Springproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Springproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:27

Sinds een jaar ben ik de trotse eigenares van een achtjarige bwp-merrie, Beauty genaamd. het viel me bij haar serieus op dat ze doodsbang was van de zweep, maar ook van balken. Vreemd vind ik dit, aangezien ze bij de vorige eigenaar springericht werd gereden en dus ook jumpings reed. Mijn eerste gedachte is dus dat ze daar letterlijk over de sprongen is 'geslagen'. Haar angst voor zwepen is al serieus geminderd, voor de moment kan ik al terug met een kort zweepje rijden (gewoon om te corrigeren hoor, denk nou niet dat ik haar afmat), maar aangezien ik nu dressuurgericht rijd blijft de angst voor het springen erin. Ik heb twee keer gesprongen met haar. Het eerste halfuur durft ze zelfs geen meter in de buurt te komen van een doodgewoon balkje. De eerste keer heb ik 40cm gesprongen, de tweede keer al 70cm (ze sprong wel pakken hoger dan de sprong stond, dus ongeveer 85cm), goed zou je dus denken. Maar nee, want eenmaal ze over die 'hoge' hindernis was, stond je weer bij nul. Terug beginnen bij een balkje op de grond en weer een kwartier proberen. Ondertussen heb ik eigenlijk wel weer zin in een sprongetje af en toe, en bovendien wil ik dat ze haar angsten overwint. Kan iemand me misschien helpen?

Fellowschat

Re: Springproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:36

tja ik denk dat dit een kwestie van geduld is.
en misschien moet je haar eerst op de grond begeleiden en steeds een stapje verder...
ik hoop dat het lukt! succes

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:43

Heb je geen instructeur daarbij dan? Zeker als het zo problematisch gaat en je zelf zo onzeker bent lijkt me dat de eerste stap. Met zelf proberen wordt het vaak alleen maar slechter. Dit soort adviezen zijn bijna niet tegeven vanachter een computer. Om het beter te kunnen beoordelen zou een filmpje en meer info over je eigen ervaring in springen eventueel helpen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:16

Via de grond begeleiden zou idd een oplossing zijn, maar heb het risico nog niet genomen. Bij vorige eigenaar hebben ze haar laten vrijspringen. ze is daarna kolossaal tegen een ijzeren hek gelopen en flauwgevallen. Denk daarom dus dat vrijspringen geen oplossing is. Als ik naast haar loop (zonder iemand erop) gaat ze er immers na een keer of 2 perfect over.

Wat een instructeur betreft heb ik wél een probleem. Ik rijd op een dressuurmanege dus wat instructeurs betreft kennen ze bijna niets van springen af. Heb zelf wel een maand of twee op een springmanege gereden en ga misschien van daaruit iemand met verstand van springen vragen.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:26

Ik zou zeker goede begeleiding zoeken, dus geen dressuurinstructeur die af en toe eens een sprongetje maakt voor het plezier, want er komt ook heel wat techniek en gymnastiek bij het springen kijken. Als je die goede begeleiding hebt zou ik echt vanaf 0 beginnen (weet niet in hoeverre het probleem zit, maar het lijkt me wel serieus) Als je haar aan het longeren bent kan je ergens in de bak een balkje leggen, en haar daar een paar keer laten overgaan (niet elke x achter elkaar, maar gewoon een paar keer tussendoor) en je moet kijken wat ze daar op doet. Als ze dit na een tijd (dus niet na een halfuur, maar bv. na een week) saai begint te vinden, kun je zoiets rustig opbouwen, dus elke keer als ze het 'saai' begint te vinden leg je er de volgende keer een balkje bij. Als dit goed gaat dan kun je weer opbouwen naar een sprong, maar wel een makkelijke sprong. Een heel laag kruisje of stijltje waar ze eigenlijk heel weinig moeite voor moet doen.. Haar vooral niet pushen, en heel uitbundig belonen als ze het een keer goed doet! Mijn paard had in het begin ook moeilijkheden met het springen, hij moest echt vertrouwen krijgen, dus wij deden vaak dezelfde sprongen tot hij het saai en makkelijk begon te vinden, en zo hebben we alles opgebouwd en vertrouwen gewonnen.

Wat je misschien ook kan doen als ze sprongen op zich al erg vind, is een keer gewoon tussen alle sprongen door rijden. Dus je zegt vandaag ga ik maar twintig minuutjes rijden, maar dan kan je op bepaalde plaatsen in de piste sprongen zetten en gewoon oefeningen langs de sprongen maken. Kan best dat je paardje haar in het begin gaat opspannen, maar als je haar voldoende vertrouwen geeft zal ze zich na een tijdje (hopelijk) ontspannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat als je paard springt ze ergens last van heeft (rug, nek, benen, tanden) dus misschien is het ook handig als je haar eens laat nakijken.

Ik hoop dat je er wat mee bent, vanachter de computer is het natuurlijk moeilijker uit te leggen als in het echt. Je bent zeker al op de juiste weg door je zweep achterwegen te laten en haar vertrouwen te geven, dus als je nu nog eens goede begeleiding hebt gaat dat vast goed komen! ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:36

En toch kan een dressuurinstructeur je ook wel degelijk helpen, zeker bij het lage werk! Het dressuurmatig springen..waarom zo snel om hoog? Hou het eerst gewoon eens bij galopbalkjes en in-uitjes..rij op de galopbalken verschillende afstanden, probeer de rust er in te houden..of zet eens 2 kruisjes op een gebroken lijn en rij deze in verschillende afstanden..met dat werk kun je prima geholpen worden door een dressuur instructeur hoor..voor het echte hogere werk is meer kennis vereist idd maar dat is voor je paard (nog) helemaal niet aan de orde!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:41

Een paard wat flauwvalt, is veelal in de 'hoogste staat van paniek'. Als niks meer helpt (vluchten, aggressiviteit) verliezen ze alle controle over de spieren. Dus geen wonder dat je paard bang is voor balken en hindernissen. Zou ik ook zijn. _-:(
Ik denk dat er maar een toverwoord is: GEDULD. Ga met het paard wandelen langs wat balkjes, een hindernis etc. En zet je springambities opzij zolang het zien/ in de buurt komen van hindernissen nog zoveel stress oplevert.
Wat je zou kunnen proberen is desensibiliseren, maar dan wel met iemand met verstand van zaken.. anders bouw je alleen maar meer stress op.

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:33

soms wil het helpen he paard aan een longeerlijn te doen en gewoon wat draf balkjes op de grond leggen en daar over heen stappen ga er zelf bij staan en praat rustig tegen haar ga niet aan de lijn trekken laat haar gewoon het eigen tempo bepalen dit kan heel lang duren maar het heeft mij nog altijd geholpen met angstige paarden

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:07

Ik zou toch nog even willen melden dat ik aan haar angst werk. Gisteren ben ik in plaats van te rijden met haar naar een aparte bak gegaan. Eerst even losgegooid en toen ze ontspande balkje gelegd en gewoon met de lijn erover. Eerst wilde ze niet en bleef ze vastbesloten staan, maar na haar vertrouwen te winnen ben ik er toch in geslaagd haar erover te krijgen. nadien haar weer losgegooid en ze ging er praktisch de eerste keer vanzelf over in draf. Beloond, nogmaals geprobeerd, liep ze er elke keer langs. Heb haar er weer met de lijn over geleid en haar dan gewoon binnen gezet. Morgen ga ik hetzelfde doen en zo opbouwen :)