De oorzaak van het vele bokken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elias

De oorzaak van het vele bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:40

Nou even mijn verhaal.
Elias is de pony van een vriendin van mij, ik noem haar E voor het gemak, zij kreeg een nieuwe pony, maar Elias bleef!(ze werd te groot voor eli) Elias bokte al voordat ze bij E kwam. dat is niet zomaar af en toe een bokje op z'n tijd, nee, dat was dus iedere, maar dan ook iedere les van eli. En dan bokte hij ook hoog. hij is niet zo groot, maar hij bokt meestal gewoon door tot je eraf ligt! :(:) Ik reed bij E in de les, E reed met elias in de les, ik op een manegepony. Ik werd viriendinnen met E, en toen zij haar pony in afgelopen zomervakantie kreeg, ging ik in april 2009 Elias in de les rijden, en E op haar nieuwe pony wietske. Ik wist dat elias zou bokken enz. maar ik was zegmaar op de een of andere manier gefascineerd door elias! hij is zo leuk, en heel bijzonder (en mooi, maar dat terzijde). Maar hij bokte veel minder bij mij. We dachten dat het kwam doordat E groter en wat zwaarder was dan ik, ik pas goed op Eli, E is eigenlijk te groot... Maar, nadat ik hem toch een tijdje reed, ging hij bij mij ook bokken! We wisten niet waarom, nu wel...

Ik bleef van Eli houden, Dus ik ging er nog trouw naartoe. Ik ging ook nog is met hem springen, en hij had zegmaar zijn benen gesprogen!
Best goed voor zo'n dikkertje!(hij weegt 334 kilo :+ ) Maar laatst ging ik dus weer met E rijden, toen zei ze me dat de oude eigenaar van Eli had gebeld, met de melding dat Elias verkeerd was ingereden, te ruw... Dat is zo zonde! eli is een pony die goed kan dressuren, waar je lol mee kunt hebben(als hij minder bokte) en die ook kan springen en crossen, en een buitenrit gaat er ook altijd wel bij!
AAARGH! ik vind dit zo vervelend, dat hij verkeerd in is gereden! dit klinkt misschien een beetje ego, maar dat vind ik!
Ik had er wel aan gedacht om hem op een goede, rustige manier opnieuw in te rijden, maar het is mijn pony niet, en ik heb geen idee wat haar ouders er van vinden... Haar vader vind het sowieso onzin, dat weet ik nu al, als ik aan het instappen ben, zegt ie ''wanneer gaat die knol nou es aan t werruk?'' echt zo'n boerenaccent! }:0
kijk, het bokprobleem zit 'm vooral in de galop. maar als ik hem zegmaar heb aangesprongen, en daarna met lange teugels ga, dan uistert hij heel goed!
Kan iemand me helpen wat te doen?
xx

SLS_Focus

Re: De oorzaak van het vele bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:39

als je nou het vertrouwen van die pony vind en hem gaat longeren met touwtjes??
en dan leuke spelletjes doen met die pony en veel galopperen met lange teugel en dan steeds korter gaat hij dan weer bokken hou je de teugels weer zo als dat dan weer goed gaat doe je ze weer korter als die pony je dan vertrouwt komt het allemaal goed!!
maar ga niet te snel van stappel eerst goed lol beleven met die pony dat hij weet dat rijden leuk hoort te zijn!!
en behandel hem met een zachte hand!!

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:43

Ja! dankje voor je reactie...
ik zat te denken aan een join-up voor het vertrouwen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:32

een join-up is niet voor het vertrouwen.
Iedereen hier zal je een join-up afraden, verdiep je hier eerst alsjeblieft in, want het is voor het paard echt een verschrikkelijke emotionele klap.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:17

Ik zou eerst eens de DA laten komen of hij niets heeft aan zijn rug, misschien heeft hij gewoon pijn?
Of misschien past het zadel niet en bokt hij daardoor? Ik zou eerst deze factoren onderzoeken!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:24

Als een paard zo consequent bokt zou ik meteen al denken aan pijn in het lichaam, of pijn door slechtpassend tuig. Dus dat als eerste controleren.

Een goed uitgevoerde join-up is een psychische klap voor een paard. Je wint er geen vertrouwen mee, maar leiderschap op het moment dat een paard volkomen losgeslagen dominant is geworden. En een slecht uitgevoerde join-up is gewoon nutteloos.

Heb jij of je vriendin wel eens les gehad met de pony? Wat werd er daar gezegd, welke tips werden er gegeven? Hoe galoppeert het paard los, of aan de longe? Als dat wel goed gaat, en het tuig is dus ook in orde, dan zou ik inderdaad beginnen met een los teugeltje en dan heel rustig de teugels oppakken. En dan elke keer een klein stukje verder.

Al zou ik je ook aanraden om les te nemen, of iemand een keertje mee te laten kijken. Misschien ligt het wel aan jou/jullie manier van rijden, en valt het heel simpel op te lossen. :)

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 17:40

DaniBanani schreef:
Als een paard zo consequent bokt zou ik meteen al denken aan pijn in het lichaam, of pijn door slechtpassend tuig. Dus dat als eerste controleren.

Een goed uitgevoerde join-up is een psychische klap voor een paard. Je wint er geen vertrouwen mee, maar leiderschap op het moment dat een paard volkomen losgeslagen dominant is geworden. En een slecht uitgevoerde join-up is gewoon nutteloos.

Heb jij of je vriendin wel eens les gehad met de pony? Wat werd er daar gezegd, welke tips werden er gegeven? Hoe galoppeert het paard los, of aan de longe? Als dat wel goed gaat, en het tuig is dus ook in orde, dan zou ik inderdaad beginnen met een los teugeltje en dan heel rustig de teugels oppakken. En dan elke keer een klein stukje verder.

Al zou ik je ook aanraden om les te nemen, of iemand een keertje mee te laten kijken. Misschien ligt het wel aan jou/jullie manier van rijden, en valt het heel simpel op te lossen. :)

Hij heeft niets in zijn rug, dat is al gecontroleerd, en hij bokt ook zonder zadel...
Ik geloof dat hij aan de longe bij de galop eerst ook een beetje gaat k*tten en dan wel doorgalopeert. En ik heb al les, maar op de manege, dus daar heb ik met dit soort fratsen niet heel veel aan, ze besteden er niet heel veel aandacht aan, als hij bokt, en ik zit die bok goed uit, dan zeggen ze wel goedzo tessa, maar verder niks... Verder weet ik niet wie er naar zou moeten kijken hier in de buurt...
Bedankt voor jullie reacties!

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:51

Je zegt dat hij gaatt bokken als je de teugels erbij pakt. Ik dacht meteen aan problemen met de mond (en de boel er omheen, kaak, tanden, enzo) of met het bit. Misschien is het een optie om dat ook helemaal goed te laten controleren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:10

Inderdaad dan controleren of er iets met het (ge)bit aan de hand is.

Wat doe jij als hij begint te bokken? Afstraffen, negeren, weer gaan draven? En als je hem aan de longe of los ziet galopperen, ziet dat er wel goed en regelmatig uit verder?

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 16:40

Ik longeer hem zelf nooit, ga ik binnenkort wel doen.
Als hij gaat bokken bij galop? Nou als ik er niet af ben gevallen galoppeer ik door. één keer strafte ik hem toen hij ging bokken, om te kijken hoe hij daarop reageerde, maar daardoor waande ik me even in een rodeowedstrijd, ben er toen ook letterlijk afgeslingerd. hierbij brak het elastiek van de veiligheidsbeugel...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:37

Hmm, lastig. Normaal zou ik zeggen, als er dus geen pijn is, dat je het consequent moet afstraffen en doorrijden. Maar als je er steeds (bijna) naast ligt is dat geen optie natuurlijk.

Na die bokpartijen galoppeert hij wel normaal? Kan je dan ook alles, tempowisselingen, figuren, en zo?

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:49

Maar dat bokken kwam dus doordat hij verkeerd is ingereden. zo heeft ie lijkt mij en verkeerde instelling op het rijden, daarom lijkt het me niet handig om dat nog meer kapot te maken door hem af te straffen... maar als hij heeft gebokt, en ik geef hem daarna been en roep er iets bij ofzo van HEE! dan doet hij wel braaf...
ik heb wel gebroken lijnen gereden in de galop, met en zonder zadel, terwijl hij dit heel moeilijk vind... maar tempowisselingen... langzaam galoperen is geen probleem, maar als je in de bak harder gaat galoperen gaat ie niet echt bokken, maar hij gooit wel zijn achterhand omhoog, vandaar dat ik alleen met springen bij hem in de verlichte zit zit...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:58

Je zegt wel weer dat hij wel ophoud en doorgaat als je HEE naar hem roept onder het galloperen.. Weet je dan wel zeker dat het komt omdat hij verkeerd is ingereden? Misschien heeft hij wel gewoon geen zin, of ziet hij er inderdaad geen plezier in..

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:05

Ja, zijn oude eigenaar had laatst gebeld dat elias verkeerd was ingereden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:15

Op wat voor manier 'verkeerd' ingereden? Wat is er dan precies niet goed gegaan?

Want verkeerd ingereden is iets anders dan verkeerd doorgereden.

Been geven en HEE! roepen kan ook al een vorm van straf zijn; als hij daarna netjes galoppeert dan weet-ie dus best wat er van hem verwacht wordt, en kan hij het ook. Dan kan het dus best zijn dat het bokken vroeger juist nooit is afgestraft, of dat hij vroeger ging bokken en dan mocht stoppen met galopperen. In dat geval moet jij hem toch duidelijk maken dat 't nu niet meer zo werkt.

Negeren is dan vaak het beste, en pas teruggaan naar draf als hij een stukje (half rondje, rondje) braaf heeft gelopen. Maar hij mag jou er niet afbokken, en daar mag je best voor straffen.

Als je bang bent dat hij het rijden dan echt niet meer leuk vindt, of gaat staken of zo; focus dan eerst wat meer op de stap en draf, doe daar veel leuke dingen mee, en pak dan af en toe een stukje galop.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:21

Ik dacht aan bokken als in op bokt zitten. :=
Maar dit is wel vervelend, dat 'ie dat zo erg doet.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:44

xManon_: haha! ja inderdaad erg vervelend.

DaniBanani: Hij was te ruw, te snel ingereden, daardoor dus denk ik ook te vroeg doorgereden.
hij is nu 9 trouwens...
E(mijn vriendin van wie Eli is) reed dus zoals ik al zei met Elias in de les, maar als hij ging bokken, was haar eerste reflex, naar voren zitten, eigenlijk echt heel dom, want elias bokt zo, dat je steviger zit als je naar achter zit...Maar daarom viel ze er eigenlijk altijd wel af, niet hard, maar dus werd hij er nooit voor gestraft, zijn vorige eigenaar belde laatst(de ouders), het meisje waar eli eerst van was, was 9 en kon het dus niet aan... Ik ben niet echt bang ofzo dat hij gaat bokken, en heel leuk ofzo is het niet, maar ik heb dus het idee dat hoe vaker je zegmaar galoppeert zonder er af te vallen, dus de bokken uit te zitten, dat hij het dan op een gegeven moment wel op zal geven... Het is ook niet zo dat hij heel veel of heel weinig rijd in een week, 2/3 keer in de week, en hij staat 24/7 op wei, dus het is niet zo dat hij zijn energie eruit moet bokken... Als hij heeft gebokt probeer ik wel gewoon als het kan door te galopperen. Maar soms galoppeert hij ook heel braaf, we gingen afgelopen week zonder zadel rijden, en toen bokte hij niet met galop, maar er lag dus poep op de hoefslag, en daar moest hij overheen galopperen, opzich geen probleem natuurlijk, maar wel voor elias, blijkbaar, hij sprong er zegmaar overheen, en toen bokte hij richting de A-C lijn, niet hoog ofzo, maar zonder zadel heb je al minder grip, en hij bokte in een bocht, dus toen viel ik...
Maar er zijn ook lessen dat hij helemaal niet bokt, en heel braaf is...
ik heb dinsdag weer les, dus ik zal dan wel even goed opletten waarom hij dan gaat bokken, en of hij dan zal gaan bokken dus...
Heel erg bedankt DaniBanani, je bent wel een trouw bezoeker aan dit topic! en je geeft goed advies! ik ga ze gebruiken dinsdag!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:18

PP > RT - P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:14

ik zou idd even terug naar de basis gaan kijken , hem als het ware in sneltempo even terug beschouwen als een groen paard.
Maar daar heb je dan ook ervaring bij nodig hoe je een groen paard de dingen gaat aanleren , zo even alles goed nagaan wat gekend is ok dan verder met het volgende, steeds eerlijk en super duidelijk zijn naar je paard toe.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:23

" en ik geef hem daarna been en roep er iets bij ofzo van HEE! dan doet hij wel braaf " Als je inderdaad weet dat lichamelijk alles in orde is lijkt me dat het gewoon een gedragsprobleem van de pony. Dat kan natuurlijk zijn doordat hij niet op de juiste wijze is ingereden, de pony kent mss zijn plek niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:07

Als je lesgeefmens hier geen aandacht aan besteed vindt ik het eigenlijk niet zo'n goed lesgeefmens.. Is het een idee om (tijdelijk) priveles te nemen? Desnoods een half uur ipv een uur (dan is het ook niet duurder). Daar leer je meer van dan een uur rondhobbelen zonder echt aandacht te krijgen...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:28

Hij bokt dus eigenlijk alleen maar in de galop als ik het goed begrijp?

Het kan goed zijn dat het iets uit het verleden is. Zeker als hij te jong is ingereden en toen ook nog eens te ruw... Hebben ze waarschijnlijk niet gewacht voordat hij genoeg spieropbouw had voor de galop en is er misschien ingeschopt/ingeslagen.
Ik denk dat je gewoon alles met een rustige lieve hand moet doen, de hulp duidelijk aangeven en hem idd behandelen alsof hij de galop nog moet leren, want het zou best kunnen dat dat ook nog een beetje moet.

Let goed op je binnenhand, als je deze te strak hebt en je geeft tegelijk been, geef je twee tegenstrijdige signalen en ook dat kan een oorzaak zijn van het bokken. Binnenteugel zou ik dus even laten voor wat het is en als je de teugels op maat wilt nemen, eerst kijken hoe hij reageert op de buitenteugel, gaat dit goed, HEEL erg goed op je binnenteugel letten.

Succes ermee! Klinkt toch wel als een leuk beestje eigenlijk^^

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:57

troi: Ik heb nu priveles, maar nog niet zo lang, maar donderdag wweer, dus dan zie ik wel hoe dat gaat.

Sassol, Hij is ook verkeerd ingereden, en ik doe het ook rustig, maar het is wel zo dat als ik een hulp geef, dat hij dan niet iets anders moet gaan doen zegmaar, maar ik gebruik de zweep niet bij galop, daar gaat hij ongelovelijk van bokken, ik had hem een keer op zijn donder gegeven, maar nou nooit meer, ik werd er letterlijk afgeslingerd...
Maar ik had gister wedstrijd, mét galop, en toen gallopeerde hij gewoon normaal, en had hij alleen bij het inrijden een keer gebokt, misschien intressant om te weten, op buitenrit als ik dan achteraan rij, en degene voor mij galoppeeren weg, dan galopeert hij er niet achteraan, maar gaat hij bokken...

elias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:00

ik denk er trouwens ook over om een reading te laten doen hier op bokt, of dat ze zijn hoofd lezen ofzo, zodat ik weet waarom hij door blijft gaan met bokken, maar weten jullie wie dat doet op bokt?

marjolijnk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:12

Als jij er niks op doet (dus negeren) en dat herhaalt dan zal de pony misschien ook wel denken van nou ze doet er niks op dan kan ik ook wel stoppen..

Je moet gewoon doorgaan met wat je nu doet!
Met hoofd lezen bedoel je dan mensen net als monty Roberts die "paarden (f)luisteraar" zijn?

Maar als je "hee" zegt en dan is het verder klaar is toch ook goed?
Ben je er ook vanaf..

Vind hij een zweepje ook eng dan?