paard op hol wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jannaa_

paard op hol wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 09:13

ik heb nu een 3 jarige friese ruin.. maar zodra ik opstap gaat hij er bokkend in de rengalop vandoor.
ik ben er dus afgevallen. en heb er iemand anders op gezet waarbij hij dit niet doet..
maar wat moet ik nou doen als hij er weer in volle rengalop vandoor gaat?
de omgeving is een normale formaat binnenbak.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: paard op hol wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:17

Heb je hulp, dat lijkt me nu het allerbelangrijkste.
Wij kunnen niet zien wat er nou precies gebeurd dat hij zo reageert. Want als hij het bij die ander niet doet, moet het eigenlijk wel aan jou liggen. Dus niet wachten tot hij dat doet, maar het van te voren al stoppen. ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:20

Hoe lang is hij al ingereden en is dit goed gebeurd?
Kan het zijn dat hij overvraagd wordt?

Heb je zelf last van spanning, vind je het eng. Het is een jong paard hè.

Past het zadel, geen zere rug, zere tanden enz? Lichamelijk alles nagekeken?

Veel vragen maar op die manier kunnen we ons een beter beeld schetsen. De info die je geeft is te sumier om tips te kunnen geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:20

Blijkbaar heb je niet genoeg ervaring om een jong paard aan te kunnen. Dan zijn er twee oplossingen:
1. Je longeert hem moe voor je erop gaat
2. Je laat iemand anders eerst rijden en gaat er zelf op als hij
braaf is

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:44

Dat zijn geen oplossingen, dat zijn uitstelpogingen. :)

Misschien schop je hem wel onbewust of doe je onrustig met je lichaam of iets in de strekking waardoor hij de eerste paar keer misschien héél erg is geschrokken en het nu uit gewoonte doet.

Als hij het opstijgen bij een ander niet eng vindt dan kun je eens proberen met iemand hem vast laten houden of tegen bakrand aanzetten. In de gang (poetsplek) opstijgen etc.

Maar dan moet je wel zeker weten dat het niet komt doordat jij iets niet goed doet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:53

In de gang opstijgen, ja dat is pas lekker veilig. Als hij er dan vandoor gaat heeft ze pas écht een probleem!

Als je de slechte ervaring kan doen vergeten door hem eerst te longeren tot hij wat minder fris is, zodat het nu telkens goed gaat, is het geen uitstel, maar afstel! En dat is waar het om draait, je moet een oplossing zoeken waardoor het paard het normaal gaat vinden om rustig te beginnen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:56

horseyfries schreef:
In de gang opstijgen, ja dat is pas lekker veilig. Als hij er dan vandoor gaat heeft ze pas écht een probleem!

Als je de slechte ervaring kan doen vergeten door hem eerst te longeren tot hij wat minder fris is, zodat het nu telkens goed gaat, is het geen uitstel, maar afstel! En dat is waar het om draait, je moet een oplossing zoeken waardoor het paard het normaal gaat vinden om rustig te beginnen.

Hier sluit ik me bij aan. Eens als die er vandoor gaat, laat hem dan ook eens echt gaan. Verder is halt altijd halt, dus wel duidelijk en goed communiceren en respect krijgen door een duidellijk, oprechte en consequente aanpak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:58

Dat moet je natuurlijk niet doen als de kans erg groot is dat hij er daar ook van doorpeert.... Leek mij eigenlijk wel logisch.. (en vasthouden lijkt mij dan ook wel verstandig) En toch kan het voor het paard een verschil maken. Als een paard zichzelf (uit gewoonte) aangeleerd om bij een bepaalde handeling/omgeving iets te doen dan kan het verschil al zitten in het minimaalistisch veranderen van de handeling/omgeving.
Dit heeft geen zin als ts met opstijgen zodanig onrustig is dat de oorzaak is van het wegrennen.. want dan komt de oorzaak telkens terug en veranderd het gedrag ook niet.

Of dat (of wat) probleem is is zeer moelijk te zien als je af moet gaan of de info die ts in op biedt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:59

Een jong paard longeer je altijd voordat je erop gaat, dit om onder andere een rodeo te voorkomen.
Vervolgens laat je hem iemand vast houden en stijg je met beleid op!
Daarna blijf je aan de longe totdat je het gevoel hebt een stap verder te zijn in de africhting.

Problemen met opstijgen moet je direct de kop indrukken en liefst met hulp van iemand die voldoende ervaring heeft met jonge paarden. Opstijgen in een gang/poetsplek en zelfs tegen de bakrand zou ik met klem afraden! Ik snap niet eens dat dat als tip gegeven word, maar dat is mijn mening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:03

Maar Kaja... ik denk (ik hoop) dat ts dát stadium al voorbij is en dat zij al zodanig is met 'rijden' dat het zelfstandig rijden wel gaat alleen dat het opstijgen nu (opeens) het probleem is.

Als dit probleem zich echt voordoet bij het fatsoenlijk in willen rijden.. dan ligt het probleem heel ergens anders. En zijn de maatregelen ook anders!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:06

Sammie schreef:
Maar Kaja... ik denk (ik hoop) dat ts dát stadium al voorbij is en dat zij al zodanig is met 'rijden' dat het zelfstandig rijden wel gaat alleen dat het opstijgen nu (opeens) het probleem is.

Als dit probleem zich echt voordoet bij het fatsoenlijk in willen rijden.. dan ligt het probleem heel ergens anders. En zijn de maatregelen ook anders!

Maar ook al is de combinatie wat verder in de africhting (dier is drie jaar oud, maar goed) dan zit er toch iets niet goed en zul je een stap terug moeten doen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:12

Sammie schreef:
Dat moet je natuurlijk niet doen als de kans erg groot is dat hij er daar ook van doorpeert.... Leek mij eigenlijk wel logisch.. (en vasthouden lijkt mij dan ook wel verstandig) En toch kan het voor het paard een verschil maken. Als een paard zichzelf (uit gewoonte) aangeleerd om bij een bepaalde handeling/omgeving iets te doen dan kan het verschil al zitten in het minimaalistisch veranderen van de handeling/omgeving.
Dit heeft geen zin als ts met opstijgen zodanig onrustig is dat de oorzaak is van het wegrennen.. want dan komt de oorzaak telkens terug en veranderd het gedrag ook niet.

Of dat (of wat) probleem is is zeer moelijk te zien als je af moet gaan of de info die ts in op biedt.

Als hij het had gedaan door de omgeving had hij het bij de andere ruiter ook gedaan. Als hij het had gedaan door het zadel had hij het bij de andere ruiter ook gedaan. Enz.
Blijft over: deze ruiter is niet in staat om een fris jong paard vanaf stap één te controleren. Wat kan dat oplossen? Het frisse eraf halen!

Verder sluit ik me aan bij Kaja.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:15

sorry ik moet eff..

Goed vasthouden :D
Voor de rest.. zou ik ook even kijken hoe die reageerd als je hem eerst ff logeerd.. misschien is ie dan net ff z'n ei kwijt.

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:11

bedankt iedereen voor de tips, :D
ik heb er vandaag weer voor de eerste keer opgezeten.
het bleek dat ik te voorzichtig met hem was (dat was ik denk ik omdat ik het paard niet wilde verpesten)
maar ik ben er nu dus achter gekomen dat je helemaal niet voorzichtig moet zijn en juist heel consequent en streng als hij iets verkeerd doet.
hij was heel erg braaf en was zelfs sloom, daar heb ik hem met begeleiding streng in aangepakt.
hij is nu nog maar 2-3 maanden ingereden. en doet het al echt super, ik moet mezelf gewoon aanleren niet te lief voor hem te zijn.

maar stel het gaat dadelijk heel goed, en ik ben al wat verder met hem... wat moet ik dan doen als hij bijvoorbeeld schrikt van iets en hij gaat er volle galop vandoor, hoe moet ik hem daar in aanpakken. en proberen er niet af te vallen als hij bokt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:26

Dan kom je terug bij het advies van Meliss: goed vasthouden ;)

Zonder gekheid, als een paard ervandoor gaat ben je eigenlijk al te laat, je moet hem voor zijn. Lukt dat niet, dan even loslaten zodat hij niet dwars door de druk heenloopt, dan telkens een duidelijke ophoudig maken en weer loslaten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:36

jannaa_ schreef:
bedankt iedereen voor de tips, :D
ik heb er vandaag weer voor de eerste keer opgezeten.
het bleek dat ik te voorzichtig met hem was (dat was ik denk ik omdat ik het paard niet wilde verpesten)
maar ik ben er nu dus achter gekomen dat je helemaal niet voorzichtig moet zijn en juist heel consequent en streng als hij iets verkeerd doet.
hij was heel erg braaf en was zelfs sloom, daar heb ik hem met begeleiding streng in aangepakt.
hij is nu nog maar 2-3 maanden ingereden. en doet het al echt super, ik moet mezelf gewoon aanleren niet te lief voor hem te zijn.

maar stel het gaat dadelijk heel goed, en ik ben al wat verder met hem... wat moet ik dan doen als hij bijvoorbeeld schrikt van iets en hij gaat er volle galop vandoor, hoe moet ik hem daar in aanpakken. en proberen er niet af te vallen als hij bokt?

Je paard is braaf, dan ga je hem streng aan pakken? :? :? :?
Het gaat niet om 'niet te lief zijn', het gaat om eerlijk, duidelijk EN consequent zijn. Daar kun je heel lief bij zijn, hoor :D . Een jong paard wat er van door gaat in de bak, daarbij zou ik wat stappen terug nemen. Het komt over, alsof je te snel gaat voor hem. Ik vraag me af hoe je het beestje aangepakt hebt. Een Fries van 3 en er dan al op rijden, ik zou sowieso nog zeker een jaartje gewacht hebben, maar dat is mijn bescheiden mening.

Als jouw jonge paard schrikt van iets, mag je hem niet zomaar aanpakken. Jonge paarden schrikken nou eenmaal sneller, wen er maar aan, het hoort bij het opbouwen van zelfvertrouwen en ervaring. Wat ik doe bij de mijne is gewoon zelf zo rustig mogelijk blijven en er zo min mogelijk aandacht aan schenken. Hij mag altijd kijken naar dingen die hij eng of spannend vindt, maar verder gewoon rustig aan het werk houden (voorwaarts houden), al hoewel ik hem ook wel eens uitgebreid de kans geef lekker te kijken naar de vorkheftruck bijvoorbeeld. Kwestie van inschatten, denk ik. Gaat 'ie toch, dan doe ik mijn best er op te blijven zitten en hem weer rustig te krijgen zonder in paniek te raken. Want dat heeft toch geen zin, als je gaat, dan ga je.

Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen. :D
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:44

Ah, dus jouw oplossing is er gewoon niet op gaan zitten?
Ja, dat is ook een goede.

Zo ken ik er ook één: "koop een brommer!"
Dan valt ze ook vast niet meer van haar paard.

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:21

met streng zijn bedoel ik niet echt dat ik streng ben.
maar dat als hij bijv. niet goed doorstapt dat ik hem meteen weer vooruit drijf krijg ik geen reactie dan duw ik harder met mijn kuiten en als ik dan nog geen of te weinig reactie krijg dan moet ik hem een flinke por geveven. zodat hij weet dat ie door moet stappen ;) en dat moet ik zo op die manier aan gaan pakken met alles en daarna weer langzaam af gaan bouwen dat ie meteen gaat luisteren.
en een fries met zijn 3 jaar inrijden is zeker niet te vroeg hoor.. :n
ik sta met mijn paard op een hengstenhouderij waar ze alleen maar friezen paarden africhten en geloof me die wachten echt niet tot ie 4 is.. al moet ik toegeven dat het bij sommige wel beter zou zijn.. maar niet bij die van mij hij is ne 2 maanden gekastreerd.. en als ie loopt dan loopt ie ook GOED! :D ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen..

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:30

longeren om de frissigheid er iets af te halen zou ik een goed idee vinden, maar moe longeren is echt overbodig.
als ze later wat meer conditie hebben moet je wel heel lang gaan longeren en dat is ook niet eerlijk ten opzichte van je paard. met hulp van iemand aan de longeerlijn opstapppen en even stappen en draven met de lijn en als dat goed voelt kun je henm wel weer los doen. gaat hij er vandoor dan zelf rustig zitten en op een hele kleine volte zetten gaat de snelheid er zeker af. red je dit niet laat hem dan de hoek of de bakrand even heel goed zien. let wel op dat je dan bent verdacht op die noodstop.

succes

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:12

horseyfries schreef:
Ah, dus jouw oplossing is er gewoon niet op gaan zitten?
Ja, dat is ook een goede.

Zo ken ik er ook één: "koop een brommer!"
Dan valt ze ook vast niet meer van haar paard.

Brommers zijn ook gevaarlijk als je een 'fout' maakt! :+

Er niet op gaan zitten, is in worst case scenario de beste en enigste oplossing!
Maar verkoop je paard dan maar, van uitstel komt afstel en ook je paard gaat het sommetje van een en een kennen.
Hoe vaak dat je in de praktijk niet tegen komt van "ik stap er tijdelijk maar even niet op" of "de galop laat ik nog achterwege"
nou er zijn maar weinig combinaties waar het dan nog goed komt!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:16

Twiggy2008 schreef:
Verder vind ik longeren om hem moe te maken zo'n raar iets. Je paard wordt alleen maar sterker, krijgt meer conditie en ik moet ook eerlijk zeggen dat een paard echt niet zomaar moe is. Wat wel kan, is dat je er bij longeren voor zorgt dat je paard zijn aandacht meer op jou gaat richten. Ik doe dan liever grondwerk zonder longe, een ander longeert, maar ik denk dat vooral dat op jou leren richten het 'm doet en niet zozeer die paar rondjes rennen. :D
Een paard kan wel wat hebben, hoor, voordat hij echt heel erg moe is. ;)

:o No offence maar weinig ervaring met jonge paarden, of enkel flegmatieke paarden gereden?
Longeren hoort erbij, hoe je het went of keert!
Op termijn word je paard sterker en krijgt het meer conditie ja, op termijn.
En ja, jonge slappe paarden zijn na een tijdje moe ja, het scherpe is er af wat je de kans geeft om hem een stap voor te wezen.
En de ervaring leert wanneer en hoe je een paard een stap voor kunt wezen...
Mijn inziens is dit een vrij jonge combinatie, zowel het paard als de ruiter, en ook dan word het allemaal weer wat lastiger.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:27

paschester schreef:
red je dit niet laat hem dan de hoek of de bakrand even heel goed zien. let wel op dat je dan bent verdacht op die noodstop.

succes

Ik vind dit een zeer ondeskundig en gevaarlijk advies!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:28

Kaja er zit een editknop bij je berichten hoor :) Dat leest een stuk prettiger :)

En je kunt ook multiquoten :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:34

Sammie schreef:
Kaja er zit een editknop bij je berichten hoor :) Dat leest een stuk prettiger :)

En je kunt ook multiquoten :)

Sorry?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:35

jannaa_ schreef:
met streng zijn bedoel ik niet echt dat ik streng ben.
maar dat als hij bijv. niet goed doorstapt dat ik hem meteen weer vooruit drijf krijg ik geen reactie dan duw ik harder met mijn kuiten en als ik dan nog geen of te weinig reactie krijg dan moet ik hem een flinke por geveven. zodat hij weet dat ie door moet stappen ;) en dat moet ik zo op die manier aan gaan pakken met alles en daarna weer langzaam af gaan bouwen dat ie meteen gaat luisteren.
en een fries met zijn 3 jaar inrijden is zeker niet te vroeg hoor.. :n
ik sta met mijn paard op een hengstenhouderij waar ze alleen maar friezen paarden africhten en geloof me die wachten echt niet tot ie 4 is.. al moet ik toegeven dat het bij sommige wel beter zou zijn.. maar niet bij die van mij hij is ne 2 maanden gekastreerd.. en als ie loopt dan loopt ie ook GOED! :D ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen..

Ik denk dat je dan je paard juist hard maakt, is het niet beter als je paard reageer op lichte kuitdruk, edan kan je er zowieso nog stemhulpen bijgebruiken ( dus : lichte kuitdruk, en als stemhulp DRAF)
Geen reactie herhaal je dat nog een keer doet ie dat? Beloon je hem!
Dat zou mijn aanpak dus zijn.. En k zou der niet van uit gaan dat omdat ze áltijd paarden inrijden, dat ze dat ook automaties super goed doen, en wat noem jij goed lopen? Als je paard in een krul loopt?
Maar totaal niet over de rug? Maar hij loopt toch in een krul, persoonlijk denk ik, als ik het aan je manier van info verschaffen aflees, dat je nog niet genoeg ervaring hebt, en een betere intstructeur nodig hebt..

@@ kaja, mijn paardje heb k ook eerst rustig met mij laten wennen aan de stap en draf, en de galop inderdaad ahcterwgege gelaten, na een tijdje was ze relaxed genoeg, om aan te SPRINGEN in galopen, terwijl, al had ik het over haast, was ze er waarschijnlijk in gaan vallen, en was ik te snel gegaan met haar..