Heel toevallig heb ik mijn paard vandaag vanuit stap in de moeilijke galop laten aanspringen (rechtergalop) Dat lukte maar niet vanuit draf en vanuit stap ineens wel, en ik zal proberen om wat ik heb gedaan overzichtelijk op te schrijven zodat jij er misschien wat aan hebt.
- zorg dat je paard goed aan de hulpen is, die heethoofd van mij wil graag, zorg dat je paard voldoende voorwaarts is zonder dat hij gaat rennen.
-
ga recht zitten! Dat was bij mij het voornaamste probleem. Laat iemand recht achter je gaan staan zodat ze goed kunnen zien of je wel recht zit. Ook al probeert je paard je de andere kant op te smijten in je zadel.- overrompel je paard: HUP, GALOP! Geef de hulpen, hup, gewoon meteen aangalopperen en niet mutsen. Werkt héél goed bij paarden die te veel nadenken over wat de ruiter vraagt en daarbij te kritisch zijn (lees: een stevige mening hebben. Mijn dondersteen galoppeerde aan en was daar zelf verbaasd over (en ik ook!

) Verfijning van de hulpen kun je daarna aan gaan werken.
- galoppeer aan in de hoek voor de lange zijde, dus voorbij de helft van de korte zijde, ten eerste heb je dan al de juiste stelling, ten tweede ziet het paard de lange zijde (= ruimte) en zal makkelijker aangalopperen. Zorg dat je met de buitenteugel genoeg contact houdt.
- aangalopperen vanuit een zijgang wil ook nog wel eens helpen, als je paard en jij travers beheersen is dat handig, rijd een traversje, geef BEEN en galopperen maar! En waarom dan travers en geen renvers: simpel, omdat je paard het buitenachterbeen als eerste neerzet in galop, en dat been dus onder zijn gat moet

Vanuit wijken of schouderbinnenwaarts kan ook, ligt er maar net aan wat voor je paard en jou een handige oefening is. Succes!