Niet voorwaarts te krijgen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Niet voorwaarts te krijgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:02

Sinds een aantal maanden heeft een goede vriendin van mij een jonge gangepaardenmerrie gekocht.
Bij een paardenvekoper met nogal een naam. Zij ging er dus vanuit (als bijna leek zijnde) dat ze dus HET perfecte paard had gekocht.
Het is erg jonge merrie en heel erg onzeker.
Helaas is mijn vriendin dat ook.

Wat wil er nu gaan gebeuren het paard gaat staken, snapt der niks meer van en is totaal niet voorwaarts.
Bijna alle medische dingen zijn uitgesloten, dit nadat we dachten dat ze misschien blind zou zijn aangezien ze hele normale dingen niet snapt en elke keer weer fout doet, (voorbeeld elke keer opnieuw weer verkeerd door t hek lopen, of elke keer vergeten dat ze haar benen moet optilllen als ze de bak in moet).
Ze is een aantal keer behandelt door de oste, tandarts en dus gecontroleerd door de DA. Niks te vinden..

Op t moment rijd ik deze merrie, en dat gaat redelijk goed. Ze begint door te krijgen wat rijden is en begint wat spier op de bouwen. Maar ze is totaal niet voorwaarts niet aan t been, reageert amper op stem en zweep daar begrijpt ze niks van.
Buiten rijden gaat haar t beste af, in de bak snapt ze niet (elke keer t zelfde rondje vind ze echt doodsaai) En longeren is redelijk te doen nu. De eerste paar keren stond ze gewoon te steigeren.

Na dit hele lange verhaal is mijn vraag (nu weten jullie iets van deze merrie)
Hoe kan ik zorgen dat dit paard "plezier of zin" krijgt in t rijden en hoe krijg ik mijn vriendin zover dat ze met een relax gezicht en gevoel op haar paard kan klimmen? En dat mijn vriendin wat minder onzeker word aangezien het paard daar onwijs op reageert.

Ik hoor graag van jullie.
Groetjes

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:08

In de bak kan je voor wat afwisseling zorgen met wat balkjes.

Hoe oud is de merrie precies en hoe vaak per week wordt ze gereden? Wat krijgt ze qua voer?

Alicia2u

Re: Niet voorwaarts te krijgen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:18

Verdiep je eens in de psychologie van het paard. Omdat medisch uitgesloten lijkt, denk ik dat je daar al je antwoorden vind.

Begin maar eens met: een paard is een prooidier, gaat van nature tegen druk in, en is een vluchtdier. Tel daarbij op: nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar, nieuwe manier van werken, nieuwe groep met andere paarden etc. en dan zul je merken dat je paard gewoon nog aan een boel dingen moet werken. Inderdaad: ze snapt het niet.

Hoe leer je paardenlichaamstaal lezen, hoe motiveer je een paard, hoe geef je een paard meer vertrouwen? Dat zijn dingen die je uit de psychologie kunt halen, als je even zoekt.

Breinaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:27

Alicia2u: Heb je misschien wat tips (boeken?/Dvds?) waaruit men kan leren hoe je een paard motiveert? Ik heb zelf nl ook soortgelijk probleem, paard wat totaal geen interesse heeft in rijden in de bak, hij is super braaf maar uiterst sloom, totaal geen meedenker of voorwaarts dier. en ik ben dus ook op zoek naar middelen om hem te motiveren, het werk leuk te maken voor hem en er proberen wat meer pit in te krijgen (zonder hem bang te maken uiteraard ;) :P )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:23

Ik vind de dvds van Liberty & Horsebehavior en Horsenality uit de success series van Pat Parelli erg goed.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:32

Sommige paarden zijn van nature ook gewoon iets minder snel in het aanleren van nieuwe dingen, voor het ene dier moet je iets 2x vragen en lukt het de 3de keer, bij een ander paard moet je het 20keer doen en lukt het de 21ste keer nog steeds niet. Probeer ook te achterhalen of het dier het doet omdat ze het niet begrijpt of omdat ze het niet wil doen. Uit jouw uitleg heb ik eerlijk de indruk dat ze absoluut niet begrijpt wat ze moet doen. Neem dus veel tijd om haar de ene oefening aan te leren en eens dat lukt, ga dan pas over naar de volgende oefening. Hoe wel wat afwisseling in het werk, ga niet teveel op dezelfde oefening drammen want dat raakt ze het beu voor ze de oefening goed kent... (hiermee bedoel ik dus, niet hele tijd in de bak blijven, ga ook is een wandeling doen of balkje springen of dergelijke)

Wat kan helpen ivm het voorwaarts zijn is iemand in de piste bij jou zetten met een longezweep die je helpt om haar voorwaarts te houden, elke keer ze op jouw hulp dan begint te staken kan die persoon haar weer even voorwaarts houden zonder dat jij echt in gevecht gaat met haar. Het is niet de bedoeling dat die persoon haar gaat aftroeren ofzo maar gewoon even aanspoort om voorwaarts te blijven... Zodra ze dat doet ga je meteen uitvoerig belonen.

Mijne jonge merrie had dit ook een beetje de eerste weken dat ze (terug) onder het zadel was, nu zijn we 3 maanden verder en ze heeft 3 wedstrijden achter de rug, de 3de wedstrijd was ze reeds in de prijzen! Hele goede vooruitgang dus!

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:42

chrisje_83: de merrie is nu net of bijna 6 en is nu bijna een jaar onder het zadel.
Ze word nu ongeveer 2x per week gereden (als ik daar de tijd voor heb) en dan ongeveer nog 1 keer wandelen of longeren (aangezien ze nogal dik is)
Ze staat s/avonds op de wei en krijgt na t rijden een kwartje muslie.

Alicia2u: klopt een paard is van nature een proodier. Maar ijslanders niet. Aangezien er op Ijsland geen grote roofdieren zijn (heb ik toevallig laatst tijdens een cursus gehoord) dus een ijslander zou minder snel gaan rennen dan een "gewoon"paard. Maar eerder gaan staken.
Ze staan nu denk ik toch al een dik half jaar hier en de kudde waar ze bij staat is stabiel.

Brando090309: Hoe zou ik dan erachter kunnen komen of ze het dan niet snapt? Als ze t telkens verkeerd blijft doen. Ze vind het ook echt stom om elke keer t zelfde te doen. Daarom ben ik ook wat kunstjes mert der aan t oefenen. Dat vind ze overigens wel erg leuk en dan heb je ook bijna een ander paard. Dan let ze goed op en werkt ze vlot mee.
ik rijd eignelijk bijna niet in de bak. Omdat ze buiten toch wat vlotter en atenter is.
Wat jij aangeeft met een longeerzweep, dat word helemaal niks. Ze heeft 0.0 reactie op de zweep.

Verder iemand nog tips?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:50

Skotti schreef:
chrisje_83: de merrie is nu net of bijna 6 en is nu bijna een jaar onder het zadel.
Ze word nu ongeveer 2x per week gereden (als ik daar de tijd voor heb) en dan ongeveer nog 1 keer wandelen of longeren (aangezien ze nogal dik is)
Ze staat s/avonds op de wei en krijgt na t rijden een kwartje muslie.

Alicia2u: klopt een paard is van nature een proodier. Maar ijslanders niet. Aangezien er op Ijsland geen grote roofdieren zijn (heb ik toevallig laatst tijdens een cursus gehoord) dus een ijslander zou minder snel gaan rennen dan een "gewoon"paard. Maar eerder gaan staken.
Ze staan nu denk ik toch al een dik half jaar hier en de kudde waar ze bij staat is stabiel.

Brando090309: Hoe zou ik dan erachter kunnen komen of ze het dan niet snapt? Als ze t telkens verkeerd blijft doen. Ze vind het ook echt stom om elke keer t zelfde te doen. Daarom ben ik ook wat kunstjes mert der aan t oefenen. Dat vind ze overigens wel erg leuk en dan heb je ook bijna een ander paard. Dan let ze goed op en werkt ze vlot mee.
ik rijd eignelijk bijna niet in de bak. Omdat ze buiten toch wat vlotter en atenter is.
Wat jij aangeeft met een longeerzweep, dat word helemaal niks. Ze heeft 0.0 reactie op de zweep.

Verder iemand nog tips?

Door op een andere manier te proberen? Ik vind het trouwens niet normaal dat ze helemaal geen reactie geeft op een zweep, heeft ze dat ook als je haar bv met de hand gaat opzij zetten bv? Dat ze niet gaat reageren? Of is het enkel en alleen op de zweep?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:04

Mijn paard, dat net zadelmak was toen ik em kocht, heeft het eerste half jaar niets anders gedaan dan zijn kont in de lucht gooien. Hij was continu tegen mijn been, ging achter het been lopen en was niet voorwaarts te branden. Ik had het gevoel dat het een kwestie van niet kunnen was, en niet van niet willen, wat veel mensen beweren. Hij had een slechte ademhaling, was na 15 minuten zeiknat, stond te hijgen en te puffen. Hij had de kracht niet om in het aangalopperen zijn achterbeen onder te brengen en gooide daarom zijn kont omhoog. En ik was na 15 minuten ook doodop, want ik heb ontzettend hard moeten werken om een pas vooruit te komen. Ik heb gewoon heel veel geduld gehad, en naarmate hij meer conditie kreeg ging het steeds beter. Het blijft van nature een flegmatiek paard, maar als je consequent bent en blijft, dan blijft ie tegenwoordig toch wel aardig lopen. Alle "adviezen", met name het "aanpakken, zweep erover en rammen" heb ik in de wind geslagen. Ik denk namelijk dat dat nooit de oplossing is. Ik rij wel met zweep, maar gebruik die als hulpmiddel, zoals het bedoeld is dus. Ik tik em wel eens aan achter mijn been. Voorheen werkte dat niet, ging hij daar tegenin, nu gaat hij er voorwaarts op. Ik heb met vertrouwen en geduld veel voor elkaar gekregen wat ik met de zweep alleen maar kapot zou hebben gemaakt.

Maar goed, ieder paard is anders... Ik kan je alleen zeggen dat ik het herken.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:26

@gummie:
Als je het hebt over het advies dat ik gaf; (als dat niet zo was ja, dan zeg ik niets :))

ik heb het dus ook niet over 'aanpakken en zweep erover' want zo ben ik zelf namelijk ook helemaal niet. Ik ben niet iemand die eerder gaat straffen (staat ook in m'n eerste post) dan belonen. Ik ben namelijk ook van mening dat het belangrijk is een paard met respect te behandelen. Ik zeg alleen maar dat je dus wel goed moet weten of het uit onkunde of uit onwil is (en vaker is het eerder uit onkunde dan uit onwil). Dat is uiteraard wel moeilijk te bepalen op deze manier...
Ik heb het in dit geval ook voor als 'hulpmiddel' om ze dus voorwaarts te houden en nergens anders voor. Maar als ze op de zweep helemaal niets van reactie geeft moet je natuurlijk wel iets anders vinden waar ze wel respect voor kan opbrengen en dat is niet altijd eenvoudig...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:43

Brando090309 schreef:
@gummie:
Als je het hebt over het advies dat ik gaf; (als dat niet zo was ja, dan zeg ik niets :))

ik heb het dus ook niet over 'aanpakken en zweep erover' want zo ben ik zelf namelijk ook helemaal niet. Ik ben niet iemand die eerder gaat straffen (staat ook in m'n eerste post) dan belonen. Ik ben namelijk ook van mening dat het belangrijk is een paard met respect te behandelen. Ik zeg alleen maar dat je dus wel goed moet weten of het uit onkunde of uit onwil is (en vaker is het eerder uit onkunde dan uit onwil). Dat is uiteraard wel moeilijk te bepalen op deze manier...
Ik heb het in dit geval ook voor als 'hulpmiddel' om ze dus voorwaarts te houden en nergens anders voor. Maar als ze op de zweep helemaal niets van reactie geeft moet je natuurlijk wel iets anders vinden waar ze wel respect voor kan opbrengen en dat is niet altijd eenvoudig...

Nee hoor, was niet gericht op jouw advies ;-) Ik hoor van mensen om mij heen, vooral de minder deskundige ruiters en aanhang daarvan, al heel gauw dat je het dier eens een lesje moet leren en moet afslaan. Daar doelde ik dus op ;-) Ben het met je eens dat je moet vaststellen of het onkunde of onwil is.... Dat is soms moeilijk te bepalen. Ik volg tegenwoordig altijd mijn gevoel, want heb geleerd dat dat 9 van de 10 keer juist is.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 21:25

Brando090309: ik zie een zweep ook echt als hulpmiddel, maar ze reageert dus totaal niet. Niet op zweep en niet als ik haar vraag om te gaan. Ook op OM reageert ze niet. Je moet der gewoon helemaal omgooien om t zo maar te zeggen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:46

Heb je wel eens grondwerk geprobeerd? Daarbij leer je een paard voorwaarts gaan met lichaamstaal en een touw. Misschien dat ze daar wel op reageert? Verder bouw je met 2x per week rijden nauwelijks conditie op en je zegt dat ze ook te dik is. Dus eigenlijk moet ze op rantsoen en moet je haar vaker beweging geven. Dikke paarden zijn vaak slome paarden, is ook logisch. Misschien moet ze juist wel wat krachtvoer krijgen, of haver, maar overleg dan eerst met je veearts en voerleverancier voordat je daar veranderingen in aanbrengt. Als ze geen krachtvoer krijgen kunnen ze wel wat vitaminen en mineralen missen, en daar sloom van worden. Misschien is Summerfit oid iets voor haar. Ze kan ook bloedarmoede hebben of gewoon geen fut hebben.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:18

Skotti schreef:
Brando090309: ik zie een zweep ook echt als hulpmiddel, maar ze reageert dus totaal niet. Niet op zweep en niet als ik haar vraag om te gaan. Ook op OM reageert ze niet. Je moet der gewoon helemaal omgooien om t zo maar te zeggen.

Het is dus zoiezo een paard dat heel weinig reactief is, niet altijd gemakkelijk om mee te werken maar met wat extra inzet lukt het wel hoor. Eerst en vooral zou grondwerk inderdaad niet slecht zijn, probeer haar reactiever te krijgen op je stem en ja probeer een manier te vinden om haar ook echt te laten reageren als je bv door middel van je hand haar opzij wil laten gaan, dat is al een begin. Het is natuurlijk allemaal gemakkelijk in theorie... ;)
Heb je iets waarvan je weet dat ze daarop wel wilt reageren?

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:53

Agnes75:
Ze staat ook op ratsoen, ze staan snacht's op de wei. Waar op t moment weinig gras op staat.
En verder vermeld ik nogmaals dat het niet MIJN paard is. Maar van een vriendin, die ik probeer te helpen.
Ik heb gewoon de tijd niet om t paard elke dag te rijden, aangezien ik mijn eigen paard ook moet rijden en hel veel werk. Maar nu het lang licht is neem ik daar sávonds nog een keertje mee.
Ze krijgt na het rijden altijd een 1/3 kilo brok en soms wat haver.
Ook krijgt elk paard hier elke morgen een vitamine koek.
Brando090309: Ja op mijn stem begint ze (als t haar uitkomt) af en toe te reageren. Ik ben ook echt heel conseqent voor haar. Nee is nee. Zo mag ze absoluut niet eten als ik met haar bezig ben, En dat doet ze nu ook niet meer (iig bij mij :D ).
Ik rijd haar nu eigenlijk vooral buiten, en dat gaat eigenlijk redelijk, dan wil ze graag lopen (of loopt onder me uit daar ben ik t nog niet over uit). Heb haar van de week aan de longe gehad in onze ovaal baan. dat ging redelijk.

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:57

heb ik ook wel eens gezien dat een paard zo ineens stil gaat staan en niet meer vooruit te krijgen is. dit was een 4 jarige ruin.
ze zeiden dat deze aan het uitproberen was. zodra het paard wat voor het rechterbeen moet gaan doen gelijk stoppen. nu zijn ze met de sporen en zweep een paar keer flink duidelijk geweest en nu is het over. weet alleen niet af dat voor dit paard ook geld.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:50

Deze merrie is misschien wel iets aan t uitproberen, maar ze reageert niet op de zweep en dan ga ik die zeker niet op zoon manier gebruiken. En sporen bij een ijslander is toch iets lastig..
(volgens mij zijn sporen ook niet om een paard vooruit te schoppen?)