Paard bokt bij eerste galopsprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valeriej

Paard bokt bij eerste galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 11:33

Hallo iedereen,

omdat ik zelf niet goed weet hoe ik het kan afleren, wil ik het toch even hier vragen.
Rivaldi is een 8jarige ruin waarmee ik nu ong. 1maandje rijd. Hij is het niet meer gewoon van dressuurmatig bereden te worden aangezien zijn baas alleen maar op wandeling gaat met hem. Als ze gaan wandelen, gaan ze steeds in een grote groep waarvan de meeste paarden vluchters zijn. Hierdoor kent Rivaldi alleen maar een snelle galop.

Nu is het probleem echter dat telkens hij in galop aanspringt, hij bokt. Dus het is niet alleen als ik het allereerste galopje doe, het is telkens ik aanspring. (vb. galop(bok) - stap - draf - galop(bok) )

Iemand een oplossing?

Groetjes,
Valerie.

Alicia2u

Re: Paard bokt bij eerste galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:52

Heeft hij last van zn rug? Past het zadel goed? Wanneer zijn de tanden voor het laatst nagekeken? Hoe galopeert hij aan de longeerlijn?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:56

Afgezien van de vragen die Alicia2u stelt kan het er ook mee te maken hebben dat hij door een gebrek aan kracht protesteert bij de eerste galopssprong. Probeer eens vanuit een meer voorwaartse draf aan te springen in galop, probeer hierbij wel te voorkomen dat hij in de galop 'valt'. Wellicht is het probleem al een stuk kleiner als je hem straks wat langer rijdt, en hij weer wat meer spiermassa heeft opgebouwd.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:56

Een fijnere hulp geven en voldoende (binnen-)hand toestaan. Beter doseren dus. De bok is waarschijnlijk een overreactie op jouw te grote been hulp (terwijl ie van voren misschien niet voorwaarts weg kan komen, vandaar de toevoeging hand toestaan).

xennagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:14

Een paard die ik in heb gereden, bokte eerst ook altijd, maar dan alleen bij het aangaloperen. Zij had ook zeker weten nergens last van, ik heb gewoon élke keer een tik gegeven als ze bokte. Dit heeft uiteindelijk heel goed geholpen want de nieuwe eigenaar vertelde me dat ze nooit meer bokt!
Het kan natuurlijk ook zijn da je minder stil zit in de overgang, de bok is dan de reactie daarop..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:17

Ik dacht altijd dat mijn paard bokte als ik een keer goed actief aansprong, maar dat voelde gewoon zo omdat ze vrij groot is (groter dan ik gewend ben) en krachtige gangen heeft.
Is het dus ook bevestigt door mensen die ernaar gekeken hebben, of denk je het zelf gewoon?

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:22

Ik heb precies hetzelfde!
Maar ik heb al geprobeerd om dan een tikje te geven als hij bokt, maar dan bokt hij nóg een keer, enz.
Echt heel vervelend.
Ik heb ook heel veel foto's van bokken enzo, hij bokt echt heel veel.
Maar ik weet zeker dat er verder niets mis is met zijn zadel of bit. Wél is het zo dat hij een heel gevoelige rug heeft.
Hij doet het ook bij de anderen die hem rijden, dus ik ben niet de enige.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:36

Jaimyliefje : Ik denk het zelf gewoon. Maar ik voel hem echt omhoog komen en ik heb al met paarden van zijn grootte gereden :-)

Qua stilzitten denk ik dat er geen probleem is, dit kan ik natuurlijk ook wel eens vragen aan mensen.

En vanvoor krijgt hij ruimte genoeg om aan te springen. Dus dit kan het probleem ook niet zijn.

& Alicia2u : Hij heeft geen last van zijn rug. Ik denk wel dat het zadel goed past aangezien de vriendin van de ruiter een bekwame amazone is. Nakijken van de tanden heb ik ook geen idee van?

En de volgende keer dat ik hem ga berijden, ga ik hem eerst aan de longe zetten. Het longeertouw was de vorige keren niet aanwezig maar ik ga het nu vragen om het daar te plaatsen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:45

Valeriej schreef:
Jaimyliefje : Ik denk het zelf gewoon. Maar ik voel hem echt omhoog komen en ik heb al met paarden van zijn grootte gereden :-)

Qua stilzitten denk ik dat er geen probleem is, dit kan ik natuurlijk ook wel eens vragen aan mensen.

En vanvoor krijgt hij ruimte genoeg om aan te springen. Dus dit kan het probleem ook niet zijn.

& Alicia2u : Hij heeft geen last van zijn rug. Ik denk wel dat het zadel goed past aangezien de vriendin van de ruiter een bekwame amazone is. Nakijken van de tanden heb ik ook geen idee van?

En de volgende keer dat ik hem ga berijden, ga ik hem eerst aan de longe zetten. Het longeertouw was de vorige keren niet aanwezig maar ik ga het nu vragen om het daar te plaatsen.

Niets ten nadele van de genoemde persoon, maar ook een bekwmae ruiter hoeft niet altijd in de gaten te hebben dat het zadel goed ligt. Laat er een zadel fitter naar kijken, die heeft er echt verstand van. En tanden na laten kijken is ook echt een aanrader hoor!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:21

Inderdaad kleinvosje, zadel passen is een vak apart en er zijn genoeg bekwame amazones die met niet passende zadels rondrijden (zonder dat ze het doorhebben)
Als zelfs zadelmakers soms fouten maken in het zien of het zadel past of niet, doet een 'bekwame amazone' dat al helemáál. En geloof me, ik heb er ervaring mee.

Er is meer te zien dan enkel of het klappert en of het schuift..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:38

Een bokkesprong bij het aanspringen heeft idd vaak te maken met onhandigheid of gebrek aan kracht van het paard, en/of aan 'overdruk' van de ruiter.
Hoe gaat het aanspringen aan de longe? Kun je de galop wel verruimen en verkorten?
Loopt het paard wel voldoende over de rug in draf en galop? Springt hij wel goed aan (niet overkruist)?

Vanuit rennerigheid is een paard natuurlijk niet voldoende in balans.
Probeer eens aan te springen vanuit een langzame draf. En oefen het vooral met een goede instructeur...
Je kunt de overgang voor het paard iets vereenvoudigen door het commando galop aan de longe te oefenen. Soms is dat een hulp tegen de 'paniek' die ontstaat bij een paard die niet in balans en/of soepel is.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:40

ik heb ook een paard die dat al jarenlange elke keer doet.. is gewoon verzet of juist blijheid dat ie mag galopperen.. dit zou ik natuurlijk enkel gaan denken wanneer medisch alles uitgesloten kan worden..

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:06

als ik je verhaal lees dan komen er een paar dingen bij me op. paard heeft het gevoel dat de balans weg valt, hij krijgt teveel hulpen, waardoor hij niet in een rustige overgang kan gaan en er in schrikt zeg maar of hij krijgt niet genoeg ruimte en voelt zich ingehouden waardoor hij in strijd komt. het kan ook gewoon zijn dat hij omdat hij gewend is om in een snelle galop te gaan als hij aanspringt, het verzet is omdat dat bij jou dan niet kan. dan zou ik veel overgangen gaan rijden en vanuit een rustige draf, gaan doorzitten en hem heel licht naar de galop toerijden. en altijd belangrijk om te weten of het zadel goed zit (helemaal omdat je aangeeft dat hij een gevoelige rug heeft) en dat er is zijn bekkie in orde is.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:46

mijne doet dit ook, maar nu heb ik hem dit niet zien doen aan de longeerlijn. Heb al en tijdje met hem veel overgangen gereden van draf naar galop en doe dit nu ook vanuit het halthouden. Dit gaat bij die van mij wel beter, ook als ik tegen hem zeg galop springt hij netjes aan. Hij is in de groepsles wel erg enthousiast en geeft dan wel een bokje als hij dan eindelijk met de rest mee mag galopperen.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:00

Dakota geeft ook wel eens een bokje bij het aanspringen of na een paar galopsprongen.

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:00

heb ik ook wel eens gehad, zeker in het begin dat ze terug geredn mocht worden na veulen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:12

Kan dus, buiten alles wat genoemd is, ook nog eens gewoon enthousiasme zijn. Ik ken wel meer paarden die werkelijk de galop "inspringen". Vraag me ook af wat je onder bokken verstaat. Moet je echt helemaal achterover gaan hangen, lig je er bijna af? "Rug omhoog voelen komen" klinkt mij niet als groot alarm in de oren en ook niet als probleem.
Verder lijkt het me handig om gewoon eens van uit stap aan te springen. Ik weet dat er mensen zijn die denken dat dit alleen voor zeer ver gevorderde paarden is, maar zo moeilijk is het niet voor ze. Zeker niet als het om een gewoon volwassen paard gaat.
Je kunt hem ook helemaal op een stemcue aan laten springen. Dit kun je eerst oefenen aan de longe.
Soms maakt dat erg uit.

En waar liggen je benen? Hoewel in dit geval je zegt dat hij het bij anderen ook doet, is het niet zo waarschijnlijk, maar ik ken dus ook gevallen van paarden die simpelweg bokken omdat de onderbenen plots verder naar achteren gaan en knellen... ruiters zijn zich daar niet eens van bewust.

Je laten filmen kan heel veel inzicht geven op wat jij doet en wat hij nou precies doet.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:43

ja zeker waar als ik ook naar die van mij kijk in de groepsles neemt hij ook een wapper als de rest net iets eerder al kan galopperen. Gewoon een soort van jolig bokje uit enthousiastme.
in de prive les doet hij dit niet dus zou ik het niet anders kunnen bedenken.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 23:53

Lusitana : Ik voel inderdaad zijn rug omhoog komen. Als ik gewoon aan het rijden ben, is dit inderdaad geen groot probleem. Maar ik zou met hem mijn brevetten willen behalen en daarom moet dit eruit.

Bedankt voor de tips iedereen, ik ga er werk van maken!