Beginnen met paardrijden leek zo easy. Maar nu pas merk ik wat voor een grote stap ik heb gemaakt!Ik heb sinds een week of 2 een eigen friese paard. Kwa grondwerk vertrouw ik hem volkomen. In het begin was hij veel te sterk voor mij, maar sinds een paar dagen loopt hij netjes en braaf achter mij mee aan het halster. Het is een schat van een paard, met een waanzinnig goed karakter en totaal geen kwaad. Hij is wat ik zocht in een paard, een paard wat mij kan leren. Een paard waar ik weer op kan beginnen.
Ik rij met hem privélessen, en na onze aller eerste les was ik er helemaal vol van. Wat een lieverd! Opzadelen en hoofdstel in doen was geen probleem, tijdens het aansingelen bleef hij netjes staan, en tijdens het opstijgen ook. Tijdens het rijden was hij heel braaf, stapte rustig en volgde mijn aanwijzingen. Hij is geheel bom-proof, en zo mak als een lammetje. Maar WOW! In de draf zat ik wel even stijf. Wat gooit dat hoog op, en staan-zit gaat me ook minder goed af dan ik dacht
Maar de les ging verder goed, ik was helemaal blij, ik voelde me echt de hele dag geweldig dat ik weer had gereden. En dit keer niet op een manege pony, maar mijn eerste eigen paard!
Nu het echte probleem.. ondanks dat hij zo braaf is, heb ik toch angst. Wat als hij aan de kletter gaat? Wat als ik er af val? Vooral de hoogte vind ik soms een beetje eng, ik moet er helemaal aan wennen. Dit soort dingen houden me wel bezig voordat ik ga rijden. Naarmate ik eenmaal rij verdwijnt deze angst weer een beetje en voel ik me weer wat lekkerder in me vel en ontspannen. Maar ik vind het niet leuk om zo te beginnen met rijden. Mijn paard sloft nog welleens en struikelt dan, dan schrik ik heel erg omdat ik denk dat hij ervandoor wil gaan, terwijl hij eigenlijk alleen maar struikelde. Ik weet wel zeker dat hij mijn angst voelt, maar hij doet verder niets en neemt dan ook geen loopje met me.
Zo.. dit moest ik toch echt even kwijt
Je moet even hem leren aanvoelen, leren om zelf je paard te trainen en door te rijden.
mocht hij een keer een run nemen, of ik val.