Stuur op paard zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Stuur op paard zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:49

Na een half jaar grondwerk en laatste maanden veel longeerwerk met mijn 4 jarige arabier te hebben gedaan, heb ik er inmiddels 3 keer opgezeten. Aragon is zeer braaf. Nu wil ik graag gaan beginnen hem het sturen bij te brengen. Aragon wordt met een sidepull bereden. Momenteel doe ik het zo, dat iemand naast hem loopt en als ik maar hem bv naar rechts wil, loopt de begeleider naar rechts en ga ik met mijn gewicht naar rechts en leg de teugel naar rechts. Dit gaat redelijk goed. Maar wat is de volgende stap: moet ik het alleen proberen of Aragon eerst achter een ander paard laten lopen. Iemand tips?

Brainless

Re: Stuur op paard zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:53

Ik longeer eerst met dubbele lijnen, ook kun je dan achter gaan lopen om het sturen bij te brengen.

Ik stap bij voorbaat niet op een paard waar geen stuur en rem op zit.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:05

Met dubbele longeerlijn zijn we ook reeds bezig en dit gaat goed. Nu moet Aragon ook gaan begrijpen, dat de commandoÄ's van boven komen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:10

Het belangrijkste is om duidelijk te zijn met je hulpen. Je paard dus met je buitenteugel begrenzen, buitenbeen eraan leggen en aan de binnekant ook de ruimte geven om die bocht te maken. Doet hij dit braaf, dan goed belonen. Verwacht in het begin geen wonderen en scherpe bochten. Als je het op deze manier aanpakt en geduld hebt, en bovenal, heel duidelijk bent met op het juiste moment consequent belonen, dan zul je vanzelf merken dat dit makkelijker gaat.
Ik dacht hier zelf ook te veel over na. Maar door het te gaan doen en inderdaad ook licht te gewicht te verplaatsen en te kijken in de richting waarin je gaat, pakt je paard het waarschijnlijk makkelijker op dan je denkt!
Overigens ben ik de eerste paar keer aan de longe erop gegaan en ben ik het sturen gaan oefenen door met iemand in het midden af en toe de hoefslag te volgen. Je kunt hem dan rustig proberen rechtdoor te laten gaan. Als hij dit maar 5 passen doet en hij gaat dan de bocht om, gewoon belonen. Dit kun je dan steeds meer gaan uitbreiden.

Veel succes!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:26

ik zou gewoon beginnen met hem alles te tonen op een overdreven manier: moet hij naar rechts, haal je de rechterteugel weg van zijn hals, en je laat hem te teugel zien. een paard gaat dat automatisch achterna lopen, en zo weet hij welke richting uit. als je met je lichaam werkt, moet je er wel op letten dat je geen knik maakt in je bekken. als je naar rechts kijkt, maken veel mensen een knik in hun bekken, waardoor ze hun paard onbewust naar links duwen. dit mag zeker niet, want dan geef je 2 signalen door die tegenstrijdig zijn. je mag enkel je bovenlichaam draaien naar de richting dat je wilt, zonder een knik te maken. als je met de teugel de richting aanwijst, ondertussen gewoon de beenhulpen goed leggen. na een tijdje maakt hij de connectie, en kan je eigenlijk zonder teugels gaan rijden, en enkel op been-en zithulpen.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:43

ik zou nooit achter een paard aanhobbelen.. zo leert hij het niet maar denkt hij alleen maar "heeee vriendje, ik moet achter het vriendje, vriendje wacht op mij, vriendje rechts, ik rechts" haha zo dus.. gewoon met dubbele lijnen oefenen.. en als je derop zit dan met je gewicht werken, dan snapt hij het heus wel:)

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:40

ik zou niet achter een ander paard aanrijden straks denkt ie dat dat de bedoeling is

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:52

nee, achter een ander is leuk maar werkt niet zo volgen ze alleen. zo leren ze nog niet dat jij ergens naar toe wil en dat zij daarop moeten reageren.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:30

Zie ik nu ook in. Ben dit weekend bezig geweest een helper voor te laten 10m voor te laten lopen. Ik volg, en geef duidelijk hulpen, zodat Aragon leert de hulpen te herkennen, als ik op hem zit. Verder loop ik via een dubbele longe achter hem aan en daar lukt het sturen heel goed. Andere adviezen welkom.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:04

Ik zit in de zelfde fase bij het inrijden..
Wat ik doe is vooral mijn paard over de schouder de wending in sturen, dus met mijn buitenbeen de bocht om drukken, terwijl ik met mijn binnenbeen steun geef, zodat hij niet naar binnen kukelt..
Ik houd gewoon een contactteugeltje,
stelling e.d. houd ik me nu nog niet mee bezig.

marjonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:12

Het lijkt mij dat je al prima bezig bent geweest! Nu is het denk ik tijd om hem op eigen benen te leren lopen. Probeer hem telkens met precies dezelfde, duidelijke hulpen door de bochten te sturen. Als hij maar iets doet wat erop lijkt, lekker uitvoerig belonen. Paarden zijn slim! Hij pakt het vast en zeker zo op!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 06:37

Marjonneke: daar ben ik de laatste 2 weken mee bezig geweest. Zit nu vaker op Aragon en het gaat eigenlijk best goed met sturen. Ik rijd hem op sidepull en hij regaeert heel goed naar rechts en links en met halthouden. Ben eigenlijk best wel trots, dat dit zo goed gaat. Als ik maar duidelijk ben, reageert hij heel goed. Ga later de hulpen verfijnen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:52

Ja denk ook dat je goed bezig ben alles op zijn gemakkie, het kwartje moet even vallen,
Idd veel dubbelen lijnen en als je erop zit heel veel met je zit en teugel sturen en ter onder steuning kun je idd met je benen de schouders besturen samen met de teugel, veel kijken wijze en drijven met als het grondwerk eigenlijk.
Als hij een half rondje goed stuurt stoppen en desnoods later op de dag nog eens 10 min aan de gang gaan, hou het leuk en stop op een goed moment want dat is het gene wat een paard onthoud.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:29

Midgie: dubbele lijnen vind ik inderdaad een goede uitvinding. Eeerst begreep hij er niets van, dat de hulpen ook van achteren en nu (ik er af en toe opzit) van bovenaf komen, maar het gaat steeds beter.