Hij wil alleen maar lopen en doet heel erg zijn best.
Aan de andere kant vindt hij het ook best moeilijk en wordt er nogal loperig van.
Ook vindt hij zijn omgeving soms nog erg boeiend en wil alles zien.
Hij vindt het rijden erg leuk, maar is ook nog wel een beetje een flierefluiter (een puber en echt nog een jong paard).
Meestal lukt het me om hem af te leiden en aan het werk te zetten door veel figuren te rijden.
Overgangen maken doen we ook, maar als hij erg heet is fokt het hem alleen maar op.
Stappen vindt hij saai, en zeker met instappen is dat een beetje een probleem. Hij draaft steeds aan

Wat hij van mij uiteraard niet mag, ik neem hem dan ook terug.
Maar ook tussendoor stappen vindt hij gewoon niet boeiend. Halthouden is overigens geen probleem, als ik hem daarin maar rond houd en niet te lang stil sta.
Om hem bezig te houden pak ik wel eens tempowisselingen mee of oefeningen als wijken of schoudervoor.
Maar niet teveel, het moet niet te zwaar worden. Plus dat hij daar vaak nóg fanatieker van wordt

Ik ben overigens blij dat hij zo fanatiek is. Maar het is ook wel eens vermoeiend.
En zeker omdat hij nog zo jong is wil ik hem ook niet overbelasten.
Wie heeft leuke en afwisselende oefeningen om zijn aandacht bij mij te houden, zonder dat het te zwaar wordt?
Ik rijd hem momenteel 3/4x per week 20-30 minuten. Daarnaast longeer ik hem 1x per week/per 2 weken, staat hij op de wei in een kudde, wandelen we buiten of doen we wat vrijheidsdressuur. Daarnaast staat hij overdag lekker op de wei in een kleine kudde.