Handen stiller

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Handen stiller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:20

Van mijn nieuwe instructeur krijg ik veel commentaar op de beweeglijkheid van mijn handen. Heel goed dat het opgemerkt wordt, verder nl. nog niet gehoord en dan kan ik eraan werken. Nu alleen nog... hoe?

Van mijn instructeur moet ik mijn handen bij het zadel zetten, en daar dus op de plaats houden. Maar dan merk ik dus dat ik juist door het focussen op een stille hand spanning creëer in mijn ellebogen en schouder en dan wordt mijn teugelvoering heel stug. Ik ben dan echt mijn handen aan het vastzetten. Aangezien ik juist superhard aan mezelf gewerkt heb om vering in mijn ellebogen en schouders te hebben, wil ik die kant eigenlijk liever niet op.

Ik kan het een beetje voorkomen door genoeg hoek in mijn elleboog te houden, handen meer te dragen en als ik mijn paard dan strak opsluit tussen teugel en been bewegen mijn handen ook minder. Maar dan ben ik echt wel met veel druk aan het rijden voor mijn gevoel...

Wanneer ik rij met vering in mijn ellebogen, ontspannen schouder, bekken volgt de beweging mee van het paard, en met een licht contact aan de voorkant.... golven mijn handen dus fijn mee (grrrr).

Ook als ik bijvoorbeeld het truukje doe van zelf springen op de grond met je handen in rijpositie en ik stop met springen, maken mijn handen nog een nabeweging.

Wie weet er oefeningen die ik kan doen (op de grond) en tips voor te paard om mijn handen (nog) stiller te houden (met name in het drafwerk)?

Muronia

Re: Handen stiller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:25

in ieder geval NIEt te bewust stil proberen te houden, want dan ga je verkrampen in je hand en krijg je juist een hele stugge hand. Ik vind het niet storend als een amazone in de beweging van het paard meegaat met de hand. Als het er tegenin gaat (dat weet ik zo dus niet) dan kun je tijdens het rijden proberen om met heel veel gevoel met je paard mee te gaan in de beweging, er dan dus echt even bij stil te staan dat je met het paard mee beweegt en er niet tegenin..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:03

Ik ben het deels eens met het bovenstaande, maar om een andere reden. Focus je namelijk puur op je handen, dan verlies je het bewustzijn van de rest van je lijf. Dit heeft vaak als resultaat dat de handhouding inderdaad stug wordt, omdat de rest van je lijf niet meer meedoet.

De oorzaak van een bewegelijke handhouding ligt vaak toch bij het bekken. Ben je je niet (goed) bewust van je centrum, dan verlies je controle over je ledematen. Soms is er sprake van overmatige spierspanning, waardoor de hand niet stil kan worden gehouden.

Ik kan zonder je te hebben zien rijden geen definitieve uitspraak doen. Als je een filmpje ofzo hebt, dan kan dat helpen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:03

In het boek van Anne Muller staan handige tips om je houding te verbeteren. Dit zijn ook veel grondoefeningen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:18

Bedankt voor de reacties :)

Leorah, dat is dus idd heel moeilijk, ik wil mijn handen stiller maar dan zonder die spierspanning te creëren of iets vast te gaan zetten. Het probleem is dus dat ik met ontspannen schouders automatisch beweeg in mijn handen, dus ik kan alles bewust ontspannen en dan denken dat mijn handen stil moeten zijn maar de schokken worden niet geabsorbeerd :( . Dat moet er toch uit te krijgen zijn, er zijn toch wel ruiters die hun handen stil kunnen houden? :oo

Alicia, ik heb je via PB twee stukjes film gestuurd, allebei van langer geleden maar ik heb gewoon niet zoveel op video want wij hebben zelf geen camera, maar misschien kun je er toch iets uithalen. Ik ben nu alweer bijna 3 jaar met letterlijk en figuurlijk bloed, zweet en tranen aan mijn zit aan het werken. Zoals de Boktroutiniers wel weten kon ik tot voor een tijd terug niet eens rechtop zitten door rugproblemen. Dat kan inmiddels wel weer en ik werk ook erg hard aan bekkenkantelingen en rugsouplesse. Of dat nu helemaal goed is, weet ik niet. Die rug blijft natuurlijk van binnen niet in orde, maar zolang ik erop let vind ik dat ik wel weer vrij aardig kan zitten volgens de spiegel. Pasgeleden heb ik nog een clinicweekend CR gehad en mijn bekkenpositie was goed en stabiel, het bovenlichaam vroeg nog wel aandacht (neiging achterover te zitten met holle rug, dus borstbeen in laten zakken en tegelijk front openen, maar dat vinden mijn korte schouderspieren nog een moeilijke combi.). Hopelijk zie je iets zinvols in de filmpjes waar ik mee verder kan of in voorgaand stukje tekst.

Chrisje, misschien kun je wat ideeen uit het boek geven dan?

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:07

een touwtje aan je zadel doen en daar je handen aan vast houden!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:09

Ik zal vanavond het boek er eens bij pakken. Momenteel zit ik op mijn werk dus is dat niet mogelijk :)

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:42

Je moet juist niet je handen gaan vastzetten, dan kan je ook niet meer meebewegen met je paard.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:54

Gaan ze omhoog/omlaag of links/rechts?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:56

Jezzi: Omhoog/omlaag.
Arinossa: Dat snap ik ook wel, rij ook al langer dan vandaag :+ het punt is dus alleen dat ik bij ontspannen schouders en ellebogen alsnog 'flubber' met mijn handen. Nog sterker: hoe meer ontspanning, hoe meer beweging. Daar wil ik vanaf.
Chrisje: heb je al iets gevonden?
iTequilai: verbetert dat 'de vering'? Want ik ben niet iemand die vastzet, of plukt, of zaagt of wat dan ook. Ik mis lichaamscontrole. Ik ben met zoiets een beetje bang dat ik alleen maar elders in het lijf ga flubberen of vastzetten om iets te compenseren, terwijl ik eigenlijk gewoon de vering wil verbeteren.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:01

riv of een zweep vast houden en dan het uit einde om hoog laten wijzen dan zie je gelijk of je handen ook recht houd ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:29

Hmm, probeer je bij alles wat je doet(ook als je niet op je paard zit) heel bewust te zijn van wat je voelt en doet. Dan wordt het op het paard vanzelf makkelijker. ;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:36

Een paardenrug deint op en neer als je rijdt. Als jouw handen op en neer gaan, dan gaan je schouders en bovenlijf dus ook op en neer en waarschijnlijk (moeilijk te zien vanachter scherm) absorbeer je dan te weinig van de beweging met je onderrug, of je doet juist teveel. Doe je het alleen met lichtrijden of ook met doorzitten? En als je je ellebogen losjes aan je lichaam houdt? En heb je je benen ontspannen genoeg en je beugels op de juiste lengte (niet te kort dus)?
Verder moeten je handen de beweging van de paardenmond volgen, dus iets naar voren en terug. Als jij er lang over hebt gedaan om je handen te krijgen waar ze nu zijn, dan zou ik er niet teveel aan veranderen. En als jij met meer druk rijden niet fijn vindt (waarschijnlijk rijd je dan ook meer van voor naar achter ipv van achter naar voren), doe het dan alsjeblieft niet omdat deze ene instructeur het ineens zegt.

anoniem17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:04

als ik merk dat mijn handen op en neer gaan, ga ik anders eerst even aan longe rijden (dat er iemand bij is) of anders neem ik men zadel even vast en daarna terug los

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:06

En als je je onderarmen je handen laat dragen en je je handen alleen de teugels laat vasthouden=