pony wil niet aangalopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

pony wil niet aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 07:32

een vriendin van mij heeft een verzorgpony, een haflinger van 3 jaar, die net is ingereden.
zij en het baasje zijn net begonnen om hem te leren aangalopperen, maar dat doet hij niet.
als je hem dan aanspoort, gaat hij heel hard draven, en als hij dan gaat aanspringen, maakt hij een paar rare sprongen, en stijgert hij.

hebben jullie tips? :)

Muronia

Re: pony wil niet aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:15

een jong paard moet nog balans vinden onder het zadel, daarom kunnen ze er erg moeite mee hebben. Dat kan zijn vreemde gedrag wel verklaren. Hoe is ie met zadel op aan de longe in galop? Gaat dat wel goed?

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:36

dat heeft ze nog niet gedaan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:40

Dat heeft ze nog niet gedaan? ..

Nou aan de longe veel gaan oefenen met zadel er op.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:02

buitenbeen aanleggen?

weet je hoe ze is ingereden?

B_a_b_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:00

duidelijke hulp geven....hoe is ie ingereden?

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:21

Hij moet inderdaad eerst aan de longe zijn balans in galop vinden! Pas als dit goed gaat zou ik onder het zadel verder gaan met aangalopperen. Zorg dat je hij aan de longe leert reageren op stemhulpen deze kan je vervolgens tijdens het rijden in combinatie met de galophulpen gebruiken om duidelijk te maken dat hij in galop moet.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:15

B_a_b_e schreef:
duidelijke hulp geven....hoe is ie ingereden?

Dit snapt een paard toch niet? hij is jong en heeft die hulp nog helemaal niet geleerd! Hoe kan ie het dan wel snappen als je het harder doet?
Net als een chinees tegen mij praat, ik snap het niet. En hij gaat dan schreeuwen, dan snap ik het alsnog niet.

Eers aan de longe leren, het stemcommando goed oefene. Als dat lukt onder het zadel. Persoon aan de longe geef hem het commando., de ruiter erop geeft de galophulpen, en zo leert hij dan de hulpen kennen.

Het is logisch dat jou paardje niet aangaloppeerd. Hij heeft die balans nog niet en snapt niet wat jij bedoelt, wat erg logisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:17

Ik sluit me aan bij JeroenK.
Overigens KAN een paard niet steigeren als je 'm voorwaarts houdt.
Lijkt me verstandig dat ze er iemand bijhalen die er wél verstand van heeft, eerlijk gezegd.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:18

Idd.. ik sluit me ook bij hem aan..

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:25

Eerst aan de longe veel oefenen. Dan kan hij wennen aan de stemcommando. Als je erop gaat, stemhulp plus been. Verlichte zit (makkelijker voor het paard) en gewoon gas geven, geef hem voor genoeg ruimte. Hij kan geen sprongen maken als je hem voorwaarts houdt. Naarmate je meer traint, kan je je hulpen verfijnen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:56

Mijn paard heeft ook moeite met de rechtergalop is nu net 4 geworden. Je moet duidelijk je buitenhand er bij nemen. En goed je benen aan leggen en duidelijk zijn tegen hem. Ook is het niet verkeerd om 1 of 2 keer in de week te longeren. En dan op het einde de galop een keertje mee te nemen.Zodra je pony het doet moet je hem duidelijk belonen. Je mag best overdrijven maar zo leert de pony wel dat hij het goed doet. Hopelijk heb je er wat aan. succes !

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:27

netam12 schreef:
Mijn paard heeft ook moeite met de rechtergalop is nu net 4 geworden. Je moet duidelijk je buitenhand er bij nemen. En goed je benen aan leggen en duidelijk zijn tegen hem. Ook is het niet verkeerd om 1 of 2 keer in de week te longeren. En dan op het einde de galop een keertje mee te nemen.Zodra je pony het doet moet je hem duidelijk belonen. Je mag best overdrijven maar zo leert de pony wel dat hij het goed doet. Hopelijk heb je er wat aan. succes !

Dit vind ik dus helemaal niet duidelijk. Hoe moet dat paard nou weten wat het betekend als jij je been aanlegt wanneer hij dit nooit geleerd heeft. Tuurlijk hij kan wel van stap naar draf.. maar je moet niet net zolang door''schopppen'' tot hij in de galopt valt , want vallen doen ze dan echt. Nee.. je moet er gecontroleerd naar toe werken. Ts, heb je les?

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:18

Sowieso eerst aan de longe zorgen dat het paard het commando kent en een goede balans heeft voordat je meteen van hem gaat eisen dat hij onder het zadel moet aangalopperen. Pas als hij aan de longe doorheeft dat hij moet aanspringen als je dat met je stem vraagt, kun je verdergaan onder het zadel.

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 07:35

het is niet mijn paard, maar die van mijn vriendin. :P
ze gaat het uitproberen aan de longe.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:55

Aan de longe doen, en er een goed stemcommando aan koppelen, dat kun je onder het zadel weer gebruiken, in combinatie met de hulpen, en dan de stemhulp afbouwen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:09

delicious_ schreef:
het is niet mijn paard, maar die van mijn vriendin. :P
ze gaat het uitproberen aan de longe.

Heel eerlijk gezegd vraag ik me af of iemand die ZO'N tip nodig heeft in hemelsnaam met een jong paard moet...

Is ongeveer vergelijkbaar met een chefkok die het licht ziet als je 'm vertelt dat suiker zoet en azijn zuur is...

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:00

aan de longeerlijn gaan oefenen is een goede tip en ik denk dat het feit dat hij gaat springen en gaat steigeren als wil aangelopperen komt omdat je hem toch (onbewust) te veel in gaat houden waardoor hij er niks van snapt. ik moet harder, maar kan niet harden, want dat val ik om. dus probeer hem niet te hinderen en laat hem eerst maar goed voorwaarts gaan in galop en zijn balans hier in zoeken, dan kan je hem daarna wel weer bij elkaar gaan pakken. niet te lang mee wachten, want dan is het wel weer lastig omdat hij het niet anders gewend is.
weer eens een beetje vaag verhaal, maar hoop dat je er wat uit kan halen. en neem inderdaad les, want het is voor iemand die er naast staat veel makkelijker om te zien wat er gebeurt, dan om het te voelen als je wat minder ervaring hebt.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:09

he je zou inderdaad doormiddel van longeren hem goed kunnen leren galopperen. Daarna zou je dit aan de lijn met iemand erop ook zo kunnen doen als hij dit bij het longeren goed oppakt. Vaak weten ze dan al wel wat je bedoeld als je het woord galop al noemd. Met iemand erop leert hij het met de longe dan ook, dan zou diegene die de lijn vast heeft ook dat commando kunnen geven en de zweep er achter kunnen houden. meestal springen ze dan ook wel goed aan.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:15

Wat wil ze met het paard doen? En wat doet ze er nu mee?

Het is een levend beestje die het overduidelijk nog niet snapt

Citaat:
Ze gaat het uitproberen aan de longe.

Je moet niet zomaar iets proberen. Tegenwoordig is het gewoon om iets te proberen; miss een ander bitje,
of een martingaaltje. NEEE, niet doen dus want dat is zo vaal niet de manier! (kijk wat er is en werk het uit/door)

Zoek iemand met verstand en zorg dat het paardje zo beleerd word dat het paard geniet en
de ruiter er ook nog lang van kan genieten.

Verder helemaal met JeroenK eens.

(bedoel het niet aanvallend voor jou maar hopelijk snap je het)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:59

Je zei da je paardje ingereden is, als hij die dingen nog niet kent is hij ook nog niet goed ingereden hé.
Dat zijn dingen die echt bij de basis horen, dus er is nog heel wa werk hé.