Ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC_

Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:46

Ik heb een 20-jarige vosruin van 1,42 het is waarschijnlijk een kruising tussen
Haflinger & New forest
dit weet ik niet zeker i.v.m. onbekende ouders
hij heeft ook een moeilijk verleden gehad en daar heb ik alle respect voor
ik zal hem daar ook nooit mee confronteren door dingen omhoog te halen
zoals een tik geven als hij bijt
want dan weet ik dat ik niet meer aan zijn hoofd mag komen
ik weet goed hoe ik met de pony om moet gaan
ik heb veel rondgezocht en uiteindelijk gevonden wat ik zocht
een instructrice die vroeger les heeft gegeven aan deze pony.
zij vertelde mij dat het een erg fijne pony is(dit wist ik zelf ook al wel)
Maar dat hij denkt dat hij 3 jaar is en hij laat zich erg makkelijk opjutten door andere paarden.
ook moet je hem niet inhouden want die energie spaart hij allemaal op en dat BOKT hij er dan ineens weer uit.
zo ben ik er ook al een paar keer goed afgevallen
maar een aantal weken geleden ging het goed mis
en toen brak ik mijn enkel nu ben ik er wel weer opgeweest en heb gereden
al 2x gestapt, gedraaft en gegallopeerd dit overigens wel aan de longeerlijn
ik heb binnenkort weer les en MOET dan los rijden
omdat de instructie niet genoeg gedult heeft om mij aan de longe te doen
dat maakt me niet zoveel uit
want ik weet dat het voor de val ook prima ging
maar het probleem is nu dus vooral
dat als hij ervandoor gaat hoe ik hem dan terug moet nemen
aangezien ik hem niet echt heel goed kan inhouden omdat hij dan snel zal bokken
en als ik nu eens lekker met andere paarden samen wil rijden
dat is dus het grootste probleem
dat inhouden gaat inprensipe wel oké
maar het samen rijden met andere paarden vind ik erg vervelend
hij is dan erg onberekenbaar
en dan vertrouw ik hem niet altijd even goed
heeft er iemand ervaring of zo'n zelfde pony
hoe heb je het opgelost
heeft iemand tips?
het is erg vervelend als je op een stal staat waar iedereen op dezelfde tijden rijd
Tips vragen etc alles is welkom ik beantwoord zoveel mogelijk:)

Groetjes
Laatst bijgewerkt door FFKJC_ op 05-07-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

janaa_

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:56

als hij er vandoor gaat
probeer eens een volte te rijden en steeds kleiner gaan todat hij rustiger en langzamer gaat

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:56

Misschien een andere instructrice zoeken die wel geduld heeft om jou les te geven, daar word ze ten slotte voor betaald toch?

Misschien eerst eens een tijdje los en grondwerk gaan doen, om een wederzijds vertrouwen en respect te krijgen.

De pony snapt waarschijnlijk niet wat en hoe hij het moet doen en jij zelf ook niet , dus is het gewoon heel belangrijk om goede begeleiding te zoeken, die jou kan helpen en huiswerk kan geven waar je echt mee aan de gang kan.

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:58

midgie schreef:
Misschien een andere instructrice zoeken die wel geduld heeft om jou les te geven, daar word ze ten slotte voor betaald toch?

Misschien eerst eens een tijdje los en grondwerk gaan doen, om een wederzijds vertrouwen en respect te krijgen.

De pony snapt waarschijnlijk niet wat en hoe hij het moet doen en jij zelf ook niet , dus is het gewoon heel belangrijk om goede begeleiding te zoeken, die jou kan helpen en huiswerk kan geven waar je echt mee aan de gang kan.

Klopt hier had ik zelf ook al over nagedacht
en ga dit zeker doen
ik heb al een freestyle instructie hier niet heel ver weg
zodra ik weer iets beter kan lopen
gaat nu wel goed maar wil nog net even íets meer
dan gaan we daarheen ;)
Bedankt

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 15:59

janaa_ schreef:
als hij er vandoor gaat
probeer eens een volte te rijden en steeds kleiner gaan todat hij rustiger en langzamer gaat

hier heb ik zeker al heeeeel erg veel overna gedacht
maar heb probleem hiermee is
dat ik geen les van anderen mag hebben op de stal waar ik sta
ofwel dan meot ik in een onbekende bak rijden
en dan is hij nog erger
nu weet ik wat iedereen gaat zeggen
mooiso dan is er iemand bij die je kan begeleiden met wat je moet doen
maar helaas is het niet zo makkelijk

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:21

Ik vind het een hele rare regel dat iemand niet zijn eigen instructrice mee mag nemen.
Misschien toch naar de onbekende bak dan, dat is gelijk een mooie oefening en als je daar steeds start met grondwerk, moet dat echt wel goed gaan komen.

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:14

Ik denk dat het grootste probleem van jullie de vertrouwensband is.
Zeker bij een pony die veel mee heeft gemaakt kan het langer duren voordat hij zich 'overgeeft' aan jou!

Hij moet weten dat hij jou volledig kan vertrouwen! Aan de hand onder het zadel etc.
Net zoals aan zijn oren zitten iedere dag weer, en al is het maar in kleine stapjes maar iedere dag weer herhalen, lukt het niet, niet boos worden maar denken dat je morgen weer een dag hebt!
Lukt het wel uitaard belonen!

Erg lastig dat je geen andere instructrice mag meenemen! Ik zou kijken of je huidige instructrice je met grondwerk kun helpen, kan ze dat niet zou ik toch aankaarten dat je dan iemand wil laten komen omdat zij op dat gebied niet deskundig genoeg is!

Anders zit er helaas niets anders op dan naar vreemd terein te gaan!
Veel succes

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:44

E_special schreef:
Ik denk dat het grootste probleem van jullie de vertrouwensband is.
Zeker bij een pony die veel mee heeft gemaakt kan het langer duren voordat hij zich 'overgeeft' aan jou!

Hij moet weten dat hij jou volledig kan vertrouwen! Aan de hand onder het zadel etc.
Net zoals aan zijn oren zitten iedere dag weer, en al is het maar in kleine stapjes maar iedere dag weer herhalen, lukt het niet, niet boos worden maar denken dat je morgen weer een dag hebt!
Lukt het wel uitaard belonen!

Erg lastig dat je geen andere instructrice mag meenemen! Ik zou kijken of je huidige instructrice je met grondwerk kun helpen, kan ze dat niet zou ik toch aankaarten dat je dan iemand wil laten komen omdat zij op dat gebied niet deskundig genoeg is!

Anders zit er helaas niets anders op dan naar vreemd terein te gaan!
Veel succes

Bedankt
zoals ik hierboven ook al had vermeld:)
Ik heb al een freestyle instructie gevonden en dan ga ik naar haar terein om daar les te nemen
en zoals ook al genoemd beginnen met grondwerk op onbekend terein is toch het beste
en er kan weinig fout gaan:)
toch bedankt voor bovenstaande informatie daar kan ik wel wat mee:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:12

Gewoon naar die andere bak gaan idd.
Jij moet steeds de leider zijn, jij moety steeds het vertrouwen uitstralen, en uit de vorige teksten is dit niet zo, dus daar moet je aan werken, als jij de zaak niet vertrouwd hoe kan je dan van je paard gaan verwachten dat die het wel goed gaat doen.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:41

Je zegt ook dat hij na een tijdje vol spanning zit en dat er dan uit bokt. Mijn paard kan ook heel veel spanning opbouwen en dat wil die er dan ook uitrennen.
Misschien kan je dat bokken ook omzetten in rennen door hem voor te zijn.
Als je een tijdje lekker gewerkt hebt en je merkt dat hij het er zwaar mee krijgt of veel spanning krijgt moet je hem even een paar rondjes (net wat hij nodig heeft) aan de lange teugel laten draven op zijn eigen tempo en daarna even stappen en dan weer opnieuw oppakken.
Sommige paarden hebben dat even nodig.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:05

ja een paard met veel energie mag je af en toe best eens uit laten lopen. zelf heb ik een volbloedje van 13 jaar. hij heeft ook altijd zo veel energie. bij de anderen in de bak is het maar al te gezellig, lekker mee spelen met de andere paarden of pony's.
nu kan dit een manier van spelen zijn, mijne loopt nooit met andere paerden samen dus hij gebruikt dan de groepsles maar.
zelf los ik het op door hem even op een kleine volte te zetten om de echte snelheid er uit te halen. in draf laat ik hem eerst een beetje de frissigheid eraf lopen en pak hem daarna door.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:24

Ik vind het erg raar dat je instructrice geen geduld genoeg heeft om je aan de longe te nemen. Heeft ze dan ook geen geduld om je dingen te leren die niet makkelijk zijn, moet alles dan in 1 les lukken? Je schrijft ook dat je wilt wachten met naar en andere locatie gaan tot je weer wat beter kunt lopen. Is het dan wel slim om er nu alweer op te gaan? In draf met lichtrijden komt er zoveel druk op je enkel, het is voor een gezonde enkel al zwaar om dat op te vangen, laat staan bij een zwakkere. Helmaal als ie weer een boksessie houdt, dan wordt die druk alleen maar groter.
Verder ben ik het eens met janaa, gelijk op de volte zetten en die steeds kleiner maken, dan kan ie echt niet meer hard. Succes!

bren_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:05

Ik weet niet of dit mogelijk is voor jouw, maar anders moet je eens proberen om een tijdje op een tijdstip te rijden wanneer er bijna of geen andere paarden in de bak zijn. Mss heeft je paard wel geen angst van een ander paard tijdens het rijden. Dit kan voorkomen, heb het ook een tijdje gehad met een paard waar ik mee reed. Dan kan je proberen om zo steeds meer paarden te introduceren tijdens het rijden.
Maar als je paard zoveel spanning opbouwt moet je je werk periodes goed afwisselen met periodes van ontspanning.
Ik weet niet hou jou training eruit ziet (vb: losstappen, warming-up, echte werk, cooling-down, uitstappen.) maar geef overigens je paard de tijd tijdens het werk om zich te kunnen ontspannen. Als je de oorzaak van de spanning weet of kunt vinden kan je die momenten proberen voor te zijn door je paard zichzelf te laten ontspannen. Dit kan zijn door je paard te laten stappen in zijn eigen tempo aan de lange teugel, maar dat kan je ook doen door een oefening die jij weet dat hij leuk vind om te doen (moest hij niet echt een paard zijn dat graag in stap blijft, zo kan je voorkomen dat je hem regelmatig moet gaan tegenhouden.)
Maar ik denk dat het wel goed gaat komen tussen jullie. Als je al een freestyle trainer hebt gevonden, gaat jullie band zeker en vast versterken.
Veel succes!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:44

Over het terugnemen: als mijn paard het op buitenrit op een rennen zet heeft het geen enkel nut om hem in te houden, gaat hij alleen maar nog harder van galopperen. Op de volte zetten heeft ook geen nut, er dringt op zo'n moment niks tot hem door (nog even afgezien van dat op de volte op een polderweggetje linea recta de greppel in betekent) Wat wel helpt: teugels wat losser, beetje in z'n manen kriebelen, hem tot bezinning laten komen. Doordat hij mij steeds meer gaat vertrouwen duurt het tegenwoordig nog maar een paar honderd meter voor hij overgaat in draf, waarna ik weer tot hem doordring. Het is niet uit gemenigheid dat hij er vandoor gaat, het is eerder een soort angst of gebrek aan zelfvertrouwen. Op zo'n moment kan ik hem niet helpen, hij moet zelf tot rust komen, waarna ik hem kalmeer en we weer verder rijden :) Succes! En o ja, als ik jou was zou ik zorgen dat ik les kan krijgen van iemand anders...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 01:48

Hestejente, jouw manier is volgens mij in theorie de beste manier en werkt gegarandeerd altijd en met elk paard is mijn ervaring, ik leer het dan ook altijd aan als eerste "redmiddel". Helaas heb je in de praktijk niet altijd de mogelijkheid je paard uit te laten galopperen zonder rem, stuur of wat dan ook erop. Als je recht op een drukke, onoverzichtelijke kruising, spoorwegovergang of wat dan ook afdendert heb je niet die paar honderd meter om tot rust te komen, dan heb je een noodstop nodig.

Maar dit gaat volgens mij over rijden in de bak. Ten eerste denk ik dat je veel te snel weer wil rijden na een gebroken enkel. Ik heb vorig jaar mijn enkelbanden gescheurd, en heb daar letterlijk een half jaar last van gehad. Kan me niet voorstellen dat een breuk dan in een paar weken volledig genezen is en alles weer op volle sterkte. Neem de rust die je nodig hebt om te herstellen en laat zolang iemand anders je paard rijden of zoek een andere manier om hem zijn energie kwijt te laten raken. Hoe meer jij je enkel nu belast hoe langer je er last van blijft houden.

Daarnaast vraag je hoe je een druk paard bij je kan houden. Ik zou zowiezo als je toch perse wil rijden op dit paard voorlopig alleen aan de longe, mischien dat voordat je gaat rijden hem longeren wat helpt voor het afvloeien van overtollige energie.

En je lesgeefmens aanspreken op dat ze je nu al los wil laten. Ik neem aan dat je betaalt voor je lessen, dan mag je ook eisen stellen! Ik bedoel, als een lesklantje van mij een serieuze blessure heeft gehad, dan is het aan haar om het tempo te bepalen waarin zij verder wil en vooral kan. Als dat betekent een half jaar aan de longe dan betekent dat een half jaar aan de longe. Als lesgever mag je best bij je lesklant de grenzen opzoeken, prikkelen om het eventueel eens los te proberen en daarbij ook te steunen, maar je mag nooit iemand op voorhand dwingen tot iets waar die op dat moment niet toe in staat is of denkt te zijn! Dan ga je je alleen maar druk maken zoals jij nu doet, en kom je niet verder.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 05:50

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit paard verder gehouden en getraind wordt. Komt hij veel buiten, longeer je hem veel, wordt hij gelongeerd voor het rijden?
Een paard met teveel energie is ook veel gevoeliger voor prikkels van buitenaf en reageert daar overdrevener op.
Ook paarden die de hele dag op de wei staan kunnen teveel energie hebben, soms vinden ze eten belangrijker, soms wachten ze op een signaal van de leider in de groep (of van jou) om te gaan rennen. En sommigen leven zich wel helemaal uit op de wei, maar niet allemaal.