Van stap naar galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Van stap naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:24

Tegewoordig oefen ik wel eens om van stap naar galop te gaan, maar mijn pony springt elke keer in de verkeerde galop aan. Hoe kan ik dit afleren?
Mijn pony is wel al 23 dus misschien gaat het moeilijker zijn om dit af te leren, maar veel mensen die me zien rijden denken dat hij nog maar 6 jaar is ofzo :+ : hij beleeft dus zijn 2e jeugd.
Nu van stap naar galop, hij springt dan wel gelijk aan uit stap dus zonder nog naar draf te gaan. Moet ik misschien eerst van stap, daarna een klein stukje draf en vervolgens galop oefenen?
Alvast bedankt :D.
Katia

oOoKellyoOo

Re: Van stap naar galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:27

Zorg eerst dat je pony goed aan het been is,
Wat je ook eerst kunt oefenen, is van een paar drafpassen overgaan naarde galop en dan de drafpassen stees meer verkorten. En de juiste beenhulp geven als je de galop inspringt

Rathinaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:03

Ik heb het mijn pony ook zelf aangeleerd.
Zij had er in het begin ook moeite mee om juist aan te
springen. Je zal je pony duidelijkere hulpen moeten geven,
hiermee bedoel ik dat je iets meer binnen stelling moet vragen
en vooral je buitenteugel er moet bijhouden ( gewoon goed contact ).
Wat ook helpt is een halve ophouding geven voor het aanspringen zodat je
hem niet plots overvalt met je hulpen ( want dan gaat hij in zijn haast verkeerd
aanspringen ). Je kan het ook best in de hoeken oefenen, dus niet aan de open
zijde van een cirkel, ook op voltes enzo, want dan pakt je pony al de juiste stelling aan,
en zou hij normaal wel juist moeten aanspringen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;) x

skins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 18:50

Ok bedankt volgende keer zullen we er goed op oefenen en hopen dat het lukt :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:08

1. Stappen, volte 10 meter inzetten en vanaf de middellijn aanspringen in galop en de volte doordraaien richting hoefslag
2. Stappen, wijken voor het been en aanspringen in galop

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:05

Van stap naar galop is geen kunstje. Waarom moet je hem 'leren' vanuit stap aan te galopperen? Als de galophulp goed bevestigd is, mag het eigenlijk niet uitmaken vanuit welke gang je die hulp geeft, hij moet gewoon naar je luisteren.

Dat even als uitgangspunt, nu probeer ik het iets concreter voor je uit te leggen zodat je er ook wat mee kunt gaan doen.

Het probleem dat jij hebt, wel aanspringen maar in de verkeerde galop, geeft aan dat de galophulp niet voldoende bevestigd is, of dat je het paard scheef zet en hem zo niet de kans geeft in de goede galop aan te springen. Om dat laatste uit te sluiten, check, check en dubbelcheck eerst je eigen hulpen. Zit je recht? Is de verbinding op de teugel gelijk? Ben je rustig met je benen? Geef je een duidelijke hulp?
Dan over het bevestigen van de galophulp. Kan je vanuit draf precies aangalopperen op de plek die jij in gedachten hebt? Oefen dat. Ook leuk, rijd iedere halve volte een overgang. Dus halve volte draven, halve volte galopperen. En nette overgangen maken he. Kan je in galop aanspringen net voor, of net na de hoek, ook oefenen. Kun je via de EB lijn van hand veranderen, rechtstellen en dan voor de hoek aangalopperen?
Allemaal leuke uitdagende oefeningen, die ervoor zorgen dat je galophulp beter bevestigd moet raken. Met bevestigd bedoel ik dat je precies aan kan geven vanuit welke drafpas je paard aangaloppeert, dat hij niet versnelt in draf, niet aan de teugels trekt, kortom vanuit totale rust aan kunnen springen. En ik denk, als ik het zo lees, dat dan de overgang stap-galop al minder problemen zal geven.

Persoonlijk heb ik met jonge paarden zelden moeite met deze overgang. Ik zorg dat de overgang draf-galop goed is, daar besteed ik echt aandacht aan, en dan ga ik het spelenderwijs ook eens vanuit de stap vragen. Vaak moeten ze even denken, en gaan dan gewoon galopperen...in het begin nog regelmatig een drafpasje erbij, maar dat is door rustig te corrigeren heel gemakkelijk op te lossen. Maar kortom, zorg dat de basis, en dat is de overgang, goed is. Succes met oefenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:31

Heel toevallig heb ik mijn paard vandaag vanuit stap in de moeilijke galop laten aanspringen (rechtergalop) Dat lukte maar niet vanuit draf en vanuit stap ineens wel, en ik zal proberen om wat ik heb gedaan overzichtelijk op te schrijven zodat jij er misschien wat aan hebt.

- zorg dat je paard goed aan de hulpen is, die heethoofd van mij wil graag, zorg dat je paard voldoende voorwaarts is zonder dat hij gaat rennen.
- ga recht zitten! Dat was bij mij het voornaamste probleem. Laat iemand recht achter je gaan staan zodat ze goed kunnen zien of je wel recht zit. Ook al probeert je paard je de andere kant op te smijten in je zadel.
- overrompel je paard: HUP, GALOP! Geef de hulpen, hup, gewoon meteen aangalopperen en niet mutsen. Werkt héél goed bij paarden die te veel nadenken over wat de ruiter vraagt en daarbij te kritisch zijn (lees: een stevige mening hebben. Mijn dondersteen galoppeerde aan en was daar zelf verbaasd over (en ik ook! :P ) Verfijning van de hulpen kun je daarna aan gaan werken.
- galoppeer aan in de hoek voor de lange zijde, dus voorbij de helft van de korte zijde, ten eerste heb je dan al de juiste stelling, ten tweede ziet het paard de lange zijde (= ruimte) en zal makkelijker aangalopperen. Zorg dat je met de buitenteugel genoeg contact houdt.
- aangalopperen vanuit een zijgang wil ook nog wel eens helpen, als je paard en jij travers beheersen is dat handig, rijd een traversje, geef BEEN en galopperen maar! En waarom dan travers en geen renvers: simpel, omdat je paard het buitenachterbeen als eerste neerzet in galop, en dat been dus onder zijn gat moet ;) Vanuit wijken of schouderbinnenwaarts kan ook, ligt er maar net aan wat voor je paard en jou een handige oefening is. Succes!

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:23

gga steeds opnieuw oefenenen als hij de verkeerde galop doet geef je hem een tikje met de zweep!

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:35

roelina schreef:
gga steeds opnieuw oefenenen als hij de verkeerde galop doet geef je hem een tikje met de zweep!

Dat zou ik vooral niet doen, je gaat een paard op die manier straffen in een leerproces, je paard begrijpt op dat moment helemaal niet waarom hij een straf krijgt... verschil tussen onkunde en onwil is belangrijk.
Ga niet straffen omdat een paard niet BEGRIJPT wat je vraagt...

Ken je pony goed de been- en zithulpen? Gaat het aanspringen vanuit draf wel altijd goed? Een goede oefening daarvoor is het aanspringen vanuit draf naar de contragalop, als ze dat correct doet dan weet je dat je pony de hulp goed kent.
Ik persoonlijk zou proberen van idd enkele passen draf ertussen te doen en daarna aan te springen in galop, maak haar/hem goed attent aan de hulp en als je voelt dat ze helemaal mee denkt en makkelijk aanspringt, ga dan die drafpassen korter en korter maken.

Dus: stappen, 4 a 5 pasjes draf en daarna hulpen geven voor de galop en enkele keer de pasjes draf minderen...

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:41

hestejente schreef:
Heel toevallig heb ik mijn paard vandaag vanuit stap in de moeilijke galop laten aanspringen (rechtergalop) Dat lukte maar niet vanuit draf en vanuit stap ineens wel, en ik zal proberen om wat ik heb gedaan overzichtelijk op te schrijven zodat jij er misschien wat aan hebt.

- zorg dat je paard goed aan de hulpen is, die heethoofd van mij wil graag, zorg dat je paard voldoende voorwaarts is zonder dat hij gaat rennen.
- ga recht zitten! Dat was bij mij het voornaamste probleem. Laat iemand recht achter je gaan staan zodat ze goed kunnen zien of je wel recht zit. Ook al probeert je paard je de andere kant op te smijten in je zadel.
- overrompel je paard: HUP, GALOP! Geef de hulpen, hup, gewoon meteen aangalopperen en niet mutsen. Werkt héél goed bij paarden die te veel nadenken over wat de ruiter vraagt en daarbij te kritisch zijn (lees: een stevige mening hebben. Mijn dondersteen galoppeerde aan en was daar zelf verbaasd over (en ik ook! :P ) Verfijning van de hulpen kun je daarna aan gaan werken.
- galoppeer aan in de hoek voor de lange zijde, dus voorbij de helft van de korte zijde, ten eerste heb je dan al de juiste stelling, ten tweede ziet het paard de lange zijde (= ruimte) en zal makkelijker aangalopperen. Zorg dat je met de buitenteugel genoeg contact houdt.
- aangalopperen vanuit een zijgang wil ook nog wel eens helpen, als je paard en jij travers beheersen is dat handig, rijd een traversje, geef BEEN en galopperen maar! En waarom dan travers en geen renvers: simpel, omdat je paard het buitenachterbeen als eerste neerzet in galop, en dat been dus onder zijn gat moet ;) Vanuit wijken of schouderbinnenwaarts kan ook, ligt er maar net aan wat voor je paard en jou een handige oefening is. Succes!

Recht zitten is idd heel belangrijk, wellicht zat je zelf rechter in je zadel als je nog aan het stappen was wat het voor je paard op dat moment 'makkelijker' maakte om in de juiste galop aan te springen. Persoonlijk vind ik een GOEDE overgang van draf naar galop moeilijker dan een goede overgang van stap naar galop... Voornamelijk als je een paard hebt dat wat hoog in het bloed staat :)

Vanuit een zijgang aanspringen is op zich ook geen slechte oefening maar je moet wel al wat verder staan in de africhting en het is meestal wel zo dat je over het algemeen die overgangen al kan rijden als je aan de zijgangen gaat beginnen.... maar dat hoeft ook niet altijd zo te zijn, het is een beetje afhankelijk van paard tot paard :)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:35

In de hoeken aangalopperen, duidelijke hulpen dus buitenbeen achter de singel en binnenbeen op de plek houden, laat je paard actief blijven en bereid hem een beetje voor. :j
Galoppeer aan met een beetje stelling en ga desnoods gelijk op een volte, dan springen ze meestal wel goed aan.

Ik vind van halt naar galop makkelijker maar dat scheelt natuurlijk per paard. ;)

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:40

idd goed in een hoek of bocht aanspringen, en negeren en terugnemen als ze het fout doet, en als ze eht goed doet onwijs belonen.

mijn paardje doet links altijd in een keer goed, en rechts doet ze 4 van de 5 keer verkeerd, 't gaat steeds minder fout door dat ik het verkeerde negeer en het goede beloon.

LadyJane2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:22

ook zorgen dat hij goed warm is.. Verder veel overgangen rijden,,

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:38

als je pony in de juiste galop springt vanuit draf kent hij de hulpen, dus kan je best iemand vragen een toe te kijken. Misschien doe je onbewust iets anders als je vanuit stap aanspringt.
ligt je buitenbeen wel achter de singel en je binnenbeen op de singel, halve ophouding met je binnenhand,...
want mijn paard heeft nog geen galopwissels geleerd, maar springt wel een wissel als mijn buitenbeen niet achter de singel blijft bij buitenstelling op de volte. zo verspringt sze ook als ik de diagonaal opga en haar wil omstellen en daarvoor m'n nieuwe binnenbeen wil gebruiken om de hoek door te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:40

Stelling naar binnen vragen kan ook nog weleens helpen. Daardoor wordt het veel moeilijker gemaakt om verkeerd aan te springen. Op een volte kan inderdaad ook nog weleens helpen.

ItsJustMe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:55

roelina schreef:

Zou ik niet doen.
Succes!