Romaantje91 schreef:@bren_x
Dit is een heel goed punt voor mij. ik ga dit zeker doen.
Deed jou paard het zelfde (met het rijden staken) als de mijne? en het onrustige op stal. Kan dat ook een symptoom zijn, dat hij toch ergens pijn heeft?
Het is al eens gebeurd dat mijn paard op stal opeens ook heel onrustig werd, daarvan kon ik toen ook niet de oorzaak vinden. Maar toen ik hem toen liet masseren, zei hij dat het voor een groot deel ook emotioneel is. Mijn paard had blijkbaar ergens last van en dat kwam toen ook terug in zijn fysiek (want op die moment had hij ook last van stijfheid). Ik weet dit kan raar overkomen maar als je denkt aan een persoon met erge stress die opeens constant last heeft van hoofdpijn of van pijn in de nek, dit is hetzelfde principe.
Mijn paard heeft inderdaad een tijd gestaakt met rijden. Maar eens het probleem weg is, kan je alles weer rustig opbouwen. Dit moet je wel met vertrouwen doen, want het kan natuurlijk gebeuren dat dat paard dacht dat jij hem pijn deed (wat dan onbewust gebeurd natuurlijk, omdat wij niet altijd onmiddelijk zien dat een paard pijn heeft aangezien ze dat heel lang kunnen verbergen: het zijn prooidieren en in het wild zijn het de zwakke dieren die worden aangevallen.)
Dit wat jij vermeld kunnen inderdaad allemaal een symptoom van pijn zijn. Maar ik geef anderen hier ook gelijk dat het een gevolg kan zijn van beginnende blindheid.
Bij paarden blijven de meeste dingen voor ons een raadsel, daarom moet je proberen om te zoeken tot je het probleem gevonden hebt. Ookal is dat vaak een moeilijke opgave