middenstap, draf en galop ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lynneke23

middenstap, draf en galop ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:28

hoi,

kan iemand me uitleggen hoe je midden stap, draf of galop doet?
het zit zo: ik wil wel een wedstrijdje proberen van dressuur,
maar wil eerst echt wel alle oefeningen kennen
en daar staat dit dus bij al de andere oefeningen kan ik.
mijn probleem is dus eigenlijk hoe je van bv. arbeidsdraf of stap naar midden stap of draf gaat

ps verzamelde stap, draf of galop kan ik perfect

upendo

Re: middenstap, draf en galop ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:30

Volgens mij is het een kwestie van je gangen verruimen. :j
Met controle natuurlijk.

Dieuw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:15

Bij midden stap, draf en galop is het de bedoeling dat het paard met zijn achterbenen over de afdruk van het voorbeen heen stapt. Hij maakt dus een ruimere pas. Dit bereik je door meer aan te drijven en het paard voor iets meer ruimte te geven (je hand wat naar voren en de beweging goed volgen) zodat hij ook de kans heeft een grotere pas te maken zonder dat jij hem tegenhoudt met je hand. Denk er hierbij om dat je hem niet losgooit want dan valt hij uit elkaar en gaat hij misschien wel sneller maar verruimt hij niet. Denk er ook om dat je bij deze oefeningen niet alleen wordt beoordeeld op het wegrijden en verruimen maar ook op het weer netjes terugrijden en verzamelen van je paard. Dus niet zomaar gas geven maar de passen blijven controleren.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 20:07

Dieuw1 schreef:
Bij midden stap, draf en galop is het de bedoeling dat het paard met zijn achterbenen over de afdruk van het voorbeen heen stapt. Hij maakt dus een ruimere pas. Dit bereik je door meer aan te drijven en het paard voor iets meer ruimte te geven (je hand wat naar voren en de beweging goed volgen) zodat hij ook de kans heeft een grotere pas te maken zonder dat jij hem tegenhoudt met je hand. Denk er hierbij om dat je hem niet losgooit want dan valt hij uit elkaar en gaat hij misschien wel sneller maar verruimt hij niet. Denk er ook om dat je bij deze oefeningen niet alleen wordt beoordeeld op het wegrijden en verruimen maar ook op het weer netjes terugrijden en verzamelen van je paard. Dus niet zomaar gas geven maar de passen blijven controleren.

oke bedankt !! *D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:17

Ik denk eigenlijk dat het hierbij het makkelijkste is om les te nemen :)
Wij kunnen je niet van achter een scherm zoiets goed uitleggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:37

Ik denk niet dat je verzamelde stap en galop perfect beheerst als je nog voor het eerst op een wedstrijd moet gaan, want dat is iets wat pas "perfect" kan zijn na een jarenlange training op niveau, maar dat terzijde.

Alle middengangen zijn bedoeld zoals hierboven genoemd om het paard ruimer te laten lopen. De afdruk van de achterhoef over de afdruk van de voorhoef heen. Hoe doe je dit? Door op voltes en/of lange zijden en / of diagonalen je paard wat extra been te geven en je hand IETS te openen (raak vooral het contact met de mond NIET kwijt, dat gebeurt vaak namelijk). Verwacht niet dat je paard zoiets in een weekje onder de knie heeft, je kunt het beste heel afwisselend in je tempi gaan rijden (dus heel veel tempowisselen, overgangen enz. om hem scherp aan je been te krijgen). Naar mate hij actiever aan je been is en sterker vanuit het achterbeen zal de middengang beter getoond worden. Probeer je paard ook niet te overhaasten, het is niet de bedoeling dat hij harder gaat lopen, maar dat hij zijn passen groter gaat maken. Liever iets te weinig getoond in het begin dan over het tempo heen gejaagd.

Succes

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:49

Bij middenstap, -draf en galop. Is het belangrijkste dat het paard zijn passen groter maakt, maar zonder er te versnellen.

En zo als Leorah zegt verzamelde stap, draf en galop beheers je pas na lang oefenen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:54

Lieve schat, verzamelde gangen zijn zo mogelijk nog moeilijker te rijden dan midden, of uitgestrekte gangen... Ik zeg het niet graag, maar: lesje pakken? Oeeeh, dat kwam echt haast mijn strot niet uit, het is ZO'N vreselijke dooddoener...

paschester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:00

mee eens verzamelen is ook moeilijker. Verruimen zou je al met je zit en beenhulp kunnen doen. wel doseren natuurlijk. als ze lekker aan je been lopen kun je met iets kuit en zit hulp al een mooie middendraf stap of galop rijden.