stijgeren bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amber1409

stijgeren bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:26

Ik heb een ruin van 1.64cm. Een maand of 5 zadelmak. Niets mee aan 't handje tot nu.
Geen problemen met opzadelen of hoofdstel omdoen gaat allemaal super makkelijk. :Z
Maar nou komt het als ik de teugels vastpak om op te stijgen, gaat ze helemaal door het lint.
Aan zadel hangen geen probleem! Pak je aan het laatste stukje vlakbij het bit en je trekt er iets aan. Geen probleem.
Maar zou gauw mijn handen boven haar nek komen. flipt hij echt. Begint als een idioot te stijgeren. %)

Heeft iemand hier een verklaring voor?? Want ik weet het ondertussen niet meer. |(

Alvast bedankt +:)+

MarliesV

Re: stijgeren bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:32

Je moet even je tekst een beetje aanpassen, je hebt het over een haar maar over een ruin.
Dus niet haar nek maar zijn nek en hij gaat door het lint niet zij.
Leest iets makkelijker.

Lijkt me handig als je eerst de lichamelijke kant uit sluit.

Rug goed, zadel passend, geen pijn aan de tanden enz voor je het in het rijtechnische gaat zoeken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:42

Een PRE-hengst waar ik vroeger mee reed deed het ook na enkele maanden. Het was ook niet het aan het zadel hangen op zich, contact op het bit of handen in de nek, het was de combinatie van alles. Paard nam alles super snel op, maar eigenaresse wilde iets te snel gaan met alles => paard kon het niet verwerken en kon niet langer meewerken, begon in te vallen waardoor het zadel ook niet goed meer paste etc.

Dus controleer eerst al het fysieke en je uitrusting. Vraag daarna raad aan een deskundig iemand die veel jonge paarden opleidt. Want dit kan ronduit gevaarlijk worden.

succes

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:46

inderdaad heel zeker weten dat hij geen pijn heeft. (rug/nek/tanden/,..)Opstijgen belast zijn rug heel zwaar omdat je hele gewicht aan een kant hangt. Misschien eens proberen met een krukje op te stappen? Of juist de teugels los laten hangen als je opstapt. Kwestie van alles nagaan denk ik.
Maar als het ECHT is dat hij gewoon vervelend is en niets helpt, dan heb je mischien iets aan de tip die ik van iemand kreeg...
Mijn vorige paard heeft dat namelijk ook gedaan, niets hielp. als iemand hem vast hield ging hij alleen maar hoger...heel eng. Uiteindelijk kwam een hengstenhouder op een wedstrijd met de oplossing. Hij en z'n collega gingen allebei aan een kant van mijnpaard staan en hielden allebei een oor vast (niet trekken zolang hij braaf met 4 benen op de grond blijft!!!). Op ht moment dat hij omhoog kwam hingen ze dus aan zijn oren. Ik had de tranen in mijn ogen zo zielig vond ik het...maar hij heeft het daarna NOOIT meer gedaan, ik heb nog 10 jaar plezier van dat paard gehad! Maar wat je ook doet, zorg voor hulp van een professional die weet wat hij doet.
succes

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:48

Het gewicht wat een paard op de rug krijgt door opstappen vanaf de grond kan als heel vervelend en zelfs pijnlijk worden ervaren.

Stap op vanaf een krukje/stoel/opstapje. Maar probeer eerst de rust te krijgen wanneer je je handen bij de schoft plaatst. En let ook op hoe je op stapt. Leg je handen beide bij de boom van het zadel en trek je zo omhoog, hou het zadel niet voor en achter vast dan trek je het zadel makkelijk scheef en komt er meer druk op de rug.

Succes!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:16

:(:) Dat kan zoveel oorzaken hebben als een paard dat doet. Ik zou er een deskundige bijhalen. Heel veel succes!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:59

Ik heb het wel eens bij een paard gehad. Daar was het echt alleen als je tijdens het opstijgen de teugels oppakte, op een of andere manier vond hij dat verschrikkelijk en ging omhoog / moeilijk doen. Zodra je opsteeg terwijl de teugels los hingen, deed hij niets.

Probeer je paard de ruimte aan de voorkant te geven als je opstijgt. Verder zoals al eerder gezegd kan de hele combinatie wat er gebeurt met opstijgen nog even te veel zijn. Probeer het altijd zo rustig mogelijk te doen en bouw langzaam op (al is dat met opstijgen nogal moeilijk).

Het lijkt trouwens vooral met je handen / teugels te maken te hebben. Is er misschien iets met het bit? Probeer eens een ander bit bijvoorbeeld.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:06

haaj!

kun je niet eens de dierenarts laten komen kijken,
misschien heeft hij wel haken aan zn kiezen waardoor hij zo heftig reageert!

suc6;)

XX

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:12

Inderdaad, zoals hierboven reeds gezegd.
- lichamelijke kant bekijken
- het dier wat rust gunnen? misschien kan hij het psychisch gewon niet meer aan.

amber1409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:19

hij heeft ipv dubbel gebroken trens een rubberbitje in. Dat geeft geen verbetering. Het gekke is gewoon dat hij het van de 1 op de andere dag heeft. Hij heeft dit gekregen bij de mensen waar die stond. Voor die tijd nooit echt nooit geen problemen. Dinsdags heb ik hem gereden, niets aan de hand met opstijgen, gewoon net als anders heel normaal. Donderdags wilde ik weer rijden. Nou echt toen was het helemaal mis. Zo vreemd. Dinsdags achterhoefjes nog mooi want had hem net laten bekappen en donderdags zijn zijn achterhoeven gewoon opgekruld. sneetje bij voorbeen. En sinds die donderdag is het gewoon echt helemaal mis. Het is ook niet zo dat ik hem overbelast want goed is goed en dan moet je niet verder gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:28

Als hij haken heeft dan maakt het voor hem niet uit of je er nu een rubberbit in hangt of een gewone trens, en vaak reageren ze omdat ze al weten wat er gaat komen.
Als het paard psychisch even niet meer kan volgen dan kan het inderdaad van de ene dag op de andere omslagen en met het stomste afleidingsmanoeuvre opgelost zijn. Alleen dat de zoektocht niet altijd evident is en wij hier vanachter de computer ook niet weten wat er juist wanneer gebeurt.

veel succes met het opsporen van de oorzaak en de oplossing

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 07:54

amber1409 schreef:
hij heeft ipv dubbel gebroken trens een rubberbitje in. Dat geeft geen verbetering. Het gekke is gewoon dat hij het van de 1 op de andere dag heeft. Hij heeft dit gekregen bij de mensen waar die stond. Voor die tijd nooit echt nooit geen problemen. Dinsdags heb ik hem gereden, niets aan de hand met opstijgen, gewoon net als anders heel normaal. Donderdags wilde ik weer rijden. Nou echt toen was het helemaal mis. Zo vreemd. [u]Dinsdags achterhoefjes nog mooi want had hem net laten bekappen en donderdags zijn zijn achterhoeven gewoon opgekruld. sneetje bij voorbeen.[/u] En sinds die donderdag is het gewoon echt helemaal mis. Het is ook niet zo dat ik hem overbelast want goed is goed en dan moet je niet verder gaan.

Is hij gevallen? Hoeven stuk, moet hij wel wat geks meegemaakt hebben. :(:)
Misschien op zijn hals gevallen of zo?

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:43

je kunt proberen de linkerteugel VOORDAT je opstapt heel kort te nemen in je linkerhand en je linkerhand met de teugel aan het zadel vast te houden, dan is zijn hoofd klem en geheel in stelling links. als hij dan wat probeert kan hij alleen maar een heeeeel klein rondje draaien en niet weglopen. als dat niet helpt dan kijken of het zadel/bit/kiezen wel ok zijn.

amber1409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:11

hey bedankt, dat ga ik ff proberen bedankt!!!!!!

_nicky1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:28

misschien met iemand er naast die hem vast houd?