitgeprobeerd toen ze dacht even leuk te rijden(voor het eerst op hem) hier door heeft ze op krukken moeten lopen vanwege een gekneuste knie en ik zelf ben 1 keer van hem afgevallen laatst en toen heeft hij me bijna vertrapt (niet expres). Ook al lijkt het dat het een dom beest is het is een super lief paard met veel talent en hij is ook vaak braaf onder het zadel maar dan moet het perfect weer zijn en moet hij vaker die week beweging hebben gehad.
Hij is nu 4 jaar dus in de puber tijd we hebben hem pas een half jaar het is een Ijslander ruin met hengsten trekjes omdat hij met 3,5 jaar pas geruind is.
Ik hoop dat iemand iets weet om dit op te lossen want zo langzamer hand weet ik het ook niet meer. :=

aslo

Re: Mijn paard misdraagt zich ernstig tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:57

Het klinkt alsof het paardje verdraaid weinig respect heeft voor jullie. Geen idee wat een holistische training inhoudt, maar zo te lezen werpt het weinig vruchten af. Mss dat een traditionele aanpak beter werkt, zoals een keer stevig op zijn plek zetten? ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:04

Tja.. dit paard heeft grenzen nodig. Hele duidelijke grenzen. Hij neemt een loopje met je. Dat is heel vervelend. Je geeft aan dat hij heel dominant en dat is niet makkelijk.
Wat zegt je instructrice ervan?
In je profiel geef je aan dat hij weinig in handen is geweest bij mensen en dat je dat verwaarlozing vindt. Dit hoeft echt niet zo te zijn... paarden horen te worden opgevoed door paarden. Hij is pas 4 jaar en kan nog genoeg leren maar dan moet jij ook wel echt de leider voor hem kunnen zijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:07

Hij misdraagt zich, omdat jij hem de gelegenheid geeft zich te misdragen............... zoek goede hulp voordat het echt uit de hand loopt.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:16

Wat is hollistisch trainen?

Je moet strenger op treden, je paard misdraagt zich omdat er geen concequenties op volgen! Als mijn paard de benen neemt heb ik haar binnen 2 á 3 passen weer terug, geen 1 á 2 rondjes. Zoek hulp en een goede instructrice!

Wat doe jij op het moment dat je paard door het lint wil gaan rennen?

Is je paard helemaal nagekeken? Rug, benen, mond ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:15

Holistisch getraind _O- , geweldige methode zo te lezen, vertel daar eens wat meer over!
Maar sereus, zoek deskundige hulp (dus géén holist), voor jij of je zus in het ziekenhuis, en je "super lieve, getalenteerde" paardje in de salami belandt.

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:18

Ik ben ook wel benieuwd wat holistisch trainen is!
Maar heb je goed les/hulp? Als je dat niet hebt zal ik dat snel gaan zoeken voordat het echt verkeerd afloopt!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:45

Jens_Lover schreef:
Mijn probleem met mijn paard is dat hij vaak door de bedrading van het rijweiland gaat als ik of iemand anders op zijn rug zit. Dat doet hij bij anderen heel vaak maar bij mij alleen als hij heel nerveus is bijv. als het waaid of storm opkomst is.
Ook word hij heel boos als ons ander paard voor hem rijd en straft hem dan af of zet het op een lopen waardoor ons ander paard het ook op een lopen zet en dan jagen ze elkaar op hoewel ik in deze situatie mijn paard snel terug heb(na een of twee rondjes) is het ander paard met nog een stuk of 5 rondjes nog wel even zoet. We rijden daarom ook niet zo vaak samen. Beide paarden zijn niet zo lang onder het zadel de 1 is nu een jaar onder het zadel maar mijn eigen paard is net sinds april onder het zadel. Bijde paarden worden holistisch getraind. Mijn paard maakt ook bokkesprongen (hoofd tussen de benen en vier benen de lucht in ect.) als ik erop zit. Hij heeft ook al mijn zus uitgeprobeerd toen ze dacht even leuk te rijden(voor het eerst op hem) hier door heeft ze op krukken moeten lopen vanwege een gekneuste knie en ik zelf ben 1 keer van hem afgevallen laatst en toen heeft hij me bijna vertrapt (niet expres). Ook al lijkt het dat het een dom beest is het is een super lief paard met veel talent en hij is ook vaak braaf onder het zadel maar dan moet het perfect weer zijn en moet hij vaker die week beweging hebben gehad.
Hij is nu 4 jaar dus in de puber tijd we hebben hem pas een half jaar het is een Ijslander ruin met hengsten trekjes omdat hij met 3,5 jaar pas geruind is.
Ik hoop dat iemand iets weet om dit op te lossen want zo langzamer hand weet ik het ook niet meer. :=

Bij jullie liggen de verhoudingen totaal verkeerd, hij is de baas ipv dat jij dat bent.
Het is toch van de gekke dat hij van jou de kans krijgt om een ander paard aan te vallen terwijl je er òp zit |o Hij is alleen braaf als hij er toevallig zin in heeft.
Het is géén dom paard, hij weet precies wat hij moet doen om zijn zin te krijgen. Eerlijk gezegd ben je zelf nogal dom èn gevaarlijk bezig.
Wat is "holistisch" trainen? òf het is niks, òf jij kunt het niet goed toepassen.
Zoek zo snel mogelijk deskundige hulp! Anders heb je er straks helemaal zelf een draak van een paard van gemaakt.
Ik lees in je profiel dat je een paard verwaarloosd vindt als hij zijn jeugd met andere paarden in de wei heeft doorgebracht. Hoe kom je dààr nou bij, dat is het beste wat een jong paard kan overkomen!!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:02

Quote uit betreffend profiel:
"dus kochten we een ijslander erbij daar klikt het heel goed mee en het gaat heel goed".

Uit je profiel blijkt een dermate groot gebrek aan kennis/ervaring gecombineerd met een ongezonde dosis overmoed, dat ik van harte hoop dat dat verhaal voor het grootste deel op fantasie berust.

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:42

Nouja ik zal even alles op een rijtje zetten;)
1. Holistisch trainen is je paard trainen via paarden taal je maakt de bewegingen dus die een paard ook doet in het wild tegenover andere paarden. even een voorbeeld, Als je het paard in de ogen kijkt (doet de merrie altijd naar het veulen als hij zich misdraagt) dan stuur je hem weg. Nouja dit was maar een klein voorbeeld. Je kunt met Google ook wel op zoeken;)
2. Mijn paard heeft respect voor me en ik ben de baas alleen moet je veel overgangen en figuren rijden en flink de pas erin zetten zodat hij zich niet gaat vervelen, en veel afwisseling is ook nodig zoals de ene dag dubbele lijnen de andere dag dressuur en weer een andere dag buitenritje en een keertje een join-up.
3. In een wei met eten en voldoende ruimte met andere paarden beter kan niet maar als ze nou eens een klein weitje hebben en geen verzorging of eten en te veel dieren op dat weitje zoals schapen met gebroken poten en andere dingen en daar komen ze pas achter als ze erop gewezen worden nouja dat is toch verwaarlozing of niet soms??(ik zei het inderdaad niet zo duidelijk)
4. Ik ben een erg duidelijke ruiter en laat fout gedrag niet toe hij heeft maar te luisteren, ik ben een lijder voor hem en heb hele duidelijk grenzen.
5. Hij is helemaal gezond nagekeken alles en er is niks mis alleen word heel snel nerveus en er zit heel wat temprament in en dan ook nog de pubertijd.
6. Ik heb een goede instructrice die me heel goed helpt met mijn problemen en ja het is ook iemand die aan holistisch trainen doet want ik wil niet dat mijn paard met geweld aan gepakt word want als je geweld gebruikt raakt hij helemaal overstuur en kan hij net zo goed gelijk afgemaakt worden en ik neem aan dat niemand hier hem dat toe wenst(geen enkel paard).
7. Mijn paard kan ik niet terug krijgen of wat dan ook omdat hij het bid tussen ze kiezen klemt en iedere paarden kenner weet dat je dan niks meer er aan hebt.
8. Het gaat ook heel goed met mijn ijslander en er is een goeie klik en onverwoest bare band al zou hij me vertrappen dan nog zou ik hem voor geen goud weg willen hebben. Maarja onder het zadel gaat het de laatste weken niet zo goed meer maar in de hand bestaat er geen braver paard dan hij. En mijn kennis is prima als ik niet genoeg kennis zou hebben zou ik niet op een fokkerij paarden inrijden en later in wedstrijden uitbrengen en zou ik niet daar de paarden trainen en alles want daar heb je toch echt wel kennis vor nodig hebben en welsh pony's hebben behoorlijk wat pit. Dus mijn ervaring is met paarden heel goed ik rij mijn hele leven en elk stukje kennis wat ik nog bij kan leren leer ik ook bij en ik sta er ook voor open.
Nouja als je tips hebt laat het me weten en als je zelf hebt an zo zou ik het aanpakken zeg het maar(a)

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:53

Join-up als training ....
Niet echt een goed idee. Ga hier op het forum eens zoeken wat daar allemaal fout bij kan gaan.
Ga op zoek naar een gediplomeerde instructeur. Die zal je ook zonder geweld te gerbuiken verder kunnen helpen. En af een toe een flinke tik kan echt geen kwaad. Kijk maar eens hoe paarden elkaar terechtwijzen.

Dus mijn tip is: Vind een instructeur die je misschien niet op deze wijze helpt maar die je wel helpt de verhoudingen tussen jou en je paard weer goed te krijgen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:57

Tja, wat moet ik hier nu van zeggen. Je bent 14 jaar, erg tegenstrijdig in je beide 'topics' vwb dit paard (incl. je profiel). Krijg de indruk dat je jezelf aardig overschat mbt kennis, inrijden, training en mn opvoeding van (jonge) paarden. Je geeft aan dat je wel degelijk lijder bent en daar ga ik wel in mee, want een leider is nl. met ei ;)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:59

punt 6: Geweld is niet altijd het bedoelde woord: als je naar paarden kijkt die zelf in de kudde hun rangorde bepalen of alleenmaar spelen delen ze ook regelmatig flinke tikken uit.
Ikzelf ben bezig met het inrijden van een jonge merrie en ik heb inderdaad eerst ook grondwerk gedaan alvorens ik ook maar iets van zadelmak maken heb geprobeerd.
Gewoon evne los gooien, join-up erbij en dit zo veel mogelijk verfijnen totdat het paard je helemaal begrijpt (en hier mag je ECHT streng in zijn en ECHT consequent).
Ik denk dat het probleem bij jou ligt: Jij ziet het paard een beetje als iets heiligs, maar JIJ moet er VEILIG mee kunnen omgaan en daar gaat (al dan niet STRENGE) training aan vooraf.
Meid, doe jezelf een lol, zoek een andere instructeur, wees absoluut consequent in alles (DUS ECHT DINGEN NOOOOOIT toestaan die niet gewenst zijn en neem geen genoegen met af en toe wel eens toestaan en af en toe niet.) Het is duidelijk dat jij dénkt dat je de leider bent, maar voor je paard is dit niet duidelijk.

EN mocht ie nog een keer door het lijntje vliegen (en hopenlijk niet verstrikt raakt) zet er dan eens stroom op!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:01

Ik zou zeggen zorg zo snel mogelijk voor goede instructie. Dit paard heeft totaal geen respect voor jullie. Hij neemt echt een loopje met jullie. En ik heb zo'n vermoeden dat hij dit al vanaf het begin doet.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:05

ohja, en als ie zo zenuwachtig wordt: zet hem dan eens elke dag aan het werk voor een periode zodat ie wat moeier is en zorg ook voor regelmaat. ik zou gek worden als ik elke dag iets anders moest doen terwijl ik de BASIS nog niet onder de knie heb.

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:41

rabbeltje schreef:
Join-up als training ....
Niet echt een goed idee. Ga hier op het forum eens zoeken wat daar allemaal fout bij kan gaan.
Ga op zoek naar een gediplomeerde instructeur. Die zal je ook zonder geweld te gerbuiken verder kunnen helpen. En af een toe een flinke tik kan echt geen kwaad. Kijk maar eens hoe paarden elkaar terechtwijzen.

Dus mijn tip is: Vind een instructeur die je misschien niet op deze wijze helpt maar die je wel helpt de verhoudingen tussen jou en je paard weer goed te krijgen!

Nou die flinke tik krijgt hij zeker als hij niet helemaal luisterd;) maar een join up is niks mis mee als je het goed uitvoerd in een goede ruimte waar je paard genoeg ruimte heeft om te lopen;)
Natuurlijk zijn de meningen hier over verdeeld maar ik vind het een goede methode en mijn paard reageerd er goed op en ik zorg dat het goed gaat als het nat is ofzo doe ik het niet dan ga ik heel voor zichtig trainen maar geen join-up nouja mijn insructrice doet het prima en die is ook niet tegen een flinke tik als het nodig is;) En je hebt gelijk maar ik sla niet op het hoofd ik negeer over het algemeen slecht gedrag zodat de lol eran af is aangezien hij slecht gedrag meestal vertoond om aandacht te trekken en als ik erop in ga krijgt hij zijn zin deze techniek help wel erg goed moet ik zeggen:)

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:52

aslo schreef:
Tja, wat moet ik hier nu van zeggen. Je bent 14 jaar, erg tegenstrijdig in je beide 'topics' vwb dit paard (incl. je profiel). Krijg de indruk dat je jezelf aardig overschat mbt kennis, inrijden, training en mn opvoeding van (jonge) paarden. Je geeft aan dat je wel degelijk lijder bent en daar ga ik wel in mee, want een leider is nl. met ei ;)

haha dankje voor de spelling controle:P Ik heb dyslectie dus mijn spelling moet nog wat bijgespijkerd worden:P Maar je hebt gelijk ik ben inderdaad iemand die erg eigenwijs is maar ik zweer dat ik echt het beste uit mijn paard wil halen alleen nouja ik vraag mensen ook vaak wat zij vinden van de combinatie en hoe ik met paarden omga en als ze kijken hoe ik op mijn paard rij zegt iedereen toch dat ik wel de baas ben en nouja het is lastig om uit te leggen maar ik ben wel de baas alleen als hij zich gaat vervelen is hij niet meer onder controle te krijgen en je moet altijd op hem letten en heel duidelijk en strikt zijn.
Maar over jonge paarden opvoeden en het inrijden ik rij welshjes in en heb ooit 2 shetlanders in gereden nouja dit zijn wat kleinere paarden en dat is heel wat anders dan een grote ijslander, maar het is voor het eerst dat een paard zich zo misdraagt bij mij, dus dat is wel moeilijk maar ook een goeie uitdaging.:D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:59

Een goeie basis is idd het belangrijkst, basis is;
laterale (zijdelingse buiging)
vertikale buiging
vooruit (dit is onmiddelijk en terstond)
stoppen ( een halve stap verder is een hele stap te veel)
achterwaarts
wijken voor druk
desensybiliseren met alles en nog wat
verkeersmak maken
uiteraard alles in de 3 gangen (stap, draf, galop, en mssn nog de tolt want het is hier een Ijslander hé)
je privé ruimte respecteren
Jij moet steeds de leider zijn, echt ten alle tijde.

Al deze dingen behoren tot de basis opleiding van een paard, als deze dingen goed lukken kan je pas echt verder.

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:00

muiszje schreef:
punt 6: Geweld is niet altijd het bedoelde woord: als je naar paarden kijkt die zelf in de kudde hun rangorde bepalen of alleenmaar spelen delen ze ook regelmatig flinke tikken uit.
Ikzelf ben bezig met het inrijden van een jonge merrie en ik heb inderdaad eerst ook grondwerk gedaan alvorens ik ook maar iets van zadelmak maken heb geprobeerd.
Gewoon evne los gooien, join-up erbij en dit zo veel mogelijk verfijnen totdat het paard je helemaal begrijpt (en hier mag je ECHT streng in zijn en ECHT consequent).
Ik denk dat het probleem bij jou ligt: Jij ziet het paard een beetje als iets heiligs, maar JIJ moet er VEILIG mee kunnen omgaan en daar gaat (al dan niet STRENGE) training aan vooraf.
Meid, doe jezelf een lol, zoek een andere instructeur, wees absoluut consequent in alles (DUS ECHT DINGEN NOOOOOIT toestaan die niet gewenst zijn en neem geen genoegen met af en toe wel eens toestaan en af en toe niet.) Het is duidelijk dat jij dénkt dat je de leider bent, maar voor je paard is dit niet duidelijk.

EN mocht ie nog een keer door het lijntje vliegen (en hopenlijk niet verstrikt raakt) zet er dan eens stroom op!

Nou ja je hebt gelijk hij moet heel maar dan ook heel consuquent aangepakt worden dat doe ik ook, ik heb veel duidelijk heid met mijn grensen en alles.
Een andere instructeur ga ik niet zoeken omdat deze heel goed is want ze geeft me hele goede tips en alles maar nouja je moet ze ook nog helemaal goed uitvoeren wat soms wel wat lastig is maar als ik overal aan denk gaat het goed;)
En over dat draad nouja we hebben elastiek bij de opening waar hij altijd door heen gaat en daar zit nu een knoopje in dat als er veel gewicht op komt los knapt zodat hij niet verstrikt kan rake n of gewond raaakt. Maar dat stroom zou ik zeker ontouden;) Bedankd:D

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:04

Zoek een andere instructrice als je nog van je paarden wil genieten. "Ookal loopt je paard je omver?'' Een paard hoort respect voor je te hebben, jij hoort de leiderschap te hebben dat een paard dat gewoonweg nooit in zijn hoofd zal halen. Door het draad rennen is ook niet echt normaal gedrag te noemen.

Corrigeren is geen "geweld", je verteld een paard duidelijk op het moment dat hij door het draad wil rennen dat hij dat absoluut niet mag doen. Gebruik je stem en trek hem om, daarna beloon je en rijd je rustig verder zonder dat er iets is gebeurd. Duidelijkheid, dat moet een paard hebben. Een paard moet jouw grenzen kennen en respecteren. Je bent even streng, maar na de correctie ben je meteen weer lief voor je paard. Merk je dat de correctie afdoende effect heeft zul je met een strengere correctie moeten komen.

Negeren is onduidelijkheid, op ongewenst gedrag volgt een correctie. Dan weet je paard waar hij aan toe is en zal het de volgende keer minder snel proberen, een paard zal niet snappen dat hij negatief gedrag vertoond als jij hem negeert.

Zijn het gebit van je paard en zijn rug compleet nagekeken ?

Een join up is paarden mishandeling, jij wil geen geweld gebruiken tegenover je paarden? Dat doe je dus blijkbaar wél. Lees dit topic maar eens goed door; http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025
Laatst bijgewerkt door Shattered op 09-07-09 23:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Jens_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:05

muiszje schreef:
ohja, en als ie zo zenuwachtig wordt: zet hem dan eens elke dag aan het werk voor een periode zodat ie wat moeier is en zorg ook voor regelmaat. ik zou gek worden als ik elke dag iets anders moest doen terwijl ik de BASIS nog niet onder de knie heb.

DAnkje voor de tip hier heb ik heel veel aan en ik zal het zeker proberen hij loopt nu 2 a 3 keer in de week maar dat is omdat hij eerst nogal snel overwerkt was omdat hij niet zo'n goede conditie had maar nu kan hij heel lang lopen en hij doet alles netjes tot het rijden maar nu ik erbij nadenk als ik hem 2 dagen achter elkaar train is hij inderdaad makkelijker onder het zadel:D
Nou het is zeker de moeite waard het te proberen:D:D

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:08

Een vier jarige mag maximaal 4 dagen in de week een half uurtje getraind worden. Het paard is nog niet volgroeid, dus als je té vaak gaat rijden loop je de kans dat je je paard kapot rijdt.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:08

nou goedzo.

Over dat knoopje in het elastiek van het hek: Nu weet hij dat het sowieso losgaat als hij er maar hard genoeg in gaat hangen. Probeer het gewoon zó te maken dat hij er absoluut niet doorheen kan, dan probeert hij het na een tijdje ook niet meer.
Stroom is natuurlijk het uiterste, als ie wel verstrikt raakt daarin heb je een probleem. Eerst maar eens vervangen door iets stevigs zodat hij binnen blijft!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:10

muiszje schreef:

"Even een join-up erbij .. " zucht ...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:13

Shattered schreef:
Een vier jarige mag maximaal 4 dagen in de week een half uurtje getraind worden. Het paard is nog niet volgroeid, dus als je té vaak gaat rijden loop je de kans dat je je paard kapot rijdt.

Omdat ALTIJD te doen ja, maar voor 1 periode is dat echt niet slecht ofzo. Liever dat ze aan het eind van de periode eens het paard goed kan belonen om het goede gedrag wat hij daaruit toont te stimuleren dan 4 keer in de week een half uur alleen maar in "gevecht" te zijn. Zo leert het paard in kwestie hoe het wél moet en niet alleenmaar hoe het NIET moet.