Bedankt voor de reacties 
Leorah, dat is dus idd heel moeilijk, ik wil mijn handen stiller maar dan zonder die spierspanning te creëren of iets vast te gaan zetten. Het probleem is dus dat ik met ontspannen schouders automatisch beweeg in mijn handen, dus ik kan alles bewust ontspannen en dan denken dat mijn handen stil moeten zijn maar de schokken worden niet geabsorbeerd
. Dat moet er toch uit te krijgen zijn, er zijn toch wel ruiters die hun handen stil kunnen houden?
Alicia, ik heb je via PB twee stukjes film gestuurd, allebei van langer geleden maar ik heb gewoon niet zoveel op video want wij hebben zelf geen camera, maar misschien kun je er toch iets uithalen. Ik ben nu alweer bijna 3 jaar met letterlijk en figuurlijk bloed, zweet en tranen aan mijn zit aan het werken. Zoals de Boktroutiniers wel weten kon ik tot voor een tijd terug niet eens rechtop zitten door rugproblemen. Dat kan inmiddels wel weer en ik werk ook erg hard aan bekkenkantelingen en rugsouplesse. Of dat nu helemaal goed is, weet ik niet. Die rug blijft natuurlijk van binnen niet in orde, maar zolang ik erop let vind ik dat ik wel weer vrij aardig kan zitten volgens de spiegel. Pasgeleden heb ik nog een clinicweekend CR gehad en mijn bekkenpositie was goed en stabiel, het bovenlichaam vroeg nog wel aandacht (neiging achterover te zitten met holle rug, dus borstbeen in laten zakken en tegelijk front openen, maar dat vinden mijn korte schouderspieren nog een moeilijke combi.). Hopelijk zie je iets zinvols in de filmpjes waar ik mee verder kan of in voorgaand stukje tekst.
Chrisje, misschien kun je wat ideeen uit het boek geven dan?