Mijn nieuwe fjord heb ik gister ffies gereden. Ik had haar bij de fokker al gereden, maar die had een vrij kleine vierkante bak, dus voltes rijden was niet echt mogelijk (werden ze meteen wel heel klein).
Ze is trouwens 5 jaar oud, wel zadelmak, maar totaal onbeleerd.
Ze liep gister verder heel okee, maar zodra ik aandraaf gaat ze rennen, en om haar rustiger te krijgen probeerde ik een volte te maken, maar volgens mij snapt ze de hulpen niet. hoe moet ik haar dat aanleren? afwenden en een rechte lijn b.v van a naar c of van hand veranderen gaat heel goed, maar een volte rijden lukt gewoon niet, je krijgt haar niet rond. gevolg: ruim een half uur alleen gestapt en twintigduizend voltes (geprobeerd) te rijden. maar het lukt niet, ik heb geprobeerd:
*binnenbeen iets naar achter en hard drukken tegelijkertijd het buitenbeen iets naar voren.
*teugels iets korter nemen, buitenhand en -teugel tegen de hals.
*teugels iets korter nemen, buitenhand en -teugel tegen de hals en binnenhand iets van de hals.
*buitenteugel iets langer laten (misschien buigt ze dan haar hals naar binnen)
*overdreven naar binnen of buiten gaan hangen... (ten einde raad
)Die van de teugels natuurlijk vergezeld van beenwerk.. maar het wilde nog niet lukken..
En nu ga ik morgen een nieuw wintec zadeltje uitproberen, en die wil ik natuurlijk ook uitproberen in draf en galop, maar als ik haar niet op de volte krijg ga ik dus niet in draf en galop, want het is een fjordje, dus ze loopt direct onder me weg.
nouja, hebben jullie tips voor me
want nu is ze alleen nog onwendbaar, straks wordt ze onhandelbaar als ik d'r niet ff lekker aan het werk kan zetten...
Het zal met de tijd idd wel beter gaan. Wat summertje vertelde ga ik vanmiddag denk ik proberen, maar ik ben er erg voorzichtig mee, ze heeft totaal geen conditie, maar wel onwijs veel energie. Ze zweet dus redelijk snel en ik wil d'r ook niet verrot laten rennen. En zaterdag zaten mijn ouders en onze hond in de bak, dus ik kon haar ook niet laten rennen, want dat vink een beetje eng...
(en dan kan ik bovendien Eldientje niet doen
)