Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:05

Bonita vind springen helemaal geweldig en gaat ook keihard op de hindernis af. Ik kan haar dan niet meer inhouden dat ze in een rustig galopje erop afgaat. Dit wil ik wel graag omdat ik wedstrijden wil rijden over een tijdje. Ik heb al rondgevraagd en veel oefeningen gezien zoals halthouden voor de hindernis.
Zijn er nog mensen die ook tips hebben om het tempo beter te kunnen controleren?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:17

Veel met balkjes oefenen. En dan meerdere achter elkaar, zodat je kunt gaan schakelen in de galop. In/uitjes helpen ook erg goed en voltes voor de hindernis draaien. Is zoveel wat je kunt doen. met een goede instructie kijken wat op dit moment goed bij jou en je paard past en dan steeds meer uit proberen. Dressuur is natuurlijk wel het belangrijkste, waar je mee begint. Dus de basis moet daarin wel goed zijn...

Anoniem

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:19

Voltes voor de hindernis! Dat helpt bij mij heel goed, mijn paard was ook veel te heet met springen. En instructie zoeken.. weet niet of je dat al hebt?
en als het wat beter gaat kan je in- uitjes misschien proberen?

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:20

Blijf goed zitten in het zadel tot vlak voor de hindernis, dan heb je meer controle. En als ze te hard gaat eerst even een voltetje maken voordat je weer op de hindernis af gaat.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 14:20

_Amyyy schreef:
Voltes voor de hindernis! Dat helpt bij mij heel goed, mijn paard was ook veel te heet met springen. En instructie zoeken.. weet niet of je dat al hebt?
en als het wat beter gaat kan je in- uitjes misschien proberen?

ik heb ook een instructrice waar wij les mee hebben

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:21

haha we kwamen tegelijk, dus we hebben hetzelfde met die volte! :o

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:45

Veel oefenen. En bij het dressuur rijden je pony leren om goed halt te houden en overgangen te maken op je hulpen. Dan kun je dat weer gebruiken met het springen. Oftewel een betere basis leggen met het dressuur rijden (want de basis van springen is dressuur en controle). Succes!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:25

Dressuurmatig een goede basis krijgen, veel balkjes draven en niet meteen in galop op een hindernis af, rustig in draf op de sprong aanrijden, gaat ze in galop, wegrijden en terug naar draf, na de sprong springen ze vaak wel weer aan, dus ook dan terug naar draf, houd de rust erin en wees consequent. Mijn merrie werd al knetter met balkjes op de grond en sprong daarover heen alsof 't een hindernis was, die heb ik eerst in stap erover laten gaan en zo opgebouwd, elke keer als ik merkte dat ze harder wilde, ervan wegrijden en opnieuw beginnen..

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:26

ga voordat je een hindernis gaat nemen al inhouden en 1 meter ofzo voor de hindernis los te laten dan 1 meter voor de hindernis gaat hij in harde galop en daarvoor niet

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:39

mijn pony wil dat de laatste tijd ook doen!.
en als ze een balk ofss raakt dan doet ze haar hoofd tussen de voorbenen,
en raakt ze helemaal in paniek!
maar ik had woensdag les. toen had ik van te voren met het inrijden haar goed aan het werk gezet zodat ze goed moe werd!.
toen ging het springen echt super!
of probeer anders eerst met balkjes ofss bouw het dan langzaam op.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:55

noooooooooooooooooit halthouden voor de hindernis!!!!!! zo leer je hem alleen weigeren!! ga idd goed dressuurmatig rijden.. overgangen, verruimen, trugnemen, voltes enz.. en rijd regelmatig met hindernissen in de bak en rijd gewoon voltes ervoor.. laat hem wennen dat hindernissen niet racen en springen betekend!!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:53

eerst heel lang rijden tot ie heel moe is, en dan gaan springen.. ;)

halthouden voor de hindernis lijkt mij ook niet zon strak plan..

NvdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:20

stappen na de hindernis toe en stilzetten, vervolgens metertje of 10 voor de hindernis stilzetten, en aanstappen en zo als hij braaf is op den duur doorgaan na de hindernis. Dan zul je op den duur wel met rust na de sprong toe kunnen. En anders moet je toch eens proberen om een balkje, op 6 of 9 meter achter de sprong te leggen, dan moet ze wel terugkomen.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:39