Ik zou zeker goede begeleiding zoeken, dus geen dressuurinstructeur die af en toe eens een sprongetje maakt voor het plezier, want er komt ook heel wat techniek en gymnastiek bij het springen kijken. Als je die goede begeleiding hebt zou ik echt vanaf 0 beginnen (weet niet in hoeverre het probleem zit, maar het lijkt me wel serieus) Als je haar aan het longeren bent kan je ergens in de bak een balkje leggen, en haar daar een paar keer laten overgaan (niet elke x achter elkaar, maar gewoon een paar keer tussendoor) en je moet kijken wat ze daar op doet. Als ze dit na een tijd (dus niet na een halfuur, maar bv. na een week) saai begint te vinden, kun je zoiets rustig opbouwen, dus elke keer als ze het 'saai' begint te vinden leg je er de volgende keer een balkje bij. Als dit goed gaat dan kun je weer opbouwen naar een sprong, maar wel een makkelijke sprong. Een heel laag kruisje of stijltje waar ze eigenlijk heel weinig moeite voor moet doen.. Haar vooral niet pushen, en heel uitbundig belonen als ze het een keer goed doet! Mijn paard had in het begin ook moeilijkheden met het springen, hij moest echt vertrouwen krijgen, dus wij deden vaak dezelfde sprongen tot hij het saai en makkelijk begon te vinden, en zo hebben we alles opgebouwd en vertrouwen gewonnen.
Wat je misschien ook kan doen als ze sprongen op zich al erg vind, is een keer gewoon tussen alle sprongen door rijden. Dus je zegt vandaag ga ik maar twintig minuutjes rijden, maar dan kan je op bepaalde plaatsen in de piste sprongen zetten en gewoon oefeningen langs de sprongen maken. Kan best dat je paardje haar in het begin gaat opspannen, maar als je haar voldoende vertrouwen geeft zal ze zich na een tijdje (hopelijk) ontspannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat als je paard springt ze ergens last van heeft (rug, nek, benen, tanden) dus misschien is het ook handig als je haar eens laat nakijken.
Ik hoop dat je er wat mee bent, vanachter de computer is het natuurlijk moeilijker uit te leggen als in het echt. Je bent zeker al op de juiste weg door je zweep achterwegen te laten en haar vertrouwen te geven, dus als je nu nog eens goede begeleiding hebt gaat dat vast goed komen!