geen verbinding met teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

geen verbinding met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:09

ik rijd sinds een paar maandjes een hengst van 6/7 jaar. hij is sinds dat ik begonnen ben met hem rijden nooit echt serieus dressuur matig gereden. al vanaf heb moment dat ik hem rijd, 'ontwijkt' hij de druk van de teugels. als hij nagefelijk loopt, gaat hij zo opgericht lopen dat ik geen contact meer heb met mijn teugels. ook begint hij dan op het bit te kauwen. ik hem mijn teugels niet te lang of te kort. als ik mijn handen wat naar voren breng, laat hij zijn hoofd wel iets zakken, maar nog dat er geen verbinding met de teugels is. ik ben vooral bezig met tempowisselingen, overgangen, aanleuning en de juiste stelling en buiging.

iedere week lesnemen is er met deze pony helaas niet bij, omdat wij geen trailer hebben, en eerst kwartier/20 minuten naar de bak moeten stappen en dat niet iedere week te doen is. en van diegene waar ik dan les van wil, niet op de dagen kan dat ik wel kan ;). ik heb wel nog les.

iemand tips?

ik kan hem tijdelijk even niet rijden omdat hij nu moet dekken ;)

xx

wittedirk

Re: geen verbinding met teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:03

dat is inderdaad een duidelijk voorbeeld van een paard die de druk ontwijkt. hij moet leren het bit aan te nemen dus je moet duidelijk via zit en been naar je handen toe rijden. dus niet via je handen het paard aan de teugel willen rijden maar altijd via je zit en been die een lichte voorwaartse drang maken en behouden. leer hem met stilstaan afkauwen op het bit totdat hij nageeft en het bit aanneemt...dan pas weg stappen en behoud contact!!! heel veel su6 !

horsse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:11

vooral veel met je been rijden! goede druk erop houden en inderdaad niet met je handen je paard aan de teugel te willen rijden. Probeer hem echt met de zit te rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:27

ik rijd ook veel met mijn benen en zit :)
dit doet hij overigens niet bij het springen en bosritjes. enkel bij dressuur. ik heb ook geprobeerd op een volte teugels langer te laten. toen ging het een beetje met zijn hoofd zakken, maar niet veel. maar daar was ik al tevreden mee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:08

Misschien dat bitloos rijden een idee is?:)

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:23

Als hij erg op het bit kauwt, kunnen kleine kneepjes nog wel eens helpen ;)

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:27

Ligt je zadel wel goed ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:47

zadel ligt goed ;)

bitloos heb ik al geprobeerd, maar is geen optie aangezien hij door de druk op de neus heen loopt....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:11

_lauraaa_ schreef:
als hij nagefelijk loopt, gaat hij zo opgericht lopen dat ik geen contact meer heb met mijn teugels.

iedere week lesnemen is er met deze pony helaas niet bij, omdat wij geen trailer hebben, en eerst kwartier/20 minuten naar de bak moeten stappen en dat niet iedere week te doen is. en van diegene waar ik dan les van wil, niet op de dagen kan dat ik wel kan ;). ik heb wel nog les.

iemand tips?

ik kan hem tijdelijk even niet rijden omdat hij nu moet dekken ;)

xx

Je spreekt jezelf volgens mij een beetje tegen. Als hij zichzelf opricht, loopt hij niet nageeflijk, maar van de teugel af. Jij kunt het wel hebben laten nageven, maar daarna gaat hij weer krullen, en van het bit loskomen. Dat is niet nageeflijk i.m.o. . rijd hem van achteren naar je hand toe, voorwaarts proberen op te lossen. Overdreven veel stelling aanvragen, je binnenhand heel erg van de hals brengen naar binnen toe. Goed de buitenkant ondersteunen tegen uitzwaaien.

Is er geen mogelijkheid dat je instructrice bij jou komt? Zo niet, zoek er dan een die dat wel kan doen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:13

Misschien eerst het wijken voor druk duidelijk maken vanaf de grond??
Heeft de tandarts al eens naar zijn gebit gekeken, omdat hij te veel kauwt.

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl is een mooie manier om je paard vanaf de grond te trainen zodat bij jullie beide wat kwartjes kunnen gaan vallen en het vanaf het zadel ook duidelijker en meer begrijpend is voor jezelf en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:17

@ kleinvosje: ik wist niet precies hoe ik het uit moest leggen ;) maar wat jij zegt klopt wel. ik heb hier wel een wei om in te rijden, maar als ik echt les wil is dat niet zo fijn. hier is wel in de buurt een bak (kwartiertje stappen). ik heb een instructrice waar ik les krijg, maar nog niet op deze pony. ik heb bij haar thuis les en zodra ik hem weer kan rijden en zij tijd heeft ga ik ook eens lessen ;) overdreven veel stelling en binnenhand van de hals heb ik als tip van haar gekregen ;)

@ midgie: ik zal eens kijken :) met zijn gebit is niks aan de hand ;)

Katja1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:39

Ik zou als ik jou was je handen omhoog en omlaag bewegen als het paardje z'n hoofd optilt en weer laat vallen.

Op het moment dat jij meegaat met je paard, blijf je als het goed is met een contact teugel rijden en krijg je geen waslijn teugel!! verder kan je natuurlijk ook iemand naar jouw stal laten komen voor lessen... is wel een beetje duurder, maar dan maar niet elke week, maar 1 a 2x per maand, dan heb je in ider geval iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:22

hij komt niet omhoog, maar hij kropt zich op ;)
lessen ga ik als ik hem nu weer een tijdje rijd zo'n 1 keer in de maand nemen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:30

Als hij zich opkrult zonder contact opde teugels, dan heb je geen nageefelijkheid. simpel
goed vooruit rijden, desnoods een beetje over tempo. je moet hem "tegen" je hand (het bit dus) laten lopen. Alle energie die je erin stopt (been geven) moet je opvangen met je buitenteugel om die energie erin te houden.
veel voorwaarts-neerwaarts rijden en uitnodigen je hand op te zoeken, ook allerlei figuren en voltes rijden, want om dit goed te kunnen moet hij "steun" (aanleuning) zoeken op jou handen en benen.
misschien het type bit veranderen, maar als hij het bij het springen niet doet, dan zal het wel niet aan het bit liggen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:31

Ik rij sinds kort ook een hengst die zich erg in de krul trekt. Dit is voor hem makkelijker lopen door zijn dikke en zware nek.
Ik heb hem veel met been gereden, teugels af en toe wat LANGER (niet korter!!) gelaten zodat hij zijn meer op zijn eigen benen gaat lopen ipv later gaan hangen in de teugels.
Hij ging vanzelf mijn hand opzoeken. Nu kan ik hem plaatsen waar ik wil :)

Nu lopen we tegen het volgende probleem aan: hij krijgt spierpijn in zijn nek.... en gaat met zijn neus HOOG in de lucht lopen.
Ook hier zijn we weer mee aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:56

@ petitparis : Dankje voor de tips :)
aan het bit ligt het inderdaad niet. ik heb hier 2 bitjes liggen en daar doet hij het alle2 bij. een dubbelgebroken bustrens en een enkel gebroken watertrens.

@ vliendertje: dankje :) daar ga ik mee aan het werk. misschien dat je me af en toe vaker tips kan geven dan. want ik denk dat hij dat dan ook nog wel krijgt ;)

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:49

Ben het eens met Horsse...
Misschien ook een rollerbit proberen? Mijn paard bleek een dikke tong te hebben en een dik (normaal) bit gaf haast geen inwerking

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:57

moet ff kijken wanneer ik nu weer echt kan rijden. want heb mijn pols in verband en kan niet veel. dus word alleen rustig buitenritjes. ;(