contact houden en nageefelijk zijn ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

contact houden en nageefelijk zijn ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:15

Naar aanleiding van mijn dressuurproef met mijn 24 jarige wilde ik tips vragen.

Mijn probleem is dat ze zo stug is dat ze niet aan de loodlijn wil. Op ander paard ook wel geprobeerd en daar kwam ik tegen dat ik meer mn handen moet ontspannen en niet wiebelen zoals ik dat zelf noem. Ik had met de wedstijd een dubbel gebroken bit met bitringen gepakt omdat ik dit zo kwa handen dus tegenkwam. Beeld was leuk, rustig en vriendelijk. maar moest meer contact houden werd mij aangeraden. ze liep lekker lang en laag, maar niet erg actief. ik had het leuk, paard ook, we floten door onze proef. heerlijk en 192 punten. Maar nu hoe kan ik haar met die rust zonder haar op te jagen meer bij elkaar krijgen richting loodlijn?

en wie herkent dit beeld?
het paard wat ik heb is snel over haar theewater ook maar ook redelijk stug kwa lichaam.
ik ga het ook vragen aan mn instuctie, maar wil wel eens wat meer weten kwa ervaringen *D

onley

Re: contact houden en nageefelijk zijn ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:20

stipje ik ben erg benieuwd ik heb ook dit probleem
zodra ik meer ga eisen klapt die dicht en op een iets langer teugeltje is die op de pinken te rijden

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:20

Wat leuk dat je nog met je 24-jarige wedstrijden rijdt! Welke klasse rijd je?

Ik heb dit probleem ook met mijn 16-jarige. Hij is nooit helemaal los geweest in de bovenkaak, maar nu is het heel erg. Ik ben nu onder behandeling van een manueel therapeut om al zijn spieren weer fijn los te krijgen. Doe jij dit ook bij jouw paard?

Je zou je paard evt. ook Neutradex na intensief rijden kunnen geven. Dit is om spierverzuring tegen te gaan.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:33

na wat hart-en longproblemen is ze weer vitaal, en wedstrijden doe ik eigenlijk lekker op lokaal niveau hier, niet landelijk. ze is mn leerpaardje dus ja, en ze is een beetje oud aan het worden nu pas. ik heb deze keer b gedaan omdat ik zenuwachtig was om dr hartje, maar op stal daar waren ze van mening dat ik l had moeten doen hihi en dat is ook waar. ik wilde nog wel een ostheopate laten komen. maar stap voor stap kwa butged dus nu een lekker zacht zadel en in september de ostheopaat.

ik sta vlak bij het strand dus ik ga ook wel eens zwemmen om dr spieren te trainen. en ik doe ernaast oefeningen met dr hals om te buigen. etensbak op de grond zetten en ook rollen na werk wil helpen.

Wat is dat middel dan en waar haal je dat? wat merk je als je het geeft?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:42

Ik denk dat je al goed op weg bent!

Neutradex kan je bijvoorbeeld hier kopen http://www.kaval.nl/default.php?Page=De ... duct=Neutr

Even googlen, en je komt een hoop tegen.

Het is met name bedoelt om de verzuring van de spieren tegen te gaan na zware arbeid. Ik heb het nu via de DA gekregen. Hij geeft het zijn paarden altijd na een wedstrijd / zware training.

Wissel je ook af qua training?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:50

ja dat wel. wandelen, hardlopen ernaast, volg mij training(ze loopt dan los achter me aan, voornamelijk naar de wei toe) parkeer/sta stil. Kwa rijden, als ze zich slecht voelt kwa buik dan even lekker laag en los, fit en fris gooi ik er nog wel eens 1,5 uur werken tegenaan ( 30 min los en 15 min uitstappen)
en bij erg stijf gaan we gewoon een half uur loswerken en daarna aan de hand stukkie grazen. springen doet mn verzorgster, die weegt zo weinig dat mn paard af en toe vervelend doet om te kijken of ze er nog zit hihi. maar ik doe ook wel eens een jump, nooit hoger als 60 cm.
en voor erg zware training vraag ik mn instructie altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:54

Mijn 23 jarige merrie is nog superfit en hard op de benen. Ik rijd er veel buiten mee en dat vind ze geweldig, net als springen. Maar aan de teugel lopen/nageeflijk zijn dat wil ze niet meer, ik ga er van uit dat het door een gebrek aan souplesse komt of een andere lichamelijke oorzaak, dus ik vraag dat ook niet meer.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:36

is dat ereg met de hengstigheid?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:46

Je paard is vrij lang gebouwd, dus om haar helemaal door haar (grote :P )lijf te krijgen is een hele klus voor je paard. En op haar leeftijd gaat het allemaal toch een stukkie zwaarder, zelfs al is ze fit.
Laag rijden helpt tot op zekere hoogte, maar rijd ook weer niet te laag. Dan houd ze geen ruimte over in haar achterbeen, en wordt ze daar een beetje traag in (wat dus heel logisch is). Neus iets voor de neuslijn is eigenlijk alleen maar positief. (dat zouden jury's ook zo moeten beoordelen... een krul zegt niet zoveel)
Dus i.dd. lijkt het me belangrijk je paard ietsje hoger in te stellen in de proef. Voor de B is laag en ontspannen 'best', maar in de L moet er toch iets meer gebeuren. Haar iets actiever aan je been zetten en je niet al te druk maken over dat neusje.
Veel plezier!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:52

Ik zou zeggen houd vooral rekening met de ouderdomskwaaltjes van je paard.
Het is geen jonge blom meer. Spieren en gewrichten worden strammer. Dat merk ook in aanleuning beweging etc.
Om haar dan bij elkaar te willen gaan rijden, zeker ook door je onervarenheid, vind ik niet helemaal eerlijk.
Neem wat minder punten op de koop toe maar gebruik haar ervarenheid en leeftijd om zelf meer vertrouwen te krijgen.
Ga daarna voor het "echte werk" verder met een jonger en goed doorgeleerd paard.

Succes

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 08:50

met elastiek rijden werd mij ook gezegd, dus als ze losgewerkt is het elastiek vastklikken in zo een lengte dat het aanwezig is, maar je niet een buiging trekt. gewoon dat ze laag en los kan komen en niet naar boven komt.
en longeren met pessoa teugel maar hoe werkt ie kwa voordeel ten opzichte van mijn oudere paardje?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:03

zoetjes schreef:
Ik zou zeggen houd vooral rekening met de ouderdomskwaaltjes van je paard.
Het is geen jonge blom meer. Spieren en gewrichten worden strammer. Dat merk ook in aanleuning beweging etc.
Om haar dan bij elkaar te willen gaan rijden, zeker ook door je onervarenheid, vind ik niet helemaal eerlijk.
Neem wat minder punten op de koop toe maar gebruik haar ervarenheid en leeftijd om zelf meer vertrouwen te krijgen.
Ga daarna voor het "echte werk" verder met een jonger en goed doorgeleerd paard.

Succes

Ik ga hier helemaal in mee.

Ik zou me aanpassen aan haar ipv het paard aanpassen aan jou! :) Misschien snapt ze heel goed wat je van haar verlangt, maar zit het er gewoon niet meer in. Ik zie mijn oma ook niet zo gauw rek en strek oefeningen doen. :=

Ik heb even in je profiel gespiekt; leuk paard is het! :j

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 08:56

dank je wel, is ook en schatje. heb gister maar paar lang laag oefeningen gedaan met alleen een hoofdstel en een paar koekjes(ja bit is helaas geen probleem als ze wil eten) en even longeren zonder singels, hulpteugels etc met als enige hulp de beloning goedzo(stemhulp) en even laten razen met dr koppie in de lucht zoals ze zelf doet. Lijkt beetje op hoe een arabier wegstuift in de wei, staart omhoog en neus lucht in met hals gebogen, beetje gek maar ach.

mn jonge paardje komt eraan maar zonder mn oma paard zou ik niet kunnen hoor.

nieuw probleem is, ze pakt lang laag nu op onder zadel en langzaam inelkaar schuiven(nog steeds niet aan de loodlijn), bij halthouden doet ze pas op de plaats??? en hinnikt ze naar de plek van de jurywagen.... dat deed ze ook tijdens de wedstrijd. bij welkom en afgroeten doet ze pas op de plaats en hinnikt ze naar jury? maar als ze dat doet trekt ze teugels uit mn handen. dus wat hieraan te doen. er is een verband denk ik met het contact houden.
ik rij al best een tijdje en heb haar al erg lang. maar telkens als ik denk; ja we hebben het, verzint ze iets nieuws zodat ik weer op een leerprobleem stuit. daarom ben ik wel erg blij met haar en dr problemen.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:22

Van een paard dat alles perfect kan en doet leer je niet veel.
Juist van een paard dat vindingrijk is, truukjes uit haalt etc leer hoe je het moet oplossen.
Dát zijn echte leermomenten. De nadere zijn slechts na-rijden.....

Veel succes met je nieuwe paardje!

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:26

helemaal mee eens ja. superoma ditty is nu alleen erg kreupel. Gister een wat oudere ruin geleend voor springen en stuitte op ongeveer dezelfde problemen, erg leerzaam.

bren_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:12

Als ik jou zo hoor loopt je paard rustig en onstpannen. Aangezien haar leeftijd, en omdat jij zegt dat je paard al wat stugger is. Zou ik me er niet veel zorgen over maken dat ze niet perfect op de loodlijn loopt. een beetje voor de loodlijn vind ik persoonlijk beter, zeker als je paard dan ontspannen is en goed meewerkt.
Als je paard stijver is is het voor hem beter om zijn houding niet te veel te maken naar de 'krul' die iedereen zo mooi vind. Want dan kan je hebben dat je paard zich daartegen gaat verzetten en dat je hem (onbewust) pijn doet. Dat paard is niet meer zo vitaal als een jong paard dat nog in alle richtingen kan buigen.
Wil je hem toch meer in die oprichting krijgen, dan zou ik er eerst voor zorgen dat je paard terug helemaal los is en niet meer stijf aanvoelt.
Want als je teveel naar de normen wilt rijden, doe je in sommige (niet alle) gevallen meer kwaad dan goed.
Op de activiteit die je wil in een proef en op het voorwaarste kan je dan weer trainen, maar zijt zeker dat je niet teveel vraagt van je paard. Dat moet je aanvoelen.
Probeer inderdaad iets te zoeken waardoor je de spieren van je paard terug kan ontspannen, zeker na een zware inspanning. (eventueel een masseur of osteopaat)
veel succes met je verdere wedstrijden

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 09:35

ik denk dat de osteopaat voorrang krijgt op wedstrijden. ik heb gewoon meer in training aan mn paard dan op wedstrijd. Ik leer meer van haar thuis dus dan laat die wedstrijden maar een beetje doen. en mn jonge paard heeft een goed achterbeen en is erg snel in leren, dus kan ik beter mn oma-paardje pakken om iets uit te vogelen zodat ik het als ik mn andere kan gaan rijden goed snap. Ik ga zeker aan de slag met wat jullie me als raad geven. Heeft iemand een mooie oefeningenvolgorde voor mn oudje? mijn super paardje kan veel dus help?

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:32

paard loswerken: volte openen en sluiten, slangenvoltes rijden, gebroken lijnen daar wordt mijn 15 jarige ruin lekker los van. Gewoon sturen door de bak. Linksom, rechtsom. Niet teveel met je handen doen maar met je benen van achter naar voren rijden.