Lichaam scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Lichaam scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:08

Hallo allemaal! :)

Ik heb sinds kort een probleem met rijden. Niet alleen op mijn eigen pony, maar op alle paarden en pony's die ik rijd. ;) Ik heb namelijk heel erg veel moeite met het rijden op de rechterhand. Stap, draf, galop, ik zit gewoon niet goed. Linksom gaat het wel allemaal goed, alleen rechtsom, ik weet niet precies wat, maar ik zit niet goed. Het lijkt wel of ik aan die kant anders gebouwd ben om het even raar te zeggen. :Y)
Misschien dat het jullie helpt, maar 4 december 2008 ben ik van de pony afgevallen en heb ik linksonder 4 doornuitsteekels afgebroken. Hierdoor liep ik scheef maar met behulp van de fysio ging ik weer recht lopen.
Maar hierdoor loopt de pony / het paard natuurlijk ook niet zo goed. :oo
Maar nou weet ik niet goed wat ik moet doen, naar de fysio of eerst mezelf een goede warmin-up geven voor ik ga rijden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! :)

Groetjes Bianca.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:30

Overleggen met de fysio lijkt me.
Zij/hij is vast meer deskundig op het gebied van dit soort specifieke blessures.

Ingerr

Re: Lichaam scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:34

idd overleggen met fysio en ik denk dat er ook de eerste tijd
even iemand bij moet zijn als je rijd dat die gene je steeds
kan corrigeren, en dat is niet stom bedoelt hoor
maar dat je misschien het gevoel van recht zitten terug krijgt

want ik heb ook wel is als ik scheef zit dat ik zeg maar het gevoel heb dat ik recht zit. maar als ik dan recht ga zitten heb ik
het gevoel dat ik juist scheef zit maar dat is even wennen

GVR_Obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:37

Ga eens naar een osteopaat, die mensen hebben een hele andere kijk op het menselijk lichaam. Fysio is goed om je weer op gang te helpen, maar behandelen met name het gebied waar de klachten zitten. En daar hoeft de oorzaak van je probleem niet te zitten.

Ikzelf heb jaren geleden een zwaar ongeluk gehad en 5 jaar bij de fysio gerevalideerd. Ik dacht het maximale uit mijn lijf te hebben gehaald. Na een bezoekje aan de osteopaat bleek dat er nog veel meer mogelijk was. Ik ben niet alleen soepeler en rechter, maar ook nog eens een stuk fitter. Bij mij heeft het dus veel effect gehad. Kijk anders even op http://www.osteopathie.nl/, daar staat veel info en adressen van osteopaten. Succes!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:39

Okee bedankt allemaal. :)
Als er nog meer mensen tips / ideeën hebben zet maar neer. :D

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:19

ja zeker waar ga eens naar de osteopaat, zelf ben al een aantal jaren geleden een keer achterover op mijn stuitje gevallen eerst niet zo veel last maar na een jaar wel. toen naar de osteopaat en wat blijkt er zaten gewoon wevels scheef. nou zou dat bij jou ook wel eens kunnen na zo'n val. en zeker overleggen of je zelf ook eens oefeningen zou kunnen doen voor je op jepaard stapt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:23

Kijk ook eens op de site van equilibritas.nl. Ik ben onlangs naar een 'demo' geweest van ze en ik vond t zeer interessant, je zag de ruiters verbeteren in een korte tijd! :j

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:06

senna21 schreef:
Overleggen met de fysio lijkt me.
Zij/hij is vast meer deskundig op het gebied van dit soort specifieke blessures.

idd

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:18

Probeer gewoon lekker ontspannen te zitten en een osteopaat is een slim idee. Succes ermee!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:44

Ik heb het probleem gevonden: ik heb een langer been. :P Dus als ik een beugel langer doe, dan zit ik wel recht. :)
Bedankt voor al jullie hulp!! +:)+

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:48

hmmm, ik vraag me af of dat het probleem is. Misschien maak je je romp wel aan één kant langer, waardoor je met dat been verder naar beneden zit. Dat gebeurt namelijk bij erg veel ruiters.
Ik ben/was zelf ook scheef, ik heb een beschadiging in mijn bekken door een trap van mijn paard. Ik ga naar de manueel therapeut/fysiotherapeut en die begeleidt me om mijn lijf weer rechter te krijgen. Als ik jou was zou ik sowieso eens een fysio laten kijken.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:50

Ook als ik merk dat ik nu niet scheef meer zit?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:52

Ja, want je gaat zelf corrigeren. Voor je gevoel zit je niet meer scheef, maar meestal zit je in werkelijkheid wel scheef. Laat anders eens een keer iemand anders kritisch naar je zit kijken ( instructeur ?). ik zal eens kijken of ik een foto kan laten zien waar ik dacht dat ik recht zat, en toen met behulp van de ' streepjestechniek ' toch scheef bleek te zitten, moment :D

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:54

Okee dank je wel! :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:59

De bokker die dat toen voor me gedaan heeft, heeft de foto helaas van het i-net gehaald. Jammer, dat gaf wel een goed beeld. Maar ik zou het in ieder geval eens laten bekijken door een instructeur, die kan zien of je niet stiekem toch scheef zit.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:02

Ik ga binnenkort weer op les met mijn paard, dus dat komt goed. :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:05

Neem eens een kijkje op onze website www.equilibritas.nl. Wij werken met de scheefheden van ruiters op het paard door middel van Oefentherapie Cesar (houdingstherapie). De resultaten zijn erg goed. Op de website vind je meer informatie en ervaringen van mensen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:06

Okee dank je wel. :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:15

Alicia2u schreef:
Neem eens een kijkje op onze website http://www.equilibritas.nl. Wij werken met de scheefheden van ruiters op het paard door middel van Oefentherapie Cesar (houdingstherapie). De resultaten zijn erg goed. Op de website vind je meer informatie en ervaringen van mensen.

Dat is dus precies wat ik zoek, maar iedere keer als ik zoiets tegenkom zitten ze in een of andere uithoek van Nederland waardoor ik er geen gebruik van kan maken ;(

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:18

Wij komen door heel nederland aan huis. Ook is er de mogelijkheid tot een dagworkshop als er meer geinteresseerden zijn (3 tot 6 personen).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:21

En hoe zit dat dan met reiskosten?

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:17

Falona schreef:
Alicia2u schreef:
Neem eens een kijkje op onze website http://www.equilibritas.nl. Wij werken met de scheefheden van ruiters op het paard door middel van Oefentherapie Cesar (houdingstherapie). De resultaten zijn erg goed. Op de website vind je meer informatie en ervaringen van mensen.

Dat is dus precies wat ik zoek, maar iedere keer als ik zoiets tegenkom zitten ze in een of andere uithoek van Nederland waardoor ik er geen gebruik van kan maken ;(

Het is echt een aanrader hoor!
afgelopen maandag is ze bij mij geweest. Ik heb nu een hele andere houding op mijn paard, is nog echt wennen en lichtrijden gaat voor geen meter meer.
Maar ik zit RECHT !!!!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:34

Idd overleggen met fysio, anders eens naar osteopaat/manueel therapeut.. die laatste heeft mijn bekken weer rechtgezet na een val, merk het verschil!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:15

RenWaBl schreef:
Hallo allemaal! :)

Ik heb sinds kort een probleem met rijden. Niet alleen op mijn eigen pony, maar op alle paarden en pony's die ik rijd. ;) Ik heb namelijk heel erg veel moeite met het rijden op de rechterhand. Stap, draf, galop, ik zit gewoon niet goed. Linksom gaat het wel allemaal goed, alleen rechtsom, ik weet niet precies wat, maar ik zit niet goed. Het lijkt wel of ik aan die kant anders gebouwd ben om het even raar te zeggen. :Y)
Misschien dat het jullie helpt, maar 4 december 2008 ben ik van de pony afgevallen en heb ik linksonder 4 doornuitsteekels afgebroken. Hierdoor liep ik scheef maar met behulp van de fysio ging ik weer recht lopen.
Maar hierdoor loopt de pony / het paard natuurlijk ook niet zo goed. :oo
Maar nou weet ik niet goed wat ik moet doen, naar de fysio of eerst mezelf een goede warmin-up geven voor ik ga rijden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!! :)

Groetjes Bianca.

ikheb exact hetzelfde, maar bij mij komt het door een lichamelijke handicap.
Ik zit ook niet lekker rechtsom, paardje ging de laatste tijd ook steeds slechter lopen op die kant en op het laatst ging ze alleen nog maar met een bok in galop. Dit is niet mijn paardje! Dus na wat gezoek ben ik bij equilibritas uitgekomen. Ze is nu één keer geweest en ik zit nu heel anders op mijn paard, ondanks mijn beenlengte verschil. Ik oefen nu alleen nog maar de stap en kleine stukjes draf, maar na 3 dagen gaat het al een stuk beter, het voelt al niet meer zo raar. Paardje lijkt ook veel rustiger. (of ze vind die staplesjes gewoon heerlijk :P ) Stalgenootjes vinden het een groot verschil hoe ik nu in het zadel zit.