Houd haar mond open en zet alles vast!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Houd haar mond open en zet alles vast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 20:45

hallo,

tegenwoordig zet mijn pony haar mond open en zet alles vast. Ze word zo sterk en kan er niets meer mee.
Ze is al vrij veel op de voorhand gebouwd dus ze valt ook vaak gewoon naar voren op het bit.
Iemand die tips heeft? Ander bit zat ik al aan te denken maar wat voor een?

hoor het graag!!

gr

JeroenK

Re: Houd haar mond open en zet alles vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:25

Nee, geen ander bit!
Veel vanuit je benen rijden.. voorwaarts houden. Veel overdreven stelling vragen door de hals zodat hij lekker soepel word. En de belangrijkste tip; LES NEMEN!! Dit soort dingen worden alleen maar erger wanneer je het niet op de goede manier oplost.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:54

Als ik haar veel voorwaarts rijd valt ze zo erg op de voorhand en word ze nog zwaarder. Heb nu elke week goeie les. Maar mijn instructeur die zegt wel dat het gewoon een lastige pony is. Ze heeft ook van die enorme spieren achter haar kaken.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:33

Ja, en juist een ''lastige'' pony heeft natuurlijk veel training nodig.. Wat geeft hij jou als tip?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:38

Als ze het tegenwoordig ineens doet haar mond open, is een tandarts laten komen denk ik niet zo'n slechte tip.

Als je voorwaarts neerwaarts rijd met een goede instructeur, valt je paard niet op de voorhand, maar krijg je instructies om juist die motor aan de achterkant aan te zetten.

En dezelfde vraag als JeroenK: wat geeft je instructeur als tip om je pony op de achterhand te krijgen?

Veel schijnovergangen rijden en schakelen in de gangen is trouwens ook een goede, dan moeten ze die motor wel aan gaan zetten.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:26

Dat klopt maar goeie lessen zijn tegenwoordig stinkert duur helaas! Gelukkig kan je er dan wel een poosje mee vooruit.

Ik moest misschien van een ongebroken bitje proberen. Hij heeft ook al een keer een soort knoop op de neusgemaakt van het sperriempje. Dan kon hij zijn mond helemaal niet meer open doen. Ze liep daarna wel fijn maar het is ook geen blijvende oplossng.

En zou binnenkort inderdaad even de tandarts erbij halen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:59

Als een instructeur het probeert met een ander bit en dichtsnoeren van de mond van je dier, dan denk ik zo maar dat je beter in een ander kan investeren.... Er is namelijk een reden als ze het nooit eerder gedaan heeft, en zoeken naar die reden ipv maskeren en onderdrukken is veel beter voor zowel jou als je pony.

Goede lessen hoeven niet echt heel erg idioot duur te zijn hoor, goed blijven zoeken tot je er eentje vind waar de klik met jou en je pony goed is, die je zwakke en sterke punten opzoekt en je de dingen rijtechnisch waar mogelijk op laat lossen. Dan kan je idd kiezen om niet elke week maar om de week oid les te hebben en dan kan je écht vooruit.

Ben heel benieuwd trouwens of je pony haken zal hebben en wat de ta zal vinden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:56

Gaat het om het paard waar je op dit moment M1 mee bent?
Zoja, dan heeft ze het eerder dus blijkbaar niet gedaan en is er iets gebeurd waardoor ze in verzet komt. Het openen van de mond is namelijk een uiting van verzet. Probeer te achterhalen wat er mis is gegaan. Je hebt blijkbaar wel perioden met een goede aanleuning gehad, wat is er mis gegaan?
Dit kan medisch zijn; spierpijn, tandproblemen, mondproblemen
Of het heeft te maken met tuigage; zadel past niet goed, bit zit niet lekker, heb je misschien nieuwe haranchement?
Of het is rijtechnisch; ben je anders gaan rijden, andere instructeur, andere doelen?
Probeer daar eens over te denken, waar is het mis gegaan?

Voor nu; teugels losgooien en op je benen en zit gaan rijden. Pas aan het einde van je training, als ze dus goed aan de hulpen staat, heel voorzichtig kijken of je je teugels aan kunt nemen en aanleuning op kunt zoeken. Gaat ze trekken oid? Teugels weer los en opnieuw proberen. Geduld is een schone zaak trouwens :)

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 15:33

Ja gaat om de pony waar ik M1 mee ben. Sinds 2 maandjes is ze echt extreem sterk geworden. Ik heb les van iemand die Z dressuurt en Z springt met meerdere paarden dus die heeft er ook wel kijk op denk ik zo. Hij zou er misschien niet achter denken dat ze naar de tandarts moet ofzo. Ik zou vanvond gelijk even met me moeder het erover hebben!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:40

Wat is er in die 2 maanden allemaal veranderd?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:10

Een ander bit is in dit geval niet de juiste oplossing. Het dichtsnoeren van de mond al helemaal niet. Dit lost het probleem neit op maar zorgt er alleen maar voor dat hij het niet meer kan doen. Ben je misschien te streng geworden in je hand? Of juist te los? Dit laatst kan ook nog wel eens en dat ze dan gaan hangen en vervolgens niets meer met het bit en de achterhand doen.

Tandarts weet ik niet of ik het daar direct zou zoeken.. hoevaak laat je de tandarts normaal gesproken komen?

Lessen zijn inderdaad duur, maar 1 of 2 keer per maand is imo wel voldoende.. zo weet je in elk geval wat je anders zou kunnen doen en waarom. als je dan zelf iemand regelt die jou rijden af en toe kan filmen dan kun je zelf zien of er verbeteringen zijn.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:32

carien13 schreef:
Ja gaat om de pony waar ik M1 mee ben. Sinds 2 maandjes is ze echt extreem sterk geworden. Ik heb les van iemand die Z dressuurt en Z springt met meerdere paarden dus die heeft er ook wel kijk op denk ik zo. Hij zou er misschien niet achter denken dat ze naar de tandarts moet ofzo. Ik zou vanvond gelijk even met me moeder het erover hebben!

Z rijden wil niet zeggen dat zo iemand ook goed les kan geven! Dat hij meerdere paarden rijdt wil ook niet zeggen dat hij inzicht heeft om problemen op te lossen. Als het allemaal paarden zijn met hetzelfde meegaande karakter en wat aanleg dan zit je toch redelijk snel in het Z. En 1 maal Z gereden dan hoef je nieuwe paarden niet meer vanaf de B te starten.....
Een neusriem/sperriem aansnoeren om een paard zijn mond dicht te houden is geen oplossing en daar is een neusriem ook niet voor gemaakt er dienen altijd zeker twee vingers tussen te kunnen en om je pony dan direct lastig te noemen. Meestal ligt zit er een oorzaak achter veranderd gedrag.
Ik zou er toch eens over na denken over andere instructie en zelf eens na te gaan of er lichamelijk iets niet in orde is of dat er iets niet meer goed is aan je tuigage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:44

carien13 schreef:
Ik heb les van iemand die Z dressuurt en Z springt met meerdere paarden dus die heeft er ook wel kijk op denk ik zo. Hij zou er misschien niet achter denken dat ze naar de tandarts moet ofzo.

Blijkbaar heeft hij er helemaal geen kijk op:
carien13 schreef:
Ik moest misschien van een ongebroken bitje proberen. Hij heeft ook al een keer een soort knoop op de neusgemaakt van het sperriempje. Dan kon hij zijn mond helemaal niet meer open doen. Ze liep daarna wel fijn maar het is ook geen blijvende oplossng.

Afschuwelijk, wat wreed. ;(
Ik zou eerst maar eens een goede paardentandarts bij je paard halen en als de mond/het gebit helemaal in orde is en je paard nog steeds problemen heeft, een goede zadelmaker erbij en eventueel een fysio of osteo.

En daarna rap op zoek naar een andere instructeur. Dat zijn toch geen praktijken, knup in de sperriem en dichtsnoeren maar. :(

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:47

Voordat je alles en iedereen er bij haalt zou ik eerst een les nemen van een GOEDE instructeur en wie weet blijkt dat jij wel iets heel erg fout doet en dat het paard daarom de mond open doet. Het hoeft niet ALTIJD medisch gezocht te worden. Daarom zou ik er eerst iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en dan op zijn of haar advies afgaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:14

Maar het is wel handig om eerst het medische te laten uitsluiten, zodat je zeker weet dat je het in het rijtechnische moet oplossen. Beetje zonde van tijd en paard om het rijtechnisch op te lossen, als er gewoon tanden dwars zitten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:21

Hoe reageer jij tijdens het rijden als de pony zodoet? En wat zegt je instructeur?

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:46

als eerste idd gaan kijken wat er gebeurt is in de afgelopen 2 maanden. eventueel ff naar dr bekkie laten kijken door de tandarts en rijtechnisch zou ik idd proberen om de achterkant er onder te zetten, goed door te rijden, veel overgangen, veel wendingen en stellingen, en zorg dat ze weer naar jou hand gaat luisteren, dus probeer ook haar te laten strekken en weer op te pakken en dit veel te herhalen, want zo gaat ze weer naar je hand luisteren ipv te hangen. maar goed dit allemaal is gebasseerd op de paarden die ik rijd en is natuurlijk wel voor elk paard weer anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:24

JeroenK schreef:
Voordat je alles en iedereen er bij haalt zou ik eerst een les nemen van een GOEDE instructeur en wie weet blijkt dat jij wel iets heel erg fout doet en dat het paard daarom de mond open doet. Het hoeft niet ALTIJD medisch gezocht te worden. Daarom zou ik er eerst iemand naar laten kijken die er verstand van heeft en dan op zijn of haar advies afgaan.

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Je doet het paard geweld aan wanneer je doorrijdt en het paard "doorpakt" terwijl er lichamelijk iets niet goed zit.
Eerst lichamelijk oorzaken uitsluiten en pas wanneer alles in orde is, het rijden weer oppakken. En ja, dàn met een goede instructie, want die huidige instructeur heeft behoorlijke tekortkomingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:35

Heb je al eens bitloos geprobeerd? Mijn paard doet hetzelfde als de jouwe (op het mond opendoen na) en bitloos (op een sidepull) loopt ze echt lekkerder aangezien ze niet op het bit kan gaan hangen. Gewoon een paar keer per week bitloos rijden om haar ff van het idee af te helpen dat ze het bit kan gebruiken om zich zwaar te maken op de voorhand.

Daarnaast zou je misschien wel geholpen zijn door een ander bit, misschien eentje die anatomisch gevormd is en dus veel lekkerder ligt. Ik ben gisteren voor het eerst met een Bob Avila comfort snaffle gaan rijden, deze is anatomisch gevormd en ik voelde al meteen verschil. Ook mijn instructrice zei dat het een veel ontspannender beeld gaf. Je zal deze bitten ook ongetwijfeld in de Engelse wereld hebben :) Dus ga niet voor scherper want daar ben je niet mee geholpen, maar ga juist voor comfortabeler!

Voor de rest ben ik het met de anderen eens, les nemen is echt belangrijk en je moet wel zeker weten dat je paard geen last heeft van haar gebit oid ;)

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:04

dankje voor alle tips! ik probeer deze weer de tandarts erbij te halen en dan kijk ik even aan hoe ze dan loopt. ben alleen bang dat het niet alleen daar aan ligt want ze is gewoon heel stug in haar mond.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:05

carien13 schreef:
dankje voor alle tips! ik probeer deze weer de tandarts erbij te halen en dan kijk ik even aan hoe ze dan loopt. ben alleen bang dat het niet alleen daar aan ligt want ze is gewoon heel stug in haar mond.

komt vaak door de ruiterhand he :)
het is ook weleens goed om van instructeur te wisselen ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:09

Heb je ook al je bit bekeken? Misschien zitten er scherpe bramen aan.
Ik denk ook dat je eerder aan een rug of halsprobleem moet denken.

Of misschien zijn jullie wel te hard gegroeid samen en is het haar op dit moment te moeilijk allemaal. Ik zie dat je nog niet zolang M dressuur bent. Dan zou je even een paar weken terug in training moeten gaan naar de basis: laag en lang, over de rug en overvoorwaardelijk voorwaarts. De druk en oefeningen zijn haar waarschijnlijk nog te zwaar.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:36

Naja ruiterhand weet ik niet. Ik rijd nog een ander paard wat ik eigenlijk heel fijn in de hand heb. Bit is nog niet lang in gebruik en is nog bijna niuew dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

En de nek of rug een keer laten kraken dan? Zou dat misschien goed voor haar zijn?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:46

carien13 schreef:
Naja ruiterhand weet ik niet. Ik rijd nog een ander paard wat ik eigenlijk heel fijn in de hand heb. Bit is nog niet lang in gebruik en is nog bijna niuew dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen.

En de nek of rug een keer laten kraken dan? Zou dat misschien goed voor haar zijn?

Ja, dat lijkt mij wel een goed idee.. en zeker bij een andere instructeur gaan lessen.. zo los je dit soort dingen toch niet op!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:44

Je zou er een fysio naar kunnen laten kijken inderdaad, om dat soort problemen uit te sluiten.

Maar je zegt dat ze 'gewoon heel stug in de mond is', maar dan vraag ik me af; waarom was ze dat eerder dan niet?