Zweep van hand wisselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice

Zweep van hand wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 10:57

Ik heb altijd mijn zweep in m'n rechterhand gehad en ben dat gewend geraakt.
Nu ik weer les heb moet ik steeds de zweep van hand wisselen.
Maar mijn paardje weet dan ook precies wanneer ik dus even niet oplet en maakt daar dan al weer snel misbruik van }> Ik heb nu nog een relatief kort zweepje, maar wil eigenlijk een langere.
Als ik wissel leg ik het handvat in de andere hand en scheer 'm zeg maar over de hals, maar ik vindt het nu eigenlijk al veel gedoe, laat staan als ik straks een langere neem :\ Hoe doen jullie dit?

Lieszje

Re: Zweep van hand wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:59

Ik pakte de zweep altijd op een of andere manier over.
Wij moesten ook altijd de zweep wisselen als we van hand gingen veranderen.
Ik deed dit altijd precies op t midden paard had het nooit door.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:03

Teugels allebei in de hand met zweep nemen en daarna met de "lege" hand de zweep pakken.
Probeer daarbij goed/ dezelfde druk te houden op de teugels.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:05

misschien moet je hem niet tegen de hals aan leggen want als je dat doet weet je paard waarschijnlyk al dat je je zweep over gaat pakken,
ik zelf doe het op de manier hoe jij het ook doet.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:14

Ik wissel mijn zweep altijd als ik van hand verander. Heel soms kan het zijn dat ik mijn zweep op een bepaalde kant blijf houden maar meestal niet.
Ik neem mijn teugels in één hand en neem met de lege hand mijn zweep over. Ik doe het automatisch denk ik, maar ik weet niet of mijn paard het door heeft :=

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:19

als je met een lange dressuurzweep rijd dan kan het handig zijn als je hem wilt wisselen van hand om de zweep vertikaal om te wisselen!
Dus handen gewoon op de plek houden en dan de zweep bijv.van rechts naar links wisselen door de zweep in je rechterhand rechtop te zetten en snel over te nemen naar links.
Dan hoef je niet moeilijk te doen met zweep tussen je arm en paard te duwen omdat ie dan kwa lengte lastig is.
hoop dat het een beetje duidelijk overkomt?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:21

Hoezo MOET je je zweep van hand verwisselen? Als jij lekker rijdt, en geen problemen hebt, met je zweep in je rechterhand, waarom zou je dan moeten wisselen. Onzin dus. Lekker rijden zoals jij het gewend bent.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:34

Anoeska schreef:
Hoezo MOET je je zweep van hand verwisselen? Als jij lekker rijdt, en geen problemen hebt, met je zweep in je rechterhand, waarom zou je dan moeten wisselen. Onzin dus. Lekker rijden zoals jij het gewend bent.

soms moet je hem wisselen om de drijvende kracht aan de andere kant te versterken.
het is tenslotte een hulpmiddel.
ikzelf zie liever helemaal geen zweep en sporen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:39

Niet wisselen. Is een onnodige verstoring van je aanleuning. Gewoon niet doen.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:42

Ik wissel alleen als ik idd ff een tikje links bij moet geven, bv in de sb of ff het achterbeen bij te tikken, ojan weet het ook precies dus die begint al voordat de zweep gewisselt is...

@sonja.....geweldig onderschrift heb je!!! :o

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:51

funnyhorses schreef:
als je met een lange dressuurzweep rijd dan kan het handig zijn als je hem wilt wisselen van hand om de zweep vertikaal om te wisselen!
Dus handen gewoon op de plek houden en dan de zweep bijv.van rechts naar links wisselen door de zweep in je rechterhand rechtop te zetten en snel over te nemen naar links.
Dan hoef je niet moeilijk te doen met zweep tussen je arm en paard te duwen omdat ie dan kwa lengte lastig is.
hoop dat het een beetje duidelijk overkomt?

Hier heb ik ook over gedacht, maar dan ziet het paard dus ineens de zweep er bovenlangs gaan en
dan denk ik dus (ben ik bang) dat hij daarvan juist schrikt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:58

funnyhorses schreef:
Anoeska schreef:

soms moet je hem wisselen om de drijvende kracht aan de andere kant te versterken.
het is tenslotte een hulpmiddel.
ikzelf zie liever helemaal geen zweep en sporen!!!

Maar de TS stelt dat ze moet wisselen omdat ze les heeft. Dat vind ik onzin. Natuurlijk als je je zweep aan de andere kant nodig hebt, dan moet je 'm aan de andere kant pakken. Ik zeg dus ook, als je lekker rijdt, geen problemen hebt, dan niet wisselen.

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:58

ik doe dat gewoon automatisch

justlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:41

ik doe het automatisch en ik heb nog nooit een paard meegemaakt die ervan schrok. verder is t idd een hulp en vind ik het handig als de zweep aan de binnen kant zit.

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:29

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde als jij maar ik heb er neit zoveel moeit mee, maar als het echt niet lukt zou ik hem gewoon in 1 hand blijven houden als ik jou was ;)

~_Ellen_~

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:34

Ik wissel de zweep altijd als ik van hand ga veranderen en dan ook mijn teugels in een hand en hup zweepje over de hals overpakken!

LisavdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:54

Je moet tijdens wedstrijden je zweep altijd in je linkerhand houden. Dus heb ik gewoon mezelf aangeleerd dat altijd te doen, heb ik iig geen aftrekpunten omdat ik mijn zweep verwisselde.

Gewoon niet luisteren naar dat soort dingen. Dat is gewoon dikke vette onzin, met zwepen hoor je alleen commentaar te krijgen als je je paard onnodig hard ermee aan het rammen bent.

Anoniem_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:53

ik pak met een hand de teugels vast
en pak dan met mijn andere hand de zweep

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:05

ik wissel ook nooit......ook nooit geen comentaar opgehad tijdens de proef,vind het ook onnodig om steeds als je van hand veraderd te moeten wisselen,dat je een keer wisselt oke,maar als je paard lekker loopt dan zou ik zeggen lekker zo laten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:09

ik wissel nooit mijn zweep en heb het op wedstrijd ook nog noit gezien dat iemand dat deed tijdens het rijden van een proef
verders zou mijn paard het niet pikken en er plankgas vandoor gaan als ik zou wisselen
ik heb mijn zweep altijd rechts; mijn paard accepteerd de zweep niet links en ik vind het niet fijn ome met links de zweep te dragen

Laura232

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:13

kan je je zweep niet in de andere hand nemen, anders de teugels in een hand, en dan zeg maar de teugels pakken

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:30

Vampire_Lisa schreef:
Je moet tijdens wedstrijden je zweep altijd in je linkerhand houden. Dus heb ik gewoon mezelf aangeleerd dat altijd te doen, heb ik iig geen aftrekpunten omdat ik mijn zweep verwisselde.

Hier ben ik het niet mee eens. Je MOET niet je zweep altijd links vasthouden, mag ook wel rechts, als je maar niet je zweep mee naar achteren houdt bij het groeten. Wisselen van zweep wordt inderdaad niet op prijs gesteld, maar als je netjes overpakt, zonder het paard en de aanleuning daarbij ernstig te verstoren, kan ik me niet voorstellen dat er een jury is die daar aftrekpunten voor zal geven.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:53

ik vind het makkelijkste teugels in een hand je 'verkeerde teugel' tussen de vingers erboven dn over de hals en dan overpakken maar laat hem eerst merken dat je nog steeds oplet ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:58

ik houd mijn zweep meestal aan dezelfde kant (ook rechts) maar wat je mischien kan doen is het doormiddel van een overgang naar stap of halthouden op te lossen? en dan dus die zweep te veranderen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:00

Je zweephand is vaak wat stugger dan de hand waar je geen zweep hebt, waardoor het paard op die kant vaak ook iets minder nageeflijk is. Vandaar dat het ook goed is de zweep van hand te wisselen. Een langere zweep wil nog wel eens tegen de bakrand aankomen (en evt. omstanders :+ ) en daarom heeft het ook de voorkeur die in de binnenhand te houden. Bovendien heb je het paard dan aan 2 zijden "opgesloten", tussen zweep en bakrand.
Bij het wisselen van een langere zweep kan je proberen de zweep ca. halverwege vast te nemen, en dan met de hand waar je de zweep in hebt die tussen hand en bovenbeen te steken van de nieuwe zweepzijde. Wel even teugels in 1 hand nemen. :o Ook hierbij geldt: oefening baart kunst. Probeer eerst een kort zweepje op die manier over te nemen.
Hou je er rekening mee dat zwepen op wedstrijden nu max. 1.10 m mogen zijn (was 1.20 m)? En de zweep tijdens de proef van hand wisselen hoeft niet (mag wel), en er is geen voorkeurszijde voor de zweep tijdens de proef. Je moet idd als je de zweep in de rechterhand hebt deze bij het groeten even in je linkerhand leggen.
Suc6 ermee.