onregelmatig draven en middendraf probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

onregelmatig draven en middendraf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:15

Hoi,

Mijn haflinger kan heel mooi zwevend lopen. Lekker over de rug en nagevelijk. Ook best opgericht.
Maar als ze daar dan lekker loopt loopt ze niet meer actief en zodra dat ik net even wat been geeft (heel weinig) dan is ze er weer uit. Daardoor loopt ze heel onregelmatig en kan ik niet lekker doorzitten.

We zitten nu op het M1 niveau. Ook hebben we problemen met de midden/uitgestrekte draf. Op buitenritten of een grote bak kan ze het echt super goed maar in een normale bak krijg ik het niet voorelkaar.

Ik hoop dat jullie hier tips voor hebben. Ben nu namelijk ook op zoek naar een goede instructeur/intructrice. Heb er al wel 1 op de manege maar wil er 1 bij voor prive les.

Anoniem

Re: onregelmatig draven en middendraf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:06

Als ik het eerste stuk van jouw verhaal lees, dan schiet mij als eerst een lichaamlijk probleem te binnen.
Een onregelmatigheid door beengeven is wel wat raar.
Wat versta jij precies onder 'zwevend', 'over de rug en nagevelijk' & best opgericht?
Het kan namelijk zo zijn dat zij moeite heeft om hetgeen te doen wat jij van de pony vraagt., Hierdoor gaan ze vaak compenseren. En als je dan been geeft en verandering aanbrengt aan een oefening, kunnen ze datgene net niet meer opbrengen/compenseren. Dan zie je dus dat een paard gaat kreupelen.

Mijn advies gebaseerd op jouw verhaal is dan ook om de pony eens goed na te laten kijken door een gediplomeerde fysio. :)

Hier zou ook jouw probleem met de midden/uitgestrekte dra vandaan kunnen komen.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:49

bedankt voor je reactie.

ik heb het onregelmatig denk ik niet goed uitgelegd. Ze loopt in een onregelmatige tempo. dus steeds iets harder of zachter. Of ruimer/korter in de pas ik hoop dat het wat duidelijker is.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:10

Ze vind het ongetwijfeld moeilijk.
Wanneer ze dan 'lekker los' is en jij meer gaat vragen, moet t achterhandje er goed onder.
Waarschijnlijk komt ze hiervoor terug in tempo omdat ze t zwaar vind.
Probeer veel te schakelen in je draf én galop.
Worden ze zó sterk van!

Enne mijn midden/uitgestrekte draf in de proef zijn ook maar 6jes hoor. :P
Er zit gewoon heel veel training in voor een goede middendraf!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 09:59

hey
bedankt voor je reactie. ik dacht al dat ze het moeilijk vond. dus veel schakkelen enzo.

Hoe zouden jullie de middendraf trainen?

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:55

ik had laatst een 9 voor mijn middendraf en doe het zo: eerst rustig terug in tempo, en opvragen, dan rustig been aanleggen en een paar passen een wat hardere draf.
Moet je eerst gewoon lekker oefenen, komt vanzelf.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:21

Veel diagonalen of lange zijde pakken en wegrijden.
En dan ook echt wégrijden!
Actie moet reactie zijn....Dus gas!!
Belangrijk is ook dat je m goed recht stelt, zodat hij goed zn achterhand eronder kan zetten.
Door dit veel te doen (en ook te schakelen in je draf) zal je zien dat hij hier steeds sterker in wordt.
En zo steeds meer gaan verruimen.
Kwestie van héél veel doen!

Verkijk je echt niet op quote: "ik had laatst een 9 voor mn middendraf"
Deze worden niet vaak gegeven hoor. mits je een super paard onder je kont hebt met geweldige gangen en dit zoveel makkelijker doen!

Met een 6 of een 7 mag jij ook al hartstikke trots zijn!! :D
Ben ik ook :P
Succes verder met je paardje

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:43

idd als je dit niveau al bereikt hebt , is echt niet niks.
Maar je wil dus verder, de training om dit te bereiken wordt dus steeds zwaarder, daar moet je zelf ook op toezien da je dus echt heel consequent blijft, maar ook toezien da je je paard niet overvraagt, elk paard heeft zijn begrenzingenen, en een Haflinger is nu niet echt het type dressuurpaard, mssn kan hij meer dan moet je het eruit halen, mssn zit hij nu aan zijn limiet en kan hij gewoon niet beter, das dus proberen en dan beoordelen en zeker geen verwijten aan je paard.
et is de ruiter, de lesgever, de trainer, en het paard , die samen tot het resultaat moeten kunnen komen, is er één foutje in die keten dan lukt het dus niet, wjs in eerste instantie steeds naar jezelf en zoek de fout en of de oplossing bij jezelf.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 09:47

aeolusnr1 schreef:
idd als je dit niveau al bereikt hebt , is echt niet niks.
Maar je wil dus verder, de training om dit te bereiken wordt dus steeds zwaarder, daar moet je zelf ook op toezien da je dus echt heel consequent blijft, maar ook toezien da je je paard niet overvraagt, elk paard heeft zijn begrenzingenen, en een Haflinger is nu niet echt het type dressuurpaard, mssn kan hij meer dan moet je het eruit halen, mssn zit hij nu aan zijn limiet en kan hij gewoon niet beter, das dus proberen en dan beoordelen en zeker geen verwijten aan je paard.
et is de ruiter, de lesgever, de trainer, en het paard , die samen tot het resultaat moeten kunnen komen, is er één foutje in die keten dan lukt het dus niet, wjs in eerste instantie steeds naar jezelf en zoek de fout en of de oplossing bij jezelf.

dank je voor deze uitleg. Ik weet zeker dat we samen verder kunnen komen en we hebben het al wel bewezen door een goede proef te rijden Heb ook 3 winstpunten gehaald. Maar op dit moment hebben we even een terugslag waar we uit moeten komen. Ook heb ik te weinig goed les (prive) wat ik al uitlegde. dus hebben we al een foutje in de keeten. Maar heb nogsteeds niemand gevonden.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:01

Ik train altijd kleine stukjes dus schakelen. Op een lange zijde 3 x naar voren rijden. En het is vooral belangrijk dat het paard ook terug komt en van achter gaat doortreden. Succes ermee!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:03

Dank jullie wel voor jullie reactie.

Ik heb eerst even een paar weken rustig aan gedaan. Even niet hard trainen want ik begon te merken dat ze het werk niet leuk meer vond. Ik heb ook nog steed geen instructrise gevonden.

We zijn in de paar weken wat meer op buitenritjes geweest en wat gelongeerd en losgegooid zodat we even niet hard aan de dressuurwerk moesten.

Ik ben nu bezig met het oppakken van haar en het gaat eigenlijk beter als verwacht. Alleen ze probeert er nogsteeds onderuit te komen. (wegrennen).
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe je op je zit moet rijden. Weet het principe wel maar het lukt mij nog niet echt. Misschien dat jullie het nog beter uitkunnen leggen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:20

Wegrijden is bekken kantelen naar achteren(onderrug bol) en terugrijden bekken kantelen naar voren(onderrug hol) ik knijp dan vaak ook nog even mijn knieën aan.

Succes!