zere knieen bij zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandtaartje

zere knieen bij zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:30

Gisteren hebben we in de les zonder zadel gereden, wel met een bare back pad. Tegen het einde van de les kreeg ik last van mijn knieen, en nadat ik was afgestapt werd het nog erger. Na een half uur ofzo was de pijn weer nagenoeg weg. Ik bedoel dus echt pijn in mijn kniegewricht, geen schuurplekken ofzo.
We hebben geen gekke dingen gedaan verder, met name gestapt en een klein beetje gedraaft. Voor zover ik kan nagaan heb ik niet geknepen, mijn instructrice beaamde dit. Zij dacht dat het misschien komt omdat ik vrij lange benen heb en het paardje waar ik op reed niet zo groot was, en omdat ik losse gewrichten heb (dit kan kloppen, volgens mijn manueel therapeut ben ik hyperflexibel).

Wie kent dit en wordt het minder bij meer oefening?

Groeten, Lies

aeolusnr1

Re: zere knieen bij zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:04

Je geeft idd zelf al het antwoord he.
jouw lichamelijke toestand, je lichaamsbouw, je eigen bespiering, je gewrichten, ........ e.a.
Das uiteraard ook allemaal belangrijk en dit geeft in vergelijking met andere personen al zeker een verschil, maar het meest belangrijke is toch steeds hoe meer je oefend hoe beter het uiteindelijk zal gaan.
Ook je eigen ontspannen houding tijdens het rijden is zeker bij die dingen heel belangrijk, je kan daar over denken en over praten, maar alleen oefening kan je echt helpen.

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:32

Dit komt waarschijnlijk door je hypermobiliteit. Je kan een fysio oefeningen vragen om de banden en spieren rondom je knie te versterken waardoor je er minder last van zult hebben. Meer oefening is dus goed, denk er hierbij wel om dat pijn een signaal van je lichaam is om te stoppen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:36

Daar heb ik ook last van als ik zonder zadel rij en mijn benen teveel laat bungelen. Als ik mijn benen zelf iets meer draag dan heb ik geen last. Het is even zoeken, want teveel spanning geeft bij mij ook weer pijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:40

Langzaam om bouwen zodat je spieren de schokken kunnen opvangen.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:34

ja dat komt bij ons in de familie ook heel veel voor. therapie kan zeker helpen, maar je moet zeker naar je lichaam luisteren om nog meer klachten te voorkomen. rijdt niet te lang aan een stuk zonder zadel, je spieren en pezen rekken wel steeds wanneer je benen lang hangen waardoor je ze kunt overbelasten