Nu vertelde mijn buurvrouw al eerder dat het paard, ze heet Nikita, op weg naar huis tijdens een kort buitenritje opeens stokstijf bleef staan en niet meer vooruit te krijgen was. Pas na heeeel lang aanhouden, link en rechtsom draaien etcetera, was het gelukt om thuis te komen.
Afgelopen zaterdagmiddag ging mijn buurvrouw een klein eindje het veld in, van huis af geen enkel probleem, maar zodra ze omdraaide naar huis was het net een blok beton. Ik geloof dat ze al met al wel 45 minuten bezig is geweest met ongeveer 100, 150 meter...
Zondagmiddag hadden we bedacht om dan met nog een paar paarden een rit te maken, misschien zou dat helpen. Dus ik op Nikita, buurvrouw op een superbraaf paard, en nog een meisje op een pony mee. Deze paarden kent Nikita goed en is ze erg op gesteld.
Op de heenreis ging het helemaal geweldig, heel braaf en gezond gespannen zeg maar.
Zodra we hadden gezegd dat langs een route weer terug zouden gaan, kreeg Nikita lood in haar benen en was ze niet meer vooruit te branden. Echt heel raar. Ze stond soms (want dit gebeurde veel en veel vaker tijdens de terugreis) gewoon op haar gemak en lekker om zich heen te kijken. En ik maar drijven, drijven en nog eens drijven, het hielp bijna niks tot niks, ze leek wel immuun voor de hulpen.
En na heel lang aanhouden ging ze dan wel weer een stukje. Soms wat huppelig in galop en dan voelde je gewoon dat de rem er zo weer op.
Het meisje met de pony had een zweepje bij zich. Daar was ik wat huiverig voor omdat Nikita wel wat gespannen/gevoelig is, maar ja, we wilden ook wel graag naar huis
. Gelukkig leverde de zweep geen stress op, maar ook niet echt het resultaat wat we voor ogen hadden. Als ik voor mijn gevoel echt heel hard sloeg, dan ging ze wel een stukje. Op een gegeven moment konden we een ander pad in dan de heenweg, dat ging weer heel goed. Maar voor we de laatste keer moesten oversteken was het nog een keer mis.
We kunnen niet verzinnen wat de oorzaak is en ook niet hoe we het kunnen aanpakken. Het moet ook geen trauma worden voor haar.
Mijn buren hebben Nikita sinds begin mei, daarvoor is ze bijna een jaar niet veel bereden. Verder ken ik haar voorgeschiedenis niet, maar dat zou ik nog kunnen navragen indien dat wordt gevraagd.
Wie heeft tips hoe we dit kunnen oplossen?
Maar had niet heel veel overredingskracht nodig om hem weer verder te doen stappen.
bekijk het maar.En gisteravond aan de hand en wat lekkers mee en de zweep