Hoe jonge en bloedfanatieke pony bezig houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Hoe jonge en bloedfanatieke pony bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:16

Mijn haflinger is nu 4 en onwijs fanatiek wat rijden betreft.
Hij wil alleen maar lopen en doet heel erg zijn best.
Aan de andere kant vindt hij het ook best moeilijk en wordt er nogal loperig van.
Ook vindt hij zijn omgeving soms nog erg boeiend en wil alles zien.
Hij vindt het rijden erg leuk, maar is ook nog wel een beetje een flierefluiter (een puber en echt nog een jong paard).

Meestal lukt het me om hem af te leiden en aan het werk te zetten door veel figuren te rijden.
Overgangen maken doen we ook, maar als hij erg heet is fokt het hem alleen maar op.
Stappen vindt hij saai, en zeker met instappen is dat een beetje een probleem. Hij draaft steeds aan :D
Wat hij van mij uiteraard niet mag, ik neem hem dan ook terug.
Maar ook tussendoor stappen vindt hij gewoon niet boeiend. Halthouden is overigens geen probleem, als ik hem daarin maar rond houd en niet te lang stil sta.
Om hem bezig te houden pak ik wel eens tempowisselingen mee of oefeningen als wijken of schoudervoor.
Maar niet teveel, het moet niet te zwaar worden. Plus dat hij daar vaak nóg fanatieker van wordt :+

Ik ben overigens blij dat hij zo fanatiek is. Maar het is ook wel eens vermoeiend.
En zeker omdat hij nog zo jong is wil ik hem ook niet overbelasten.

Wie heeft leuke en afwisselende oefeningen om zijn aandacht bij mij te houden, zonder dat het te zwaar wordt?
Ik rijd hem momenteel 3/4x per week 20-30 minuten. Daarnaast longeer ik hem 1x per week/per 2 weken, staat hij op de wei in een kudde, wandelen we buiten of doen we wat vrijheidsdressuur. Daarnaast staat hij overdag lekker op de wei in een kleine kudde.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:49

Als je paard zich echt verveeld tijdens het lostappen zou ik toch eens gaan proberen te beginnen met lekker losdraven, als hij in stap alleen maar loopt te klieren omdat hij iets anders wil doen krijg je hem ook niet lekker los.
Je zou in het halthouden stelling kunnen oefenen, paard met zijn neus je teen aan later raken bijvoorbeeld. Zo sta je stil terwijl je hem wel bezighoud.
Ook op de langezijdes lekker afwisselen met stelling, paar meter rechts, paar meter links. Dit doe ik met wijken ook wel, 2 passen opzij 2 passen recht uit 2 passen wijken etc. Zo voorkom je ook dat hij gaat mee denken. Zo van: Oohw wijken dat kan ik wel, en binnen no time ben je al op de hoefslag.
Misschien is drafbalkjes in de bak leggen ook nog een optie, kun je die voor de grap mee nemen. Houd hij zn koppie er bij en is niet te zwaar voor een 4 jarige.

Succes er mee!!

Daihyo

Re: Hoe jonge en bloedfanatieke pony bezig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:55

Bedankt! Drafbalkjes neem ik inderdaad ook wel eens mee.
Het is inderdaad een pony die al vooruit denkt. Oh, dat weet ik al, dus dat doe ik wel even :D

Ik ben aan de ene kant heel blij dat hij zo is hoor. Want hij loopt niet met tegenzin onder het zadel. Maar ik word er soms zo moe van. Zeker als ik een dag wat minder fanatiek ben en gewoon lekker wil rijden. :+

Het stelling op de lange zijde had ik niet eens aan gedacht. Dat is wel een goede! Losdraven doe ik ook hoor. Als ik merk dat het hem te erg gaat vervelen draaf ik aan. Maar ik vind ook dat hij gewoon moet stappen als ik zeg dat-ie moet stappen. Dus vooral daarvoor zoek ik inderdaad een soort bezigheidstherapie waarin hij aan het werk is en zijn koppie bij mij houdt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:57

dan zou ik vooral in de stap die stelling gaan proberen! Spiraalgewijs voltes rijden is ook nog wel een goeie, dus al wijkend de volte verkleinen en dan weer vergroten.

Jaa ik ken het! Heerlijk zo'n pony als je lekker bezig wil, maar even ontspannen rondhobbelen is er niet bij ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:16

Ja, die neem ik ook wel eens mee. Maar vaak verderop in het rijden. Maar kan het ook wel eens in stap proberen.
Vandaag heb ik wat met voltes 10 meter gedaan in stap, afwisselend met slangenvoltes. Dat werkte ook goed :j
Ja, het is de meeste keren echt super fijn. Maar soms.... :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:05

Mijn paardje wil ook graag lopen. Is zeer actief, wil alleen maar hard. Ze is net 4 jaar. We zijn nu twee maanden samen aan de gang, en waar ze in het begin heel hard wilde, begin ik haar steeds meer onder controle te krijgen. Wat bij mij enorm geholpen heeft, is haar van de biks afhalen. Dus geen krachtvoer er meer in pompen, maar het houden bij een summerfit koek. Geeft wel de benodigde vitamines en mineralen, maar geen extra energie.

Een jong paard heeft maar een korte concentratie boog. Na 20 tot 30 minuten kan hij zich nog moeilijk concentreren. Stop dan, lange teugel, en pak em eventueel na een kwartiertje weer een beetje op, om de energie er toch uit te krijgen. Hij hoeft echt niet al die tijd met zijn kin op de borst rond te lopen, als hij maar wel in beweging blijft!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:02

Jim is al een paar maanden van de biks af. Dat scheelde al de helft. Hij was echt een bommetje. :D
Hij staat nu op Quattro van Mijten. Energie arm, eiwitarm en suikerarm, maar wel alle mineralen en viramines die hij nodig heeft. En dat gaat super. Hij is niet loperig van de energie, maar puur van enthousiasme. Hij wil heel graag iets doen en loopt zichzelf dan gewoon voorbij. Niet loperig, maar drammerig, schudden met zijn hoofd. Geirriteerd dat hij gewoon simpel rondjes moet stappen. Ik ben altijd van het rustig warm draaien. Stappen aan lange teugel, dan oppakken, beetje voltes draaien, actief maken, maar meer niet. Dat is dus niet genoeg om hem bezig te houden.

Spanningsboog is inderdaad erg kort. Stappen tussendoor doen we regelmatig met een lang teugeltje. Het houdt hem fris :j

Vandaag eens wat meer in stap bezig geweest. Niet rustig instappen, maar na 5 minuten met lange teugel gewoon meteen aan het werk in stap. En dat scheelde de helft. Hij kon zijn energie kwijt!
Gewoon simpel slangevoltes, voltes 10 meter, gebroken lijnen, enz. Heel kort achter elkaar, zonder een complete ronde hoefslag. Daarna aangedraafd en hetzelfde gedaan. Ook hier werd hij fanatiek, maar hij kon het kwijt.
Na stappen met lang teugeltje weer opgepakt. Wat overgangen en tempowisselingen gedaan, stukje wijken meegepakt, voltes openen en sluiten.
En na een half uurtje had ik een tevreden en moe paard.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:33

Verzin elke keer wat nieuws, zoals balkjes draven enz enz. rijdt nieuwe figuren of lat hem vanuit de galop in een keer halthouden, hier wordt een pony rustig en naar jou gericht van.

xx iLseee