Stoppen, pauze, volhouden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Stoppen, pauze, volhouden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:56

Dag Bokkers
Ik zit al een poos met een soort probleem, en het vaste HK-topic waar ik zit raadde mij aan om gewoon een topic erover te openen.

Het zit namelijk zo:
Ik heb nu al bijna 3 jaar mijn 11-jarige tinker, Tinka. Het is altijd goed gegaan, tot ong. maart/april dit jaar. Sindsdien ging alles langzaam achteruit. Inmiddels gaat het eigenlijk gewoon niet meer, het rijden.
Ze dramt, loopt heel gespannen, loopt onder me vandaan en houd het bit vast.
Het zadel en hoofdstel zit gewoon goed. Plus, ze kan normaal doen, want zodra er iemand anders op zit, loopt ze als een zonnetje!

Ik heb zelf geen idee wat het kan zijn. Tinka kijkt bij mij niet meer met plezier uit d'r ogen en ze lijkt bij mij heel somber, en bij anderen niet. We hebben al een stapje terug gedaan naar het grondwerk, hier hebben we les in, maar ook hiermee komen we niet veel verder.

Zelf weet ik even niet meer wat ik moet. Moet ik haar verkopen? Moeten we een pauze nemen?(zijn we zo ongeveer al mee bezig) Of moet ik doorzetten tot het goed gaat?
De lessen blijf ik wel mee doorgaan, maar ik denk dat als het niet veel beter zal gaan, dat na mijn vakantie, Tinka de verkoop in gaat.

Hebben jullie tips, kunnen jullie mij helpen?
Ik zou er ontzettend blij mee zijn.
Heel erg bedankt!

p.s. Ik hoop dat ik het hier goed heb geplaatst! Ik wist niet waar het anders moest..

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:42

Heb je les van een goede instructrice? Want dat is wel echt heel erg belangrijk. Om je paard in de verkoop te doen, is misschien wel heel erg drastisch, of zie ik dat verkeerd??

Solis

Re: Stoppen, pauze, volhouden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:43

Wat vindt ze wél leuk?

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:51

Ben je sinds maart/april anders gaan rijden, of is er iets gebeurd tussen jullie? Het is wel raar dat ze het alleen bij jou doet.
Doe je iedere keer hetzelfde of wissel je ook wel af met rijden? Want het lijkt alsof ze het met anderen wel leuk vind omdat er dan toch iets anders op haar wordt gereden.
Ik zou haar niet gelijk verkopen, je hebt haar al 3 jaar. Omdat het nu niet goed gaat kan het over een tijd wel beter gaan.
Als je over een tijd geen vooruitgang hebt geboekt en je hebt er echt geen plezier meer in, dan kun je haar altijd nog verkopen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:15

Ik vind het een beetje moeilijk te zeggen wat je met haar moet doen. Jammer dat je zo ver weg woont, anders zou ik je wel willen helpen met haar.

Je geeft op dit moment een beetje weinig informatie ook. Je zegt in elk geval dat je paard bij anderen wel goed loopt. Het zal dan dus waarschijnlijk niet aan je zadel of hoofdstel liggen. Een gezondheidsprobleem zal het ook niet zijn.

Inderdaad zou ik kijken wat je paard wel leuk lijkt te vinden. Vindt ze het leuk als jij komt?? Vindt ze poetsen fijn en wordt ze pas zo somber als je met het zadel aankomt, of als je naar de bak gaat?
Ben je soms erg bezig met aan de teugel rijden, of met tempo controle?? Waar werk je aan met rijden en hoe doe je dat precies??
Vindt ze buiten rijden of springen wel leuk, of doet ze dan ook zo??
Hoe gedraagt ze zich als je met haar gaat wandelen of grazen??

Hoe voel je je zelf eigenlijk? Gaat het met jou zelf wel goed? Voel jij je misschien niet zo fijn, paarden kunnen soms net spiegels zijn.

Ik zou niet zo doorgaan met rijden. Jullie zitten nu in een negatieve spiraal, dat zul je moeten doorbreken. Dat kun je op verschillende manieren doen, het belangrijkste is dat jij erachter staat en erin gelooft.
Ga bijvoorbeeld alleen maar dingen doen die jullie allebei leuk vinden. Als je een dag geen zin hebt dan haal je haar uit de wei, knuffel je haar even en zet je haar weer terug. Of je gaat even wat lekkers geven en haalt haar niet eens uit de wei.
Ook als je een hele week geen zin hebt, dan doe je dat gewoon de hele week. Wel er heen gaan, want anders raak je de hele band met je paard kwijt.

Als je zin hebt om te rijden dan doe je dat een keertje, maar zonder druk. Lekker ontspannen iets doen waar jullie allebei lol in hebben. Vanaf daar kun je het dan weer uit gaan bouwen.

Een andere optie is wel blijven rijden, maar een hele goede instructeur zoeken. Kost even geld en hard werken, maar de kans is toch best wel aanwezig dat er iets in jouw rijden fout gaat.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:37

Waarom zet je haar niet lekker op de wei (vakantie voor haar) totdat jij weer terug bent met vakantie?

Ik heb ook zo een ssoort probleem gehad maar dan minder, mijn paardje werd kreupel en mag (na 5 weken weer bereden worden) die tijd heeft hij vakantie gehad op t land. Dit heeft hem erg goed gedaan, en nu, loopt hij mooi rond en luisterd goed (wel heb ik in die paar weken veel gewandeld, of dat er iets mee te maken heeft weet ik nieT)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:46

Pauze en volhouden :D .

Ik zou een poosje pauze houden. Het kan best zijn dat jij inmiddels zo gespannen op je paard zit dat je meer afbreekt dan opbouwt, zeker als je paard bij anderen wel goed loopt. Dan stap jij er misschien op met een gevoel van: het moet, het moet.

Je moet helemaal niets: niet op je paard rijden, niet je paard aan de teugel rijden, niet beter worden voor wedstrijden enz. Het enige wat je "moet" is weer leren genieten van je knolletje. Dan kan door een pauze te houden of door je voorlopig op andere dingen dan rijden te richten. Bijv. grondwerk of gewoon een beetje poetsen en knuffelen, of aan de hand grazen, fietsen met je paard als ze dat gewend is enz.

Na die pauze ga je haar weer een beetje oppakken, maar het belangrijkste blijft het plezier in samen werken terugvinden. Over verkopen zou ik het nog maar even niet hebben want uit je post begrijp ik dat je je paard zeker nog wel ziet zitten.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 20:25

Sorry.. Ik was toen ik het schreef een beetje overstuur en ben dus de helft vergeten.

Ik rij niet constant hetzelfde met haar, en dat is vanaf het begin af aan zo geweest. We wisselen regelmatig af van springen, recreatief, dressuur, bos en grondwerk.

Dit is uiteraard niet zomaar van de ene op de andere dag gebeurd, het ging beetje bij beetje.

@Arinossa: Naar mijn mening en wat ik van anderen (en instructrice dus ook) heb horen zeggen, is er niets veranderd qua rijden. Verder is er ook niets gebeurd. Ik wissel dus regelmatig af en dat ging altijd goed. Nu rij ik bijna alleen nog maar in het bos, omdat dat de enige plek is waar het nog een beetje goed gaat.
Ik zou het zelf ook erg zonde vinden als ik haar moet verkopen, maar voor mij is de lol met Tinka er nu wel af, hoe erg ik het ook vind.. En ik weet zeker dat wanneer het beter gaat, dat ik er gewoon weer lol in krijg

@Aurora3: Ik wissel dus regelmatig af. Ze is al somber vanaf het moment dat ik haar de stal uit haal om te poetsen. Van te voren begroet ik haar altijd met 2 paardensnoepjes o.i.d. en die komt ze maar al te graag halen, maar uiteraard, dan is er eten.
Als ik iemand anders laat rijden, poetst diegene Tinka ook altijd, en dan is ze helemaal niet zo.
Ik heb ook al geprobeerd, meerdere keren, in de stal te poetsen maar dan is het hetzelfde.
Het dressuurmatig rijden voor ons, is gewoon simpel ontspannen aan de teugel en beetje figuurtjes rijden. We doen toch geen wedstrijden. Ik ben dus als ik dressuurmatig rij, bezig met aan de teugel en ook dat ze niet te hard gaat, toch wel enige tempocontrole.
Voorheen ging het springen en buiten rijden ook super en was ze heel braaf, kon alles gewoon bitloos doen. Nu is er met en zonder bit geen beginnen meer aan, alhoewel buiten rijden me nog het beste af gaat.

Met mij.. gaat het opzich wel goed. Niet 100% maar dat is al veel langer zo. Uiteraard is het einde van het schooljaar dus nog extra moe, maar voorgaande jaren keek ik er toch altijd wel naar uit om weer naar Tinka te gaan en lekker te rijden o.i.d. maar dat heb ik dit jaar niet.
Ik ga inderdaad het rijden even minderen/stop zetten. Over een kleine 2 weken ga ik toch op vakantie, en heeft ze lekker een aantal dagen rust, en dan pakken we het weer langzaam aan op.
Mocht het dan nog niet gaan, kan ik altijd nog overwegen om toch te verkopen.

@Maflinger_S: Zoals ik hierboven al zei, ik ga het rijden gewoon minderen tot stopzetten en gewoon lekker rustig aan doen.
Bedankt allemaal voor de tips en hulp! Het geeft me weer wat moed :)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:06

Denk dat iedereen wel eens even moed/enthousiasme verliest.. is heel normaal lijkt me.
Succes met het afronden van je schooljaar in ieder geval, kom lekker tot rust en doe vooral wat je leuk vindt, voor jezelf! Komt vast helemaal goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:10

ik zou even voor een pauze kiezen.. ik heb het met mijn bijrijfries gehad, het klikte eigenlijk nooit echt onder het zadel en we botsten regelmatig.. na een jaar pauze is het een stuk beter geworden, ze weet nu wat ze wel en niet mag, en wat er gebeurd als ze wel weer doordramt.. ze heeft meer respect voor me heb ik het idee, en daardoor gaat het een stuk beter tussen ons.
helemaal stoppen zou ik eerst niet doen, ik zou eerst kijken wat er na die pauze gebeurd voordat je er spijt van krijgt..

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:26

Als ik het zo hoor is er met je paard niets mis en met de dingen die je met haar doet ook niet. Zo te horen hebben jullie genoeg afwisseling en weinig druk erachter waardoor ze zo zou kunnen gaan doen.
Ik denk dat het probleem bij jou ligt. Dat je paardje aanvoelt dat je niet zo lekker in je vel zit en het druk hebt enzo.

Zoals ik al zei zou ik lekker de dingen doen waar je wel zin in hebt en de rest even laten zitten. Komt uiteindelijk vanzelf wel weer goed met jullie.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:37

Misschien even helemaal terug gaan, dus even stoppen met rijden?
Als jou paard geen plezier meer heeft in het rijden met jou, misschien moet je daar dan even mee stoppen.
Ga verder met de grondwerk lessen, leer naar je paard luisteren, hem lezen en vooral voelen.

Ga verder met het werken op de grond om zo jullie band te verbeteren en eventueel zijn lichaam te verbeteren, wie weet zijn er bepaalde blokkades in zijn lichaam waardoor hij sommige oefeningen niet meer correct kan uitvoeren en daarom zijn zin in het rijden verminderd en bij andere mensen juist niet omdat die sommige oefeningen niet van hem vragen.

Begin met rechtrichten misschien lekker lange lijnen erbij pakken om hem zo dressuurmatig vanaf de grond te trainen en dan vooral te kunnen kijken waar hij eventueel vast loopt en ga verder met het werken aan jullie band. Er zijn verschillende methodes in de NHMS die daar zeker aan mee kunnen dragen, Emiel Voest, Pat Parelli, Klaus Ferdinand Hempfling noem maar op.
Emiel Voest is erg leuk om mee te beginnen en daar krijg je ook zeker basis mee en daarna kun je kijken wat het beste bij jullie pas (Parelli heeft mij erg goed geholpen). Leer zo beter te luisteren, communiceren en voelen. Daardoor krijg jij meer respect als leider en krijg jij meer respect voor je paard.

Als je merkt dat de band op de grond al stukke beter is kun je het weer overwegen om erop te gaan. Vanuit daar ga je alleen maar zitten en voelen. Begin weer bij de basis en werk aan jouw houding etc. Als dat weer allemaal goed gaat kun je weer verder met het nivo waar jullie waren.

Vergeet ook niet dat jou paard een spiegel van jou is. Problemen die spelen in jou lichaam en geest kan hij overnemen zonder dat jij het in de gaten hebt.. Probeer dus je problemen van je af te zetten zodra je bij je paard bent. Ze voelen het direct aan, die energie die jij afstoot in het bijzijn van hun en dat kan erg inwerken op hun gedrag..

Het is in ieder geval al heel goed dat je er aan wilt werken, nu maar hopen dat het allemaal goed gaat komen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:38

Ik ben het wel met Aurora3 eens, waarschijnlijk voelt je paard dat je zelf moe bent, het druk hebt etc en reageert daarop.

Één van mijn paarden is ook heel gevoelig voor mijn gevoel/stemming. Als ik lekker in mijn vel zit, doet ze zelf ook aardig en vrolijk. Als ik heel chagrijnig ben, gaan haar oren plat in de nek, probeert te bijten ed.
Ik heb met haar op het moment ook een beetje hetzelfde probleem als jij. Heb er zelf niet meer zo'n zin in met haar, waardoor het allemaal niet gaat zoals ik wil en we elkaar alleen maar tegenwerken.

Misschien is een vakantie idd een goed idee, en pas weer serieus oppakken als je zelf lekker in je vel zit.
Verkopen kan altijd nog als het echt niet beter wordt.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:40

is ze lichamelijk wel helemaal goed? in de zin van heeft ze geen last van over belaste spieren, of spieren die heel erg vast zitten.
mijn paard heeft dit dus ook gehad, nou is dit wel een paard die ik voor hele andere redenen heb gekocht, en ook rij ik er heel anders mee denk ik als jij. Maar hier is de fysio bij geweest, en na 2 keer heb ik echt een heel ander paard weer terug. Hij is blij en vrolijk, ook het rijden gat weer super. Misschien moet je daar eens naar laten kijken. Succes er mee!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:49

lastig probleem he

ik heb hier ook zo 1 staan inmiddels heb ik hem nu al 5 jaar
en ben nog steeds aan het modderen met hem
loop ik ooit de juiste merrie tegen het lijf
is het doei doei voor mijn ruin

hoe erg dat ik het ook vind maar de lol is vaak ver te zoeken :roll:

en bij andere loopt die de sterren van de hemel en door mij laat die zich
absoluut niet sluiten of rijden
en dat maakt niet uit hoe ik me voel of ik nu vrolijk ben of niet dat is hem schijtegaal

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:03

Bekend probleem…

Ik had een tinker x fries merrie die ik samen met mijn instructrice heb ingereden. Ze (de merrie) vond mij heel leuk als ik ernaast stond, en ik vond haar ook fantastisch, maar zodra ik erop ging zitten veranderde de sfeer ofzo, ik weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven.

Anderen kregen haar beter gereden dan ik, ik heb vrijwel nooit, op een paar uitzonderingen na de ontspanning erin gekregen. Anderen lukte dat wel min of meer. Moet bijgezegd worden dat zij wel meer rij-ervaring hadden dan ik. Het waren mijn instructrice en M1 rijden stalgenootje. Maar ook bij hun ontspande ze nooit ECHT. Nooit neusje op de knieen en swingen.

Uiteindelijk werd ik er erg ongelukkig van en de merrie wilde niet meer lopen, altans, niet in de bak. Buitenrijden ging een stuk beter, maar de mogelijkheden zijn bij ons wat beperkt, en alleen durfde ik niet, dus er moest altijd iemand mee.

Ik heb dus wel de beslissing genomen om haar te verkopen. Ik wist ten volle dat het 'probleem' aan mij lag en niet aan de merrie, maar het gaat tenslotte om de combi. En die lukte gewoon niet.

Die beslissing is overigens niet zomaar genomen. Maanden heb ik getwijfeld. Ik heb het rijden een tijd opgegeven en alleen maar grondwerk gedaan. Het resultaat was echter dat ze de gronwerktrukjes ongevraagd onder zadel ook ging uitproberen. Het was wel een clowntje, die merrie. We kwamen er gewoon niet uit.

Uiteindelijk te koop gezet op woensdag, op zondag was ze verkocht.

Ze is verkocht aan een buitenrijdame. Dat ging heel goed, de merrie was daar een stuk gelukkiger. Helaas had de buitenrijdame te weinig tijd voor haar ivm haar zoontje, en nu is de merrie doorverkocht. Ik hoop dat het haar goed gaat.

Ik heb een ouder ruintje gekocht, eentje die ook veel werk nodig heeft, maar ik heb er toch meer plezier van. Het is een sympathiek en aardig dier, en hij is voor mij fijner te rijden, hij swingt wél lekker met zijn hoofdje op zijn knieen en flapperende oortjes. Dat rijdt een stuk prettiger.

Succes met jouw merrie, ik hoop dat jullie eruit komen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:03

Onley, onbewuste spanning kunnen paarden ook voelen. En met zo een instelling dan voelen ze dat al helemaal.
Misschien ligt het aan jou rijkunsten dat hij niet lekker onder jou loopt.
Variatie in het rijden is ook belangrijk en nog belangrijker is een goede methode vinden voor jullie beide.
Je kan kiezen voor de Klassieke of juist de Moderne manier dan kun je ook nog kiezen uit bitloos/boomloos of met bit en boom. Je moet niet alleen kijken wat fijn voor jezelf is maar kijken wat je paard fijn vindt. Maar die signalen moet je wel snappen, voelen en zien en het belangrijkste er iets mee doen.
Ieder paard is een fijn paard het is maar net hoe jij er mee om gaat. Probleem paarden ontstaan door probleem mensen en vaak mensen die onzeker over zichzelf zijn en geen leider voor hun paard kunnen zijn krijgen vervelende paarden omdat paarden een leider nodig hebben en als ze die niet krijgen gaan ze dingen doen waarvan ze denken dat het beste is (zelf de leider spelen) en daar kunnen mensen vaak niet mee leven en is het voor hun de taak om daar wat aan te gaan doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:50

Je zegt dat hij het wel goed doet als er iemand anders op zit. Ik zou zeggen, ga dan eens kijken wat die andere mensen doen?
Poetsen ze misschien wat langer, vragen ze andere oefeningen etc.

State of mind is ook héél belangrijk, nu je er niet meer met plezier heengaat (weet hoe vervelend dat is), wordt het waarschijnlijk ook niet zo leuk.

Ga gewoon een uur wandelen, hou het luchtig en leuk of ga alleen in de wei zitten en doe helemaal niks. Het trainen zou ik even helemaal stoppen, eerst lol hebben.

Succes ermee, hoop dat jullie er samen uitkomen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:56

Ik denk dat het moeilijk is om vanaf een afstand in zijn koppie te kijken.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om een paarden fluisteraar te laten komen. Ik weet, dat klinkt zweverig maar mijn paardje heeft door een verhuizing even niet lekker in zijn vel gezeten. Toen is Elly van Paardenhealing.nl bij m op bezoek geweest. Was in 1 woord geweldig en nu weet ik hoe HIJ er allemaal over denkt en niet wat IK denk dat hij denkt...

Normaal ben ik echt niet zo'n zwever maar voor mij is dit echt een oplossing geweest!

Wat het ook is of wordt, heel veel sterkte en hoop dat jullie er met z'n tweetjes uit komen!