Mijn paard drukt haar rug vaak weg, wat kan ik eraan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liek_Volan

Mijn paard drukt haar rug vaak weg, wat kan ik eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:48

Hallo iedereen!

Ik heb nu een half jaar mijn net 5-jarige merrie Zara. Toen ik Zara kreeg was ze net een maandje zadelmak, omdat ze pas met haar 4,5 is ingereden. Aan het begin ging het erg goed, ze had weinig praatjes en was gewoon heel erg braaf. Na 3 weken is ze in de draad in de wei blijven hangen.. Daarna heeft ze 3 maanden stil moeten staan. Na 3 maanden zijn we eerst begonnen met longeren, omdat dat goed ging, gingen we er snel weer op. We = ik en mijn instructrice. Ik durfde dit niet alleen aan, omdat ze toch nog erg jong is en ik ben bang dat ik het verkeerd doe en dat ik het daarmee verpest. Dus heb ik er voor gekozen om haar professioneel te laten doorrijden en dat ik ook minstens 2 keer per week privé les heb. Maar nu komt het, de eerste maand dat we weer begonnen ging het erg goed, ze ging met sprongen vooruit. Ze kreeg natuurlijk ook meer spieren, werd veel sterker en ze kreeg ook een betere conditie waardoor ze ook wat drukker werd. Ze is al wel een heethoofd, maar ze weet zich meestal wel goed te gedragen. Met de les was ik gewoon rustig aan het draven, en ik reed mijn eerste volte, en midden op de volte drukt ze haar rug ineens weg, hoofd in de lucht en weg was ze! En stoppen? Nee hoor mevrouw dacht, nu kunnen we, dus nu gaan we ook! Ik probeerde haar meteen tegen de kant aan het zetten, maar toen kwam ze omhoog! Dat had ze ook nog nooit gedaan, dus toen schrok ik ook natuurlijk. Nou toen heb ik haar aan het stappen gekregen door steeds kleinere voltes te rijden ( ze had het bit niet vast gelukkig ). Toen ik haar aan het stappen had gekregen, ben ik meteen weer door gegaan, meteen weer aangedraafd, maar ik was wel een beetje voorzichtig natuurlijk. Hup, gaat ze er weer vandoor! Telkens drukt ze haar rug weg en haar hoofd naar boven. Ik heb nu geleerd als oplossing dat ik mijn handen erg laag moet houden, omdat ze dan lager met haar hoofd loopt en dan kan ze zich moeilijker wegdrukken. Maar toch probeert ze het nog, en het lukt haar ook erg vaak. Hebben jullie misschien tips? Want ik vind het erg moeilijk, omdat ik zo niet goed aan rijden toe kom.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:54

Mijn eerste idee hierbij is, dat je instructrice toch moet kunnen zien en weten wat er gebeurd en hoe dit op te lossen is. Je schrijft tenslotte zelf dat je professioneel les hebt en je paard professioneel gereden wordt. Punt 2 is wat mij betreft dat dit verhaal niet te beoordelen is vanaf papier. Een fimpje is echt onontbeerlijk om gedegen advies te kunnen geven. Nu loop je de kans dat iedereen roept dat je naar een dierenarts moet, een kraker, een zadelpasser etc, etc. Als je paard goed gezond is en al het harnachement goed past, dan ligt het dus aan het rijtechnische verhaal. Je moet eens goed opletten wat er gebeurd voordat ze wegstuift. Wordt het tempo dan al stiekum wat hoger, drukt ze haar hals al wat meer op, loopt ze al minder nageeflijk of laat ze het bit los? Volgens mij zit hier een oplossing namelijk. Als je de voortekenen, hoe klein ook, leert lezen, kun je daar op anticiperen en het oplossen, voordat het mis gaat. Dat is volgens mij het enige wat echt zin heeft. Als ze dus verder nergens last van heeft welteverstaan. Succes. ;)

Liek_Volan

Re: Mijn paard drukt haar rug vaak weg, wat kan ik eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:06

Ja natuurlijk heeft mijn instructrice hier oplossingen voor, en ik heb er ook een genoemd in mijn bericht. Maar ik vroeg me af of mensen hier er ervaring mee hebben en wat voor oplossing die ervoor hebben. En voor als mensen inderdaad gaan roepen dat ik naar de dierenarts moet of dat het zadel niet goed past. Ze heeft net een nieuw zadel, en dat ligt perfect, dus daar kan het niet aan liggen. En aangezien ze na haar val op de dierenkliniek heeft gestaan, is ze daarna helemaal gecontroleerd, dus mijn paard is kerngezond. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:09

Bij mijn pony was dit een pijnreactie. Zij raakte ook ineens in paniek, racete er vandoor en begon vervolgens gruwelijk te bokken. Met een goede ruiter gooide ze zich achterover om maar van de ruiter af te komen. Zij bleek een blessure te hebben in haar bekken, die in eerste instantie niet is opgemerkt door de dierenarts. Persoonlijk zou ik haar dus toch na laten kijken door een osteopaat of dierenarts.
Ik kan je rijtechnisch in ieder geval niet aanraden om meer druk op de handen te zetten door deze heel laag te plaatsen. Met meer druk op de handen of het in de krul trekken e.d. is de kans op een pijnreactie alleen maar groter. Kijk of je goed in het midden op de pony zit, hou een vriendelijk ontact met de mond en maak gebruik van de noodrem (omtrekken) als ze gaat. Jouw pony is nog erg groen in het rijden en zal nog niet een goede balans hebben met een ruiter. Dit kan ook haar drukke gedrag verklaren. Zodra een paard moeilijk het evenwicht kan houden, probeert hij het vaak terug te vinden door snelheid te maken. Begin met rijden bij de basis.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:14

Je hebt instructie, je paard wordt professioneel doorgereden, dus daar kan het niet aan liggen. Kan idd zijn dat er toch iets over het hoofd is gezien, dus dat zou je kunnen checken. Ze is nog in opleiding, moet veel leren en kan op zo'n moment misschien "vol" zitten. Je zou kunnen overwegen om tijdelijk met een thiedeman te rijden en dit af te bouwen..

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:31

Hobby: Ja ze is heel erg zoekende naar balans. Ze loopt vaak erg scheef en door het corrigeren daarvan wordt ze ontzettend druk. Dus misschien dat ze er dus gewoon onderuit probeert te komen als ze iets moet doen wat ze moeilijk vindt? Ze probeert je er ook niet af te gooien.. en de stukken dat ze braaf is, is ze gewoon rustig.

Famke29: Ja met een thiedeman rijden.. daar had ik ook al aangedacht. Omdat als ze haar hoofd dan naar boven gooit, ze toch niet helemaal omhoog kan. En dat kan het uitbreken voorkomen.

allebei bedankt voor de tips!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:55

Bedenkt jezelf eens waarom ze van jou perse meteen terug moet komen? Win jij daar iets bij? Is ze gevaarlijk, of gaat ze alleen maar hard?

Kijk, zoals jij het beschrijft, hoofd omhoog en gaan lopen, is het pijn of stress. Als jij weet dat het paard in orde is, geen spierpijn heeft, zadel past goed, dan mag je pijn uitsluiten. Maar je geeft zelf al aan dat het paard druk wordt van de dingen waar je op dit moment aan werkt met haar. Dat mag, het is een jong dier, natuurlijk mag dat. Toch?
Maar, stel nou het paard raakt een beetje in paniek, omdat ze het even niet meer begrijpt, of omdat het gewoon even teveel is, en gaat rennen. Vervolgens ga jij aan de teugels zitten, sturen remmen en alles tegelijk, tot ze terugkomt. Met als gevolg, nog meer stress, je sluit haar immers op.
Als je durft, kijk eens wat er gebeurt als je gewoon niks doet. Gewoon blijven zitten, geen druk geven en afwachten. Neem van mij aan dat het merendeel van de paarden echt uit zichzelf stopt. Ze blijven niet lopen hoor, tenzij op hol geslagen en dat is hier niet aan de orde. En, als ze dan stoppen, zijn ze rustig. De stress is eruit en je maakt het niet erger. Daarnaast krijgt het paard vertrouwen in jou, jij bent constant, sluit haar niet op, zet er geen druk op in een zeer stressvolle situatie. Waardoor de noodzaak om te gaan lopen verdwijnt, en het gedrag langzaamaan ook.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:08

Doet ze dit op beide kanten of alleen op de linker- of rechterhand? Op een volte vraag je extra ondertreden van het binnenachterbeen. Je geeft zelf al aan dat het paard erg scheef is, dit betekent dat ze één achterbeen niet wilt belasten. Als je dan voltes rijdt, dan 'dwing' je haar dit wel te doen. En dat kan als gevolg hebben dat ze een pijnreactie laat zien.

Het paard is jong en weinig bereden, misschien is het een goed idee om buitenritten te maken? Je kan dan lekker rechtuit rijden en zo alles sterker maken, voordat je in de bak rondjes gaat rijden :). Succes ermee!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 12:24

Ezter: Ik ben nu niet meer bang als ze dat doet, maar haar net zo lang laten lopen totdat ze gewoon rustig word.. dat zit er niet in bij haar, want ze stopt gewoon niet. Ik heb haar een keer een half uur laten uitrazen, maar zelfs toen moest ik haar nog stoppen. Ik ga natuurlijk niet iedere keer als ze er vandoor gaat meer dan een half uur wachten totdat ze eindelijk eens rustig wordt. Ik vind niet dat ik het mag tolereren dat zij ineens onder mij vandaan rent, en dan lijkt het mij het beste om haar zo snel mogelijk stil te zetten, zodat dat haar ook duidelijk is? Ze gaat ook vrij hard.. dus vind ik dat ook gevaarlijk in de bochten. Maar wel bedankt voor de tip.

Mirjam: Op beide kanten. Ja het gaat al wel steeds beter natuurlijk met het recht richten, want oefening baart kunst natuurlijk. Ja aan buitenrijden als ik al wel gedacht.. Maar ik denk dat ik dat zelf niet goed durf, omdat ik met die gedachten in mijn hoofd zit dat ze gaat rennen en als dat buiten gebeurd.. Dan zit ik helemaal met een probleem. Maar wel bedankt voor de tip! Ik ga wel met haar buiten stappen aan de hand eerst nu denk ik, en als dat goed gaat kan ik het er ook op proberen, misschien dat het voor haar helpt om haar dan meer te ontspannen. Dat ze niet het idee heeft dat ze altijd moet werken, maar dat ze ook een keer lekker ontspannen kan lopen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:37

Wat je paard in ieder geval doet, is het gebruik maken van haar rechter hersenhelft, haar instinct- en vluchtkant wanneer ze dit doet. Een goede leider kan een paard weer gebruik laten maken van haar linker hersenhelft, dat is de kant waarmee paarden nadenken en hun vluchtgedrag kortgezegd aan de kant zetten. Het hoofd erop en gáán, is heel duidelijk de rechterhersenhelft. Wanneer paarden daar eenmaal ''in'' zitten en het patroon niet wordt onderbroken, blijft het paard zijn rechterhersenhelft gebruiken. Laten uit razen heeft dus inderdaad geen zin.

Nou moet ik zeggen dat ik het ook wel vind klinken dat ze misschien pijn heeft. Dat een zadel is aangemeten wil absoluut niet zeggen dat het dan dus ook goed ligt. Zoals je zelf al hebt gezegd is het paard enorm veranderd in de bespiering. Dit kan er dus voor zorgen dat het zadel niet goed ligt. Of misschien ligt het zadel te ver naar voren? Kijk daarvoor eens in dit topic: [HAR] Ligt jouw zadel op de juiste plaats? Test het!

Verder is het inderdaad belangrijk om het patroon te leren herkennen, zodat je het kunt onderbreken. Wat je ook kunt doen, maar dat is dus meer symptoombestrijding, is het aanleren van de one-rein-stop. Een soort noodrem. Die moet je eigenlijk al inzitten voordat je paard weg is, maar tijdens kan ook. Hier vind je meer info daar over: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... nerein.htm . Het is altijd handig om dit aan te leren, het geeft je zelf ook meer zekerheid.

Wat ik daarnaast nog wil vragen: hoe word je paard gehouden? Komt hij alleen eruit als hij wordt gereden, of staat hij bijvoorbeeld hele dagen op de weide? En is het werk afwisselend genoeg? Dressuur je alleen of maak je bijvoorbeeld ook buitenritten? :)

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:56

dorientjuh: Dank je wel voor de tips, daar heb ik veel aan!
Ze ongeveer 4 keer per week heel de middag op de weide en de rest staat ze heel de dag buiten in een paddock en ze 3 keer per week in de stapmolen. Ik rijd nu alleen dressuur.. Omdat ik zelf te onzeker ben om nu al buiten te gaan rijden. Verder wordt ze ook gelongeerd of mag ze soms eventjes lekker rennen in de bak.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:00

Fijn dat je er iets mee kunt. :) Maar als er inderdaad voornamelijk met haar gedressuurd wordt, kan het ook zo zijn dat je paard te weinig afwisseling krijgt. Je zou bijvoorbeeld (als dat mag) in de bak grondwerk kunnen gaan doen. Of met haar buiten gaan wandelen aan de hand. Of een keertje een gaan springen.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:05

Ja bij ons mag dat dus niet.. Dus dat is erg vervelend. Wel kan ik haar een keer laten vrijspringen, aangezien ze eigenlijk springgefokt is. En als dat goed gaat er zelf een keer op springen.