Vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xena_

Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:12

Een paar jaar geleden ben ik mijn vertrouwen kwijd geraakt na bijna elke les er zijn afgevallen, omdat mijn pony er steeds maar vandoor ging. En toen het de laatste les gebeurde wilde ik er niet meer op, toen heb ik ong. 1 jaar niet gereden. Ik was toen ook nog vrij jong ik weet niet meer percies hoe oud maar ik geloof 10. Nu ben ik 13 jaar en is mijn vertrouwen nog steeds niet hondert procent terug. Grondwerk en alles gaat prima, dat durf ik allemaal hondert procent, maar dan het rijden. Het rijden gaat opzich heel goed, maar de angst blijft toch. Er hoeft maar iets te gebeuren en ik zit weer helemaal in de zenuwen. Ik heb ook wel op andere pony's gereden van vriendinnen daar heb ik opzich geen moeite mee. Ik heb dit alleen maar op mijn eigenpony waar ik toen zo vaak van afgevallen ben. Ik vind dit heel erg vervelend en ben boos op mezelf, ik zou namelijk super graag wedstrijden willen rijden. Elke keer als ik ga rijden denk ik er aan, dat ze er zomaar weer vandoor kan gaan en dat ik er weer naast lig. Ik rij nu al weer sinds eind 2007(?) en ben er nog niet weer afgevallen maar de angst blijft altijd nog wat. Heeft iemand tips voor mij? Ik weet dat ik het kan, maar dat beetje angst blijft toch tussen mijn oren zitten.

Meestal als ik ga rijden kies ik een beetje warmer weer uit, wanneer het niet zo waait. Anders ben ik bang dat ze er weer vandoor zal gaan. En heel verhaal, misschien staat het ook een beetje door elkaar heen, maar ik moet gewoon tips hebben want ik wil zo graag weer helemaal zonder zenuwen kunnen rijden, net zo als vroeger! |(

Ik heb zelf het idee, dat ik bang ben dat ze er vandoor gaat. Ze gaat dan altijd van die scherpe bochten enzo maken en dat ik haar dan niet meer terug krijg en dan uiteindelijk ernaast lig. Ook heb ik het idee, dat er een beetje zelfvertouwen mist.

Oja; het vandoor gaan kwam erdoor dat het winter was, de pony's waren zowieso wat frisser. Maar als het regende en waaide, kraakte die bak ontzettend. Ook kwam daarbij dat het zadel niet goed bij mij zelf paste en dat ik er dan zomaar naast lag. En ik was nog maar rond de 10 jaar, dus ik was nog veel kleiner, ik was dus ook nog niet zo sterk om haar goed terug te krijgen.

Er schiet me nog iets te binnen.. ze is er toen ik weer begonnen ben met rijden alweer 2 a 3 keer vandoor gegaan, heb haar toen terug gehaald en ben blijven zitten. Maar toch blijft het. Ik snap me soms zelf niet meer. Ik heb nu inmiddels ook alweer een hele tijd een nieuw zadel etc.

Groetjes, Mariska.
Laatst bijgewerkt door Xena_ op 19-06-09 21:31, in het totaal 5 keer bewerkt

GreaseMonkey

Re: Vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:22

Is het een idee om zitles te gaan volgen zodat je meer vertrouwen in jezelf krijgt? Als je van jezelf weet dat je zit als een huis is het opeens niet meer zo eng als je paard een keer op hol slaat misschien?

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:25

Babje_84 schreef:
Is het een idee om zitles te gaan volgen zodat je meer vertrouwen in jezelf krijgt? Als je van jezelf weet dat je zit als een huis is het opeens niet meer zo eng als je paard een keer op hol slaat misschien?

Dat is misschien een idee ja :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:17

Xena_ schreef:
Ik heb zelf het idee, dat ik bang ben dat ze er vandoor gaat. Ze gaat dan altijd van die scherpe bochten enzo maken en dat ik haar dan niet meer terug krijg en dan uiteindelijk ernaast lig. Ook heb ik het idee, dat er een beetje zelfvertouwen mist.

En ik was nog maar rond de 10 jaar, dus ik was nog veel kleiner, ik was dus ook nog niet zo sterk om haar goed terug te krijgen.

Groetjes, Mariska.

Je zegt dat je niet sterk genoeg was om je paard terug te krijgen, maar hier hoef je ook niet sterk voor te zijn. Als mijn paard schrikt en ik te laat ben en er dus al vandoor schiet, laat ik haar eerst gaan, zelf goed zitten en dan pas terugvragen, en weer loslaten, terugvragen en weer loslaten.
Dat is bij jou misschien wat lastiger omdat jij je paard waarschijnlijk binnen 1 sec terug wil hebben. Zitlessen lijkt me een goeie. Een barebackpad is hier heel handig voor (zonder beugels uiteraard), zoek een rustig paardje, en ga daar lekker mee oefenen als je dat 2 maandjes (hangt er vanaf hoe vaak je kunt rijden) oefent zit je als een huis! (En als je op je eigen zit leert te vertrouwen ipv de beugels zit je ook nog eens een stuk steviger!)

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:11

Sassol schreef:
Xena_ schreef:

En ik was nog maar rond de 10 jaar, dus ik was nog veel kleiner, ik was dus ook nog niet zo sterk om haar goed terug te krijgen.

Groetjes, Mariska.

Je zegt dat je niet sterk genoeg was om je paard terug te krijgen, maar hier hoef je ook niet sterk voor te zijn. Als mijn paard schrikt en ik te laat ben en er dus al vandoor schiet, laat ik haar eerst gaan, zelf goed zitten en dan pas terugvragen, en weer loslaten, terugvragen en weer loslaten.
Dat is bij jou misschien wat lastiger omdat jij je paard waarschijnlijk binnen 1 sec terug wil hebben. Zitlessen lijkt me een goeie. Een barebackpad is hier heel handig voor (zonder beugels uiteraard), zoek een rustig paardje, en ga daar lekker mee oefenen als je dat 2 maandjes (hangt er vanaf hoe vaak je kunt rijden) oefent zit je als een huis! (En als je op je eigen zit leert te vertrouwen ipv de beugels zit je ook nog eens een stuk steviger!)

Ik wist niet echt hoe ik het niet sterk genoeg om terug te halen uit moest leggen. Maar ik bedoelde dus dat ik haar niet goed terug kon krijgen of goed op de volte kon zetten. De pony was misschien toen nog net iets te sterk voor mij.

Bedankt voor de tip. :)

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:20

Ik kan ook wel goed blijven zitten en aan mijn zit mankeert ook niks, maar ik denk dat ik zelfvertouwen mis?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:24

is het misschien een idee om eerst een andere pony te gaan rijden? Dan kun je eerst echt even aan je eigen rijden werken voor je aan de pony gaat...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:34

Heb je al een keer geprobeerd lekker hard te galopperen?
Als het namelijk op je eigen initiatief gebeurd, is het erg leuk en raak je misschien die angst voor het er vandoor gaan kwijt?

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:37

Taartjeh schreef:
Heb je al een keer geprobeerd lekker hard te galopperen?
Als het namelijk op je eigen initiatief gebeurd, is het erg leuk en raak je misschien die angst voor het er vandoor gaan kwijt?

Dat is misschien een idee ja! :j
Misschien moet ik maar eens wat meer gaan galopperen, dan word het ook minder eng als ze dan iets sneller gaat.

Bedankt voor je tip!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:20

Heb je het gevoel dat je in je nieuwe zadel goed en stevig kan zitten? Anders misschien ook eens een paar andere zadels op je pony uitproberen en kijken in welke jij het beste zit/past...

Misschien is het een idee om eens iemand te vragen om jou te helpen en aan de longeerlijn te galloperen..

megan-x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:29

ik heb een verzorgpaard van 1.85 daar ben ik dus ook afgevallen omdat ze er vandoor ging en de volgende dag ben ik er weer opgegaan en weer eraf gevallen en toen heb ik mijn rug gekneust
ik heb er nu ook al ongeveer een jaar niet op gereden heb heb nog steeds angst. ik doe dat paard met een vriendin en die rijd er wel wee rop en ze doet gt supoer braaf heeft nog niks gedaan en ik heb ook nogsteeds angst het word langzamer hand wel minder maar dat slijt gewoon heel langzaam
wij doen haar nu altijd samen op de longe

jij kan opzich ook vragen of een vriendin ofso je paard een keer wil longeren en dan kan ie er ook minder makkelijk vandoorgaan en kun je oefenen op snellere tempo's en met zijn tweeen kun je hem makkelijker terug nemen enz want je bent dan sterker..

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:20

Ja, ik kan volgens mij wel goed in mijn zadel zitten daar heb ik verder geen problemen mee.
Aan de longeer lijn weet ik zo nog niet, we hebben daar mee wat probleempjes gehad laatst en ze vind het niet zo fijn om onder het rijden 'vast' te zitten.

Ik heb trouwens nog niet weer veel gereden op mijn eigen pony, maar wel weer wat op andere pony's dat ging echt heel goed daar durf ik ook alles op.

Heeft iemand ervaring met trainings voor angst oid.?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:41

Tja, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Het enige wat ik kan bedenken is opnieuw opbouwen.
5 min stappen (liedjes zingen) en weer stoppen. Dit elke keer opbouwen tot je weer kunt draven en galopperen. Als je alles heel rustig doet en onder controle hebt zul je misschien langzaamaan weer vertrouwen in je paardje krijgen.

Veel met je paardje doen ook al rijd je dan niet zo vaak. Wandel een stukje buiten, staart uitpluizen etc. gewoon veel simpele dingetjes die toch jullie band versterken door de tijd die jullie samen doorbrengen:)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:09

dat zou ik ook zeggen, vooral jezelf niet pushen want dan is het niet leuk meer!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:12

Zorg eerst dat je je lol weer terug vind in de omgang en ga vrijheidsdressuren oid met je pony, dan komt het rijden vanzelf wel weer :D