Ik heb tijdens het rijden vaak last van m'n beide enkels. Mijn beugels een gaatje langer werkt niet omdat ik dan mijn hakken enorm optrek en als ik met andere beugels rijd, heb ik er net zoveel last van. Ik moet echt (vooral tijdens het draven -lichtrijden-) na 5 minuutjes even met de voeten uit de beugels.
Goed stevig schoeisel en goede beugels. Is allebei even zoeken wat voor jou het fijnst werkt.
Anoniem
Geplaatst: 02-07-09 08:32
hier heb ik dus ook last van volgens mij (zie hier perfecte zelf diagnose) iets van artrose in mn linker enkel, ook omdat die telkens knakt als ik loop dus als ik lang rij (of loop) begint die enkel zeer te doen
wat raar:S ik neem aan dat je al wat langer rijd en dat je niet nog maar 4x op een paard heb gezeten.. dus het kan niet liggen aan "nieuw" spiergebruik.. denk dat je idd maar beter naar de huisarts kan gaan.. ff checken oft allemaal wel oke is:)
ja erg vervelend die kwaal ik heb het af en toe ook, maar ik denk dat het je enkelbanden zijn die je steeds voelt. kan zijn dat je in je beugel steeds iets zwikt waardoor je ze steeds oprekt. kan uiteindelijk overbelasting worden. op de trampoline opeen been gaan staan maakt je enkelbanden zeker een stuk sterker. evt naar de huisarts of fisio kan zeker geen kwaad.
Bedankt voor de reacties. Ik heb (ook via pb) handige tips en trics gekregen.
Ik denk dat het een kwestie is van sterker maken in combinatie met het juiste schroeisel. Dát heb ik overigens wel, maar wellicht voor net iets extra support.
@ Donsje: Ik rijd inderdaad al behoorlijk wat jaartjes, maar heb de afgelopen maanden slechts af en toe gereden omdat ik "in between horses" zat. Mijn rechterenkel was altijd al vrij gevoelig na een scooterongeluk dat ik heb gehad een aantal jaar geleden. Met goede begeleiding (personal assisstent op de sportschool die tevens sportfisio is/was) is dat wel weer goed gekomen, maar die enkel blijft altijd wat zwakjes. Maar nu heb ik het dus ook met links
@ Asyaa: Ik heb er met lopen of fietsen (wat ik veelvuldig doe) heb ik er geen last van.
Ik kijk het nog even aan en dan ga ik idd een huisarts of fisio bezoeken.
ik heb dat ook gehad ik moest van fysiio en huisarts op mijn tenen lopen en daarna op mijn hakken allebei 1 rondjes per dag om een tafel heeft bij mij wel geholpen om me enkels sterker te maken
Je moet kijken voor goed passend schoeisel, die goed aansluiten op je enkels! Hierdoor komen de krampen in je enkels en dan wordt het rijden vermoeiend.. Heb precies ditzelfde probleem gehad en met leren rijlaarzen is het veel beter geworden en is mijn probleem weg.
Goed passend schoeisel doet inderdaad goed, je kan ook je beugels schuin onder je voeten doen zodat je je hakken niet zover kan uitdrukken. Dat de binnenkant van de beugel grofweg in het midden van je voet zit en de buitenkant op de normale plaats. Zo heb ik een half jaar gereden met een gescheurde enkelband. Doordat de beugel een veel groter deel van mijn voet steunde, en ik mijn hak niet te ver kon uitdrukken (en de enkel dus rechter kon houden) had ik er met rijden een stuk minder last van.
Verder kan een enkelbrace of sporttape ook goed helpen.
Ook gebruik ik beugels die meeveren met de voet, zodat je in welke positie ook de volledige steun van de beugel hebt en niet op een randje van de beugel drukt. Ik zweer bij die dingen!
ik heb t met de nieuwe beugels ook echt vervelend... ik heb wel soms dat als ik dan stappens met mn voeten draai dat ik het echt voel knakken :S niet leuk gevoel is dat...maar gelukkig kan ik meestal lekker goed doorrijden zonder er last van te hebben
he ook wel een goed idee, die beugels schuin onder je voet. ga ik ook zeker eens proberen. met tape of brace weet ik niet hoor, want bij handbal zeggen ze ook dat je enkel daardoor ook zwakker kan worden.
Ik heb het ook wel eens gehad. Het ging bij mij vanzelf over.. Wat ik er aan heb kunnen doen? Niks..heb ik eraan gedaan alleen iets minder proberen te steunen op mn beugels hielp maarjaah dat is vaak lastig in een les waar je fanatiek bezig bent.